Queen94 Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Hei. Vi flyttet nylig inn i nytt hus. Naboen vår har satt et gjerde på vår eiendom, noe som er helt ok! Men han nekter oss å bruke vår hage 2 meter mot hans gjerde. Vi får ikke plante, legge jord eller legge blomsterkasser der fordi han kan plutselig ønske å male gjerde sitt! Vi tenker nå å sette opp tuja hekk for skjerming men han mener vi må gå 2 meter vekk fra hans gjerde på vår eiendom, noe som er helt sykt! 2 meter i tillegg til at han er allerede 1 meter inn på vår eiendom. Hvilken rettigheter har vi her?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #2 Skrevet 18. juni 2023 Queen94 skrev (7 timer siden): Hei. Vi flyttet nylig inn i nytt hus. Naboen vår har satt et gjerde på vår eiendom, noe som er helt ok! Men han nekter oss å bruke vår hage 2 meter mot hans gjerde. Vi får ikke plante, legge jord eller legge blomsterkasser der fordi han kan plutselig ønske å male gjerde sitt! Vi tenker nå å sette opp tuja hekk for skjerming men han mener vi må gå 2 meter vekk fra hans gjerde på vår eiendom, noe som er helt sykt! 2 meter i tillegg til at han er allerede 1 meter inn på vår eiendom. Hvilken rettigheter har vi her? Eh, hvorfor godtar dere at han bygger gjerde på deres eiendom, og attpåtil at ham ytterligere skal legge bånd på oppføring av ting på deres egen eiendom? Dere kan oppføre et gjerde eller en hekk i nabogrensen, og en nabo kan kreve at den andre naboen dekker halve kostnaden for gjerdet eller hekken. Hekken kan strekke seg inntil en halv meter inn på naboens eiendom. Dere kan helt fint bygge en hekk inntil gjerdet. Anonymkode: 088b6...e27 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #3 Skrevet 18. juni 2023 Fjern gjerdet, og sett hekken rett i grensa. Dere gjør hva dere vil på egen eiendom. Anonymkode: 7a9b3...573 4
A-hunter Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere gjør hva dere vil på egen eiendom. Litt søtt - og grenseløst naivt - at noen tror det i det gjennomført, detaljregulerte Norge. Nei, man "gjør ikke hva man vil" på egen eiendom. 2
senior Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 Høres ut som en svært rar nabo det der. Han har selvfølgelig ingen rett til å båndlegge eiendommen deres slik han vil. Men før man provoserer selv. Det er alltid en fordel med godt naboskap. Jeg ville prøvd å snakke litt med han. Ikke minst prøve å finne ut hva som egentlig plager han. Og personlig har jeg mye imot hekk mot naboen.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 Queen94 skrev (7 timer siden): Hei. Vi flyttet nylig inn i nytt hus. Naboen vår har satt et gjerde på vår eiendom, noe som er helt ok! Men han nekter oss å bruke vår hage 2 meter mot hans gjerde. Vi får ikke plante, legge jord eller legge blomsterkasser der fordi han kan plutselig ønske å male gjerde sitt! Vi tenker nå å sette opp tuja hekk for skjerming men han mener vi må gå 2 meter vekk fra hans gjerde på vår eiendom, noe som er helt sykt! 2 meter i tillegg til at han er allerede 1 meter inn på vår eiendom. Hvilken rettigheter har vi her? Dere kan kreve at han flytter gjerdet til tomtegrensen i stedet for å ha det 1 meter inne på deres eiendom. (Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere har godtatt at hans gjerde står 1 meter inn på deres tomt) Dere kan plante hekk ca 0,5 m inn på deres side av tomtegrensen, og passe på at den ikke vokser mer enn 0,5 meter inn på hans eiendom. (Så i teorien kan dere plante hekken på hans side av gjerdet, men jeg anbefaler ikke den løsningen) Han kan ikke kreve at dere ikke setter opp blomsterkasser, planter eller legger jord nærmere enn 2 meter. (Selv om det er fornuftig å ikke sette det helt inntil, da det vil gjøre vedlikehold vanskeligere, og gjerdet vil råtne av fuktigheten hvis det ligger jord direkte inntil) Anonymkode: b10c0...0d7 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Høres ut som at han prøver å flytte grensen på tomten, dere bør få hjelp av en mann (med baller) til å fjerne gjerdet og sette naboen på plass. Anonymkode: 21e71...f73
Queen94 Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #8 Skrevet 18. juni 2023 Gjerde sto der før vi kjøpte huset. Vi prøvde å rette opp Hagen vår da den var ganske skjev, men naboen ba oss holde minst 2 meter avstand fra hand gjerde på VÅR tomt. Fordi han skal kunne male den som han vil. Nå er dette er gammelt hvitt gjerde. Jeg lurer egentlig på om jeg kan sette opp hekk inntil hans gjerde uten at han har tilgang til å male gjerde fra vår side? Føler han blander seg i alt hos oss fordi han har bodd her i 100 år.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 Queen94 skrev (4 timer siden): Gjerde sto der før vi kjøpte huset. Vi prøvde å rette opp Hagen vår da den var ganske skjev, men naboen ba oss holde minst 2 meter avstand fra hand gjerde på VÅR tomt. Fordi han skal kunne male den som han vil. Nå er dette er gammelt hvitt gjerde. Jeg lurer egentlig på om jeg kan sette opp hekk inntil hans gjerde uten at han har tilgang til å male gjerde fra vår side? Føler han blander seg i alt hos oss fordi han har bodd her i 100 år. Du kan plante en hekk på den ene siden, eller på begge sider, du kan også fjerne gjerdet. Du kan sette opp en hekk eller et gjerde i tomtegrensen så han mister fullstendig tilgang til gjerdet på deres eiendom. Det er på din eiendom, du kan fjerne det eller plante inntil det om du vil. Anonymkode: 088b6...e27
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 Queen94 skrev (5 timer siden): Jeg lurer egentlig på om jeg kan sette opp hekk inntil hans gjerde uten at han har tilgang til å male gjerde fra vår side? Føler han blander seg i alt hos oss fordi han har bodd her i 100 år. Dere kan, men det spørs om det er så lurt. Det beste er å få flyttet gjerdet, eller revet gjerde og plantet hekk. Vi fikk noen nye naboer som tok seg tilrette på vår eiendom, og har lært den harde veien at det beste er å få orden i formalitetene (markert tomtegrensen) før man gjør noe annet. Anonymkode: b10c0...0d7 4
Queen94 Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere kan, men det spørs om det er så lurt. Det beste er å få flyttet gjerdet, eller revet gjerde og plantet hekk. Vi fikk noen nye naboer som tok seg tilrette på vår eiendom, og har lært den harde veien at det beste er å få orden i formalitetene (markert tomtegrensen) før man gjør noe annet. Anonymkode: b10c0...0d7 Er jo markert tomtegrense hos oss! Men han har tatt seg tilrette før vi kjøpte huset. Han prøver å spille eier av vår eiendom.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Queen94 skrev (7 minutter siden): Er jo markert tomtegrense hos oss! Men han har tatt seg tilrette før vi kjøpte huset. Han prøver å spille eier av vår eiendom. Det er derfor jeg sier at dere må få ham (gjerdet hans) bort fra deres eiendom før dere gjør noe annet. Anonymkode: b10c0...0d7 3 4
Myrmica Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Om du liker gjerdet så lar du det stå. Om du vil plante hekk eller annet så gjør du det akkurat hvor du vil. Men det er lurt å ha littegrann klaring til gjerdet, så det er mulig å male det ved behov. Dog ikke 2 meter, det er absurd. Om naboen klager, så minn ham høflig på at det er deres eiendom, og dere planter hekk hvor dere vil. Om han surmuler mer så be ham fjerne gjerdet han har satt opp (eller informer om at dere gjør det selv), da ordningen dessverre ikke fungerer om han skal legge seg opp i driften av deres eiendom. Han her er nok alt for vant til å få vilja si og overkjøre andre, det hadde jeg ikke giddi å kultivere et godt naboskap med... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå