Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Håper noen kanskje har litt erfaring å dele. Jeg har en baby som snart er 6 uker gammel. Føler at hun ammer konstant og ikke alltid klarer å finne roen uten pupp, samtidig som hun fort sovner eller bruker meg som tutt. Vi har lenge hatt problemer med at hun ikke går opp i vekt og følger ikke kurven sin. Helsestasjon virker som de begynner å bli litt bekymret og nå har jeg begynt å gi pumpet morsmelk på flaske og et måltid morsmelkerstatning morgen og kveld.

Sist gang vi var på helsestasjonen så trodde de kanskje hun hadde kort tungebånd. De snakket om å finne en lege å få henvisning til øre/nese/hals eller at vi kunne gå privat. Jeg er forvirret og bekymra å vet ikke om de er 100% sikker, men hva gjør jeg i denne situasjonen? Jeg ønsker virkelig ikke å slutte å amme og liker ikke tanken på at hun skal spise mye erstatning. Hvor lenge kan en eventuell henvisning til spesialist ta? Og er det noen som vet om det koster en fot og en arm å gå privat for å finne ut om hun har stramt tungebånd?

Anonymkode: 9f35e...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær 100% sikker dem klippet tungebånd på min gutt uten å være helt sikker og tungebåndet var ikke for stramt visst. Amminga kommer seg med trening er ikke unormalt. Men det kan komme konsekvenser av å klippe tungebånd. Det kan bli vanskeligere å få tingen til å automatisk holde tungeposisjon i ganen som hjelper utvikle kjeven skikkelig og få puste med nesen sånn at nesegangene utvikler seg skikkelig  Da må man gå til ortopedisk lege som spesialiserer seg innen tungeposisjon for å få trent muskulaturen som er svekket ved klipping av tungebånd for at barnet ikke skal få undetutviklet kjeve, et smalt ansikt, overbitt og pusteproblemer med nese og ubehag. Dette var ikke jeg selv klar over og har slitt med dette selv ved å ikke ha riktig tungeposisjon som jeg ikke lærte i barndommen. Dem klippet tungebånd på meg.  Så vær sikker!   Og man kan trene tungeposisjon på nyfødte som har klippet tungebåndet også! Søk det opp på youtube! Det hjalp sønnen min utroligt mye!😁 

Anonymkode: 99c80...417

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle de problemene som brukeren over meg snakker om kommer av for kort tungebånd. Det kommer ikke av å klippe tungebåndet. 

Det som er viktig er at den som klipper tungebåndet følger retningslinjene for tungebpndsklipp. Jeg tror det er lang ventetid på klipp i det offentlige. Ville gått privat og fått det gjort tidligere dersom du ønsker å redde amminga. Meld deg inn i tungebåndsgruppa på Facebook og spør etter steder du kan få klippet der.

Anonymkode: 9a960...9e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga heller flaske. Bedre å pumpe/kombinere med mme enn å klippe kom vi frem til i samråd med lege. 

Anonymkode: 7dc38...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Alle de problemene som brukeren over meg snakker om kommer av for kort tungebånd. Det kommer ikke av å klippe tungebåndet. 

Det som er viktig er at den som klipper tungebåndet følger retningslinjene for tungebpndsklipp. Jeg tror det er lang ventetid på klipp i det offentlige. Ville gått privat og fått det gjort tidligere dersom du ønsker å redde amminga. Meld deg inn i tungebåndsgruppa på Facebook og spør etter steder du kan få klippet der.

Anonymkode: 9a960...9e0

Kort tungebånd kan være problemet. Men å klippe tungebåndet skaper også problem med tungeposisjon er derfor folk udtadanner seg som spesialist innen dette for å få det fikset, få fikset svekket muskulatur grunnet klippet tungebånd! så derfor skal man vær helt sikker før man klipper tungebånd!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var hos Bambus klinikken i Stabæk. Der starter man hos ammeveileder, som igjen kobler på kiropraktor og lege ved nødvendighet. Følte oss utrolig godt ivaretatt der. Noen helt fantastiske mennesker. Det kostet dessverre en god del (tror vi endte på rundt 15.000). Men for oss var det verdt det. 

Anonymkode: 2ae5f...c59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi ga heller flaske. Bedre å pumpe/kombinere med mme enn å klippe kom vi frem til i samråd med lege. 

Anonymkode: 7dc38...27d

Kort tungebånd kan gi flere problemer enn ammerelaterte. Etter at vi klippet tungebåndet til eldste har vi lest masse om det, og mannen min mistenker at han har det. Han har slitt masse med nakke- og hodepine i oppveksten, kan ikke strekke ut tunga, fordøyelsesproblemer og søvnapné. Han spiller messinginstrument og må jobbe ekstra med teknikker som involverer tunge. Så å gå over til flaske løser utfordringene knyttet til mating av spedbarn, men å ikke klippe et klart stramt tungebånd kan gi utfordringer senere i livet. 

Anonymkode: b46ed...521

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi var hos Bambus klinikken i Stabæk. Der starter man hos ammeveileder, som igjen kobler på kiropraktor og lege ved nødvendighet. Følte oss utrolig godt ivaretatt der. Noen helt fantastiske mennesker. Det kostet dessverre en god del (tror vi endte på rundt 15.000). Men for oss var det verdt det. 

Anonymkode: 2ae5f...c59

Vi var også på Bambusklinikken, hos Tine Greve. Så himla verdt tiden og pengene! 🙌🏻

Anonymkode: b46ed...521

AnonymBruker
Skrevet
On 6/18/2023 at 12:24 PM, AnonymBruker said:

Vær 100% sikker dem klippet tungebånd på min gutt uten å være helt sikker og tungebåndet var ikke for stramt visst. Amminga kommer seg med trening er ikke unormalt. Men det kan komme konsekvenser av å klippe tungebånd. Det kan bli vanskeligere å få tingen til å automatisk holde tungeposisjon i ganen som hjelper utvikle kjeven skikkelig og få puste med nesen sånn at nesegangene utvikler seg skikkelig  Da må man gå til ortopedisk lege som spesialiserer seg innen tungeposisjon for å få trent muskulaturen som er svekket ved klipping av tungebånd for at barnet ikke skal få undetutviklet kjeve, et smalt ansikt, overbitt og pusteproblemer med nese og ubehag. Dette var ikke jeg selv klar over og har slitt med dette selv ved å ikke ha riktig tungeposisjon som jeg ikke lærte i barndommen. Dem klippet tungebånd på meg.  Så vær sikker!   Og man kan trene tungeposisjon på nyfødte som har klippet tungebåndet også! Søk det opp på youtube! Det hjalp sønnen min utroligt mye!😁 

Alle de problemene er vanlige ved stramt tungebånd. Høres mer ut som du burde fått øvelser ved klipp enn at klippet var feil. 

Anonymkode: 032af...7a7

AnonymBruker
Skrevet
On 6/19/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Kort tungebånd kan være problemet. Men å klippe tungebåndet skaper også problem med tungeposisjon er derfor folk udtadanner seg som spesialist innen dette for å få det fikset, få fikset svekket muskulatur grunnet klippet tungebånd! så derfor skal man vær helt sikker før man klipper tungebånd!

Og de fleste klipper hos spesialist. Ikke driv skremsel

AnonymBruker
Skrevet
On 6/19/2023 at 11:14 AM, AnonymBruker said:

Den svekkede muskulaturen er ikke konsekvens av klippet, det er av tungebåndet. Fordi det har vært stramt er muskler brukt feil. Dette snakkes det masse om

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med amminga med sønnen min, han fikk ikke i seg noe. Han klarte ikke å suge skikkelig, og jeg fikk såre brystvorter.

Helsesøster fant ut at han hadde stramt tungebånd. Ble henvist på dagen til spesialist på barnepoliklinikken på sykehuset, øre-nese-hals avd. 
klippingen var gjort på noen sekunder.

Jeg og min sønn fikk en helt ny tilværelse etterpå. 
Og han har ingen problemer etter klippingen, så det er bare tull. Barnet får heller problemer hvis du ikke gjør det. Han er 9 år i dag, frisk og sunn med en normal tunge☺️

Anonymkode: 9984c...199

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare snakke om min egen erfaring. Jeg har født og ammet to unger. Han første slett med amming i starten, sikkert fordi han var født 3 uker for tidlig og jeg var en uerfaren mor. Men med min nummer 2, hadde vi ingen problem med amming. Hun spiste bra, sov bra, spiste fort også. 

Vel, det er nummer 2 som viset seg å ha hatt en stramt tungebånd. Det er ikke noe jeg la merke til i  forhold til amming, eller noe annet egentlig. Men hun revet den delvis av selv (ca 1-1,5 år gammel?), ble litt betennelse som måtte behandles, men ble konkludert at nå var det bra nok. Men tungen er fortsatt ikke ved full bevegelighet, eller er det svekket muskulatur, jeg vet ikke men hun går nå til logoped pga feiluttale av 5 (!) konsonanter, 6 år gammel nå, har vært hos logoped i 2 år. Jeg vet heller ikke om det er fordi tungebåndet vært stramt, eller er det avrivingen som forårsaket språkproblemer, ungen har ingen hørselproblemer. Poenga mitt er at vi er i motsatt ende av skala - ungen har faktisk problemer med tunge, langt over babyalderen, men vi har ikke hatt noe problemer med amming. Ja, det får meg til å tvile på om "alle" amme-problemene er forårsaket av stramme tungebånd. Samtidig så vet jeg jo av egen erfaring at kort tungebånd er faktisk et større problem for noen. 

Anonymkode: 7ad03...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...