Gå til innhold

Unnlate arv til ett søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (13 minutter siden):

Riktig. Jeg svarte bare på anonyms spørsmål om hvor i arveloven det står om dødsdisposisjoner. Men det er jo ikke snakk om noe dødsdisposisjon i denne situasjonen.

👍👍

Anonymkode: c789c...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har dere meldt han savnet? 

Anonymkode: 43106...318

Nei, vi har ikke meldt han savnet. Vi fikk beskjed om at vi ikke får ha noe med han å gjøre lenger. Han brøt kontakten da vi foreslo avrusning. Han var foten borte over lengre tiden før dette også. Flere ganger var han flere mnd i utlandet som feks Asia og mellom Amerika. Han ville ikke ha hjelp og heller ingen kontakt. Han lever i sin egen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, vi har ikke meldt han savnet. Vi fikk beskjed om at vi ikke får ha noe med han å gjøre lenger. Han brøt kontakten da vi foreslo avrusning. Han var foten borte over lengre tiden før dette også. Flere ganger var han flere mnd i utlandet som feks Asia og mellom Amerika. Han ville ikke ha hjelp og heller ingen kontakt. Han lever i sin egen verden.

Når den tid kommer, har han uansett rett på sin arv. Selv om det bare er småsummer i boet (siden hun har gitt bort nesten alt på forhånd). Hvordan håndterer man egentlig det, når den arveberettigede har "forduftet"?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Når den tid kommer, har han uansett rett på sin arv. Selv om det bare er småsummer i boet (siden hun har gitt bort nesten alt på forhånd). Hvordan håndterer man egentlig det, når den arveberettigede har "forduftet"?

Ja, det lurer jeg på også. Den dagen vår mor dør så er det bare hennes klær, møbler og interiør som er igjen. Evt penger på banken. Er ikke lett å fordele dette til en som ikke vil ha kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Arven kommer ikke i bildet før hun er død. Om alt er fordelt mellom mitt søsken og jeg er det ikke noe igjen å arve. Kan jo gå flere år før han finner ut at hun er død og da kan han ikke komme med ett krav om arv. Som sagt vet vi ikke hvor han befinner seg.

Nei det kan ikke gå flere år før han finner det ut. For dødsfallet blir meldt inn til tingretten og der står det hvem arvingene er. Så han blir kontaktet av dem. Men mulig dem ikke får tak i han. Men dem prøver å ta kontakt hvert fall. Men hva hun gjør før sin død har ingen med. Så hun kan gjøre som hun vil med det. Men etter hennes død så kommer plikt arven inn. Ingen kan endre på den. Advokat er riktige retningen å ta her. 

Anonymkode: 07e7f...c11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har skjønt at moren sitter i uskiftet bo? Da kan hun ikke selge huset og fordele det kun på dere to andre søsken, ho må også gjøre opp farsarven med denne narkomane. Hvordan man går frem for å finne denne personen? Hakke peil?! Men det vet vel en arveadvokat.

Anonymkode: ab51d...8d2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun kan selvsagt dele ut det hun eier før hun dør, akkurat slik hun ønsker. Men - hadde dere vært mine barn, hadde jeg aldri gitt alt til bare 2 av barna mine! Jeg hadde enten ventet med alt slik at alle dere 3 fikk lik arv, helt uavhengig hva de ble blåst bort på. Hvis ikke, ville jeg delt ut penger før, men hadde uansett ikke utelatt et barn!
Hva tenker du, TS? At du og din andre søsken skal arve alt, slik at dere får ekstra goder for det søsken nr 3 ikke får, eller har dere tenkt å ta vare på det dere får, slik at dere kan disponere arven til søsken nr 3, mot at hans del faktisk går til fornuftig bruk på hans vegne? 

Anonymkode: 02d51...773

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og at hun sitter i uskiftabo setter store begrensinger på hva hun kan gjøre. Så ta kontakt med advokat. Dem vet hva dere kan gjøre. 

Anonymkode: 07e7f...c11

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da hadde jeg aldri gitt opp håpet om at han en dag ble frisk nok til å komme tilbake! Her handler det egentlig om sykdom! Hvorfor bryr du deg om hva han får i arv eller ei? Han har like mye rett til å arve som deg og din andre søsken! Hvorfor skal du få mer, slik at han ikke kan bruke sin arv på det han vil? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun kan selvsagt dele ut det hun eier før hun dør, akkurat slik hun ønsker. Men - hadde dere vært mine barn, hadde jeg aldri gitt alt til bare 2 av barna mine! Jeg hadde enten ventet med alt slik at alle dere 3 fikk lik arv, helt uavhengig hva de ble blåst bort på. Hvis ikke, ville jeg delt ut penger før, men hadde uansett ikke utelatt et barn!
Hva tenker du, TS? At du og din andre søsken skal arve alt, slik at dere får ekstra goder for det søsken nr 3 ikke får, eller har dere tenkt å ta vare på det dere får, slik at dere kan disponere arven til søsken nr 3, mot at hans del faktisk går til fornuftig bruk på hans vegne? 

Vi skulle gjerne sett at vår bror fikk sin arv OM han ikke var narkoman. Snakker for meg selv og jeg ville nedbetalt gjeld av arven min.

Broren min har ingen konto i noen norsk bank, så vanskelig å få overført penger til han. Like vanskelig er det å kjøpe nødvendige ting til han da vi ikke aner hvor i verden han er. Han kan jo være død for alt vi vet. Noen arvinger etter han finnes nok ikke. 
Da vi har leitet med lupe for å finne til hvor han er så står vi uten resultat.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da hadde jeg aldri gitt opp håpet om at han en dag ble frisk nok til å komme tilbake! Her handler det egentlig om sykdom! Hvorfor bryr du deg om hva han får i arv eller ei? Han har like mye rett til å arve som deg og din andre søsken! Hvorfor skal du få mer, slik at han ikke kan bruke sin arv på det han vil? 

Vår mor og vi søsken ønsker ikke å bidra med godt over 1 millioner Kroner som han vil bruke på narkotika. 

Syns du det et helt fair å gi en narkoman penger til narkotika?

Ville du kjøpt gavekort til din alkoholiserte mor eller barn på Vinmonopolet?

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør din mor skaffe hjelp fra advokat så det ikke blir noe styr i etterkant om din bror plutselig skulle dukke opp når mor en gang går bort.

Så vidt jeg klarer å tolke så skal han ha rett på 1/4 av boets verdi ved salg iom at din mor sitter i uskifte. 1/4 til hver av dere søstre, og den siste 1/4 kan mor velge å gi til dere som gave (så lenge hun er tilregnelig og ikke ligger på dødsleie). Men så står det også noe om at ektefelle kan ha rett på minst 4G i arv, og at dette endrer pliktdelsarven til barna så dermed er det best med en hjelper som kan loven og som kanskje kan hjelpe til med å sette pliktdelsarven til din bror til side på en måte så han ikke får alt på en gang om han finnes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fet enkleste er først å gjennomføre et offentlig skifte. Tingretten vil prøve å få kontakt med din bror. Proklama som gir en tidsfrist for å melde krav i boet. Melder han seg får han farfaren sin, hvis ikke fordeles den mellom søsken. 

Dere får farsarven, mor si arv fra ektefelle. Deretter kan hun gjøre som hun vil.

Anonymkode: 82840...bfa

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår mor og vi søsken ønsker ikke å bidra med godt over 1 millioner Kroner som han vil bruke på narkotika. 

Syns du det et helt fair å gi en narkoman penger til narkotika?

Ville du kjøpt gavekort til din alkoholiserte mor eller barn på Vinmonopolet?

Nei, men da ville jeg tilgodesett hans penger på en slik måte at noen andre disponerte dem! Jeg hadde ikke ønsket at 2 av mine barn skulle frotset i arv og nr ikke fikk noenting. En forelder har aldri noen garanti for hva arv går til ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig gjort å ikke gi bror penger. Her kan man lage et fond eller noe som skrevet tidligere av andre.

Anonymkode: 35692...768

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi er 3 søsken som skal arven vår mor likt, etter loven.

Nå ønsker mor å selge huset for å bo i kjellerleilighet hos min søster. Alt helt greit.

Hun ønsket at pengene for salget skal deles på 2 av oss. Den tredje skal ikke få noen stor sum. Årsaken til det er fordi han er narkoman og vi vet ikke hvor i verden han bor. Han har aldri hatt noen jobb, men av årsaker vi ikke vet har han reist rundt i verden. Å gi han over 1 million kroner er helt idiotisk, da kan hi likegjerne fylle opp en trillebår stappfull av narkotika. Han selv brøt kontakten for ca 7 år siden. Vi tilbød oss å hjelpe han og da ble han forbannet og sa han selv bestemmer over sitt liv. Siden har han ikke svart på tlf. Mailadresse vet vi ikke om han har og han er ikke registeret her i landet.

Er det lov at min mor deler dette på oss uten at det vil være ulovlig? Hun har vel lov å disponere alle sine penger så lenge hun er i live.

Ja, så lenge gaven fullbyrdes i live og ikke er proforma går det fint. 

Man kan i testament bestemme at statsforvalteren skal forvalte det som evt vil gjenstå av pliktdelsarv ved din mors bortgang. Det finnes egne regler der barn er veldig syke, narkomane osv. der dette er hensyntatt. Statsforvalteren vil selv vurdere om vilkårene er oppfylt, men ved aktiv narkomani bør det gå greit.

Anonymkode: def69...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som synes dette høres gjerrig og smålig, hva ville dere gjort om ditt søsken eller barn var tung narkoman? Ville dere gitt den personen 1 mill kroner til fri disposisjon? Jeg tenker dere jeg siterer ikke aner hva det vil si å ha en narkoman sønn/datter/bror. Det er så tøft at jeg unner ingen det.

Jeg ville forholdt meg til loven. Det er ikke dere som skal "gi" han noe, han har krav på både fars- og morsarven på lik linje med dere søstre. Du vet ingenting om hvilke erfaringer vi har med narkomane, men du føler det er så tøft å ha en narkoman og forsvunnet bror at du unner han ikke hans del av arven...du om det.

Angående det du skriver bombastisk i andre innlegg at moren deres kan gjøre hva hun vil med huset, NEI det kan hun ikke. Damen sitter i uskifte og kan ikke dele ut salgssummen som hun vil, broren deres (narkoman eller ei) har like stor andel i dette som dere. Jeg har vært borti nøyaktig det samme, to søsken som skulle gribbe til seg alt fra et uskifte. 

Anonymkode: 8a5bd...322

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter det å få advokat, ts.

Jeg har ingen problemer med å forstå ønsket deres mor har for å gjøre det på den måten du beskriver. Har hatt nære venner med et narkomant søsken, i samme grad som din bror. Det er et h...ete for alle pårørende, det er noe de ikke slipper unna, det ligger der og gnager 24 timer i døgnet, pårørende er ofte traumatiserte.

Jeg kjenner ikke loven godt nok, men ut fra det jeg husker tror jeg din fars andel av boet mest trolig må skiftes mellom dere tre søsken. Så kan din mor etterpå gi bort alt hun har til dere to andre, så lenge hun er frisk.

Men få en dyktig advokat til å hjelpe dere. Det siste dere trenger er at dere skulle få mye drama rundt arven etter mors død. Dere har opplevd for mye traumer med din bror, dere må ha det lovmessige på deres side, dokumentert av advokat fra nå som din mor vil selge huset, slik at dere slipper noen stor sak om din bror plutselig skulle dukke opp.

Jeg tror dere bør kontakte politiet også og melde ham savnet. Det kan bli viktig for dere, da det i 2015 kom en ny lov om forsvunnet person. Les litt om det her: https://snl.no/forsvunnet_person

Hvis man skal være litt brutalt åpen, så er det jo liten sjanse for at din bror er i live i dag. Hvis han mot formodning skulle være i live, da tror jeg han på et eller annet vis må ha greid å slutte å ruse seg. Sannsynligheten for det er vel dessverre liten. Men hvis det skulle være tilfelle, da hadde kanskje han virkelig trengt en arv for å hjelpe ham videre. Sannsynligheten for at han fremdeles er i livet, den er nok dessverre ikke stor, tror jeg.

Se også det som står nederst i linken, om ev. omgjøring av dødsformodningsdag. Jeg antar at med din bror så vil de, om det ikke finnes spor av ham mer, trolig tilbakedatere antatt dødsdag noen år. Da har tiden allerede begynt å gå på de 20 årene som er maks han ev. kan kreve tilbakebetalt arv. Som sagt tror jeg din fars del av det uskiftede boet, der har din bror arverett, mens din mors andel, etter et skifte, det kan hun disponere som hun vil så lenge hun er frisk. Da tenker jeg at du og din søster kan sammen sette det som ville vært din brors andel av farsarven på et fond, selv om dere får en dødsformodningsdag. Så kan dere to søstrene se på det fondet som en sparing til dere selv og/eller egne barn. Og skulle din bror likevel dukke opp, så vil han ha rett på den arven han først skulle hatt fra deres far tilbakebetalt (ev. med renter), men med et slikt fond vil dere trolig uansett selv også ha tjent/spart på det. Så du og din søster kan sørge for at det alltid (inntil 20 år etter dødsformodningsdag) alltid står minst det beløpet der som tilsvarer det deres bor ev. har rett på om han skulle dukke opp.

Det er nok uansett viktig at dere melder ham savnet og ber om en dødsformodningsdag av retten.

❤️

Anonymkode: b180c...ce9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: de som skriver at dere er griske osv, har nok ikke selv kjent på hvordan det er å ha en narkoman i familien. Det er tøft og forferdelig. 

Jeg vil anbefale dere å kontakte en advokat slik at det ikke blir noen problemer. Forstår godt din mors tankegang. 

Anonymkode: 370d6...330

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS: de som skriver at dere er griske osv, har nok ikke selv kjent på hvordan det er å ha en narkoman i familien. Det er tøft og forferdelig. 

Jeg vil anbefale dere å kontakte en advokat slik at det ikke blir noen problemer. Forstår godt din mors tankegang. 

Anonymkode: 370d6...330

Vi skal kontakte advokat og få hjelp der. 
Du har helt rett i at en narkoman i familien er tøft. Vi tenker jo på han hver eneste dag. Hadde vi fått vite om han lever eller død, så ville iallefall vist noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...