Gå til innhold

Unnlate arv til ett søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren sitter i uskiftet bo, så om han lever har han rett på farsarven sin.

Ellers så synes jeg en del her dømmer ts og familien veldig hardt i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: 65bff...0d3

Det rimer ikke helt med det jeg har lest utallige ganger her inne på KG opp gjennom årene. Typisk scenario er da at far er enkemann, de voksne barnas mor er død, og far har ikke skiftet med de voksne barna. Sitter på hus og penger.

Så skaffer han seg en ung kone, gjerne fra Thailand eller noe, og får en unge eller to til med henne. Han fører huset over på kona, og setter pengene i hennes navn. Så når han dør, er han på papiret en fattiglus og helt uten midler, eier ikke en gang bolig. De voksne barna han fikk med sin avdøde første kone får derfor ingenting. Helt lovlig. Han har full disposisjonsrett over penger og verdier så lenge han lever.

Ungene han fikk med sin unge kone nr to arver etter moren (og indirekte etter faren).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Btw, ordet narkoman er både stygt og stigmatiserende, og det er ganske lenge siden man sluttet å bruke det. Prøv rusavhengig neste gang

Vær så snill og slutt nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

Det rimer ikke helt med det jeg har lest utallige ganger her inne på KG opp gjennom årene. Typisk scenario er da at far er enkemann, de voksne barnas mor er død, og far har ikke skiftet med de voksne barna. Sitter på hus og penger.

Så skaffer han seg en ung kone, gjerne fra Thailand eller noe, og får en unge eller to til med henne. Han fører huset over på kona, og setter pengene i hennes navn. Så når han dør, er han på papiret en fattiglus og helt uten midler, eier ikke en gang bolig. De voksne barna han fikk med sin avdøde første kone får derfor ingenting. Helt lovlig. Han har full disposisjonsrett over penger og verdier så lenge han lever.

Ungene han fikk med sin unge kone nr to arver etter moren (og indirekte etter faren).

Sitter man i uskiftet bo, så skal det faktisk skiftes før man gifter seg. Da kan man gjøre som man vil med egne verdier etterpå.

Godt mulig ikke alle følger reglene.

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 minutter siden):

Hva man ikke ønsker betyr svært lite. Man må forholde seg til arveloven. Og som sagt så vet de absolutt ingenting om han lenger heller.

Jo det er arv, og moren kan ikke på noen måte råde over de pengene som hun vil. Hun sitter i USKIFTET BO. Slutt å spre feil informasjon på nett.

Jeg har lest litt om dette akkurat nå.

Moren kan fullt lovlig gi bort SIN DEL av formuen. Den råder hun fritt over, og kan fordele til kun to av tre søsken om hun vil. Dersom moren har opparbeidet seg hele formuen ETTER at faren til barna gikk bort, råder hun over hele formuen og kan gjøre som hun vil. 

Men den delen av formuen som var avdøde fars del, er imidlertid noe annet, ja. Den har den rusavhengige broren til ts lovfestet rett til å få sin rettmessige del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tutte skrev (8 timer siden):

Ble litt uvel av denne tråden på deres brors vegne. Ikke nok med at dere ikke bryr dere om hvor han er og hvordan han har det, men dere vil prøve og frata han arv i tillegg. Bare det at han er narkoman er enda større grunn til at dere burde oppsøke han for hvordan det faktisk står til.

Og som flere andre her skriver, så har ikke deres mor rett til å gi bort noen ting når hun sitter i uskiftet bo. Bare bruk penger på advokat, men det kommer dere ingen vei med. Arveloven er streng, og er til for en grunn.

Jeg er enig med deg. Det er tonen fra ts og familien som er presentert her som gjør meg uvel. Ja de har prøvd og sjekket litt, men hun sier jo rett ut at de aner ikke om han er død eller hvor han er begravet. Hovedfokuset her er ikke hvor han er, om han har det bra, tvert om blir det lagt frem grunner til ikke å bry seg eller lure på de tingene. Som ts selv sa "skal jeg sette inn annonse i alle verdens aviser og lete etter jan jansen arvinger 😂"

De mangler totalt empati og omtanke for denne broren, de bryr seg ikke, de er ferdig med ham, nå er de kun interessert i hvordan de kan utelate ham videre. 

Vet du hva jeg hadde tenkt hvis jeg var deg ts? At ved en eventuell arv, så kunne kanskje tingretten spore opp min bror og jeg på den måten kunne få vite om ham, et håp hadde blitt tent om å få høre av ham igjen.

Denne tråden er direkte usmakelig, beklager ts, men det er dere virkelig, alle sammen.

Og før noen angriper meg, ja min egen far var tung rusmisbruker. 

Anonymkode: d1643...b96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 13.48):

Min mor er frisk som bare det. Den paragrafen du viser til gjelder dødsdisposisjon. Min mor er 73 så hun lever nok i mange år fremover. Dermed har hun lov å selge huset sitt og fordele det hun har av verdier.

Hadde hun vært døende eller vi visste hun ville dødd inne kort tid, da gjelder denne loven.

Anonymkode: c789c...288

Men hun sitter i uskiftet bo etter deres far, og da er det begrensninger på hva hun kan gjøre. Da broren deres faktisk har krav på sin del av arven etter faren deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (17 minutter siden):

Jeg har lest litt om dette akkurat nå.

Moren kan fullt lovlig gi bort SIN DEL av formuen. Den råder hun fritt over, og kan fordele til kun to av tre søsken om hun vil. Dersom moren har opparbeidet seg hele formuen ETTER at faren til barna gikk bort, råder hun over hele formuen og kan gjøre som hun vil. 

Men den delen av formuen som var avdøde fars del, er imidlertid noe annet, ja. Den har den rusavhengige broren til ts lovfestet rett til å få sin rettmessige del av.

Nei, det er store begrensninger når man sitter i uskiftet bo. Hvor har du lest dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 14.49):

Hun kan selvsagt dele ut det hun eier før hun dør, akkurat slik hun ønsker. Men - hadde dere vært mine barn, hadde jeg aldri gitt alt til bare 2 av barna mine! Jeg hadde enten ventet med alt slik at alle dere 3 fikk lik arv, helt uavhengig hva de ble blåst bort på. Hvis ikke, ville jeg delt ut penger før, men hadde uansett ikke utelatt et barn!
Hva tenker du, TS? At du og din andre søsken skal arve alt, slik at dere får ekstra goder for det søsken nr 3 ikke får, eller har dere tenkt å ta vare på det dere får, slik at dere kan disponere arven til søsken nr 3, mot at hans del faktisk går til fornuftig bruk på hans vegne? 

Anonymkode: 02d51...773

Nei hun kan faktisk IKKE det, hun sitter i uskiftet bo, og da kan hun ikke selge huset og gi bort pengene i gave til to av barna.

Endret av Kjetil E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Nei, det er store begrensninger når man sitter i uskiftet bo. Hvor har du lest dette?

Jeg skrev "sin del" av formuen. Den kan man gi bort.

https://www.nettavisen.no/livsstil/nar-foreldre-gir-bort-fast-eiendom-og-gaver-til-ett-av-barna/s/12-95-3423518001

Kan bare gi bort sin egen formue

En må en skille mellom gaver som foreldre gir mens de lever og arv fra hver av foreldrene som skal tilfalle barna ved deres død. Utgangspunktet er at foreldre kan gjøre akkurat som de vil med sin egen formue så lenge de selv lever. De kan bruke den opp, gi den bort til et Frelsesarmeen eller gi alt til den ene av ungene (gullungen). Derimot kan foreldre ikke forvalte den andre forelder sin formue på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste beskriver mor og søsken som demoner, fordi MOR ikke ønsker at han skal arve henne. Det kan hun heldigvis også. 

Så hvis noen beskriver noen med et utdatert ord, så bruker du det selv siden andre gjør det? Spesielt. 

Anonymkode: 51a1f...197

Ikke demoner, men de vurderer og planlegger å bli tyver. Nei, det kan hun heldigvis ikke.

Rusavhengig kan være mye rart, narkoman er mer presist og ikke et utdatert ord i min verden.

Anonymkode: 8a5bd...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (21 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/livsstil/nar-foreldre-gir-bort-fast-eiendom-og-gaver-til-ett-av-barna/s/12-95-3423518001

En må en skille mellom gaver som foreldre gir mens de lever og arv fra hver av foreldrene som skal tilfalle barna ved deres død. Utgangspunktet er at foreldre kan gjøre akkurat som de vil med sin egen formue så lenge de selv lever. De kan bruke den opp, gi den bort til et Frelsesarmeen eller gi alt til den ene av ungene (gullungen). Derimot kan foreldre ikke forvalte den andre forelder sin formue på denne måten.

Anbefaler deg å lese litt på arveoppgjør.no. Formuen til glenlevende regnes også som en del av boet. Men gjenlevende kan blant annet testamentere bort sin del, bortsett fra pliktdelsarven.

Du kan ikke gi bort store gaver («gaver som står i misforhold til formuen i boet») uten at arvingene går med på det.  Gir du f.eks. en gave som i verdi utgjør mer enn 15-20% av boet, vil nok det anses å være en for stor gave.  Dette gjelder uansett hvem som mottar gaven.  Som gave regnes det også hvis du selger noe til underpris (gavesalg).  Da er det gaveelementet i salget som regnes som gave.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/kan-jeg-bruke-opp-gi-eller-testamentere-bort-det-jeg-vil-nar-jeg-sitter-i-uskiftet-bo/&ved=2ahUKEwj0rein8dj_AhVwcvEDHRS7DjEQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw1lVN8sPh1QziQ4iw5MiyFC

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kaller min far en narkoman, fordi det er det han er. Vi snakker om en av de karene som sitter langs gata i oslo å tigger, samtidig som de er så rusa at de ikke klarer å snakke. 

Jeg vet VELDIG godt de følelsene som går gjennom TS nå, og kanskje enda mer, for jeg er eldste barnet til min far, og ingen andre ønsker kontakt med han, og siden jeg ikke vil at min bestemor skal bli redd hver gang politiet/legevakten/sykehus ringer, så holder jeg kontakt med han. Det er veldig belastende. 

Samtidig så ville det ikke falt meg inn å prøve å nekte han det han har krav på i forhold til norsk lov. Jeg oppfordrer mine onkler til å undersøke med advokat hva de kan gjøre og hva de ikke kan gjøre når det kommer til arv, for jeg vet godt hvordan de pengene kommer til å bli brukt, men å prøve å redusere det til null, fordi man ikke er enig i livet til søskenet sitt, føles for meg på samme måte som å si at man ikke mener den belastede part bør ha rettigheter i henhold til norsk lov. 

Han er en livsarving, en narkoman livsarving, men narkomane regnes enda for norske statsborgere i Norge, med alle de rettigheter og plikter det medfører. 

Følg opp med advokat, men vær veldig forsiktig med  å bryte lover. 

Anonymkode: 1cc66...0eb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitter man i uskiftet bo, så skal det faktisk skiftes før man gifter seg. Da kan man gjøre som man vil med egne verdier etterpå.

Godt mulig ikke alle følger reglene.

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Dette. Og alt man har skaffet seg sammen etter man giftet seg tilhører boet når man sitter i uskiftet bo, og kan ikke fritt gis bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 time siden):

Egne verdier er da i så fall formue som den gjenlevende forelderen hadde før ekteskapet og som faller utenfor boet. Det kan selvfølgelig den gjenlevende gi bort som h*n vil.

Har en bekjent som akkurat har vært igjennom advokat og fordeling av salg av leilighet ved uskiftet bo. Det er strenge regler og komplisert, og man skal trå svært forsiktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 23.14):

Vi er 3 søsken som skal arven vår mor likt, etter loven.

Nå ønsker mor å selge huset for å bo i kjellerleilighet hos min søster. Alt helt greit.

Hun ønsket at pengene for salget skal deles på 2 av oss. Den tredje skal ikke få noen stor sum. Årsaken til det er fordi han er narkoman og vi vet ikke hvor i verden han bor. Han har aldri hatt noen jobb, men av årsaker vi ikke vet har han reist rundt i verden. Å gi han over 1 million kroner er helt idiotisk, da kan hi likegjerne fylle opp en trillebår stappfull av narkotika. Han selv brøt kontakten for ca 7 år siden. Vi tilbød oss å hjelpe han og da ble han forbannet og sa han selv bestemmer over sitt liv. Siden har han ikke svart på tlf. Mailadresse vet vi ikke om han har og han er ikke registeret her i landet.

Er det lov at min mor deler dette på oss uten at det vil være ulovlig? Hun har vel lov å disponere alle sine penger så lenge hun er i live.

Anonymkode: c789c...288

Ja så lenge hun lever å ikke gir det som arv. Hun har jo lov til å gjøre hva hun vil med pengene sine.  Derimot når hun er død. Da har han rett på arv. 

Det dere mottar som gaver må dere da evnt skatte av. Forskudd på arv inntill 50.000 er skattefritt.  Alt over er skattbar. 

Men hun kan velge å gi penger som ikke er arv. Får du en mill går 250.000kr til skatt. 

Anonymkode: ae38f...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sitter hun i usifte bo. Da gjelder det andre regler

Anonymkode: ae38f...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Hun kan ikke gi fra seg. Folk må faktisk lese det som blir skrevet, og sette seg inn i regler.

Hvorfor kan hun ikke gi fra seg det hun eiger? Har ikke lest hele tråden, men ser ikke noe informasjon om at hun sitter i uskiftet bo i åpningsinnlegget. Viss det er tilfellet så må det skrives i åpningsinnlegg et, for det er viktig informasjon for at du skal få relevante svar. Utover det, hvilke regler er det du mener jeg bør sette meg inn i? Hvilken regel i lovverket kan du vise til som sier at man ikke kan gi sine barn pengegaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tøydokka skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan hun ikke gi fra seg det hun eiger? Har ikke lest hele tråden, men ser ikke noe informasjon om at hun sitter i uskiftet bo i åpningsinnlegget. Viss det er tilfellet så må det skrives i åpningsinnlegg et, for det er viktig informasjon for at du skal få relevante svar. Utover det, hvilke regler er det du mener jeg bør sette meg inn i? Hvilken regel i lovverket kan du vise til som sier at man ikke kan gi sine barn pengegaver?

Det kom frem litt uti tråden at denne damen sitter i uskiftet bo med alt hva det innebærer, mer info finnes i arveloven.

Anonymkode: 8a5bd...322

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd er å skrive relevante opplysninger i åpningsinnlegget. Du utelot å skrive at hun sitter i uskiftet bolig. Det er jo høyst relevant. Og jævlig frekt å bli spydig mot folk som svarer deg når det er du som ikke har evnet å gi relevante opplysninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...