Gå til innhold

Er Vita Hjertegod en bra olje å bruke til matlaging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den består av Rapsolje 60%, Solsikkeolje 25% og Olivenolje 15% + tilsatt D vitamin.

Er ikke solsikkeolje litt sånn fyfy pga omega 6?

Anonymkode: dc811...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan er smaken? Olivenolje har jo en spesiell smak!

Anonymkode: 6458c...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ikke selv, men ser at Mills sier at den er velegnet til matlaging:
image.png.e68e244911d0b91c062e00819d7476eb.png

Selv foretrekker jeg olivenolje til det meste, men klart. Det hender jo jeg bruker andre typer olje også, f.eks. raps, mais, peanøtt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den består av Rapsolje 60%, Solsikkeolje 25% og Olivenolje 15% + tilsatt D vitamin.

Er ikke solsikkeolje litt sånn fyfy pga omega 6?

Rapsolje er ikke særlig bra for kroppen. Hva med å prøve olivenolje?

Anonymkode: ed639...866

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Olivenolje er sunnest. Vi har brukt olivenolje i tusenvis av år det er en hel frukt. Men frøoljener ikke bra for kroppen det må prosesseres med maskineri utroligt mye for å få utvinnet oljen er veldig innflammatorisk.  Det er ikke før di siste 60 åra vi fant på å bruke det fordi det tåler høyest temperatur og varer mye lengre. I naturen er det bare fugler og gnagere som kan spise frø uten å få helseproblemer nettop fordi frø har sitt eget beskyttelses stoff som gjør at dyr ikke vil spise det sånn at det kan falle til jorden å begynne å spire. Tro det eller ei. Olja inneholder mye omega 9 som i store mengder er veldig innflammatorisk. Og store mengder er når man smører skiva med det og det er i all ferdigmat. Det er rett å slett det man kaller transfett og det er det ikke alle som kobler. Olivenolje er best nam! Jeg spiser potetgull laget med bare olivenolje! I Hellas lager dem pomfritt med olivenolje og det er så godt og får så god samvittighet hehe nam!  🥰

Anonymkode: 754c5...39c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Rapsolje er ikke særlig bra for kroppen. Hva med å prøve olivenolje?

Hvem sier at det ikke er bra for kroppen? Rapsolje er jo nøytral i smaken og kan brukes til alt, men olivenolje setter jo smak på alt er ikke bra å steke i

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem sier at det ikke er bra for kroppen? Rapsolje er jo nøytral i smaken og kan brukes til alt, men olivenolje setter jo smak på alt er ikke bra å steke i

Ts

Det er bare omega 6 omega 6 er veldig inflammatorisk er anbefalt å få i seg lite av det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts

Jeg brukar ikkje rapsolje fordi eg prøver å ha eit antiinflammatorisk kosthald. Rapsolje kan lenkast til ei rekkje helsemessige utfordringar. Dette på trass av at rapsolje gjerne vert sett på som den “sunnaste” av dei industrielle oljene.
Til og med i produkter som har fokus på viktigheten av omega-3, som makrell i tomat, er tilsatt rapsolje som nøytraliserer deler av den positive effekten man prøver å oppnå.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ifølge ernæringsfysiolog som jeg gikk til for Ibs og intoleranser, fikk jeg beskjed om å bruke kokosolje fordi den tålte høy temperatur, men det er jo mettet fett.

Blir ikke klok på hva som er bra å steke i, for alle gies forskjellig.

Olivenolje tåler ikke høy temperatur og gir smak

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ifølge ernæringsfysiolog som jeg gikk til for Ibs og intoleranser, fikk jeg beskjed om å bruke kokosolje fordi den tålte høy temperatur, men det er jo mettet fett.

Blir ikke klok på hva som er bra å steke i, for alle gies forskjellig.

Olivenolje tåler ikke høy temperatur og gir smak

Ts

Kokoolje er mettet fett ja noe mettet fett er bedre enn annet. Mettet fett som smør og kokosolje er sunnere enn transfett som margarin og frøoljer. Det er ikke rart hun ba deg om å bruke kokosolje fordi  virgin kokosolje har antiinnflamtatoriske egenskaper! Bra mot betennelse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk rapsolje er kaldpressa, som extra virgin olivenolje. Ikkje høyr på hylekoret rundt frøoljer, det er berre i vinden. Reint evidensbasert er det ingenting i vegen med frøoljer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

som personen over skriver så er norsk rapsolje kaldpresset, så det kan likestilles med olivenolje.

Det var sist en artikkel om dette i forrige uke at man ikke må høre på tullet om at rapsolje ikke er bra.

Anonymkode: 4a504...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 12.15):

Olivenolje er sunnest. Vi har brukt olivenolje i tusenvis av år det er en hel frukt. Men frøoljener ikke bra for kroppen det må prosesseres med maskineri utroligt mye for å få utvinnet oljen er veldig innflammatorisk.  Det er ikke før di siste 60 åra vi fant på å bruke det fordi det tåler høyest temperatur og varer mye lengre. I naturen er det bare fugler og gnagere som kan spise frø uten å få helseproblemer nettop fordi frø har sitt eget beskyttelses stoff som gjør at dyr ikke vil spise det sånn at det kan falle til jorden å begynne å spire. Tro det eller ei. Olja inneholder mye omega 9 som i store mengder er veldig innflammatorisk. Og store mengder er når man smører skiva med det og det er i all ferdigmat. Det er rett å slett det man kaller transfett og det er det ikke alle som kobler. Olivenolje er best nam! Jeg spiser potetgull laget med bare olivenolje! I Hellas lager dem pomfritt med olivenolje og det er så godt og får så god samvittighet hehe nam!  🥰

Ikke ta i mot råd fra en som ikke kan skrive pommes frites riktig engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...