Gå til innhold

Unnlate arv til ett søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tøydokka skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan hun ikke gi fra seg det hun eiger? Har ikke lest hele tråden, men ser ikke noe informasjon om at hun sitter i uskiftet bo i åpningsinnlegget. Viss det er tilfellet så må det skrives i åpningsinnlegg et, for det er viktig informasjon for at du skal få relevante svar. Utover det, hvilke regler er det du mener jeg bør sette meg inn i? Hvilken regel i lovverket kan du vise til som sier at man ikke kan gi sine barn pengegaver?

Ts har senere i tråden skrevet at faren er død, og at moren sitter med et hus de skaffet sammen. Og reglene rundt det må du sette deg inn i før du sprer feil informasjon. Sitter man i uskiftet bo, så står man ikke fritt til å gi bort verdier fra boet. Noe som har blitt påpekt her mange ganger nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hun kan velge å gi penger som ikke er arv. Får du en mill går 250.000kr til skatt. 

Anonymkode: ae38f...df3

Hva slags skatt er dette, mener du? Formueskatt slår ikke inn før formuen overstiger 1,7 mill. 

Anonymkode: 97918...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.familierettsadvokater.no/arv/uskiftet-bo/

Siden hun sitter i uskifte bo. Så må boet gjøres opp og deres bror må få sin del av fars arven sin. Da skal også dere ha det. Kan være lurt uansett iht skatt om hun gir dere gave. Det hunger så lenge hun lever etter skiftet , har ikke din bror noenting med. Men gaver over 10.000kr skal skattes av. 

Jeg skjønner hun er bekymret for at han som narkoman skal få mye penger, da det kan fort føre til at han ruser seg død på de pengene.  

Så her må hun finne ut av hva hun tenker er best iht å vente til et vanlig  arveoppgjør eller at dere får skiftet nå. 

Uansett er det lurt å rådføre seg med advokat her. Slik at alt blir gjort riktig,  så slipper dere trøbbel i etterkant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja så lenge hun lever å ikke gir det som arv. Hun har jo lov til å gjøre hva hun vil med pengene sine.  Derimot når hun er død. Da har han rett på arv. 

Det dere mottar som gaver må dere da evnt skatte av. Forskudd på arv inntill 50.000 er skattefritt.  Alt over er skattbar. 

Men hun kan velge å gi penger som ikke er arv. Får du en mill går 250.000kr til skatt. 

Sitter man i uskiftet bo, så regnes det som arv.

Hvorfor snakker du om skatt? Det er ikke skatt på arv med mindre det er snakk om arv av aksjer som man velger å selge. Eller at arven overstiger 1,7 mill og formueskatten inntreffer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (1 time siden):

Nei hun kan faktisk IKKE det, hun sitter i uskiftet bo, og da kan hun ikke selge huset og gi bort pengene i gave til to av barna.

Hvem ro huset lån for gang søde. Begge eller kun av av de?

Anonymkode: b313a...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble feil her.

Hvem sto huset på mens han levde. Begge eller kun en av de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble feil her.

Hvem sto huset på mens han levde. Begge eller kun en av de? 

Har det noen betydning når de var gifte? Siden hun sitter i uskiftet bo vil jeg tro det ikke var særeie, men felleseie?

Anonymkode: 65bff...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tutte skrev (5 minutter siden):

Sitter man i uskiftet bo, så regnes det som arv.

Hvorfor snakker du om skatt? Det er ikke skatt på arv med mindre det er snakk om arv av aksjer som man velger å selge. Eller at arven overstiger 1,7 mill og formueskatten inntreffer.

Hun kan gi gaver men ikke arv. Det hun gir bort blitt gaver av sin del, da hun har valgt å sitte i uskiftet bo og det som kommer til arv uansett ikke skal gjøres opp før hennes bortgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke mulig og opprette en egen konto på som han først får tilgang til om han har vært rusfri en lengre periode.
Eventuelt bruke penger på avrusing.

Det er sjeldent noen velger å bli narkoman. Broren kan nok ha hatt litt av hvert å slite med. Udiagnoserte diagnoser o.l.

Det har også kommet en del behandlingsformer i nyere tid som kan være verdt å prøve.

Anonymkode: efa0b...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan gi gaver men ikke arv. Det hun gir bort blitt gaver av sin del, da hun har valgt å sitte i uskiftet bo og det som kommer til arv uansett ikke skal gjøres opp før hennes bortgang.

Saken er at det er svært begrenset hva hun kan gi bort som gaver, fordi hun sitter i uskiftet bo og gavene blir da regnet som forskudd på arv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har det noen betydning når de var gifte? Siden hun sitter i uskiftet bo vil jeg tro det ikke var særeie, men felleseie?

Anonymkode: 65bff...0d3

Det kan finnes mange grunner til at kun en ektefelle står som eier. Som for eksempel at huset er arvet fra foreldrene sine og man ønsker å sikre seg mot at det selges. Det formelle på ervervelvestidspunktet vil da være til nytte i fremtidig prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.48):

Min mor er frisk som bare det. Den paragrafen du viser til gjelder dødsdisposisjon. Min mor er 73 så hun lever nok i mange år fremover. Dermed har hun lov å selge huset sitt og fordele det hun har av verdier.

Hadde hun vært døende eller vi visste hun ville dødd inne kort tid, da gjelder denne loven.

