Den anonyme Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Ja, jeg ønsker meg at det skal være mulig å få et nabovarsel dersom en pedofildømt flytter i nærheten av mitt nabolag! Hvorfor skal de skjermes? Har de gjort noe sånt, så trenger folk å få vite om det! Ja til nabovarsel!! 6 2
Millinea Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Enig! Vi trenger en måte å forhindre nye overgrep på. Pedofile som stifter ny familie, eller finner seg en intetanende alenemor med små barn.... Usj, vil ikke tenke på det engang hva de kunne vært spart for. Det er visse ting man ikke blir tilgitt for selv om man har "sonet sin straff".. 7
VXL100 Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Jeg vil ha varsel om voldtektsforbrytere, svindlere, voldsutøvere, skattesnytere, korrupte og en del andre også. Generelt ville jeg visst alt om alle rundt meg, men jeg tror ikke samfunnet hadde blitt mye bedre av det. Ei heller krimstatistikken. 7 1 9
VXL100 Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Dette er bare tullball, mot sin hensikt. Dette blir dustehuenes tråd. 17 1 5
Majer Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Da må man i såfall ha det på andre ting og. Jeg foreslår heller at vi bare øker straffene for alle former for kriminalitet. Å tilbringe fem år i fengsel er ikke så ille. Prøv med tjuefem for den samme handlingen. 1
Rotemor Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 VXL100 skrev (14 minutter siden): Dette er bare tullball, mot sin hensikt. Dette blir dustehuenes tråd. Word. 7
Den anonyme Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2023 VXL100 skrev (19 minutter siden): Jeg vil ha varsel om voldtektsforbrytere, svindlere, voldsutøvere, skattesnytere, korrupte og en del andre også. Generelt ville jeg visst alt om alle rundt meg, men jeg tror ikke samfunnet hadde blitt mye bedre av det. Ei heller krimstatistikken. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om naboen snyter på skatten(!) men er han pedofil så vil jeg vite det! 8 2
Gugglo Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Den anonyme skrev (1 minutt siden): Jeg kunne ikke brydd meg mindre om naboen snyter på skatten(!) men er han pedofil så vil jeg vite det! Hvordan skal et slikt register kunne fortelle deg det? Du prater om to forskjellige premisser her. Det var poenget med kommentaren min. De som er dømt for seksuell omgang med personer under 14 år og de som ikke er dømt for noe men tiltrekkes seksuelt av barn som ikke har gjennomgått puberteten. Dette er to forskjellige grupper. De er ikke sammenfallende. Det finnes de som har seksuelle tanker om barn men som aldri kunne funnet på å gjøre et hårstrå ved på et barn fordi de trass alt har empati. Så har du de som ikke eier empati som ser på yngre som lette ofre, selv om det ikke direkte er barn de tiltrekkes av generelt. Sistnevnte ender lettere i fengsel enn førstnevnte. Et slikt register sier altså ingenting om hvorvidt en nabo er pedofil eller ei. 8 1
Gjest StinkySocks Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 Dersom sånne lister blir offentlige, så kommer folk sannsynligvis til å søke etter folk hver gang de skal ansette nye folk på jobb eller finne nye leietakere hvis de skal leie ut leilighet til noen. Folk som havner på sånne lister kommer garantert ikke til å finne seg noen jobber (eller steder å bo) på grunn av dette. Så hva skal de egentlig finne på da? sitte på ett eller annet NAV-tiltak for resten av livet, og koste alle skattebetalerne ufattelig mye penger for resten av livet? Og tror dere helt seriøst at dette kommer til å gjøre risikoen for flere overgrep mindre, ved å offentliggjøre sånne lister? Alternativ A: De kan leve som utstøtte så lenge de lever, som kan være flere tiår. Alternativ B: De kan dekke sine egne lyster, og begå overgrep. Blir de arrestert igjen, så havner de bak murene. Kanskje sammen med flere av deres eget slag, hvor de i alle fall ikke kommer til å bli "uglesett" lenger. Så hvorfor i all verden skal de forsøke å leve etter Alternativ A, og aldri begå overgrep igjen??
Den anonyme Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2023 Gugglo skrev (1 minutt siden): Hvordan skal et slikt register kunne fortelle deg det? Du prater om to forskjellige premisser her. Det var poenget med kommentaren min. De som er dømt for seksuell omgang med personer under 14 år og de som ikke er dømt for noe men tiltrekkes seksuelt av barn som ikke har gjennomgått puberteten. Dette er to forskjellige grupper. De er ikke sammenfallende. Det finnes de som har seksuelle tanker om barn men som aldri kunne funnet på å gjøre et hårstrå ved på et barn fordi de trass alt har empati. Så har du de som ikke eier empati som ser på yngre som lette ofre, selv om det ikke direkte er barn de tiltrekkes av generelt. Sistnevnte ender lettere i fengsel enn førstnevnte. Et slikt register sier altså ingenting om hvorvidt en nabo er pedofil eller ei. Som jeg skriver i HI så snakker jeg her om pedofilidømte, altså at de allerede er dømt 1 2
Gugglo Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Den anonyme skrev (1 minutt siden): Som jeg skriver i HI så snakker jeg her om pedofilidømte, altså at de allerede er dømt I loven finnes det ingenting som heter "pedofil". Altså vil listen din inneholde 0 personer. 6
Den anonyme Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2023 StinkySocks skrev (3 minutter siden): Dersom sånne lister blir offentlige, så kommer folk sannsynligvis til å søke etter folk hver gang de skal ansette nye folk på jobb eller finne nye leietakere hvis de skal leie ut leilighet til noen. Folk som havner på sånne lister kommer garantert ikke til å finne seg noen jobber (eller steder å bo) på grunn av dette. Du tenker at noen som er dømt for pedofili fortjener jobb og bolig?
