Gå til innhold

Deres beste tips mot misofoni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av og til får jeg lyst å gi folk som produserer irriterende lyder en på tygga. Nå er det så ille at jeg svart i noen sekunder bare jeg leser om visse lyder, trenger ikke å høre dem engang. Synes det har blitt verre siste tiden. Hva er deres beste tips? 

Jeg reagerer aldri utad, bare innvendig.

Anonymkode: b2888...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper. Loop experience, for eksempel. De demper med ca 18 decibel, altså hører man helt fint samtale og slikt med dem, men de demper de irriterende lave lydene av feks smatting, klikking, høy pusting, osv. 

Anonymkode: 3692b...497

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gode tips utover å prøve å unngå situasjoner hvor de lydene oppstår.

Mao ikke sitte ved siden av den værste smatteren på jobben, vike unna bananspiseren, ikke lage knasete middag, ikke servere potetgull…..

Og være ærlig med de nærmeste på at du sliter. Ja ditt problem,  og umulig for den som ikke har det å forstå hvor eitranes sinna du blir, men de kan i stor grad ta hensyn om de gidder. Mannen min gjør iallefall heldigvis.

Ellers har jeg fått tips om tankefeltsterapi og audiograf men ikke testet (men burde sikkert siden hele mitt sosiale liv tilpasses etter hvilke lyder jeg tror kommer til å oppstå)

Anonymkode: d403a...522

AnonymBruker
Skrevet

Værste du kan gjøre er å bruke ørepropper, da forværrer du problemet. Du kan be om henvisning til øre nese hals for behandling. Alt etter hvor stort problemet er så kan man få høreapparat hvor man legger en suselyd. Skal da gå med de så mye man klarer hver dag for å venne seg til lyd igjen og med det oppleve at lydoverfølsomheten blir bedre. Ikke alle trenger det - noen får en henvisning til audiopedagor for kognitiv terapi. Alt er dekket av helfo. 

Anonymkode: 9205a...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...