AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Nå satte jeg søndagsbrunsjen i halsen etter en litt utrivelig tlfsamtale. Og jeg er stressa. Har googlet og det ser ikke ut som at jeg har noe å frykte. Men hører om noen har peiling og kan bekrefte det. Jeg la ut en bil for salg for ca en uke siden. Veldig kjapt ble jeg oppringt av en som ville kjøpe den. Med prisavslag ville han overføre penger sporenstreks. For meg hasta det ikke. Men jeg satte den til salgs for en høyere pris enn jeg regna med å selge for. Budet hans var helt ok, og jeg tenkte det er greit å bli ferdig med dette fort. Pengene kom til min konto, han laget kontrakt på nett som skulle signeres med bankid. Ikke før da så jeg at han har bruktbilforretning, på kontrakten stod det innkjøp og firmanavn ved hans navn. Det sa han ingenting om selv. Han hadde bare skrevet inn personalia, pris på bil, og "ingen feil og mangler med bilen". Det stod ikke "bilen selges som den er", selv om det ble sagt i tlfsamtalen. Dette tenkte ikke jeg over da. Jeg signerte og tenkte at her mangler masse opplysninger. Jeg skrev ut kontrakten, fylte info om antall nøkler, km.stand osv. Og ba om mailadressa hans for å sende så han og signerer. Han sa at det ikke trengs, vi signerte jo med bankid. Så jeg tenkte ikke mer på det. (Jeg har vært nøye de gangene jeg har kjøpt og solgt at vi ordner med nøye utfylt kontakt, alltid skrevet at bilen selges som den er når jeg selger. Aldri blitt kontakta av kjøper i ettertid før nå.) Han ringte altså i dag og sa at det var noe galt med bilen. Dette er en gammel bil, jeg kjente ikke til noen feil. Ville absolutt fortalt det som det var om det var noen feil. Han sa selv at det var en feil man ikke oppdager om man ikke har veldig peil på bil... Men dette tror han blir dyr rep. Han vil at jeg skal betale. I ca en uke har han hatt bilen. Gudene vet hvordan han har behandla den. Jeg sa at jeg solgte bilen som den er, vi har ikke mer å snakke om. Da virka han sint, sa at han har advokater og at dette kan tas til retten og blabla. Det ante meg at han har videresolgt bilen. Allerede da jeg så at han har firma, regna jeg med at han hadde kjøper klar til akkurat min bil. Sjekka på vegvesenet nå, og ja, bilen har en helt ny eier nå. Antakelig solgt med garanti av han som kjøpte den av meg. Det er vel sånn at om man selger til forhandler skal de sjekke bilen nøye. Så han kan ikke kreve noe som helst? Men hva sier jeg hvis han fortsetter å mase når jeg igjen sier at dette er en feil jeg ikke kjente til, som han sa selv er det en gammel bil og man må regne med feil (🤪)... Vi har ikke mer å snakke om? Føler han typen her betyr trøbbel. Jeg vil gjøre ting klart for han, og ikke ha dette hengende over meg. Spiller ingen rolle at jeg ikke presiserte på kontrakten at den selges som den er? Spiller ingen rolle at kontrakten er lite utfylt? Vært verre om det var privatsalg? Ingen problemer for meg ved forhandlersalg? Har jeg mitt på det rene? Hva gjør jeg om han blir ufin, truende etc? Link gjerne til nettside med regler som viser tydelig at han ikke kommer noen vei med dette. Anonymkode: 525af...749
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Dumt du ikke skrev "Selges som den er" Kjøper kan eventuelt heve kjøpet. Anonymkode: 9a4da...24e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dumt du ikke skrev "Selges som den er" Kjøper kan eventuelt heve kjøpet. Anonymkode: 9a4da...24e Han eier den ikke lenger... Anonymkode: 525af...749 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Setter pris på svar fra folk som vet hvordan det er når man selger til forhandler, og kan linke svart på hvitt hos forbrukerrådet etc. Ikke skriv om du bare tror, antar og synes. For da er jeg like langt😅 Anonymkode: 525af...749
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Tenker at det er han som får svi på pungen. Er som om jeg skulle solgt hus, og det var videresolgt igjen, og så skulle jeg stå ansvarlig for noe jeg ikke visste om? Tenker det er siste eier som har ansvaret ,så fremst man har opptrådt ærlig Anonymkode: 98fd7...8b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 Hei. Du opplyser at salgsavtalen mellom deg og den du solgte bilen til er påført ett firmanavn som tilkjennegir at du har solgt bilen til en forretning som driver med bilsalg. Da er kjøper å anse som den profesjonnele part i saken og det påhviler alltid den profesjonelle part i en sak en større og tryngre undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Dessuten vil det også være avhengig av hva som skal repareres. Hvis det som skal repareres er kjent som en sltasjedel eller noe som er normalt blir slitt, og bilen er gammel, da vil jeg påstå at kjøper ikke har noen sak. Spesielt sett hen på at vedkommende er den profesjonelle part i saken. Henvis til dokumentet med firmanavnet og at dette gjør vedkommende til en profesjonelle part i saken og med det en større undersøkelsesplikt.. Med vennlig hilsen TBergh Anonymkode: 54d1e...437 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Du opplyser at salgsavtalen mellom deg og den du solgte bilen til er påført ett firmanavn som tilkjennegir at du har solgt bilen til en forretning som driver med bilsalg. Da er kjøper å anse som den profesjonnele part i saken og det påhviler alltid den profesjonelle part i en sak en større og tryngre undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Dessuten vil det også være avhengig av hva som skal repareres. Hvis det som skal repareres er kjent som en sltasjedel eller noe som er normalt blir slitt, og bilen er gammel, da vil jeg påstå at kjøper ikke har noen sak. Spesielt sett hen på at vedkommende er den profesjonelle part i saken. Henvis til dokumentet med firmanavnet og at dette gjør vedkommende til en profesjonelle part i saken og med det en større undersøkelsesplikt.. Med vennlig hilsen TBergh Anonymkode: 54d1e...437 Men når firmaet allerede har solgt bilen videre da? Kan de kreve noe reparert på en bil en ikke lengre eier? Anonymkode: 7a1f7...cbe
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men når firmaet allerede har solgt bilen videre da? Kan de kreve noe reparert på en bil en ikke lengre eier? Anonymkode: 7a1f7...cbe Tenker det er ny kjøper som har gått på firma. Du har ikke noe å frykte. Anonymkode: 9091b...d90 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dumt du ikke skrev "Selges som den er" Kjøper kan eventuelt heve kjøpet. Anonymkode: 9a4da...24e Selges som den er eller selges som delebil er ikke et frikort mot reklamasjon, det som er relevant er om det er feil og mangler som ikke er opplyst om eller feil som selger har prøvd å skjule. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Du opplyser at salgsavtalen mellom deg og den du solgte bilen til er påført ett firmanavn som tilkjennegir at du har solgt bilen til en forretning som driver med bilsalg. Da er kjøper å anse som den profesjonnele part i saken og det påhviler alltid den profesjonelle part i en sak en større og tryngre undersøkelsesplikt og opplysningsplikt. Dessuten vil det også være avhengig av hva som skal repareres. Hvis det som skal repareres er kjent som en sltasjedel eller noe som er normalt blir slitt, og bilen er gammel, da vil jeg påstå at kjøper ikke har noen sak. Spesielt sett hen på at vedkommende er den profesjonelle part i saken. Henvis til dokumentet med firmanavnet og at dette gjør vedkommende til en profesjonelle part i saken og med det en større undersøkelsesplikt.. Med vennlig hilsen TBergh Anonymkode: 54d1e...437 Det er ikke relevant om kjøper er profesjonell hvis det er feil eller mangler som selger ikke har opplyst om. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men når firmaet allerede har solgt bilen videre da? Kan de kreve noe reparert på en bil en ikke lengre eier? Anonymkode: 7a1f7...cbe Det kommer an på hva feilen er og om det er en feil som selger burde ha opplyst om eller visst om. Anonymkode: 455d8...266 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 Har du solgt til et bilfirma har du ingenting å "frykte". Hadde du solgt den privat kunne du vært ille ute. Men lurt å bestandig ha med "bilen er besiktiget av kjøper og bilen selges som den er". Solgte akkurat min bil til et bilfirma, og kjøper sa selv at de ikke kunne kreve meg for noe om de oppdaget feil eller mangler ved den. Det er vel derfor det er tryggest å selge til bilfirma. Så han kan absolutt ikke kreve deg for noe. Anonymkode: 7478a...67b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Du er ikke part i saken. Dette er mellom firmaet og ny eier Anonymkode: a6f4b...44a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Takk, dere! Ble ikke beroliget av hvert eneste svar her, så jeg Googlet litt mer: "Unngå ansvaret du har etter at bilen er solgt Selger du bilen din privat er du i henhold til kjøpsloven ansvarlig for skjulte feil og mangler i to år fra bilen er solgt. Dersom vi kjøper bilen din vil du slippe dette ansvaret og i tillegg får den nye eieren fem år reklamasjonsrett. Våre undersøkelser viser at forbrukere foretrekker å kjøpe bil av profesjonelle forhandlere." Fra Møller bil. Det er vel likt hos alle forhandlere. Anonymkode: 525af...749
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Er denne forhandleren på Hamar.. Anonymkode: bf876...44a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er denne forhandleren på Hamar.. Anonymkode: bf876...44a Nei, lenger nord. Er vel mange av samme ulla. Anonymkode: 525af...749
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 Wow han prøver seg ja… Bare henvis til det du fant ut av når du Googlet. Anonymkode: 0125e...605
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han eier den ikke lenger... Anonymkode: 525af...749 Personen som kjøpte bilen hos deg har 2 års klagerett iht kjøpsloven. Anonymkode: c783b...89a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, dere! Ble ikke beroliget av hvert eneste svar her, så jeg Googlet litt mer: "Unngå ansvaret du har etter at bilen er solgt Selger du bilen din privat er du i henhold til kjøpsloven ansvarlig for skjulte feil og mangler i to år fra bilen er solgt. Dersom vi kjøper bilen din vil du slippe dette ansvaret og i tillegg får den nye eieren fem år reklamasjonsrett. Våre undersøkelser viser at forbrukere foretrekker å kjøpe bil av profesjonelle forhandlere." Fra Møller bil. Det er vel likt hos alle forhandlere. Anonymkode: 525af...749 Nei det er ikke det samme hos alle forhandlere, selv Møller vil nok gå etter en selger hvis personen har solgt en bil med alvorlige feil og mangler som er skult eller som ikke er opplyst om men som er innlysende at selgeren visste om. Er mye enklere hvis du faktisk forklarer hva som er galt med bilen og hva det er kjøperen reklamerer for. Anonymkode: 455d8...266 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Skrevet 18. juni 2023 Aldri la kjøper skrive kontrakten når du selger noe, tenker jeg. Anonymkode: 8d8f7...f88 1
Akay Skrevet 18. juni 2023 #19 Skrevet 18. juni 2023 Tbergh er jurist eller advokat, så han kan du hvertfall høre på
Mt3 Skrevet 18. juni 2023 #20 Skrevet 18. juni 2023 Er vel bare å skrive at du går med på å heve kjøpet om han er missfornøyd med, men at du ikke akter å betale for noen reparasjon. Du har din fulle rett til å nekte å betale for en kostbar reparasjon så lenge du lar kjøper få heve kjøpet. At han har solgt bilen videre er hans problem, og han har jo ikke opplyst deg om at han har solgt bilen videre og dessuten så er det jo han som selger som er ansvarlig dersom det er ny eier som oppdaget feilen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå