Gå til innhold

Lage enkel lunsj til 15 stk på kort tid😀

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jippi jeg har fått et vikariat 6 mnd der jeg skal forberede lunsj til 15 stk. Ønsker å få fast stilling så tar gjerne imot tips da jeg ikke er noen gourmet kokk🫣

Har ca 1 time(evt 1 t og 15 min). Brødmat og godt pålegg fikser jeg, samme med retter av egg, salater, grøt og vafler.

Men tar gjerne imot andre tips til enkel varmmat da jeg må variere litt. Enkle supper og kanskje paier. Har aldri hatt en sånn jobb før og synes det er vanskelig å beregne tid😅

Anonymkode: 94f6c...42e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grønnsaksuppe, gulrot-og søtpotetsuppe, tomatsuppe, linsessuppe. Du kan ha garnityr som egg, kylling, bacon alt ettersom hva som passer i suppen. Brød/rundstykker til. 

Pastasalat med kylling, cæsarsalat, tacosalat. Brød til. 

Toast eller rugbrød med skagenrøre, eggerøre og røkelaks, hummus og grillede/stekte grønnsaker. 

Wraps med laks, eple, spirer, agurk og sennepsdressing. Wraps med kylling, pesto, paprika, feta og spinat. Wraps med falaffel, tsatziki, tomat, rødløk og salat. 

Gresk yoghurt med granola og friske bær/frukt i sesong. 

Anonymkode: e692a...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jippi jeg har fått et vikariat 6 mnd der jeg skal forberede lunsj til 15 stk. Ønsker å få fast stilling så tar gjerne imot tips da jeg ikke er noen gourmet kokk🫣

Har ca 1 time(evt 1 t og 15 min). Brødmat og godt pålegg fikser jeg, samme med retter av egg, salater, grøt og vafler.

Men tar gjerne imot andre tips til enkel varmmat da jeg må variere litt. Enkle supper og kanskje paier. Har aldri hatt en sånn jobb før og synes det er vanskelig å beregne tid😅

Et godt råd er å droppe grøt og vafler og sørg for at du har et alternativ som et tilpasset både allergi og relgion/livsyn,så et vegansk alternativ er greit å ha i bakhodet  :) 

Noen forslag.

Gulrot og ingefærsuppe

1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk
salt

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk. Snak til med salt.

Tomatsuppe

1  medium stor løk
2 ss olivenolje
1-2 ss tomatpuré
8-10 stk modne tomater
1/4 squash
1 boks hakkede tomater
5 dl vann
en håndfull fersk basilikum
en klunk olivenolje
salt og sort pepper

Skrell løken og grovhakk den. Vask tomatene og squashen og skjær de i terninger. Varm olivenolje i en kjele og svett løken på middels varme til den er blank. Det tar ca. 5 minutter. Ha i tomatpuré og la det steke et par minutter sammen med løken.

Ha i tomater og squash. Stek videre i ca. 5 minutter. Rør godt rundt og ha i balsamicoeddik, hermetiske tomater og vann. Kok det hele opp og la det koke i ca. 10 minutter.

Ha i fersk basilikum og mos suppen med en stavmikser eller i en foodprosessor til den blir helt fløyelsmyk. Ha i en klunk  olivenolje. Smak til med salt og sort pepper.

Linsegryte

1 stk gul løk 
3 stk hvitløksfedd 
3 ts rød curry paste 
1 boks hermetiske tomater 
2,5 dl kokosmelk 
1 stk grønnsaksbuljong 
2 boks linser
2 never frisk spinat (kan sløyfes)

Til steking
2 ss nøytral olje

Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk på medium varme i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn.

Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen, og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til.

Skyll linsene i en sil, og tilsett dem sammen med spinaten. Rør til spinaten faller sammen.

Disse oppskriftene er 4 porsjonerer og kan spises med brød/rundstykker.

Suppene kan toppes med: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/ristede-kikerter-snacks,2162736. Krydder kan du velge selv.

Andre tips:

Rundstykker med hummus,agurk,tomat og spirer eller avocado,tomat og syltet rødløk.

Wraps med hummus,falafler og grønnsaker.

Pastasalat med rødløk,oliven,mais,paprika,kikerter,cherrytomater og en olje vinagrette. Server med f.eks foccachia 

Anonymkode: d5c3b...597

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et godt råd er å droppe grøt og vafler og sørg for at du har et alternativ som et tilpasset både allergi og relgion/livsyn,så et vegansk alternativ er greit å ha i bakhodet  :) 

Noen forslag.

Gulrot og ingefærsuppe

1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk
salt

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk. Snak til med salt.

Tomatsuppe

1  medium stor løk
2 ss olivenolje
1-2 ss tomatpuré
8-10 stk modne tomater
1/4 squash
1 boks hakkede tomater
5 dl vann
en håndfull fersk basilikum
en klunk olivenolje
salt og sort pepper

Skrell løken og grovhakk den. Vask tomatene og squashen og skjær de i terninger. Varm olivenolje i en kjele og svett løken på middels varme til den er blank. Det tar ca. 5 minutter. Ha i tomatpuré og la det steke et par minutter sammen med løken.

Ha i tomater og squash. Stek videre i ca. 5 minutter. Rør godt rundt og ha i balsamicoeddik, hermetiske tomater og vann. Kok det hele opp og la det koke i ca. 10 minutter.

Ha i fersk basilikum og mos suppen med en stavmikser eller i en foodprosessor til den blir helt fløyelsmyk. Ha i en klunk  olivenolje. Smak til med salt og sort pepper.

Linsegryte

1 stk gul løk 
3 stk hvitløksfedd 
3 ts rød curry paste 
1 boks hermetiske tomater 
2,5 dl kokosmelk 
1 stk grønnsaksbuljong 
2 boks linser
2 never frisk spinat (kan sløyfes)

Til steking
2 ss nøytral olje

Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk på medium varme i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn.

Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen, og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til.

Skyll linsene i en sil, og tilsett dem sammen med spinaten. Rør til spinaten faller sammen.

Disse oppskriftene er 4 porsjonerer og kan spises med brød/rundstykker.

Suppene kan toppes med: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/ristede-kikerter-snacks,2162736. Krydder kan du velge selv.

Andre tips:

Rundstykker med hummus,agurk,tomat og spirer eller avocado,tomat og syltet rødløk.

Wraps med hummus,falafler og grønnsaker.

Pastasalat med rødløk,oliven,mais,paprika,kikerter,cherrytomater og en olje vinagrette. Server med f.eks foccachia 

Tusen 💙lig takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette! Oppskrifter er gull verdt; jeg klarer ikke å bruke»en slump» hehe.Det må være veldig konkret. Jeg vil gjøre et godt inntrykk. Har angst, ocd og er på autismespekteret(ikke ferdig utredet) og håper maten kan veie opp for manglende sosiale ferdigheter og misforståelser(pleier å bli en del da jeg sliter med å forstå andre).😊

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du mulighet til å forberede noe dagen før,så kan du feks sette en focacciadeig til kaldheving,og bruke som tilbehør eller som sandwich.

Samme med rundstykker. 

Formretter/gratenger er også populært,og kan også forberedes dagen før. Eksempler: pastagrateng med skinke,pølse eller kjøttdeig,form med potetmos og kjøttdeig eller pølser. Ost på toppen. Fiskegrateng. 

Karbonadesmørbrød pleier å være populært. 

Pitabrød fylt med salat,dressing og kjøtt av noe slag.

Gryteretter. 

Kyllingsalat.

Smørbrød/wraps/baguetter med godt pålegg og litt grønt.

Enkel spekemat,med eggerøre og flatbrød. Evt potetsalat.

Anonymkode: 82dd3...3ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg tror jeg vil ha ca en halvtime til rådighet etter lunsj, der jeg kan forberede noe til neste dag. Karbonadesmørbrød var lurt; de kan jeg jo steke i ovn og ikke på panne👌Er det kun løk som tilbehør?

Har veldig lyst å lage bowle og fruktsalater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville i allefall gjort det så enkelt som mulig for meg selv og servere noe som de aller aller fleste kan spise, og som går relativt raskt å lage. Vegansk er lurt her, da tar man hensyn til melkeallergi og alle livssyn. Brukeren over her tipset jo om veldig mange gode supper, det er svært populært her på min arbeidsplass også. Jeg ville kuttet opp grønnsaker for hele uken den første dagen for å spare tid de andre dagene så det blir minst mulig stress og mas. I sommervarmen nå er det også svært delikat å servere kald suppe. 

Anonymkode: b8b08...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

* Egg og bacon er populært på min arbeidsplass.

* omelett

* forskjellige salater og supper

* gryterett/ris

* pølsegrateng

Anonymkode: aae72...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gamle er de du skal lage til er de 20-40, eldre eller blandet alder?  

Taco fredag,gresskarsuppe med gresskarkjerner evt kjøtt til de som liker det. Kylling salat med brød til( noe som erstatter kjøttet til om det er vegetarianere der. Tomatsuppe med egg og godt brød. Paprika suppe med godt brød, gryteretter. 

Anonymkode: cb36e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig faktor er hvordan økonomien er. Hvor mye kan du bruker pr porsjon? 
Er det kantinedrift hvor de ansatte kjøper seg mat, eller er det koldtbord hvor alle kan forsynes seg fritt? 
Du sier en time til rådighet, er det kun til prep, eller er det til servering også? Skal maten stå ute? Er det varmedisk? 

Brød/knekkebrød, havregrøt, suppe og salat er vanligvis mer enn nok, og så eventuelt ha noe ekstra godt på fredager. 
Lage varmmat til flere tar gjerne mye lengre tid enn hva man tror, så du burde prøve deg frem å finne ut hvor mye tid du faktisk bruker. 
Og det tar MYE lengre tid å koke opp en suppe til 15 personer enn til fire personer!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Taluno skrev (39 minutter siden):

En viktig faktor er hvordan økonomien er. Hvor mye kan du bruker pr porsjon? 
Er det kantinedrift hvor de ansatte kjøper seg mat, eller er det koldtbord hvor alle kan forsynes seg fritt? 
Du sier en time til rådighet, er det kun til prep, eller er det til servering også? Skal maten stå ute? Er det varmedisk? 

Brød/knekkebrød, havregrøt, suppe og salat er vanligvis mer enn nok, og så eventuelt ha noe ekstra godt på fredager. 
Lage varmmat til flere tar gjerne mye lengre tid enn hva man tror, så du burde prøve deg frem å finne ut hvor mye tid du faktisk bruker. 
Og det tar MYE lengre tid å koke opp en suppe til 15 personer enn til fire personer!

Ja jeg må gjøre det enklest mulig. Jeg har ikke noe budsjett å forholde meg til, det viktigste er å ikke kaste mye mat. De har god økonomi.

De har hverken varme eller kjøledisk; alt blir stående på et bord så forsyner folk seg. Men jeg tenker at mat kan bli ødelagt og ønsker ikke å lage magesjau😌

Er en ung aldersgruppe, i 20-30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kløverpiken skrev (2 minutter siden):

Pastasalat? ☺️

Ja den er i boks🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å finn ut hvem det er du skal servere lunsj til. Er det en mannsdominert bedrift med ansatte på 50+? Isåfall tror jeg ikke de er så fan av bowl og fruktsalater. 

Husk at en lunsj skal mette. Så det må gå foran fancy lunsj. Bedre med feks en god pastasalat med kylling og fruktsalat til etterpå enn kun fruktsalat. 

Hvorfor ikke høre med stedet du skal jobbe om de har noen ønsker? Tradisjonell lunsj? Smaker fra ulike verdensdeler? Sunne lunsjer? Andre behov som feks allergi?

Etterhvert når du lager måltid så må du vurdere om det er lunsj som er spist opp eller om mye er igjen. Slik du får en pekepinn på om det falt i smak eller ikke. Husk at alle er forskjellig. Så alle har ulike preferanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg må gjøre det enklest mulig. Jeg har ikke noe budsjett å forholde meg til, det viktigste er å ikke kaste mye mat. De har god økonomi.

De har hverken varme eller kjøledisk; alt blir stående på et bord så forsyner folk seg. Men jeg tenker at mat kan bli ødelagt og ønsker ikke å lage magesjau😌

Er en ung aldersgruppe, i 20-30 årene.

Du får nok garantert noe økonomiske rammer. 

Mat blir ødelagt ja, både med tanke på bakterier, men også kvaliteten. 
Havregrøt f.eks skal ikke stå veldig lenge på benken før det blir ganske så uspiselig. 
Angående bakterier så er det ekstra viktig at du har svært god hygiene, og ellers kontroll på f.eks temperaturer, krysskontaminering og renhold. 
Karbonader er veldig enkelt da, det varmes i ovnen, og du passer på at alt er tilstrekkelig gjennomvarmet, så kan det legges på ett fat med aluminiumsfolie over for å holde varmen.  Jo mer som skal kuttes og blandes, jo høyere er risikoen for kontaminering og fremvekst av bakterier. 

Og om de ikke har kjøledisk eller varmedisk, hvordan er det med utstyr ellers, har de egentlig utstyr nok for å lage noe særlig varmmat til 15 personer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Taluno skrev (34 minutter siden):

Du får nok garantert noe økonomiske rammer. 

Mat blir ødelagt ja, både med tanke på bakterier, men også kvaliteten. 
Havregrøt f.eks skal ikke stå veldig lenge på benken før det blir ganske så uspiselig. 
Angående bakterier så er det ekstra viktig at du har svært god hygiene, og ellers kontroll på f.eks temperaturer, krysskontaminering og renhold. 
Karbonader er veldig enkelt da, det varmes i ovnen, og du passer på at alt er tilstrekkelig gjennomvarmet, så kan det legges på ett fat med aluminiumsfolie over for å holde varmen.  Jo mer som skal kuttes og blandes, jo høyere er risikoen for kontaminering og fremvekst av bakterier. 

Og om de ikke har kjøledisk eller varmedisk, hvordan er det med utstyr ellers, har de egentlig utstyr nok for å lage noe særlig varmmat til 15 personer? 

Shit nå ble jeg litt nervøs; er redd for å blingse med hygiene og bakterier. Er et helt «vanlig» men god størrelse på kjøkkenet. Vanlig ovn og platetopp, wilfa blender, stort kjøleskap og fryseskuffer.

Det må være noe vegetar og melkefri mat. Jeg får bestemme maten selv ellers. Fruktsalat eller bowle var ment som litt extra, ikke som kun lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen 💙lig takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette! Oppskrifter er gull verdt; jeg klarer ikke å bruke»en slump» hehe.Det må være veldig konkret. Jeg vil gjøre et godt inntrykk. Har angst, ocd og er på autismespekteret(ikke ferdig utredet) og håper maten kan veie opp for manglende sosiale ferdigheter og misforståelser(pleier å bli en del da jeg sliter med å forstå andre).😊

Det var så lite så 💚

Og trenger du flere tips så sjekk ut Vegetarbloggen.no og veganmisjonen.no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du egentlig ikke har noen økonomiske rammer, ville jeg bedt om å kjøpe varmeplate. Kald mat kan stå i kjøkkenskapet frem til servering. Men jeg regner med at du har noe hygienerutiner å forholde deg til, med tanke på å ikke bli nedstengt av Mattilsynet? Får du noe opplæring i dette før du starter? Og hvordan skal du gjøre innkjøp? 

Ovnsbakt laksefileter er enkelt å lage til flere. Det kan du servere med for eksempel ovnsbakte poteter og grønnsaker og urtesaus. Pai, som du etterspør, kan kreve en stund i oven pga eggestanden, særlig når du må lage flere, og jeg tror ikke du vil rekke å lage det ferdig innen den tiden du ønsker. Da er det enklere å lage pizza, om du setter deigen til kaldheving dagen før. 

Anonymkode: 8a102...1d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du egentlig ikke har noen økonomiske rammer, ville jeg bedt om å kjøpe varmeplate. Kald mat kan stå i kjøkkenskapet frem til servering. Men jeg regner med at du har noe hygienerutiner å forholde deg til, med tanke på å ikke bli nedstengt av Mattilsynet? Får du noe opplæring i dette før du starter? Og hvordan skal du gjøre innkjøp? 

Ovnsbakt laksefileter er enkelt å lage til flere. Det kan du servere med for eksempel ovnsbakte poteter og grønnsaker og urtesaus. Pai, som du etterspør, kan kreve en stund i oven pga eggestanden, særlig når du må lage flere, og jeg tror ikke du vil rekke å lage det ferdig innen den tiden du ønsker. Da er det enklere å lage pizza, om du setter deigen til kaldheving dagen før. 

Anonymkode: 8a102...1d0

De har ikke nevnt noe om opplæring. Har lurt på om jeg skal be de kjøpe en kjøledisk. Er det ikke litt uggent med feks kyllingpålegg som blir stående 45 min ute, så i kjøleskap-og dette gjentas hvis ingen spiser opp pålegget😬Mener å ha sett kjøledisker på finn til rundt 12-15 k tidligere. Skal bestille varer fra coop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Shit nå ble jeg litt nervøs; er redd for å blingse med hygiene og bakterier. Er et helt «vanlig» men god størrelse på kjøkkenet. Vanlig ovn og platetopp, wilfa blender, stort kjøleskap og fryseskuffer.

Det må være noe vegetar og melkefri mat. Jeg får bestemme maten selv ellers. Fruktsalat eller bowle var ment som litt extra, ikke som kun lunsj.

Her er det litt kort om noe av det viktigste Kjøkkenhygiene | Matsmitte og hygiene | matportalen.no - Informasjon om sunn og trygg mat fra offentlige myndigheter

Denne fra mattilsynet er også veldig fin: 
Startpakke for nye matbedrifter | Mattilsynet Det er jo ikke alt du må forholde deg til på det stedet du skal lage mat, men spesielt dette med hygiene er det fint å se litt på :) 

Men generelt så handler det mye om at du skal vite når du skal vaske hendene/bytte hansker (av med ringer, klokker, armbånd, neglelakk, og ha korte negler), at du skal ha kontroll på temperaturer, både på det som serveres og det som lagres i f.eks kjøleskapet, og ved varemottak. Det gjelder både om dere får levert maten dit, og om du selv skal ut å handle. Er kjølekjeden brutt så vil maten kunne ha langt kortere holdbarhet. 
Det er også lett å glemme at urter, salat, grønnsaker og bær er langt hyppigere årsak til matforgiftning enn hva kjøtt er. Derfor er det viktig passe på riktig oppbevaring og behandling av grønt. 

Men jeg synes du skal starte helt enkelt, med brød og ulikt pålegg, koke litt egg, varme noen karbonader, steke løk, og ha salat ved siden av. For du skrev at du hadde rundt en times tid til rådighet, og jeg skal love deg den timen går veldig fort når du ikke er erfaren på å lage mat til mange! 
Du vil etter hvert bli bedre kjent med hva de ansatte spiser mye av, og hvordan beregne maten. Du ser ganske raskt om dette er en gjeng som foretrekker havregrøt eller brødskive med ost og skinke, eller om dette er en gjeng som helst spiser pastasalater og annet mer spennende. 
Og du vil også lære deg jobbe mer strukturert, og dermed raskere, noe som igjen gir rom for mer kreativitet. 
Men du bør ikke starte med å gape over veldig mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...