AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #1 Skrevet 18. juni 2023 Hei! Jeg er en dame i 20 årene. Har siden jeg vært liten slitt med depresjon og generalisert angst. Har de siste årene hatt ok kontroll, men i innimellom dårlige perioder. Byttet jobb i desember 22, og plagene har siden da forverret seg. Jobben er pasientrettet hvor jeg gir veiledning til pasient og instansene rundt pasient, noe som gjør jobben uforutsigbar og hver dag er ulik Jeg har ofte anfall med gråt på jobb, og konsentrasjon og oppmerksomheten er varierende. Enkelte dager klarer jeg ikke spise lunsj med andre på grunn av engstelse og er ute av meg selv, og må da spise senere utpå dagen. Jeg sliter ekstremt med bekymringstanker (huset skal brenne ned, gjør feil på jobb, at de rundt meg skal bli syk, at jeg skal få sparken o.l), og har mistet livsgleden. Alt er mørkt. Fra jeg tar helg på fredag og til mandag gruer jeg meg til jobb, for jeg vet at bekymringer og tankespinn fortsetter. Jeg er redd dette skal eskalere. Samboeren min er også bekymret for meg, noe som gjør dette ekstra vanskelig da jeg vet at dette påvirker han i stor grad. Har legetime på tirsdag. Har andre vært borti lignende og har forslag til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: d7eee...b89 1
Millinea Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Hatt 2 slike kollegaer, de ble ikke bedre før de sykemeldte seg og jobba med seg selv. Pratet med fastlegen og litt i terapi, kognitiv terapi. Du må få snudd angsten din før den tar helt overhånd. Jobben kommer da ikke i første rekke. Irrasjonelle tanker kan ta knekken på den beste. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Som å lese om meg selv. Jeg ble diagnostisert med ocd og en traume diagnose. Får behandling på dps og er sykemeldt fra jobb. Anonymkode: fc0a6...5b7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som å lese om meg selv. Jeg ble diagnostisert med ocd og en traume diagnose. Får behandling på dps og er sykemeldt fra jobb. Anonymkode: fc0a6...5b7 Snakket du noe med din leder om dine utfordringer? Anonymkode: d7eee...b89
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Millinea skrev (15 minutter siden): Hatt 2 slike kollegaer, de ble ikke bedre før de sykemeldte seg og jobba med seg selv. Pratet med fastlegen og litt i terapi, kognitiv terapi. Du må få snudd angsten din før den tar helt overhånd. Jobben kommer da ikke i første rekke. Irrasjonelle tanker kan ta knekken på den beste. Takk for svar! Hvordan håndterte dere som kollega deres utfordringer? Jeg har ikke fortalt kollegaene mine om mine plager, og er redd for å få stemplet «hun som sliter med psyken».. Anonymkode: d7eee...b89
Millinea Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for svar! Hvordan håndterte dere som kollega deres utfordringer? Jeg har ikke fortalt kollegaene mine om mine plager, og er redd for å få stemplet «hun som sliter med psyken».. Anonymkode: d7eee...b89 De var åpne om det og ble stemplet som "den som sliter med psyken", baksnakking ble det også... Men de fikk også støtte og noen å prate med, så de fikk sagt sine tanker høyt og lettet litt på trykket. Men det var lite tid og rom for oss til å hjelpe dem. De av oss med utdanning/erfaring innen feltet kunne bare gi småtips. Men de var egentlig ikke på et punkt hvor de var mottakelige for hjelp heller, for opptatte med jobben i tillegg. Derfor en sykemelding må til. Så hvis du vil dele med de på jobb så vær forsiktig med hvem, tenk gjerne gjennom hvorfor du vil dele, får du noen nytte av det? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Millinea skrev (37 minutter siden): De var åpne om det og ble stemplet som "den som sliter med psyken", baksnakking ble det også... Men de fikk også støtte og noen å prate med, så de fikk sagt sine tanker høyt og lettet litt på trykket. Men det var lite tid og rom for oss til å hjelpe dem. De av oss med utdanning/erfaring innen feltet kunne bare gi småtips. Men de var egentlig ikke på et punkt hvor de var mottakelige for hjelp heller, for opptatte med jobben i tillegg. Derfor en sykemelding må til. Så hvis du vil dele med de på jobb så vær forsiktig med hvem, tenk gjerne gjennom hvorfor du vil dele, får du noen nytte av det? Det er akkurat det jeg frykter.. og det er lite tid til samtaler med hverandre da vi jobber fulle dager med hvert våres. Jeg blir nok ikke å fortelle om mine utfordringer til kollegaene mine. Anonymkode: d7eee...b89 1 1
lillevill Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Uff Ts. Synes det høres ut som at du trenger en sykemelding og så lang ferie. Kanskje du skulle snakket med noen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå