AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Innviklet situasjon. Kan godt hende den er lett gjenkjennelig, men jeg trenger råd utenfra. Har et tantebarn som bor på andre siden av verden. Er et år siden vi har sett hen, og de er på spontan ferie her nå pga et dødsfall i familien. Er gjerne to år mellom hvert besøk pga reisen. De bor ikke hos oss mens de er her, men hos andre i familien. Barnet har vært litt syk siste dagene, men jeg sa ja til at hen kunne komme til oss om feberfri og god allmenntilstand på en overnatting. Barnet hadde foreslått det selv, selv om jeg var skeptisk ettersom vi sees så sjeldent og barnet snakker engelsk. Barnet var feberfri, og kom. Etterhvert når kvelden kom ble tilstanden noe annet. Startet med magebesvær, jeg tok tempen 39,9. Ringte foreldrene og ble enige om å ta en corona test. Pappaen hadde tatt en tidligere på dagen, men ikke på barnet, negativ. Tok test på barnet her, to positive. Nå har jeg sendt barnet hjem. Jeg har slitt ekstremt etter corona, hatt en haug antibiotika og vært sykemeldt. Jeg ønsker ikke corona. Nå er jeg redd det dras inn en annen variant og, kanskje hysterisk. Til uka skal vi i begravelse. Hele grunnen til deres hjemreise. Vi har andre alvorlig syke i familien. Hva nå??? Bør jeg droppe å gå?? Er begravelse til nær familie. Burde de droppe å gå?? Er jeg hysterisk som snakker om dette overhode og sender barnet hjem? Anonymkode: bd31d...0af 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hysterisk! Anonymkode: 37860...9b2 Så jeg skulle latt et coronasykt barn være hos oss med våre barn? Eller hysterisk pga det med variant? Tror selvsagt ikke det, men får jo tanker. Det er sånn alt av sykdommer spres. Vi har alvorlige syke i familien, som ikke bør få det, ved f eks å delta i en bevegelse. Jeg har selv slitt ekstremt etter corona, og hatt tidvis redusert livskvalitet pga det. Anonymkode: bd31d...0af 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Nei, jeg skjønner deg godt. Jeg vil ikke ha corona jeg heller. Anonymkode: 29f93...665 11 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Ja, men når du først var eksponert for det så var det jo gjort på en måte😂 Men! Ville heller tilbydd far eller mor å komme, ved så høy feber. Den som er dau vet ikke at du er i begravelsen eller om du skipper. Barnet husker kanskje hele livet den gangen det fikk sove hos dere på ferie i Norge:) litt hysterisk vil jeg si……. Anonymkode: dec3b...7fe 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men når du først var eksponert for det så var det jo gjort på en måte😂 Men! Ville heller tilbydd far eller mor å komme, ved så høy feber. Den som er dau vet ikke at du er i begravelsen eller om du skipper. Barnet husker kanskje hele livet den gangen det fikk sove hos dere på ferie i Norge:) litt hysterisk vil jeg si……. Anonymkode: dec3b...7fe Men de er her pga begravelsen. Skal jeg droppe begravelsen pga å beholde et sykt barn på besøk? Man kan mene det man ønsker. Mener et barn med så høy feber og corona ikke trenger sove med mine barn, nei vi har ikke ekstra tomt rom. Anonymkode: bd31d...0af 4 1
Miss-Grey Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Det er helt innafor å be foreldrene ta over når barnet er sykt. Det ville det ha vært dersom det var vanlig omgangssyke også. Det med begravelsen er det vanskelig for oss å svare på. Her bør du nesten rådføre deg med noen andre enn oss, f.eks. fastlege. Da vil det være relevant om du opplyser om de som er alvorlig syke og skal i denne begravelsen, er de i risikogruppen? Er de vaksinert? Jeg er ganske avslappet når det gjelder koronarisiko for min egen del. Men jeg ville nok droppet begravelsen dersom jeg hadde fått påvist smitte og visste at det kom til å være eldre mennesker i risikogruppen der. 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 Skjønner deg godt. Corona er aggressiv som faen visstnok i UK nå? Og også på de som har hatt den før. De ser også at mange sliter med mye over lang tid etterpå, så man ønsker IKKE å få covid nå, + vaksinene beskytter ikke så godt mot lengre meg bekjent. Anonymkode: 6c7f5...105 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de er her pga begravelsen. Skal jeg droppe begravelsen pga å beholde et sykt barn på besøk? Man kan mene det man ønsker. Mener et barn med så høy feber og corona ikke trenger sove med mine barn, nei vi har ikke ekstra tomt rom. Anonymkode: bd31d...0af Det brukeren du siterer sier, er at du sannsynligvis har vært eksponert for smitte fra barnet allerede. Jeg mener ikke at du skulle ha beholdt et sykt barn på besøk. Men du må ta utgangspunkt i at dere allerede kan være smittet, og det er ikke sikkert at det ville ha gjort noen forskjell om barnet hadde blitt værende i noen timer til eller ikke. Anonymkode: 5b785...c71 2
Nekinn@ Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 (endret) At du sender barnet hjem fordi han/hun er syk er helt innafor - men å i det hele tatt ta test og de videre vurderingene handler utelukkende om hysteri, ja. Ber deg lese deg opp på nasjonale retningslinjer og føringer ift Korona, som jeg vil anta er bakgrunnen for hysteriet i utgangspunktet! Endret 17. juni 2023 av Nekinn@ 14
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 Forstår deg godt, jeg vil hverken ha corona eller annen sykdom. Og syns man holder seg hjemme når man er smittsomt, uansett om det er corona, omgangssyke, vannkopper etc. samtidig kan man bli smittet hvor som helst så er vel egentlig opp til de som er syke å klare å holde seg hjemme. Anonymkode: 4ef1e...b1a 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 Jeg syns ikke du er hysterisk, ts! Det er fortsatt store forskjeller i hva folk ønsker å gjøre i sånne tilfeller, nettet florerer av folk som mener andre er hysteriske i sånne saker, men like mange ønsker å være så forsiktig de kan. Jeg hadde aldri tatt imot noen på besøk hvis de var syke, uansett hva de var syke med. I dette tilfellet syns jeg det er helt innlysende at barnet skal hjem til foreldrene ved sykdom og så høy feber. Klart du ikke vil barna dine og du selv skal bli smittet! Dess kortere tid sammen med sykt barn, dess mindre sjans for smitte, selv om det er mulig du allerede er smittet nå ja😔 Jeg blir så irritert på foreldre som ikke tenker lenger enn at de sender sykt barn på besøk til andre! Det er så egoistisk og selvopptatt! Jeg jobber med barn i en 1-til-1 fritidsinteresse, og har sagt tydelig fra mange ganger at barn som er syke ikke kan komme. Likevel skjer det gang på gang. Det er så mangel på respekt at jeg kan ikke få sagt det! Korona er ikke noe å spøke med, mange har fått livene sine ødelagt i ettertid etter en koronasykdom. Mange har nær familie i risikogrupper, som kan føre til fatale følger dersom de blir smittet. Nei, det var bra du sendte hjem dette barnet, ts! Anonymkode: 70006...a31 8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det brukeren du siterer sier, er at du sannsynligvis har vært eksponert for smitte fra barnet allerede. Jeg mener ikke at du skulle ha beholdt et sykt barn på besøk. Men du må ta utgangspunkt i at dere allerede kan være smittet, og det er ikke sikkert at det ville ha gjort noen forskjell om barnet hadde blitt værende i noen timer til eller ikke. Anonymkode: 5b785...c71 Hen hadde vært her hele dagen og hadde også magebesvær. Tenker jeg ikke ønsker å ha det her. Hvilken glede har barnet av å være hos tante hen ikke har sett på et år, som syk?? Anonymkode: bd31d...0af 3
Intervence Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Innviklet situasjon. Kan godt hende den er lett gjenkjennelig, men jeg trenger råd utenfra. Har et tantebarn som bor på andre siden av verden. Er et år siden vi har sett hen, og de er på spontan ferie her nå pga et dødsfall i familien. Er gjerne to år mellom hvert besøk pga reisen. De bor ikke hos oss mens de er her, men hos andre i familien. Barnet har vært litt syk siste dagene, men jeg sa ja til at hen kunne komme til oss om feberfri og god allmenntilstand på en overnatting. Barnet hadde foreslått det selv, selv om jeg var skeptisk ettersom vi sees så sjeldent og barnet snakker engelsk. Barnet var feberfri, og kom. Etterhvert når kvelden kom ble tilstanden noe annet. Startet med magebesvær, jeg tok tempen 39,9. Ringte foreldrene og ble enige om å ta en corona test. Pappaen hadde tatt en tidligere på dagen, men ikke på barnet, negativ. Tok test på barnet her, to positive. Nå har jeg sendt barnet hjem. Jeg har slitt ekstremt etter corona, hatt en haug antibiotika og vært sykemeldt. Jeg ønsker ikke corona. Nå er jeg redd det dras inn en annen variant og, kanskje hysterisk. Til uka skal vi i begravelse. Hele grunnen til deres hjemreise. Vi har andre alvorlig syke i familien. Hva nå??? Bør jeg droppe å gå?? Er begravelse til nær familie. Burde de droppe å gå?? Er jeg hysterisk som snakker om dette overhode og sender barnet hjem? Anonymkode: bd31d...0af Forstår deg godt at du fortsatt er bekymret