AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #41 Skrevet 26. juni 2023 Personlig så stemmer jeg nei til dette. Jeg tenker at det er mange fallgruver, og vi kan allerede bruke USAs data til å se nøyaktig hvorfor dette ikke fungerer. Klart vi kan bli bedre på mange ting i Norge, men jeg er faktisk fan av at rettsvesenet er som det er. Her blir man straffet for lovbrudd man begår, og så finnes det masse virkemidler og tiltak for å prøve å hindre lovbrudd fra å bli begått. Rehabilitering er noe jeg kjenner sterkt for framfor straff. Jeg synes våre fengslede kriminelle skal behandles med verdighet og respekt, og jeg synes at når man er ferdig å sone, så er man ferdig å sone. Det hjelper ingen om man skal sosialt straffes i ettertid, da legger man null rom for varig endring. Det er MASSE tiltak for pedofile for å søke hjelp og behandling, og at man er pedofil betyr ikke nødvendigvis at man er kriminell. Det er pedofile som benytter seg av de hjelpemidlene som staten har gitt ut, uten å begå overgrep. Kriminelle kan man møte overalt, og jeg skjønner at det er skummelt å tenke på at det finnes overgripere her å der, men istedenfor å gå fullstendig "USA-Hysterisk" å tenke på skumle kriminelle, må man se på dataen som viser at overgrep mot barn som oftest ikke skjer av vilt fremmede personer som nasker med seg et barn på lekeplassen. for det første er det som oftest en person de kjenner, og når det er fremmede, så blir barna som regel kontaktet via internett. Så det er jo der man som forelder må begynne å ta grep, istedenfor å fientliggjøre en hel gruppe mennesker som har sonet sin straff og i henhold til Norske lover, er ferdig med saken. Ikke undervurder hvor belastende det er å være offentlig uthengt, og at det sjelden medfører til varig endring i personligheten i en positiv retning, men heller skaper et utenforskap for samfunnet som kan føre til videre kriminelle handlinger. Anonymkode: 93e89...066 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #42 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Personlig så stemmer jeg nei til dette. Jeg tenker at det er mange fallgruver, og vi kan allerede bruke USAs data til å se nøyaktig hvorfor dette ikke fungerer. Klart vi kan bli bedre på mange ting i Norge, men jeg er faktisk fan av at rettsvesenet er som det er. Her blir man straffet for lovbrudd man begår, og så finnes det masse virkemidler og tiltak for å prøve å hindre lovbrudd fra å bli begått. Rehabilitering er noe jeg kjenner sterkt for framfor straff. Jeg synes våre fengslede kriminelle skal behandles med verdighet og respekt, og jeg synes at når man er ferdig å sone, så er man ferdig å sone. Det hjelper ingen om man skal sosialt straffes i ettertid, da legger man null rom for varig endring. Det er MASSE tiltak for pedofile for å søke hjelp og behandling, og at man er pedofil betyr ikke nødvendigvis at man er kriminell. Det er pedofile som benytter seg av de hjelpemidlene som staten har gitt ut, uten å begå overgrep. Kriminelle kan man møte overalt, og jeg skjønner at det er skummelt å tenke på at det finnes overgripere her å der, men istedenfor å gå fullstendig "USA-Hysterisk" å tenke på skumle kriminelle, må man se på dataen som viser at overgrep mot barn som oftest ikke skjer av vilt fremmede personer som nasker med seg et barn på lekeplassen. for det første er det som oftest en person de kjenner, og når det er fremmede, så blir barna som regel kontaktet via internett. Så det er jo der man som forelder må begynne å ta grep, istedenfor å fientliggjøre en hel gruppe mennesker som har sonet sin straff og i henhold til Norske lover, er ferdig med saken. Ikke undervurder hvor belastende det er å være offentlig uthengt, og at det sjelden medfører til varig endring i personligheten i en positiv retning, men heller skaper et utenforskap for samfunnet som kan føre til videre kriminelle handlinger. Anonymkode: 93e89...066 Vi kan ta lærdom av registeret i USA og gjøre det bedre her i Norge. Eventuelt ha en gruppe mennesker som har et register og som kan varsle ved behov. For det gjør ikke politiet. Som eks hvis man blir sammen med en pedofil tidligere dømt overgriper og har barn. Hvis overgriperen finner smutthull i loven som gjør at de kan omgås barn og bygge opp et tillitsforhold, kan disse varsle de rundt. Det som er med pedofile overgripere (ikke alle pedofile forgriper seg) og andre overgripere er at vi har ikke noen effektiv behandling for dette. Da vil sannsynligheten for gjentagelse være høyere. Rettsvesenet fungerer på andre kriminelle og jeg er enig i at på de fleste områder fungerer det bra. Men med tanke på overgripere fungerer det dårlig. Dette er en helt annen kriminalitet og en helt annen bakgrunn for å begå denne kriminaliteten. Det er barn vi snakker om. En pedofil overgriper kan ødelegge mange liv. Dette er vi nødt å forhindre så langt det går. Og akkurat nå gjøres alt for lite. Straff og rehabilitering har lite effekt på disse. Da må vi foreldre få muligheten til å beskytte barna våres så godt vi kan når ikke staten gjør det. Jeg har selv stått å vært vitne til han som forgrep seg på meg finne smutthull i loven og dermed kunne omgås barn og muligheten for å bygge opp tillit. Jeg varslet og varslet, slik man skal gjøre. Andre varslet. Selv en politimann som visste om saken varslet til Kripos. Ingenting ble gjort. Det var en stygg sak. Denne mannen var med masse yngre jenter på turer og overnatting, foreldre hadde tillit til han og de yngre jentene. For å stoppe denne mannen måtte jeg tilslutt gå andre veier. Media, nabovarsel, barnas trygghet. Da fikk jeg endelig stoppet han og kostet meg enormt. Sånn skal det ikke være. Han fikk en straff på ett år for å forgripe seg seksuelt på meg i 6 år og ødelegge store deler av livet mitt. Det vil jeg ikke at andre skal måtte oppleve. Jeg er helt for at han skal kunne bygge opp livet sitt igjen, men ikke potensielt få muligheten til å forgripe seg på flere. Denne mannen er syk og staten må beskytte barn mot denne mannen. Det gjør de ikke og da er noe riv ruskende galt. Og desverre er jeg på ingen måte alene om denne erfaringen. Men folk tror og tenker at pedofile overgripere er som andre kriminelle. At når de har tatt straffen sin så har vi et vanntett system som gjør at de ikke kan begå nye overgrep. Det er ekstremt langt unna sannheten. Men de som ikke står oppi det eller har erfaring med det ser det ikke. Anonymkode: cb261...f90 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #43 Skrevet 26. juni 2023 Folk er så enkle at jeg blir helt matt og mister troen på menneskeheten. En annen debatt, men bare se på de som sliter med rus. Ja, de sliter med rus. Får de hjelp? nei, de blir straffet. Tenk om mennesker kunne hatt en annen åpenhet om dette. Om vi heller kunne tilby hjelp, enn straff. Tenk hvor mange som hadde blitt reddet av dette. Det gjelder både ofre og gjerningsperson. Hadde det vært slik det var, hadde kanskje ikke jeg opplevd det jeg opplevde som barn. Nei til straff, nei til et slikt register. Ja til hjelp og åpenhet! Er det rart det er mye krig og elendighet i verden. Anonymkode: e86ce...473 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #44 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er helt for at han skal kunne bygge opp livet sitt igjen, men ikke potensielt få muligheten til å forgripe seg på flere. Denne mannen er syk og staten må beskytte barn mot denne mannen. Det gjør de ikke og da er noe riv ruskende galt. Og desverre er jeg på ingen måte alene om denne erfaringen. Men folk tror og tenker at pedofile overgripere er som andre kriminelle. At når de har tatt straffen sin så har vi et vanntett system som gjør at de ikke kan begå nye overgrep. Det er ekstremt langt unna sannheten. Men de som ikke står oppi det eller har erfaring med det ser det ikke. Men det er et annet problem i sin helhet. Det er vondt å høre at du har hatt det tungt og at du har opplevd dette, sånn for å ha det sagt. Men i Norge så er det engang slik at "muligheten til å gjøre kriminelle handlinger" ikke overgår personens rett til frihet. Sånn for eksempel. jeg har en venn som har en i familien som er veldig psykisk syk, og tidvis sliter personen med å ta medisinene sine, og går inn i voldsomme psykotiske tilstander hvor personen GODT kan være farlig for både seg selv og andre. Min venn har flere ganger varslet politiet og helsevesenet om at "nå er denne personen veldig syk igjen, jeg ser farevarslene, og det kommer til å gå galt" men i Norge så har man rettsfrihet til å gjøre det man vil fram til man gjør noe ulovlig. Dermed kan verken politi eller helsevesen faktisk bryte inn før det går galt. Skal man stramme inn på dette må det jo en politisk endring til, og det kan det jo være mulighet for det, dersom folket ønsker det, men da går det på bekostning av alles rettsfrihet. Anonymkode: 93e89...066 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #45 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kan ta lærdom av registeret i USA og gjøre det bedre her i Norge. Eventuelt ha en gruppe mennesker som har et register og som kan varsle ved behov. For det gjør ikke politiet. Som eks hvis man blir sammen med en pedofil tidligere dømt overgriper og har barn. Hvis overgriperen finner smutthull i loven som gjør at de kan omgås barn og bygge opp et tillitsforhold, kan disse varsle de rundt. Det som er med pedofile overgripere (ikke alle pedofile forgriper seg) og andre overgripere er at vi har ikke noen effektiv behandling for dette. Da vil sannsynligheten for gjentagelse være høyere. Rettsvesenet fungerer på andre kriminelle og jeg er enig i at på de fleste områder fungerer det bra. Men med tanke på overgripere fungerer det dårlig. Dette er en helt annen kriminalitet og en helt annen bakgrunn for å begå denne kriminaliteten. Det er barn vi snakker om. En pedofil overgriper kan ødelegge mange liv. Dette er vi nødt å forhindre så langt det går. Og akkurat nå gjøres alt for lite. Straff og rehabilitering har lite effekt på disse. Da må vi foreldre få muligheten til å beskytte barna våres så godt vi kan når ikke staten gjør det. Jeg har selv stått å vært vitne til han som forgrep seg på meg finne smutthull i loven og dermed kunne omgås barn og muligheten for å bygge opp tillit. Jeg varslet og varslet, slik man skal gjøre. Andre varslet. Selv en politimann som visste om saken varslet til Kripos. Ingenting ble gjort. Det var en stygg sak. Denne mannen var med masse yngre jenter på turer og overnatting, foreldre hadde tillit til han og de yngre jentene. For å stoppe denne mannen måtte jeg tilslutt gå andre veier. Media, nabovarsel, barnas trygghet. Da fikk jeg endelig stoppet han og kostet meg enormt. Sånn skal det ikke være. Han fikk en straff på ett år for å forgripe seg seksuelt på meg i 6 år og ødelegge store deler av livet mitt. Det vil jeg ikke at andre skal måtte oppleve. Jeg er helt for at han skal kunne bygge opp livet sitt igjen, men ikke potensielt få muligheten til å forgripe seg på flere. Denne mannen er syk og staten må beskytte barn mot denne mannen. Det gjør de ikke og da er noe riv ruskende galt. Og desverre er jeg på ingen måte alene om denne erfaringen. Men folk tror og tenker at pedofile overgripere er som andre kriminelle. At når de har tatt straffen sin så har vi et vanntett system som gjør at de ikke kan begå nye overgrep. Det er ekstremt langt unna sannheten. Men de som ikke står oppi det eller har erfaring med det ser det ikke. Anonymkode: cb261...f90 Du vet at 30 - 50 % av de som forgriper seg på barn selv er barn? Og at av de som er dømt for sedelighet så er det cirka 14 % som forgriper seg / blir dømt på ny? Jeg syns man er litt tidlig ute med å kalle folk for pedofile. Det er ikke bare de som har pedofili som forgriper seg på barn, og det er ikke alle pedofile som heller gjør det (som du også har nevnt). Jeg forstår veldig godt hvor frustrerende det er å bli misbrukt hvor overgriperen tilnærmet går fri. Jeg har også blitt misbrukt da jeg var under seksuell lavalder, og den mannen (som var 26 år eldre enn meg), fikk kun 3 måneder betinget, altså at han faktisk slapp å sone. Denne mannen misbrukte meg 20 + ganger, men ble kun tiltalt for 10 av dem. Men vi kan ikke ha et system som flere ønsker seg, at man havner på en liste. For å komme på en sånn liste kan det være vidt forskjellige årsaker. Det er faktisk ganske drøyt hvis man som 16 - 17 åring har hatt sex med sin 14 - 15 år gamle kjæreste og pga dette aldri skal få ha et normalt liv igjen. Anonymkode: 5b460...31a 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #46 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men det er et annet problem i sin helhet. Det er vondt å høre at du har hatt det tungt og at du har opplevd dette, sånn for å ha det sagt. Men i Norge så er det engang slik at "muligheten til å gjøre kriminelle handlinger" ikke overgår personens rett til frihet. Sånn for eksempel. jeg har en venn som har en i familien som er veldig psykisk syk, og tidvis sliter personen med å ta medisinene sine, og går inn i voldsomme psykotiske tilstander hvor personen GODT kan være farlig for både seg selv og andre. Min venn har flere ganger varslet politiet og helsevesenet om at "nå er denne personen veldig syk igjen, jeg ser farevarslene, og det kommer til å gå galt" men i Norge så har man rettsfrihet til å gjøre det man vil fram til man gjør noe ulovlig. Dermed kan verken politi eller helsevesen faktisk bryte inn før det går galt. Skal man stramme inn på dette må det jo en politisk endring til, og det kan det jo være mulighet for det, dersom folket ønsker det, men da går det på bekostning av alles rettsfrihet. Anonymkode: 93e89...066 Her tar du faktisk helt feil. For er et menneske en fare for seg selv eller andre kan det brukes tvang. Vi må gjøre det vi kan for å forebygge. I det øyeblikket man begår seksuelt overgrep på et barn, som VOKSEN, bør du bli fratatt all mulighet for omgang med barn uten tilsyn. Det er ikke sånn at vi kan sitte å se på og ikke gripe inne før det skjer en kriminell handling. Politiet har all mulighet for å gripe inn for å forhindre en kriminell handling......heldigvis! Derfor har vi også vandelsattest, selv om det er desverre mange smutthull. Ønsker du dømte pedofile overgripere velkommen til å være trener, lærer, barnehageansatte? Fordi de skal ha rettsfrihet og kunne starte på nytt? Hvor går grensen? Vet du hvorfor vi har vandelsattest? Nettopp for å forhindre nye overgrep og fare for gjentagelse. Seksuelle overgrep ødelegger liv, familier og er en enorm kostnad for samfunnet. Det rare er at enkelte er mer opptatt av rettighetene til den som har forgrepet seg. Har man gjort noe kriminelt, særskilt som har skadet andre fysisk eller psykisk og ikke minst mot barn, så må man ta konsekvensene for dette. Jeg som offer for seksuelle overgrep nærmest hver dag i 6 år må ta konsekvensene for dette hver bidige dag resten av livet mitt. Økonomisk, fysisk, psykisk mm. Langt flere år av mitt liv er ødelagt enn det han har sittet inne for. Ja til effektiv behandling for pedofile overgripere. Frem til vi får det må foreldre og andre få lov å beskytte barna våres. Eller så må vi bure inn disse til de dør. Disse menneskene inkl de som dreper eller utfører vold og omsorgssvikt mit barn er de lavest på rangstigen i samfunnet. De burde i utgangspunktet ikke få lov å komme tilbake til samfunnet vårt. Anonymkode: cb261...f90 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #47 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her tar du faktisk helt feil. For er et menneske en fare for seg selv eller andre kan det brukes tvang. Vi må gjøre det vi kan for å forebygge. I det øyeblikket man begår seksuelt overgrep på et barn, som VOKSEN, bør du bli fratatt all mulighet for omgang med barn uten tilsyn. Det er ikke sånn at vi kan sitte å se på og ikke gripe inne før det skjer en kriminell handling. Politiet har all mulighet for å gripe inn for å forhindre en kriminell handling......heldigvis! Derfor har vi også vandelsattest, selv om det er desverre mange smutthull. Ønsker du dømte pedofile overgripere velkommen til å være trener, lærer, barnehageansatte? Fordi de skal ha rettsfrihet og kunne starte på nytt? Hvor går grensen? Vet du hvorfor vi har vandelsattest? Nettopp for å forhindre nye overgrep og fare for gjentagelse. Seksuelle overgrep ødelegger liv, familier og er en enorm kostnad for samfunnet. Det rare er at enkelte er mer opptatt av rettighetene til den som har forgrepet seg. Har man gjort noe kriminelt, særskilt som har skadet andre fysisk eller psykisk og ikke minst mot barn, så må man ta konsekvensene for dette. Jeg som offer for seksuelle overgrep nærmest hver dag i 6 år må ta konsekvensene for dette hver bidige dag resten av livet mitt. Økonomisk, fysisk, psykisk mm. Langt flere år av mitt liv er ødelagt enn det han har sittet inne for. Ja til effektiv behandling for pedofile overgripere. Frem til vi får det må foreldre og andre få lov å beskytte barna våres. Eller så må vi bure inn disse til de dør. Disse menneskene inkl de som dreper eller utfører vold og omsorgssvikt mit barn er de lavest på rangstigen i samfunnet. De burde i utgangspunktet ikke få lov å komme tilbake til samfunnet vårt. Anonymkode: cb261...f90 Skulle tro du snakker om dyr og ikke mennesker. Anonymkode: e86ce...473 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #48 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du vet at 30 - 50 % av de som forgriper seg på barn selv er barn? Og at av de som er dømt for sedelighet så er det cirka 14 % som forgriper seg / blir dømt på ny? Jeg syns man er litt tidlig ute med å kalle folk for pedofile. Det er ikke bare de som har pedofili som forgriper seg på barn, og det er ikke alle pedofile som heller gjør det (som du også har nevnt). Jeg forstår veldig godt hvor frustrerende det er å bli misbrukt hvor overgriperen tilnærmet går fri. Jeg har også blitt misbrukt da jeg var under seksuell lavalder, og den mannen (som var 26 år eldre enn meg), fikk kun 3 måneder betinget, altså at han faktisk slapp å sone. Denne mannen misbrukte meg 20 + ganger, men ble kun tiltalt for 10 av dem. Men vi kan ikke ha et system som flere ønsker seg, at man havner på en liste. For å komme på en sånn liste kan det være vidt forskjellige årsaker. Det er faktisk ganske drøyt hvis man som 16 - 17 åring har hatt sex med sin 14 - 15 år gamle kjæreste og pga dette aldri skal få ha et normalt liv igjen. Anonymkode: 5b460...31a Da vet du jo også at 70% - 50% ikke er barn. 14% blir dømt på nytt. De fleste saker blir henlagt eller aldri meldt. Så har ufattelig lite å si når man bare legger frem et tall fra statistikken slik. Hvem snakker om 16-17 åringer som har sex med 14-15 åringer? Vi snakker her om voldtekter, overgrep. Ikke frivillig sex med kjæresten sin som er et til to år yngre. Det er å dra det litt langt og sjeldent noen blir dømt på det. Anonymkode: cb261...f90
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #49 Skrevet 26. juni 2023 Hvorfor skulle en slutte å forgripe seg når man har tapt alt, er utstøtt og ikke har sjans til å komme inn i samfunnet igjen? Anonymkode: f7f0e...6b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #50 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle en slutte å forgripe seg når man har tapt alt, er utstøtt og ikke har sjans til å komme inn i samfunnet igjen? Anonymkode: f7f0e...6b4 Rart at enkelte ikke forstår dette. Hadde de bare blitt møtt på en annen måte Anonymkode: e86ce...473 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #51 Skrevet 26. juni 2023 Hvorfor ikke bare ha en forbrytervegg i alle barnehager og skoler, mye enklere og mindre arbeide, ikke minst kostnadsbesparende. En vegg med bilder av pedoer eller psyke overfallsmenn/kvinner som barna må styre unna. En vegg med bilde av for eks Jan Helge og likesinnede på. Man informerer barna i hoggorm-områder om hvordan de skal te seg. Hvorfor ikke informere dem om kjente pedoer i de områdene de befinner seg. En kan gjerne kalle det for gapestokk, men har ikke forbryteren selv satt seg i den.. Anonymkode: 2e91c...d27
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #52 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor ikke bare ha en forbrytervegg i alle barnehager og skoler, mye enklere og mindre arbeide, ikke minst kostnadsbesparende. En vegg med bilder av pedoer eller psyke overfallsmenn/kvinner som barna må styre unna. En vegg med bilde av for eks Jan Helge og likesinnede på. Man informerer barna i hoggorm-områder om hvordan de skal te seg. Hvorfor ikke informere dem om kjente pedoer i de områdene de befinner seg. En kan gjerne kalle det for gapestokk, men har ikke forbryteren selv satt seg i den.. Anonymkode: 2e91c...d27 Når folk f.eks gjør slikt pga psykisk sykdom, har vel ikke forbryteren satt seg i den situasjonen selv, da hen er syk.. Anonymkode: e86ce...473 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #53 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da vet du jo også at 70% - 50% ikke er barn. 14% blir dømt på nytt. De fleste saker blir henlagt eller aldri meldt. Så har ufattelig lite å si når man bare legger frem et tall fra statistikken slik. Hvem snakker om 16-17 åringer som har sex med 14-15 åringer? Vi snakker her om voldtekter, overgrep. Ikke frivillig sex med kjæresten sin som er et til to år yngre. Det er å dra det litt langt og sjeldent noen blir dømt på det. Anonymkode: cb261...f90 Frivillig sex med kjæresten - kjæresten blir dømt likevel så lenge personen er under seksuell lavalder og den andre er over. Den får en sedelighetsdom på seg. Men du vil altså få dem inn i et register... Kanskje det skulle vært et register for de som er utsatt for overgrep også da, for det er statistisk sannsynlig at folk som er utsatt for overgrep blir overgripere selv. Og hva med andre forbrytelser i samfunnet, skal det være register for økonomisk kriminalitet f.eks slik at bedrifter lar være å ansette noen som er dømt for underslag? Når man er dømt og ferdig sonet så er man nettopp det. Ferdig sonet. Og verken du eller noen andre skal oppføre dere som vigilanter. Men at folk som er dømt for overgrep mot barn aldri igjen skal få jobbe med barn, den er jeg fullstendig enig i. Anonymkode: 5b460...31a 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #54 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor ikke bare ha en forbrytervegg i alle barnehager og skoler, mye enklere og mindre arbeide, ikke minst kostnadsbesparende. En vegg med bilder av pedoer eller psyke overfallsmenn/kvinner som barna må styre unna. En vegg med bilde av for eks Jan Helge og likesinnede på. Man informerer barna i hoggorm-områder om hvordan de skal te seg. Hvorfor ikke informere dem om kjente pedoer i de områdene de befinner seg. En kan gjerne kalle det for gapestokk, men har ikke forbryteren selv satt seg i den.. Anonymkode: 2e91c...d27 Dette ville garantert blitt misbrukt. Uskyldige som havner på en slik liste kan bare ta sitt eget liv, de vil aldri bli helt frikjent, bestandig mistenkelig gjort. Anonymkode: 4310f...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #55 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Frivillig sex med kjæresten - kjæresten blir dømt likevel så lenge personen er under seksuell lavalder og den andre er over. Den får en sedelighetsdom på seg. Men du vil altså få dem inn i et register... Kanskje det skulle vært et register for de som er utsatt for overgrep også da, for det er statistisk sannsynlig at folk som er utsatt for overgrep blir overgripere selv. Og hva med andre forbrytelser i samfunnet, skal det være register for økonomisk kriminalitet f.eks slik at bedrifter lar være å ansette noen som er dømt for underslag? Når man er dømt og ferdig sonet så er man nettopp det. Ferdig sonet. Og verken du eller noen andre skal oppføre dere som vigilanter. Men at folk som er dømt for overgrep mot barn aldri igjen skal få jobbe med barn, den er jeg fullstendig enig i. Anonymkode: 5b460...31a Så du er enig i at de ikke skal få jobbe med barn samtidig sier du at det er helt greit at de finner smutthull som gjør at de kan jobbe med barn eller omgås de hvor de kan bygge opp tillit. Da skal man ikke gjøre noe. Eller hvis en pedofil dømt overgriper blir sammen med en enslig mor med barn. Og at har de sonet sin straff skal de ikke straffes mer. Likevel sier du indirekte at de fortsatt er farlige for barn og ikke burde jobbe med de.......Men hadde de ikke sonet sin straff likevel? Hvorfor skal vi da ikke la de jobbe med barn? Jeg vet ikke om jeg er for et offentlig register. Men jeg vet at det må gjøres mer for å forebygge og varsle. Vandelsattest er full av hull og politiet varsler ikke ved behov. Et register eller andre tiltak settes ikke inn for å ytterligere straffe, men for å beskytte barn og familier. Jeg bryr meg mer om barnas trygghet og rettsvern enn pedofile overgripere. Anonymkode: cb261...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #56 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 12.46): Dette ville garantert blitt misbrukt. Uskyldige som havner på en slik liste kan bare ta sitt eget liv, de vil aldri bli helt frikjent, bestandig mistenkelig gjort. Anonymkode: 4310f...827 Selvmordstall blant ofrene for seksuelt misbruk er skyhøyt. Det skal svært mye til for å bli dømt for overgrep, voldtekt og seksuelt misbruk. De fleste saker henlegges. Det finnes folk som er uskyldig dømt for det meste og havnet i media med navn og bildd, eks Viggo. Det vil alltid være en risiko desverre. Men heller urett mot en voksen en sjelden gang enn potensielt ødelegge barns liv. En pedofil overgriper har oftes flere ofre. Synes det er merkelig å ha så mye fokus på overgriperes rett, potensielle feil rettsystemet kan begå, men så lite fokus på barns rettigheter og frihet. Et seksuelt overgrep er ødeleggende for ofret, familien og koster samfunnet enormt. Sannsynligheten for at et offer klarer å fungere optimalt i samfunnet er liten. Det eneste gode argumentet mot et offentlig register er ofrene og belastningen dette kan påføre. Men det finnes andre måter å gjøre det på samtidig som vi beskytter ofrene. Som eks nevnt før, varsling ved behov. Dette har politiet mulighet til, men ikke nok resurser til. Anonymkode: cb261...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #57 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvmordstall blant ofrene for seksuelt misbruk er skyhøyt. Det skal svært mye til for å bli dømt for overgrep, voldtekt og seksuelt misbruk. De fleste saker henlegges. Det finnes folk som er uskyldig dømt for det meste og havnet i media med navn og bildd, eks Viggo. Det vil alltid være en risiko desverre. Men heller urett mot en voksen en sjelden gang enn potensielt ødelegge barns liv. En pedofil overgriper har oftes flere ofre. Synes det er merkelig å ha så mye fokus på overgriperes rett, potensielle feil rettsystemet kan begå, men så lite fokus på barns rettigheter og frihet. Et seksuelt overgrep er ødeleggende for ofret, familien og koster samfunnet enormt. Sannsynligheten for at et offer klarer å fungere optimalt i samfunnet er liten. Det eneste gode argumentet mot et offentlig register er ofrene og belastningen dette kan påføre. Men det finnes andre måter å gjøre det på samtidig som vi beskytter ofrene. Som eks nevnt før, varsling ved behov. Dette har politiet mulighet til, men ikke nok resurser til. Anonymkode: cb261...f90 Så ofre livene til noen uskyldige er greit så lenge det taes flere overgripere? Anonymkode: 4310f...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #58 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så ofre livene til noen uskyldige er greit så lenge det taes flere overgripere? Anonymkode: 4310f...827 Så du er mer bekymret for at en voksen blir uskyldig dømt enn at flere barn blir misbrukt seksuelt? Jeg snakker ikke om å ta noen, jeg snakker om å verne barn. Anonymkode: cb261...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #59 Skrevet 28. juni 2023 En veldig dårlig idé. Anonymkode: cbbe2...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #60 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så du er mer bekymret for at en voksen blir uskyldig dømt enn at flere barn blir misbrukt seksuelt? Jeg snakker ikke om å ta noen, jeg snakker om å verne barn. Anonymkode: cb261...f90 Alle vil verne barna, men man kan ikke ofre uskyldige på veien. Anonymkode: 4310f...827 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå