Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal hente vår første katt snart, og gleder oss veldig! Katten vil være 12 uker når vi henter den, og vi vil gjerne ha litt råd fra erfarne katteelskere slik at katten kan få det best mulig hos oss ♥️

Når kan man ta med katten ut i bånd første gang? Hvilket for er dere mest fornøyd med? Hvordan vet katten at den kan sove i kattehulen sin? Kan katten gå i trapper når den er så liten? Kan man ha kattedoen i en annen etasje enn vi stort sett oppholder oss? Vi tenker å ha kattehule, mat/vann og klorestativ oppe, men alle soverom er nede. Er det lurt at katten sover i samme etasje som oss den første tiden, for så å flyttes opp? Burde vi isåfall ta med kattehulen opp på dagtid?

Alle råd mottas med stor takk ♥️

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal få med mat fra oppdretter/eier. Og om du ønsker å bytte for skal det gjøres gradvis.

Ja du kan ha kattedoen i en annen etasje, men vent med det til katten er trygg i hjemmet (og har lært seg trapper om den ikke er vant med det.).

Vi måtte lære katten vår å gå i trapper litt og litt fordi hu var så liten at hun ikke klarte det selv.

Dropp planen om katt i bånd i starten, den har mer enn nok å bli kjent med innenfor husets fire vegger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Gratulerer med deres første katt😊❤️

Er det et stort hus er det lurt å avgrense området katten er på de første dagene. Mange kattunger kan bli redde og gjemme seg, så da er det greit at dere ikke må på leteaksjon i hele huset for å finne den, samt at det er lurt at den blir trygg på et avgrenset område i starten. Mereo svarer mye lurt på spørsmålene dine:) Angående katt og bånd så må den tilvennes en sele først og fremst, og det kan ta litt tid fra den godtar selen til dere i det hele tatt får tatt den med ut. Begynn gjerne med seletilvenning når katten har blitt husvarm. Det er også viktig med tilvenning av børste👍 Når det gjelder soving, så har jeg alltid hatt katten i stua de første dagene til den har blitt trygg før den har fått tilgang til resten av leiligheten. Med frøkna jeg har nå måtte jeg sove et par dager på sofaen med henne ettersom hun hylte en del, med andre katter har det gått helt fint fra første stund. Det finner dere ut av. Husk at katter klatrer i gardiner, og hopper høyt fra de er ganske små, så har dere ting dere er redde for i vinduskarmer ville jeg fjernet det. De er også mestere på å grave i blomsterpotter, og spiser også gjerne blomster og planter, så det kan være lurte å være føre var der også. 

Edit: En annen ganske viktig ting er at dere lar katten komme til dere og ikke omvendt. Katter kommer til menneskene når de ønsker oppmerksomhet og kos, går de unna ønsker de å være i fred. Det er mange som misforstår katter og gjerne følger etter dem for å kose, men gjør heller omvendt, la katten komme til deg/dere. Nevner det ettersom jeg regner med at det er barn i bildet siden det står familiekatt. Ikke helt det du spurte om, men jeg skriver det allikevel :)

Endret av Matas
  • Liker 1
Skrevet

Du kan ha 2 kattehuler :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig burde kattunger komme ny familie når de er 8-9 uker, mens hundevalper burde vente med å komme til ny familie når de er 12 uker. Vært mye diskusjon rundt dette. 

Har du barn i bildet så må de være forsiktig med katten. Kattunger har veldig skarpe tenner og klør, men ikke klipp klørne på katten. De trenger klør for å forsvare seg mot andre katter og dyr. Ikke minst og kunne klatre for å rømme fra farlige situasjoner eller andre dyr. Skal du klippe klør på katten må de være innekatt. Lær katten til å klore på klorebrett. Det går ganske greit med de fleste katter og de elsker klorebrett. 

Du kan godt ordne sovehule til katten, men husk på at katter ofte liker esker og andre rare soveplasser så du kan aldri tvinge en katt til å sove på en plass. Det må de bestemme selv. Katten min hadde et ullteppe den elsket å sove på i sofaen, og det måtte jeg børste og vaske i ny og ne. 