LullaSkrulla Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Jeg vil tro en slik liste vil gi falsk trygghet, all den tid vi vet hvor mange som slipper unna med misbrukene sine og aldri blir dømt. Når det også gjennomsnitt tar 17,5 år før en overgrepsutsatt forteller om overgrepene, er det mange overgriper som får «operere fritt» i skremmende mange år. Og i tillegg om vi ser på hvor få som blir dømt etter en anmeldelse, tror jeg vi bare skraper så vidt i overflaten om et register skal gå på dømte pedofile. Men bevares, om det hadde funger preventivt, så for all del. 1 2
Gjest StinkySocks Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Den anonyme skrev (39 minutter siden): Du tenker at noen som er dømt for pedofili fortjener jobb og bolig? Hva skal de ellers gjøre da? være hjemløse, og aldri arbeide en eneste dag resten av livet fordi ingen ønsker å gi dem arbeid? Og du tror at dette vil forhindre dem fra å gjøre enda flere overgrep??
slumkim Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 StinkySocks skrev (2 timer siden): Hva skal de ellers gjøre da? være hjemløse, og aldri arbeide en eneste dag resten av livet fordi ingen ønsker å gi dem arbeid? Og du tror at dette vil forhindre dem fra å gjøre enda flere overgrep?? Ja, så absolutt. Slik jeg ser det, så har de frasagt seg sin rett til å være en del av samfunnet i det øyeblikket de forgriper seg på et uskyldig barn. 2
Gjest StinkySocks Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 slumkim skrev (Akkurat nå): Ja, så absolutt. Slik jeg ser det, så har de frasagt seg sin rett til å være en del av samfunnet i det øyeblikket de forgriper seg på et uskyldig barn. Hvis de blir utstøtte for resten livet, og har null mulighet til å skaffe seg et ordentlig liv utenfor fengsel med jobb og så videre, hva er det egentlig som forhindrer dem fra å begå enda flere overgrep mot flere barn?? Enten må de leve som fullstendig utstøtt, bli skjelt ut, blitt spyttet på, og alle andre konsekvenser folk kan tenke på. Da har de selvfølgelig null og niks å "tape" lenger. Så de kan heller velge å begå enda flere overgrep, og hvis de blir oppdaget og arrestert, så havner de sannsynligvis i fengsel igjen hvor de er omgitt av folk som dem selv. Hvis de i stedet hadde plikt til å gå i terapi, gå med fotlenke, eller andre krav (samtidig som man unngår å bli offentliggjort som overgriper) så ville risikoen kanskje vært lavere for at de begår enda flere overgrep. Men dette er vel ikke godt nok for folk flest. Folk tenker vel heller straff! straff! straff! straff! straff! straff! straff! straff! uansett om dette kan føre til enda flere overgrep.
Bergenseren_47 Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 Den anonyme skrev (3 timer siden): Du tenker at noen som er dømt for pedofili fortjener jobb og bolig? Dersom de har sonet sin tilmålte straff, ja. På lik linje som de som har sonet straffer for økonomisk svindel, overgrep, drap, ran etc. Poenget er at dersom man har sonet straffen man er idømt og er funnet skikket til å returnere ut i samfunnet, skal man ha mulighet til å ha et like normalt (og lovlydig) liv som alle andre. 8 2
Den anonyme Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #18 Skrevet 18. juni 2023 Bergenseren_47 skrev (17 minutter siden): Dersom de har sonet sin tilmålte straff, ja. På lik linje som de som har sonet straffer for økonomisk svindel, overgrep, drap, ran etc. Poenget er at dersom man har sonet straffen man er idømt og er funnet skikket til å returnere ut i samfunnet, skal man ha mulighet til å ha et like normalt (og lovlydig) liv som alle andre. Nei! I det øyeblikket de bestemte seg for å ødelegge hele livet til et uskyldig barn, har de ikke lenger rett på noen verdens ting! 1 2
Peters Skrevet 18. juni 2023 #19 Skrevet 18. juni 2023 (endret) Det finnes allerede, det heter rettsavgjørelser og er åpent for allmennheten. https://lovdata.no/register/avgjørelser Gapestokk for de som ikke er dømt i rettssystemet er både ulovlige og moralsk forkastelig, de som er uskyldige blir ødelagt for livet. Endret 18. juni 2023 av Peters 6
Isambard Skrevet 18. juni 2023 #20 Skrevet 18. juni 2023 (endret) Problemet er at man i praksis ofte outer ofrene også. Det er veldig aktuelt i voldtektssaken i Bergen. Endret 18. juni 2023 av Isambard 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå