Gå til innhold

Lage enkel lunsj til 15 stk på kort tid😀

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har ikke nevnt noe om opplæring. Har lurt på om jeg skal be de kjøpe en kjøledisk. Er det ikke litt uggent med feks kyllingpålegg som blir stående 45 min ute, så i kjøleskap-og dette gjentas hvis ingen spiser opp pålegget😬Mener å ha sett kjøledisker på finn til rundt 12-15 k tidligere. Skal bestille varer fra coop.

Anonymkode: 94f6c...42e

Absolutt, det har du helt rett i. Og om du skal servere salater er det lurt med kjøledisk.

Anonymkode: 8a102...1d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Taluno skrev (34 minutter siden):

Her er det litt kort om noe av det viktigste Kjøkkenhygiene | Matsmitte og hygiene | matportalen.no - Informasjon om sunn og trygg mat fra offentlige myndigheter

Denne fra mattilsynet er også veldig fin: 
Startpakke for nye matbedrifter | Mattilsynet Det er jo ikke alt du må forholde deg til på det stedet du skal lage mat, men spesielt dette med hygiene er det fint å se litt på :) 

Men generelt så handler det mye om at du skal vite når du skal vaske hendene/bytte hansker (av med ringer, klokker, armbånd, neglelakk, og ha korte negler), at du skal ha kontroll på temperaturer, både på det som serveres og det som lagres i f.eks kjøleskapet, og ved varemottak. Det gjelder både om dere får levert maten dit, og om du selv skal ut å handle. Er kjølekjeden brutt så vil maten kunne ha langt kortere holdbarhet. 
Det er også lett å glemme at urter, salat, grønnsaker og bær er langt hyppigere årsak til matforgiftning enn hva kjøtt er. Derfor er det viktig passe på riktig oppbevaring og behandling av grønt. 

Men jeg synes du skal starte helt enkelt, med brød og ulikt pålegg, koke litt egg, varme noen karbonader, steke løk, og ha salat ved siden av. For du skrev at du hadde rundt en times tid til rådighet, og jeg skal love deg den timen går veldig fort når du ikke er erfaren på å lage mat til mange! 
Du vil etter hvert bli bedre kjent med hva de ansatte spiser mye av, og hvordan beregne maten. Du ser ganske raskt om dette er en gjeng som foretrekker havregrøt eller brødskive med ost og skinke, eller om dette er en gjeng som helst spiser pastasalater og annet mer spennende. 
Og du vil også lære deg jobbe mer strukturert, og dermed raskere, noe som igjen gir rom for mer kreativitet. 
Men du bør ikke starte med å gape over veldig mye. 

Skal lese gjennom dette; tusen takk! Det ser ut til å bli litt mer omfattende enn jeg trodde😄Håper ikke jeg må bruke mye av  fritiden på å ta kurs for å opprettholde hygiene etc. Blir enkle eggeretter eller karbonader i begynnelsen, de dagene det skal være varm mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe tips, men hos oss (vi er ca 10 stk) er det brødmat, som regel med kokt egg og vanlig pålegg.

Er det varme retter er det take away fra en av restauranten i nærheten. Enkelt og greit. 

Anonymkode: d20a9...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal lese gjennom dette; tusen takk! Det ser ut til å bli litt mer omfattende enn jeg trodde😄Håper ikke jeg må bruke mye av  fritiden på å ta kurs for å opprettholde hygiene etc. Blir enkle eggeretter eller karbonader i begynnelsen, de dagene det skal være varm mat.

De fleste kurs om Trygg Mat/mattrygghet er ikke veldig omfattende eller vanskelig:) vanligvis er de 1-3 timer, og har man tatt ett kurs, så kan man det.

Noen steder hvor man jobber med matproduksjon så ønsker arbeidsgiver at man skal ta kurs en gang pr år, noen steder er det ønskelig ved oppstart, andre steder er det ikke noe som det blir lagt vekt på.

Ett slikt sted som du skal jobbe på er heller ikke underlagt krav på samme måte som noen som omsetter mat, så de har neppe noe forventninger om kurs, eller at det skal utføres interkontroll. Men for ens egen del så er det jo greit å ha litt grunnleggende kunnskap om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min arbeidsplass spiser vi ofte fiskeburgere (fiskekaker i hamburgerbrød) med salat, mais og dressing til. Det er veldig godt. Ellers har vi brød med kokt egg/omelett/eggerøre og pålegg, eller tomatsuppe med kokt egg, krutonger og makaroni. Av og til har vi hjemmelaget pizza eller nachos på fredager. Noen ganger har vi havregrøt med kanel, rosiner og smør. Spinatsuppe har vi hatt, med bacon og krutonger. Pastasalat går an, eller spagetti med kjøttsaus. Det er mye godt man kan lage på kort tid. 

Anonymkode: 3b78c...495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville i allefall gjort det så enkelt som mulig for meg selv og servere noe som de aller aller fleste kan spise, og som går relativt raskt å lage. Vegansk er lurt her, da tar man hensyn til melkeallergi og alle livssyn. Brukeren over her tipset jo om veldig mange gode supper, det er svært populært her på min arbeidsplass også. Jeg ville kuttet opp grønnsaker for hele uken den første dagen for å spare tid de andre dagene så det blir minst mulig stress og mas. I sommervarmen nå er det også svært delikat å servere kald suppe. 

Anonymkode: b8b08...ded

Det kan bli vanskelig å lage noe som passer alle med hensyn til veganere, allergiker og kresne hvis det skal lages lunsj hver dag mandag til fredag. Men en variasjon er jo fint. Det er for eksempel flest folk som spiser kjøtt fremdeles, så mange her som ikke ønsker å bli påtvinger vegansk mat. Alvorlige allergier er en selvfølge å ta hensyn til. Men - det kan fort bli slik at man må lage en rett til hver av de 15 hvis man skal hensyne seg ihjel! 

Tips fra meg: 

Stekte fiskefileer med potetmos og ovnsstekte grønnsaker (blomkål, brokkoli, løk og gulrot f.eks) med en dressing til. Kanskje litt tomatbåter til også. 

Gryterett med focaccia eller hvitløksbrød

Ovnsstekte karbonader med brødskiver - grove og fine, samt salat, tomat og stekt løk.

Stekt torsk med poteter og annet tilbehør

Brødskiver/knekkebrød og pålegg med blant annet kokte egg

Omelett med brokkoli etc - en med skinke og en uten kjøtt + salat

Gratenger

Pasta de parma eller carbonara

Kjøttboller, pasta og tomatsaus

Hot dogs med tilbehør 

Burgere - noen vegetar og noen med kjøtt

Pizza med ferdig bunn med og uten kjøtt

Pytt i panne

Åhh, det er så mye godt

Suppe - blomkål, tomat, grønnsaks

Lapskaus 

Taco

Vårruller

Baguetter

Stekt svinekjøtt med nudler og wok og f.eks chop suey

Åhh, det er så mye godt! 
Ellers ville jeg sendt ut skjema hvor alle krysser ut for vegansk mat, allergier etc., siden det gir deg litt oversikt og dere ikke er så mange. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: e82b7...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan bli vanskelig å lage noe som passer alle med hensyn til veganere, allergiker og kresne hvis det skal lages lunsj hver dag mandag til fredag. Men en variasjon er jo fint. Det er for eksempel flest folk som spiser kjøtt fremdeles, så mange her som ikke ønsker å bli påtvinger vegansk mat. Alvorlige allergier er en selvfølge å ta hensyn til. Men - det kan fort bli slik at man må lage en rett til hver av de 15 hvis man skal hensyne seg ihjel! 

Tips fra meg: 

Stekte fiskefileer med potetmos og ovnsstekte grønnsaker (blomkål, brokkoli, løk og gulrot f.eks) med en dressing til. Kanskje litt tomatbåter til også. 

Gryterett med focaccia eller hvitløksbrød

Ovnsstekte karbonader med brødskiver - grove og fine, samt salat, tomat og stekt løk.

Stekt torsk med poteter og annet tilbehør

Brødskiver/knekkebrød og pålegg med blant annet kokte egg

Omelett med brokkoli etc - en med skinke og en uten kjøtt + salat

Gratenger

Pasta de parma eller carbonara

Kjøttboller, pasta og tomatsaus

Hot dogs med tilbehør 

Burgere - noen vegetar og noen med kjøtt

Pizza med ferdig bunn med og uten kjøtt

Pytt i panne

Åhh, det er så mye godt

Suppe - blomkål, tomat, grønnsaks

Lapskaus 

Taco

Vårruller

Baguetter

Stekt svinekjøtt med nudler og wok og f.eks chop suey

Åhh, det er så mye godt! 
Ellers ville jeg sendt ut skjema hvor alle krysser ut for vegansk mat, allergier etc., siden det gir deg litt oversikt og dere ikke er så mange. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: e82b7...ff4

Så når ts har fått beskjed om at det må være vegetariske alternativer så skal hun gi faen? Og sånn generelt fordi det er flertallet som spiser kjøtt så skal ikke de som ikke spiser dette få noe å spise? Og seriøst påtvunget ? Hvor gammel et du?

Anonymkode: d5c3b...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...