Anonymkode: c789c...288

en dødsdisposisjon er en gaveoverføring som ikke er ment å ha en realitet før etter giverens død. Hvor nær man er dødsleiet har ingen betydning.

Livs- og dødsdisposisjoner - Jusinfo.no

Anonymkode: 96536...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skrev TS at mor og far hadde 50/50 på huset og da skal broren ha sin del av farens arv på det huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (10 timer siden):

Moren kan fullt lovlig gi bort SIN DEL av formuen. Den råder hun fritt over, og kan fordele til kun to av tre søsken om hun vil. Dersom moren har opparbeidet seg hele formuen ETTER at faren til barna gikk bort, råder hun over hele formuen og kan gjøre som hun vil. 

Men den delen av formuen som var avdøde fars del, er imidlertid noe annet, ja. Den har den rusavhengige broren til ts lovfestet rett til å få sin rettmessige del av.

Moren sitter i uskiftet bo, og ved uskifte så er det ikke "SIN DEL formuen" og "den delen av formuen som var avdøde fars del". Da er alt hennes, og det spiller ingen rolle om hun har økt formuen etter at han døde. Det er begrensninger i hva hun kan gjøre. Hun har ikke lov å gi bort "gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet", står det i arveloven § 23. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 10.12):

Ikke hør på de som sier at dere er grådige og griske, TS. Jeg hadde heller ikke ønsker å finansiere noens narkotikabruk, hvem vil vel det?

Anonymkode: 08168...eec

Men å gi det søskenets arvede til andre søsken er bare feil. Søsken som ikke er rusmisbrukere burde ikke tjene penger på hans sykdom. Da burde heller de pengene gå til en veldedig organisasjon. 

Anonymkode: 67e58...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.44):

Broren vår har vært narkoman siden han var 16, nå er han 47. Vi alle tilbød oss å betale for at han skulle på avrusning og få all den hjelpen han trengte for å bli rusfri. Dette ble han så forbannet over at han kuttet oss ut for 7 år siden.

Vi snakker ikke om festing i helgene, vi snakker tung narkoman. Han tar det han får tak i av rus. Det går i piller, sniffing og sprøyter. Sist vi så han hadde han en toalettveske med noe narkotika og sprøyter. 

Vi vet at det tlf nummeret han hadde ikke står på hans navn lenger. I følge folkeregisteret bor han ikke i Norge lenger. Vi aner ikke hvor han bor eller om han er i live. Vi har forsøkt å søke han opp, men han har ikke some med sitt navn iallefall. 
Kan jo tenkes han er rusfri, gift, fått barn og er i jobb. Vi tviler sterkt på det. Sist vi så han så var han så rusa at selv en idiot hadde skjønt det bare ved å se på han.

Å gi en narkoman godt over 1 million kroner skjønner nok de fleste hva han vil bruke det på. Garantert ikke på noe annet enn rus. Derfor vil ikke vår mor gi han penger, hun vil ikke ha på samvittigheten at hun ga han penger til å ruse seg ihjel på.

Dere som synes dette høres gjerrig og smålig, hva ville dere gjort om ditt søsken eller barn var tung narkoman? Ville dere gitt den personen 1 mill kroner til fri disposisjon? Jeg tenker dere jeg siterer ikke aner hva det vil si å ha en narkoman sønn/datter/bror. Det er så tøft at jeg unner ingen det.

Vi vet ikke om han lever, vi vet ikke hvor han er. Vi har heller ingen konto pengene kunne blitt overført til. Han brøt kontakt med våre foreldre og søsken. Ingen andre i slekten har hørt noe fra han heller.

Før dere rakker ned på min mors ønske og oss søsken så bør dere faktisk sette dere inn i hvilket helvete det er å ha en tung narkoman som søsken eller barn.

Vi tenker og snakker om han ofte, vi sitter med tusen spørsmål. Så lenge han ikke gir seg tilkjenne, så vet vi ingenting om han.

Anonymkode: c789c...288

Jeg hadde ikke ønsket at jeg som søsken skulle sko meg på hans elendighet. Hadde ønsket at hans del gikk til en veldedig organisasjon for rus og psykiatri (for det henger jo sammen). Og så hadde jeg håpet at jeg ikke var like dømmende som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 14.53):

Da hadde jeg aldri gitt opp håpet om at han en dag ble frisk nok til å komme tilbake! Her handler det egentlig om sykdom! Hvorfor bryr du deg om hva han får i arv eller ei? Han har like mye rett til å arve som deg og din andre søsken! Hvorfor skal du få mer, slik at han ikke kan bruke sin arv på det han vil? 

Anonymkode: 02d51...773

Dette! Alle kan skjønne at en tung rusmisbruker ikke bør arve masse penger, men at søsken skal tjene på det blur bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men å gi det søskenets arvede til andre søsken er bare feil. Søsken som ikke er rusmisbrukere burde ikke tjene penger på hans sykdom. Da burde heller de pengene gå til en veldedig organisasjon. 

Hvorfor i all verden? Det høres ikke ut som det er dette foreldrene ville ønsket med sine penger, de ønsker vel å gi sine egne barn best mulige forutsetninger (og penger til en rusmisbruker er ikke et gode), men de andre barna vil ha glede og nytte av arven. Jeg forstår bare ikke hvorfor noen mener det er feil at mor får være med på å dele ut foreldrenes penger slik de ønsker og kommer best til nytte for sine barn. 

Anonymkode: ddf2d...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...