AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Jeg er gravid og har blitt så bekymret for alt mulig som kan skade fosteret. Leser eller hører jeg om toxoplasmose eller listeria blir jeg kjempeoppmerksom på dette. Redd for at pålegget jeg spiser har vert i kontakt med feks salamien i kjøleskapet, at noen rundt bordet som spiser muggost etterpå tar kniven borti mat jeg spiser av osv. Vil helst ikke at noen i familien skal spise/ha disse matvarene i kjøleskapet Det er kjempeslitsomt. Kjenner ingen andre nå som er gravide, så vet ikke hva andre gjør, og hvor påpasselige andre er. Regner med at jeg overtenker, men vet ikke hvordan jeg skal la det være. Er det noen som har det på samme måte, eller har noen råd? Anonymkode: 35d10...707
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Du skal vel spise mye for at sannsynligheten for dette skal bli stor. Det er faktisk farligere å ta fly, enn å spise myk oster og spekemat. Les deg opp på listeria og toxo så roer du deg kanskje. Det er vel under 10 smittede i året i Norge, så dette er ikke utbredt. Anonymkode: c2f4d...a06
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Og en kan fint spise salami, og spekemat, så lenge den ikke er ligget lagret, eller ligget lenge i kjøleskapet. Se på produksjonsdatoen. Jeg spiser selv fersk stranda skinke og jordmor sier det ikke er noe problem Anonymkode: c2f4d...a06
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #4 Skrevet 18. juni 2023 Det er ikke noe å være redd for! Bare jobb med psyken, ikke la den ta overhånd😉 Anonymkode: 13262...c92
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #5 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og en kan fint spise salami, og spekemat, så lenge den ikke er ligget lagret, eller ligget lenge i kjøleskapet. Se på produksjonsdatoen. Jeg spiser selv fersk stranda skinke og jordmor sier det ikke er noe problem Anonymkode: c2f4d...a06 Det er jo ikke sant.. fersk strandaskinke er jo fremdeles rå og dermed ubehandlet og dermed er risikoen tilstede for toxo eller listeria. Fersk kokt skinke er det som er ok. Det kan man spise. Så jordmor har nok her misforstått hva stranda skinke er Anonymkode: 336f4...61a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #6 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du skal vel spise mye for at sannsynligheten for dette skal bli stor. Det er faktisk farligere å ta fly, enn å spise myk oster og spekemat. Les deg opp på listeria og toxo så roer du deg kanskje. Det er vel under 10 smittede i året i Norge, så dette er ikke utbredt. Anonymkode: c2f4d...a06 Toxo er nærmest symtpomløst og veldig vanlig i sørlige land. Ikke i Norge. En vil ikke merke at en får det. I Norge er det lite av det. Men i sør Europa har en feks ikke tilsvarende mat råd fordi de fleste har hatt det. Toxo er en parasitt som både visst ok gjør deg mer agresssiv og penere Anonymkode: 336f4...61a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Du skal vel spise mye for at sannsynligheten for dette skal bli stor. Det er faktisk farligere å ta fly, enn å spise myk oster og spekemat. Les deg opp på listeria og toxo så roer du deg kanskje. Det er vel under 10 smittede i året i Norge, så dette er ikke utbredt. Anonymkode: c2f4d...a06 Det er ikke helt sånn det funker. Det er like stor sannsynlighet per salamiskive man spiser. Du kan spise en kg salami uten smitte og du kan spise 1 salamiskive og være uheldig og bli smittet. Ja det er uvanlig i Norge men man er forsiktig fordi konsekvensen er så stor hvis man blir smittet. Det stemmer heller ikke som andre sier at det bare er å spise spekemat osv så lenge det ikke har gått ut på dato. Det er råd som går imot råd fra helsevesenet. TS jeg var veldig forsiktig når jeg var gravid men ikke så forsiktig som du skisserer. Jeg tenker at du nok har hengt deg opp i dette og det minner om angst (har angst selv). Så lenge du ikke spiser det som står på listen går dette helt fint og det skal ikke være nødvendig å tenke på smitte fra kniver eller inni kjøleskapet mellom matvarer ❤️ Du kan be om blodprøve hos legen for å se om du har hatt toxo før. Har du det så trenger du ikke tenke på toxo iallfall Anonymkode: 46e15...125
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Ts her. Tusen takk for svar. Ja det er vel kanskje mer som en angst, siden jeg blir så opphengt i det🤔 Det er hvertfall veldig slitsomt, må nok finne en måte å roe ned på for å få det bedre. Anonymkode: 35d10...707 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå