Gå til innhold

Nei, du pynter og sminker deg ikke for deg selv - og det er greit! Bare slutt med juginga.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser så mye på sosial media om kvinner (ja, jeg er også kvinne!) som hevder å sminke, pynte og kle seg «for seg selv», og ikke for å tekkes menn eller samfunnet. Samtidig har flesteparten av disse en stil som menn flest hadde digget; utringninger, tettsittende klær og sminke som fremhever det feminine. Altså, det er jo greit! Vi lever i et mannsdominert samfunn, dessverre, og å ønske å bli sett av menn er derfor legitimt, selv om man selvsagt skal stille spørsmål ved hele strukturen. Enn så lenge bør man likevel være ærlig med seg selv om at man føler seg fin nettopp fordi man følger skjønnhetsidealet. Ingen mann (eller kvinne) er en øy, vi påvirkes av oppfordringer og krav utenfra. 

Det er merkelig, for de kvinnene jeg kjenner som virkelig har en unik stil som menn ofte IKKE liker, de sier aldri at «de gjør det for seg selv»… Kanskje fordi de ikke har behov for selvbedraget i det at uttrykket snakker for seg selv? Selvsagt gjør du det ikke for menn eller komplimenter om du barberer hodet (men ikke leggene), tatoverer deg i fjeset og piercer hver eneste del av kroppen. Uansett hva jeg synes om slike stiler, tror jeg helt på at de gjør det for seg selv! 

Så, medkvinner - hvis dere alltid må forsvare deres trang til å følge konvensjonell skjønnhet (enten det er «sexy»- eller «business casual career woman”-stil dere går for) med at dere gjør det for dere selv, kanskje bare… innrøm at dere gjør det for å passe inn og få komplimenter? Ikke bare av/blant menn, men andre kvinner, sjefer, i rettssalen, på Instagram? Det går bra! Det er lov å være er menneske i et samfunn! Du er fremdeles flink, snill, smart og kul, jeg lover❤️

Anonymkode: 59843...c31

• Liker 9
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg gjør det jo for at JEG skal føle meg fin - og hva som blir sett på som fint, er selvfølgelig samfunnskonstruert. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig, så lenge kvinner gjør det de selv vil, så kan de vel gjøre det for akkurat hvem de vil også.

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hobby og interesse. 

Jeg har alltid velstelte negler, og er hårfri på legger etc. Selv under Korona, selv da jeg var ensom en ukes tid i strekk og kun inne, da mannen var på jobbreise. 

Stunden med sminke og en youtube video hver morgen er noe jeg setter stor pris på, og ofte gjennomfører selv om jeg bare skal være hjemme alene. 

Er forresten 40+, godt etablert, gift på 15.året med en som har sett alt av meg. Så tror jeg står ganske støtt i at det er for meg selv :)

Anonymkode: cc643...c2b

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg pynter meg er det for meg, det er gjerne når ingen andre er hjemme og jeg ikke skal noe.

At du er for lite oppegående til å forstå at hva du synes og mener ikke er sannheten for alle andre, overalt sier bare noe om deg.

Anonymkode: 7d474...10e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg mer vel og  synes jeg ser litt mer "våken" ut med sminke, og så synes jeg det er helt greit at mannen, kollegene mine og andre slipper å se det  morratrøtte trynet mitt 😄

Anonymkode: 86b8c...035

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går forbi speil, og vil helst like det jeg ser der. 

Anonymkode: 5ec42...14d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Altså det er så fascinerende med folk som gjør én ting, og derfor er dette hvordan det er punktum. Du klarer virkelig ikke å si at andre folk er annerledes? Jeg er singel på 8 året, eget valg. Jeg bruker sjeldent sminke. Én grunn til at jeg bruker det er f. Eks. sammenkomster. Denne gangen er det ikke for min del, men mer at jeg kan ikke se helt trøtt og grusom ut, så jeg fresher opp litt. Men det er ikke for å få komplimenter... 

Det andre grunnen er dager hvor jeg føler meg ekstra crap. Da liker jeg også å sminke meg litt, en måte å late på at jeg er litt bedre, eller i det minste kunne se meg i speilet og se bedre ut enn jeg føler meg. Det er heller ikke for å få komplimenter.. 

Du har én mening, jo raskere du innser at den ikke er fasit, jo enklere vil livet ditt bli. 

Anonymkode: 1eb01...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sminke er uinteressant, og jeg gidder ikke å bruke det. At andre bruker det, bryr ikke meg. Spiller det noen rolle hvorfor noen bruker sminke og hvorfor noen ikke bruker det?

Anonymkode: bf520...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Alltid så flott med sånne orakeler som deg som bare vet den stor og hele sannheten og bruker livet sitt på å messe om det til andre! 

Not 

Jeg sminker meg fordi jeg har rosacea og føler at rødheten syns veldig og da vil jeg bare gjemme meg bort, mens når jeg bruker sminke skiller jeg meg ikke negativt ut. Jeg sminker meg 100% for meg selv, utenom de gangene jeg skal på date og bruker ekstra mye sminke, men det skulle da også bare mangle at man pynter seg litt ekstra på date. Jeg forventer også at menn på date pynter seg ekstra for meg. 

Anonymkode: 277d9...f9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drar du menn i dette i det hele tatt? Jeg sminker meg hvis jeg skal treffe venninner. Sminker meg ikke for mannen min, og ikke når jeg skal treffe kompiser. Sminker meg før jobb hvis jeg gidder. Det er helt opp til meg selv, og menn betyr iallefall ikke en dritt for hva jeg velger å gjøre med ansiktet mitt. 

Anonymkode: d461b...abe

• Liker 3
Skrevet

Jeg sminker meg like godt om jeg bare er hjemme alene hele dagen. Er avslappende å sminke seg mens man hører på youtube eller lignende. Og tar på et fint antrekk, fordi da føler jeg meg bra.

Jeg er ikke tiltrukket av menn engang, så pynter meg ihvertfall ikke for de 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så når jeg tar pedikyr mitt på vinteren og ikke en kjeft skal se føttene mine så gjør jeg det for å få kompliment fra... Kolleger, venner, menn🤔 Eller når jeg barberer leggene i desember og ingen skal se det så.... Gjør jeg det av grunner som at menn skal legge merke til meg🤔 Jojo men så godt du vet dette da 😅

Kanskje du ts skal lære deg å snakke kun på dine egne vegne, for det er uhorvelig frekt å prøve å snakke på vegne av andre.

Jeg ser daglig mennesker som er deprimert og det er nok en vond sykdom å ha, et av trekkene er at de orker ikke å se fresh ut. Jeg har selv slitt med angst før og jeg gjekk med mye sort og grått, ville vær usynlig, brydde meg ikke, desto mer jeg kunne gå i et med parketten og være en grå usynlig mus dess bedre. Så klart har måten vi ser oss selv på, og velvære og ta litt vare på seg selv i utseende noe med hvordan vi føler oss. Selvbilde og selvtillit henger sammen og det å se og føle seg vel har påvirkning på psyken vår. Så det å se bra ut henger ofte sammen med hvordan vi har det og omvendt. Og jo det går faktisk fint an å se bra ut helt for sin egen del. Ta pedikyr, manikyr, hårkur, peeling, barbere seg, bruke sminke, ta på seg finere klær fordi en ønsker det selv om kanskje ingen skal se deg..

Hva du selv gjør og hvorfor du gjør det ts får være din issues, men du er sikkert god nok du også selv om du velger å se ut som et dass når du er alene og den eneste grunnen til at du gjør noe for å se litt bedre ut er pga andre, eller hvorfor du gjør som du gjør, men vær så snill da, snakk på dine egne vegne for du gjør en ræva dårlig jobb med å prøve å late som om du snakker på vegne av et helt kvinnekjønn 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror på at man kan sminke og pynter seg for seg selv. Men legger man ut bildene i sosiale medier så er det jo åpenbart at man ikke kun gjør det for en selv. 

Anonymkode: 1343f...1a0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser så mye på sosial media om kvinner (ja, jeg er også kvinne!) som hevder å sminke, pynte og kle seg «for seg selv», og ikke for å tekkes menn eller samfunnet. Samtidig har flesteparten av disse en stil som menn flest hadde digget; utringninger, tettsittende klær og sminke som fremhever det feminine. Altså, det er jo greit! Vi lever i et mannsdominert samfunn, dessverre, og å ønske å bli sett av menn er derfor legitimt, selv om man selvsagt skal stille spørsmål ved hele strukturen. Enn så lenge bør man likevel være ærlig med seg selv om at man føler seg fin nettopp fordi man følger skjønnhetsidealet. Ingen mann (eller kvinne) er en øy, vi påvirkes av oppfordringer og krav utenfra. 

Det er merkelig, for de kvinnene jeg kjenner som virkelig har en unik stil som menn ofte IKKE liker, de sier aldri at «de gjør det for seg selv»… Kanskje fordi de ikke har behov for selvbedraget i det at uttrykket snakker for seg selv? Selvsagt gjør du det ikke for menn eller komplimenter om du barberer hodet (men ikke leggene), tatoverer deg i fjeset og piercer hver eneste del av kroppen. Uansett hva jeg synes om slike stiler, tror jeg helt på at de gjør det for seg selv! 

Så, medkvinner - hvis dere alltid må forsvare deres trang til å følge konvensjonell skjønnhet (enten det er «sexy»- eller «business casual career woman”-stil dere går for) med at dere gjør det for dere selv, kanskje bare… innrøm at dere gjør det for å passe inn og få komplimenter? Ikke bare av/blant menn, men andre kvinner, sjefer, i rettssalen, på Instagram? Det går bra! Det er lov å være er menneske i et samfunn! Du er fremdeles flink, snill, smart og kul, jeg lover❤️

Og ellers har du det bra med deg selv?

Anonymkode: 165c3...0d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker mascara og fikser neglene mine, fordi JEG vil det. Ikke for å tilfredsstille alle andre. Jeg må bruke mascara, for ellers ser jeg trøtt, sliten og syk ut.... 

Om andre har et problem med min sminke og mine lange negler, så er det nettopp det; deres problem 😄

AnonymBruker
Skrevet

Nåja.

En av mine venninner er ikke spesielt pen, så skal hun få oppmerksomhet, må hun ha en sær stil.

Så hun barberte hodet pga det.

Anonymkode: e6d13...2d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke generalisere helt. JEG pynter meg for meg selv og ingen andre. Jeg er godt gift og mannen elsker meg om jeg går i møkkskittne arbeidsklær eller i kjole. Og hva resten av samfunnet mener det bryr meg null. Om du vil tro det, det er opp til deg selv å velge. For meg er det sannheta. 

Anonymkode: 91649...3eb

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig har flesteparten av disse en stil som menn flest hadde digget; utringninger, tettsittende klær og sminke som fremhever det feminine. Altså, det er jo greit! Vi lever i et mannsdominert samfunn, dessverre, og å ønske å bli sett av menn er derfor legitimt, selv om man selvsagt skal stille spørsmål ved hele strukturen.

Jeg kler meg fint og sminker meg fordi jeg liker det. Fremhever det feminine fordi jeg setter pris på det feminine.

Jeg setter faktisk så stor pris på det feminine at jeg er tiltrukket av KVINNER, tenk det? Å bli sett av menn er så langt nede på ønskelista at jeg heller vil tiltrekke meg fugler og ekorn :ler:

Anonymkode: a12ee...4eb

Skrevet

Man kan vel gjøre det av flere grunner. Jeg vil nå si at jeg pynter meg og sminker meg hovedsakelig for egen del, men selvsagt også litt for andres del. Føler meg mye bedre når jeg har på klær jeg liker og når jeg har sminket meg litt. Det skal ikke mye til egentlig. Enkelte ting gjør jeg egentlig kun for egen del og min egen velvære.

Hvis jeg bare skal være hjemme så gidder jeg ofte ikke å gjøre så mye, men jeg føler meg ikke fin da. Det er ikke alltid det er et mål da, men det virker litt rart om man kun skulle pynte seg/stelle seg for andre.

Man har jo en bevissthet rundt hvordan man liker å se ut, hva som gjør at man føler seg vel og også hva man ønsker å få ut av det.

Nå er det ikke alltid at kvinner søker oppmerksomheten til menn gjennom utseendet. Det er en feilslutning for det kan like gjerne være andre kvinner man pynter seg for eller bare en generell masse mennesker man ønsker å få positiv oppmerksomhet fra.

AnonymBruker
Skrevet

Har sminket meg, krøllet håret og tatt på fin kjole… kun for å sitte alene i egen leilighet og nyte mitt eget selskap. Ikke møtt en sjel i dag. Gjør det faktisk for mitt eget velvære og selvrespekt.

Anonymkode: cf443...bee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...