Gå til innhold

Kan man bruke hormonspiral etter overgangsalderen også, bare for å ha litt ekstra hormoner i kroppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet polypp og fortykket slimhinne i livmoren for 3 år siden (var 51), og fikk satt opp Kyleena hormonspiral for at jeg ikke skulle få polypp og fortykket slimhinne igjen. Hadde regelmessig menstruasjon på den tiden og var ikke i overgangsalderen, men det har jeg kommet i nå. Etter operasjonen mistet jeg mensen fordi omtrent all slimhinne var fjernet.

Leste et sted at damer fint kan bruke hormonspiral hele livet pga tilførsel av hormonmengden, og stemmer det?

Jeg tåler ikke østrogenholdige legemidler så kan ikke bruke østrogen for å dempe overgangsplagene jeg har. 

Anonymkode: a190b...503

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke østrogen jeg heller men jeg tåler den jeg får nå, Lenzetto. Østrogen som tilføres via huden er mere skånsom enn østrogen som tas oralt. Snakk med en gynekolog som er dyktig på overgangsalderen. Min er veldig flink og jeg står på Cerazette og Lenzetto, Cerazette har jeg brukt i mange år med hell mot pms og blødninger pluss smerter.

Anonymkode: 15b52...0e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tåler ikke østrogen jeg heller men jeg tåler den jeg får nå, Lenzetto. Østrogen som tilføres via huden er mere skånsom enn østrogen som tas oralt. Snakk med en gynekolog som er dyktig på overgangsalderen. Min er veldig flink og jeg står på Cerazette og Lenzetto, Cerazette har jeg brukt i mange år med hell mot pms og blødninger pluss smerter.

Har hetetokter i perioder som ikke er så plagsomt, men har blitt litt tørr i skjeden og gynekolog skrev ut Vagifem til meg men pga redsel for å bli dårlig av bivirkninger har jeg ikke turt å prøve de enda. Har prøvd Remifem krem som hjelper litt men det er hormonfritt. Leste at Vagifem inneholder like lite østrogen over 1 år som en ukes forbruk av Østradiol.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke overgangsplager har du som Lenzetto hjelper mot?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk fjernet polypp og fortykket slimhinne i livmoren for 3 år siden (var 51), og fikk satt opp Kyleena hormonspiral for at jeg ikke skulle få polypp og fortykket slimhinne igjen. Hadde regelmessig menstruasjon på den tiden og var ikke i overgangsalderen, men det har jeg kommet i nå. Etter operasjonen mistet jeg mensen fordi omtrent all slimhinne var fjernet.

Leste et sted at damer fint kan bruke hormonspiral hele livet pga tilførsel av hormonmengden, og stemmer det?

Jeg tåler ikke østrogenholdige legemidler så kan ikke bruke østrogen for å dempe overgangsplagene jeg har. 

Mistet du mensen grunnet slimhinnen, eller spiralen? Jeg fjernet all slimhinne for noen måneder siden og min mens er helt vekk. Usikker på om den kommer tilbake. De rådet meg til å stå over ny spiral (fjernet den samtidig). 

Anonymkode: 1665c...290

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mistet du mensen grunnet slimhinnen, eller spiralen? Jeg fjernet all slimhinne for noen måneder siden og min mens er helt vekk. Usikker på om den kommer tilbake. De rådet meg til å stå over ny spiral (fjernet den samtidig). 

Litt usikker. Fjernet ikke hele men mye av slimhinnen, og fikk satt opp Kyleena to måneder senere. 

Hadde mens de første 5 månedene etterpå men så forsvant den.

Jeg tenkte var fordi at slimhinnen var tynn og ikke fikk muligheten til å bygge seg opp, men kanskje det var på grunn av spiralen? Har brukt Mirena tidligere og den har mer hormoner i seg, og da hadde jeg for det meste regelmessig menstruasjon, men innimellom var det pause.

Jeg savner faktisk mensen jeg🙂

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Litt usikker. Fjernet ikke hele men mye av slimhinnen, og fikk satt opp Kyleena to måneder senere. 

Hadde mens de første 5 månedene etterpå men så forsvant den.

Jeg tenkte var fordi at slimhinnen var tynn og ikke fikk muligheten til å bygge seg opp, men kanskje det var på grunn av spiralen? Har brukt Mirena tidligere og den har mer hormoner i seg, og da hadde jeg for det meste regelmessig menstruasjon, men innimellom var det pause.

Jeg savner faktisk mensen jeg🙂

Ts

Jeg har fjernet hele slimhinnen (med rota sa kirurgen). Hadde Mirena, men grusomme smerter og mye blødninger. Så jeg savner ingen av delene 😅 Jeg vil aldri ha spiral igjen og trenger det ikke som prevensjon. For meg innebar den smerter. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiralen kunne sitte inne i ti år, sa gynekologen min. Fra 45-55 år her... Fikk den for å hindre voldsomme blødninger. 

Anonymkode: c039a...323

Skrevet

Ja, ifølge min gynekolog kan den med fordel sitte inne etter overgangsalder også. 

Jeg fikk den for å hindre migrene rundt menstruasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hormonspiral mot å ikke få polypper? Men å bruke hormonspiral å være uheldig å få cyster på eggstokkene  Det er greit for gynekologen?

Anonymkode: 4ddf3...a24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...