Jeg hadde et veldig sterkt bånd til min siste katt. Jeg husker godt jeg kom hjem om kvelden med den. Jeg bar den i armene mine og den var så liten og redd. Bare 9 uker. Dette er 9 år siden nå. 

Jeg ordnet til en liten kattedo på soverommet mitt og hadde vann og tørrfôr tilgjengelig. Det er viktig at do og matsted er separat. Katter liker ikke å ha maten sin rett ved siden av doen. Og noen vil helst ha drikken stående litt bort fra maten. Så sov han sammen med meg i senga mi hver natt det første året. Vi fikk et sterkt bånd. Og han fikk ikke lov til å gå ute alene om natta før han var 1 år. 

Siden han var født i februar, så var han litt over 1 år før han begynte å gå ute om natta. Det var uansett mye snø påfølgende vinter, så han begynte å gå ute om natta i mars. 

Han fikk derimot lov til å gå ute på dagtid. Da gikk han ute i hagen og lekte i gresset, fanget små fluer og møll og andre flyvende insekter. Jeg var alltid med han ute hele sommeren og om jeg skulle bort på dagtid måtte han være inne. Han hadde da tilgang til hele huset og vi satte kattedoen under trappa, og mat og drikke stod på kjøkkenet. 

Det er viktig å huske på at katter allerede kan bli kjønnsmodne når de kommer 6 mnd, så pass på om du har hunkatt som går ute alene. Det er også viktig å huske på at katter ofte ikke utvikler retningssansen og stedsansen ordentlig før de er 9 mnd, derfor det er lurt å vente til de er 9 mnd med å la de gå ute alene. Aller helst vente til de er 1 år. 

Grunnen til at katten min ikke begynte å gå ute om natten før etter han var 1 år er at det var så mye snø og kaldt da han var 9 mnd til 1 år (nov-feb). Hadde han vært 9 mnd på våren/sommeren hadde han kanskje fått gått ute alene før han var 1 år, men grensen er 9 mnd, men du må se an modenheten til katten din. De burde være 1 år og fullvoksne før de går ute alene for de må kunne forsvare seg mot andre voksne katter og evnt rovdyr. Da er man gjerne litt for ung ved 9 mnd...men for noen kan det selvsagt gå bra. Som sagt, alle katter er forskjellige, så bli kjent med katten din og hva han like og ønsker. Katten min likte å drikke av glass og spesielle skåler, hadde fri tilgang på tørrfôr, og elsket å gå grillet kylling. 

I begynnelsen kjøpte jeg billig fôr i matbutikk, men etterhvert begynte jeg å kjøpe dyrt fôr på dyrebutikk. Da kjøpte jeg ofte merket Orijen. Husk at når du åpner en pakke/pose med mat, så må du lukke den godt igjen. Luft ødelegger ofte maten og den blir litt smakløs. Det finnes plastbokser man kan oppbevare tørrfôr i om man ønsker, men jeg lukket bare posen godt igjen. 

Noen katter liker seg best hjemme og er redde for å gå ut, og det må respekteres. 

Jeg jobbet hver dag, så han var på soverommet mitt den første uken. Jeg lot vindu stå på gløtt for å få luft, og hadde do og mat og drikke separat. Med en gang jeg kom hjem fra jobb satte jeg meg ned på senga og koste mye med katten. Han la seg på brystet mitt opp mot halsen min og det var mye kos. Katten min ville fort ut av soverommet, allerede etter 1 uke, for å utforske resten av huset. Han følte seg trygg med meg og var veldig nysgjerrig på omverdnen. Han begynte også å ville gå ut på dagtid, men da var jeg med han og satt i døra og så på at han snuste forsiktig på verden, og liksom gikk forsiktig noen få meter fra meg, men løp fort tilbake til meg og gjemte seg mellom bena mine. Han så på meg som moren sin nå, selv om han den første uken hadde grått etter mammaen sin og de andre søskene. Det gikk over da han fikk mye kos og oppmerksomhet av meg, og sov sammen med meg hver natt. 

Kattunger har raptus hver natt! Så ikke bli redd om han løper som en gal rundt i hele huset en halvtime mens du ligger i senga. Bare la han løpe fra seg, det er viktig for de, så legger de seg og sover ved siden av deg eller et annet sted de liker. 

En ting som er viktig er å respektere katten. Om katten vil være i fred, så respekter det. Om katten sover, så respekter det. Katten min var fri til å ut og inn av huset som han ville. Han var en lykkelig katt fordi han fikk gå t hver natt, fikk alltid rent vann og hadde fri tilgang på mat. Noen katter kan begrense seg selv, men andre må ha faste måltider med oppmålt mengde. Min katt spiste bare litt tørrfôr av gangen, men om katten din sluker en hel skål må du passe på om katten legger på seg raskt. 

Håper du fikk svar på noen viktige spørsmål og ble klokere. Det viktigste er at katten blir trygg på dere, får kos og omsorg, at dere lar den venne seg til boligen før dere slipper den ut, og at dere ikke lar den være alene ute før den er gammel nok. Jeg kunne la katten gå ute alene på dagtid en liten stund på sommeren, men jeg tok den alltid inn på kvelden.

Og ikke kjøp sånne irriterende halsbånd med bjeller. Det er slitsomt for katten og den blir forstyrret av lyden, og den blir oppdaget av andre dyr. 😼

Anonymkode: c4a82...7ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Egentlig burde kattunger komme ny familie når de er 8-9 uker, mens hundevalper burde vente med å komme til ny familie når de er 12 uker. Vært mye diskusjon rundt dette. 

Har du barn i bildet så må de være forsiktig med katten. Kattunger har veldig skarpe tenner og klør, men ikke klipp klørne på katten. De trenger klør for å forsvare seg mot andre katter og dyr. Ikke minst og kunne klatre for å rømme fra farlige situasjoner eller andre dyr. Skal du klippe klør på katten må de være innekatt. Lær katten til å klore på klorebrett. Det går ganske greit med de fleste katter og de elsker klorebrett. 

Du kan godt ordne sovehule til katten, men husk på at katter ofte liker esker og andre rare soveplasser så du kan aldri tvinge en katt til å sove på en plass. Det må de bestemme selv. Katten min hadde et ullteppe den elsket å sove på i sofaen, og det måtte jeg børste og vaske i ny og ne. 

Jeg hadde et veldig sterkt bånd til min siste katt. Jeg husker godt jeg kom hjem om kvelden med den. Jeg bar den i armene mine og den var så liten og redd. Bare 9 uker. Dette er 9 år siden nå. 

Jeg ordnet til en liten kattedo på soverommet mitt og hadde vann og tørrfôr tilgjengelig. Det er viktig at do og matsted er separat. Katter liker ikke å ha maten sin rett ved siden av doen. Og noen vil helst ha drikken stående litt bort fra maten. Så sov han sammen med meg i senga mi hver natt det første året. Vi fikk et sterkt bånd. Og han fikk ikke lov til å gå ute alene om natta før han var 1 år. 

Siden han var født i februar, så var han litt over 1 år før han begynte å gå ute om natta. Det var uansett mye snø påfølgende vinter, så han begynte å gå ute om natta i mars. 

Han fikk derimot lov til å gå ute på dagtid. Da gikk han ute i hagen og lekte i gresset, fanget små fluer og møll og andre flyvende insekter. Jeg var alltid med han ute hele sommeren og om jeg skulle bort på dagtid måtte han være inne. Han hadde da tilgang til hele huset og vi satte kattedoen under trappa, og mat og drikke stod på kjøkkenet. 

Det er viktig å huske på at katter allerede kan bli kjønnsmodne når de kommer 6 mnd, så pass på om du har hunkatt som går ute alene. Det er også viktig å huske på at katter ofte ikke utvikler retningssansen og stedsansen ordentlig før de er 9 mnd, derfor det er lurt å vente til de er 9 mnd med å la de gå ute alene. Aller helst vente til de er 1 år. 

Grunnen til at katten min ikke begynte å gå ute om natten før etter han var 1 år er at det var så mye snø og kaldt da han var 9 mnd til 1 år (nov-feb). Hadde han vært 9 mnd på våren/sommeren hadde han kanskje fått gått ute alene før han var 1 år, men grensen er 9 mnd, men du må se an modenheten til katten din. De burde være 1 år og fullvoksne før de går ute alene for de må kunne forsvare seg mot andre voksne katter og evnt rovdyr. Da er man gjerne litt for ung ved 9 mnd...men for noen kan det selvsagt gå bra. Som sagt, alle katter er forskjellige, så bli kjent med katten din og hva han like og ønsker. Katten min likte å drikke av glass og spesielle skåler, hadde fri tilgang på tørrfôr, og elsket å gå grillet kylling. 

I begynnelsen kjøpte jeg billig fôr i matbutikk, men etterhvert begynte jeg å kjøpe dyrt fôr på dyrebutikk. Da kjøpte jeg ofte merket Orijen. Husk at når du åpner en pakke/pose med mat, så må du lukke den godt igjen. Luft ødelegger ofte maten og den blir litt smakløs. Det finnes plastbokser man kan oppbevare tørrfôr i om man ønsker, men jeg lukket bare posen godt igjen. 

Noen katter liker seg best hjemme og er redde for å gå ut, og det må respekteres. 

Jeg jobbet hver dag, så han var på soverommet mitt den første uken. Jeg lot vindu stå på gløtt for å få luft, og hadde do og mat og drikke separat. Med en gang jeg kom hjem fra jobb satte jeg meg ned på senga og koste mye med katten. Han la seg på brystet mitt opp mot halsen min og det var mye kos. Katten min ville fort ut av soverommet, allerede etter 1 uke, for å utforske resten av huset. Han følte seg trygg med meg og var veldig nysgjerrig på omverdnen. Han begynte også å ville gå ut på dagtid, men da var jeg med han og satt i døra og så på at han snuste forsiktig på verden, og liksom gikk forsiktig noen få meter fra meg, men løp fort tilbake til meg og gjemte seg mellom bena mine. Han så på meg som moren sin nå, selv om han den første uken hadde grått etter mammaen sin og de andre søskene. Det gikk over da han fikk mye kos og oppmerksomhet av meg, og sov sammen med meg hver natt. 

Kattunger har raptus hver natt! Så ikke bli redd om han løper som en gal rundt i hele huset en halvtime mens du ligger i senga. Bare la han løpe fra seg, det er viktig for de, så legger de seg og sover ved siden av deg eller et annet sted de liker. 

En ting som er viktig er å respektere katten. Om katten vil være i fred, så respekter det. Om katten sover, så respekter det. Katten min var fri til å ut og inn av huset som han ville. Han var en lykkelig katt fordi han fikk gå t hver natt, fikk alltid rent vann og hadde fri tilgang på mat. Noen katter kan begrense seg selv, men andre må ha faste måltider med oppmålt mengde. Min katt spiste bare litt tørrfôr av gangen, men om katten din sluker en hel skål må du passe på om katten legger på seg raskt. 

Håper du fikk svar på noen viktige spørsmål og ble klokere. Det viktigste er at katten blir trygg på dere, får kos og omsorg, at dere lar den venne seg til boligen før dere slipper den ut, og at dere ikke lar den være alene ute før den er gammel nok. Jeg kunne la katten gå ute alene på dagtid en liten stund på sommeren, men jeg tok den alltid inn på kvelden.

Og ikke kjøp sånne irriterende halsbånd med bjeller. Det er slitsomt for katten og den blir forstyrret av lyden, og den blir oppdaget av andre dyr. 😼

Anonymkode: c4a82...7ab

Dette er godt eksempel på feilinformasjon stikk i strid med fagfolk.

En kattunge bør IKKE flytte fra mor og søsken før den er 12 uker, det er veldig mye viktig sosialisering som skjer de siste ukene. Det har vært mye diskusjonere rundt det, og alt av fagfolk er enig i minst 12 uker. Det er en grunn til at alt av oppdrettere holder kattungene med moren i 12 uker, samme med alle organisasjoner og raseklubber. Flere av oppdrettere jeg kjenner beholder gjerne kattungene til de er 14 uker.

En kattunge har ikke ferdig utviklet stedsans før den er ca ett år, og stedsansen er ikke bedre på dagtid. Tvert i mot så er det større sjanse for at kattungen blir skremt på dagtid og løper lengre unna.

Siden dere får katten nå, så ville jeg startet trene med bånd inne, og så begynt trene litt på å være ute i bånd på veranda/innkjørsel etter nyttår. Da er den nok klar til å være ute på sommeren! 

Jeg ville hatt kattetoalett i begge etasjer inntil pus begynner gå ute. De fleste kattunger klarer fint klatre i trapper når de er 12 uker, de klarer også klatre opp i sofa/seng, og til toppen av gardinstanga! De klarer gjemme seg de mest utrolige stedene! En kattunge vet ikke forskjellen på en kattehule eller en hylle i ett skap, den legger seg der den føler for. Men mange katter foretrekker at tingene har faste plasser, så ha heller to kattehuler, enn å flytte de. Klorestativ er veldig individuelt, men de fleste katter er sosiale dyr og vil ha sånne aktivitetsting i ett oppholdsrom. Mine bruker kun klorestativer plassert på spesifikke plasser i stue.

Anonymkode: 75b51...247

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ihvertfall i starten at du bør ha en do i hver etasje

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Egentlig burde kattunger komme ny familie når de er 8-9 uker

Reinspikka tull! Her kan du enten legge ved seriøse kilder (altså forskning, ikke anekdoter fra Gerd i nabohuset som hadde katt i 1950) eller slette påstanden din, for dette stemmer bare ikke. 

Anonymkode: 2fcea...f03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer som katteeiere! Som noen nevner over her, er det lurt å ha katten på et avgrenset område i starten, til den blir tryggere både på dere og på de nye omgivelsene. Ang. kattehule, så er erfaringen min etter å ha hatt 3 katter at den knapt blir brukt. Katten legger seg på alle mulige andre steder, og noen har elsket å ligge i senga vår, andre foretrekker sofaen eller gulvteppet.

Vi har 2 etasjer og do både oppe og nede. Vannskåler har vi også i begge etasjer. 

Ville ha begynt med sele når katten er godt husvarm og klar for nye ting. Regner med at den skal kastreres? Rådet er at de ikke skal gå ute alene før de er 9-10 mnd, noen sier også 1 år. Og katten bør være chippet, vaksinert og kastrert, om man ikke vil risikere noe. 

Anonymkode: f1442...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder for har vi som regel kjøpt på dyrebutikk, enten Royal Canin eller Hill’s. Prøvde Vom våtfor for katter i starten, men det falt ikke i smak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det gjelder for har vi som regel kjøpt på dyrebutikk, enten Royal Canin eller Hill’s. Prøvde Vom våtfor for katter i starten, men det falt ikke i smak.

Royal canin er ikke et bra fôr! 
Jeg hadde gått for Orijen, eller aller helst: rent, usaltet og ferskt kjøtt. Våte katter får hjortekjøtt og det går ned på høykant.

Anonymkode: 9f2c1...c04

• Liker 1
Skrevet
Mjalloh skrev (På 18.6.2023 den 11.38):

Vi skal hente vår første katt snart, og gleder oss veldig! Katten vil være 12 uker når vi henter den, og vi vil gjerne ha litt råd fra erfarne katteelskere slik at katten kan få det best mulig hos oss ♥️

Når kan man ta med katten ut i bånd første gang? Hvilket for er dere mest fornøyd med? Hvordan vet katten at den kan sove i kattehulen sin? Kan katten gå i trapper når den er så liten? Kan man ha kattedoen i en annen etasje enn vi stort sett oppholder oss? Vi tenker å ha kattehule, mat/vann og klorestativ oppe, men alle soverom er nede. Er det lurt at katten sover i samme etasje som oss den første tiden, for så å flyttes opp? Burde vi isåfall ta med kattehulen opp på dagtid?

Så gøy! Gratulerer med nytt familiemedlem🥰

Personligheten til kattungen kommer til å ha mye å si her.
Kattungen vår var veldig sosial, leken, uredd og hadde stor selvtillit. Hun ville utforske alle rom i alle etasjer og fant seg veldig lett til rette i sofaen med oss etterpå. ( vi passet godt på mens hun utforsket ) 
Hadde kattedoen i det området vi holdt til mest i begynnelsen ettersom kattunger har en tendens til å søle i tillegg til at jeg ville være sikker på at hun ikke hadde noen problemer/utfordringer med kattedoen. 
Klorestativet har vi i stua der vi sitter mest så hu kan ligge der i høyden om hun vil ha litt fred fra oss. 
Vi lot henne styre alt selv og fikset på små ting som ikke passet etter hvert. Hun var en drøm fra starten av og er sånn enda.

Andre kattunger derimot kan være reserverte, utrygge og sliter veldig med og tilpasse seg.
Da er det viktig med tålmodighet. Jeg hadde hatt alle kattetingene i samme området dere oppholder dere.
Det er viktig å skape en god relasjon til kattungen fra start av, men ikke påtvinge nærkontakt heller. Er det barn i hus så er det viktig å holde støy nivået nede i start fasen. Tok inn en kattunge hos meg en periode som måtte hasteplasseres vekk fra hjemmet sitt fordi barna var så voldsomme at han ble traumatisert og sluttet å spise.
Har du ingen erfaring med katt fra før så anbefaler jeg deg sterkt å lese deg opp på kattens kroppsspråk og atferd sånn at du vet hva de forskjellige tingene betyr. De er utrolig lette å lese om du vet hva du skal se etter. Er alltid litt nervepirrende å få et nytt kjæledyr i hus, men prøv å slappe av å ta ting som det kommer. De blir påvirket av oss så om du stresser mye så smitter det over og kan gjøre katten nervøs.

Når det kommer til mat så ville jeg IKKE kjøpt den maten de har på dagligvarebutikker. Jeg får fast levering av kattemat fra dyrekassen.no hver 5 uke med autopåfyll. De har mange gode merker å velge mellom med mye info om hvert produkt😀
Håper dette hjelper og lykke til! 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Husk på at de er skjøre og må behandles varsomt, særlig hvis dere har små barn.

Kjenner en familie som tok livet av sin nye kattunge fordi barnet smelte med døra og katten var desverre der. 

Avgrenset område og håndteringstid for barn er sikkert derfor en god idé.

Så ma man huske på vaksiner og sterilisering etterhvert. Er den langhåret kan det være lurt å trene den til å blir vant til å børstes da de ofte sliter med tover.

Anonymkode: 303b8...45d

AnonymBruker
Skrevet
Mjalloh skrev (På 18.6.2023 den 11.38):

Det vi har gjort, og jeg sier ikke at det er det rette men det har fungert hos oss da, har tatt med kattungen ut i bånd ganske tidlig. Så blir den vant til det, men det er ikke alltid de er så glad i gress i starten. Det er nok litt rart å gå på. Så de har egentlig holdt seg mest på terrassen.

Vi gir de mat uten korn, det finnes flere produsenter. De har fått mat for kattunger til de blir ca året. Vi har tatt med kattungene på soverommet om natta, de greier å gå i trapper. Det tar litt tid noen ganger, men de kommer seg opp og ned. 
Kattehuler er det ikke alltid de er så veldig glade i, men en pappeske med et pledd i derimot det er en stor slager. Et lite klatrestativ, da kattungen er liten er fint.

Katten legger seg hvor den finner det for godt. Det kan være under en sofa, inne i en hylle, bak et skap, stort sett overalt. De er ikke alltid like enkle å finne igjen da de ligger på de utroligste steder. 

Anonymkode: d603f...fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...