av tidligere pandemien ettersom du kan spre det videre og lage nye varianter ved spredning. Jeg fikk en sterk variant av den, men varte kun en kveld før den gikk over men for andre kan det være langvarige effekter. Dersom jeg var deg ville jeg ha holdt alle hjemme til barna var negative og tatt deg en test du også. Dersom dere alle er negative og er ferdige med covid så kan dere vurdere å reise, men ikke inntil da. Risikoen for å spre videre til de som er på begravelsen er høy ettersom det er foregår i en kirke? Som naturligvis er veldig åpent, lite med ventilasjon og mange folk på lite området. Du er ikke for hysterisk til å tenke på at covid kan fortsatt være farlig for deg og andre. Det vil alltid være noen som vil være i sårbare gruppen som meg og andre i landet og utlandet. Endret 17. juni 2023 av Intervence 5
snillochsøt Skrevet 17. juni 2023 #15 Skrevet 17. juni 2023 Skjønner ikke at du har hatt en haug antibiotika etter coronavirus? 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Skrevet 17. juni 2023 snillochsøt skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke at du har hatt en haug antibiotika etter coronavirus? Nei da så. Fordi immunforsvaret har blitt ødelagt, og jeg har fått alt mulig slags infeksjoner etter corona, og ingenting før. Anonymkode: bd31d...0af 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #17 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei da så. Fordi immunforsvaret har blitt ødelagt, og jeg har fått alt mulig slags infeksjoner etter corona, og ingenting før. Anonymkode: bd31d...0af Dette er det mange som har opplevd, dessverre. Og det virker som det blir verre og verre for kroppen for hver korona- infeksjon man får. Det er best å være så forsiktig man kan, og prøve å unngå å bli smittet så godt det lar seg gjøre❤️ Anonymkode: 70006...a31 2 1
Nekinn@ Skrevet 17. juni 2023 #18 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns ikke du er hysterisk, ts! Det er fortsatt store forskjeller i hva folk ønsker å gjøre i sånne tilfeller, nettet florerer av folk som mener andre er hysteriske i sånne saker, men like mange ønsker å være så forsiktig de kan. Jeg hadde aldri tatt imot noen på besøk hvis de var syke, uansett hva de var syke med. I dette tilfellet syns jeg det er helt innlysende at barnet skal hjem til foreldrene ved sykdom og så høy feber. Klart du ikke vil barna dine og du selv skal bli smittet! Dess kortere tid sammen med sykt barn, dess mindre sjans for smitte, selv om det er mulig du allerede er smittet nå ja😔 Jeg blir så irritert på foreldre som ikke tenker lenger enn at de sender sykt barn på besøk til andre! Det er så egoistisk og selvopptatt! Jeg jobber med barn i en 1-til-1 fritidsinteresse, og har sagt tydelig fra mange ganger at barn som er syke ikke kan komme. Likevel skjer det gang på gang. Det er så mangel på respekt at jeg kan ikke få sagt det! Korona er ikke noe å spøke med, mange har fått livene sine ødelagt i ettertid etter en koronasykdom. Mange har nær familie i risikogrupper, som kan føre til fatale følger dersom de blir smittet. Nei, det var bra du sendte hjem dette barnet, ts! Anonymkode: 70006...a31 Enda verre når nettet florerer av selverklærte eksperter som ikke har annet grunnlag enn egen syning og som mener at det er hårreisende at andre ikke synser det samme! Det er like egoistisk og selvopptatt å forvente at andre skal ta hensyn til dine personlige meninger når de ikke støttes av fagfolk som faktisk har kompetanse på område. Følg myndighetenes råd, slik man gjorde under selve pandemien. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #19 Skrevet 17. juni 2023 Nekinn@ skrev (5 minutter siden): Enda verre når nettet florerer av selverklærte eksperter som ikke har annet grunnlag enn egen syning og som mener at det er hårreisende at andre ikke synser det samme! Det er like egoistisk og selvopptatt å forvente at andre skal ta hensyn til dine personlige meninger når de ikke støttes av fagfolk som faktisk har kompetanse på område. Følg myndighetenes råd, slik man gjorde under selve pandemien. Noen tåler det verre og noen tåler det bedre. Her er det en spesiell situasjon som handler om hvordan jeg har taklet corona og at vi skal i en begravelse. Anonymkode: bd31d...0af 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #20 Skrevet 17. juni 2023 Tester man fortsatt etter corona? Er det faktisk folk som driver med det? Anonymkode: 4aa3a...4c6 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå