Gå til innhold

Unnlate arv til ett søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tviler på at han kan nektes pliktdelsarv. 

Anonymkode: 416a4...719

Hun kan gi bort alt hun vil mens hun er i live

Anonymkode: 15bb1...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan gi bort alt hun vil mens hun er i live

Anonymkode: 15bb1...0cf

Nei, det kan hun ikke siden hun sitter i uskiftet bo.

Anonymkode: 8a5bd...322

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smålig kjerring.

Anonymkode: c042e...323

Helt enig og grådige søstre. Det finnes så mange som prøver å holde søsken utenfor når verdier skal deles, har opplevd det selv og gir ikke fem øre for slike.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så man kan ikke gi bort gave når man er dødssyk? Hvor står dette? 

Anonymkode: 16bfb...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så man kan ikke gi bort gave når man er dødssyk? Hvor står dette? 

I arveloven.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er 3 søsken som skal arven vår mor likt, etter loven.

Nå ønsker mor å selge huset for å bo i kjellerleilighet hos min søster. Alt helt greit.

Hun ønsket at pengene for salget skal deles på 2 av oss. Den tredje skal ikke få noen stor sum. Årsaken til det er fordi han er narkoman og vi vet ikke hvor i verden han bor. Han har aldri hatt noen jobb, men av årsaker vi ikke vet har han reist rundt i verden. Å gi han over 1 million kroner er helt idiotisk, da kan hi likegjerne fylle opp en trillebår stappfull av narkotika. Han selv brøt kontakten for ca 7 år siden. Vi tilbød oss å hjelpe han og da ble han forbannet og sa han selv bestemmer over sitt liv. Siden har han ikke svart på tlf. Mailadresse vet vi ikke om han har og han er ikke registeret her i landet.

Er det lov at min mor deler dette på oss uten at det vil være ulovlig? Hun har vel lov å disponere alle sine penger så lenge hun er i live.

Anonymkode: c789c...288

Er hun i live har hun lov. 
Hun kan evt sette pliktarven i ett fond slik at han ikke får alt i en engangsutbetaling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det stemmer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er 3 søsken som skal arven vår mor likt, etter loven.

Nå ønsker mor å selge huset for å bo i kjellerleilighet hos min søster. Alt helt greit.

Hun ønsket at pengene for salget skal deles på 2 av oss. Den tredje skal ikke få noen stor sum. Årsaken til det er fordi han er narkoman og vi vet ikke hvor i verden han bor. Han har aldri hatt noen jobb, men av årsaker vi ikke vet har han reist rundt i verden. Å gi han over 1 million kroner er helt idiotisk, da kan hi likegjerne fylle opp en trillebår stappfull av narkotika. Han selv brøt kontakten for ca 7 år siden. Vi tilbød oss å hjelpe han og da ble han forbannet og sa han selv bestemmer over sitt liv. Siden har han ikke svart på tlf. Mailadresse vet vi ikke om han har og han er ikke registeret her i landet.

Er det lov at min mor deler dette på oss uten at det vil være ulovlig? Hun har vel lov å disponere alle sine penger så lenge hun er i live.

Så dere har ikke sett han på over 7 år? Vet dere om han lever? Og lever han, kan det være at han har fått livet på rett kjøl i denne perioden. 

Du virker veldig kald og rettferdiggjør ting med at " nei han får ikke, han fortjener det ikke " 

Nei fy... verden er kald. Dette er sikkert det han trenger. 

Anonymkode: 595b3...820

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere høres jo litt griske og smålige ut… Sett fra din brors synsvinkel kan det godt gi mening han kuttet dere ut. Måten du snakker på får meg også til å tvile på hele historien. Er han tungt narkoman eller er det helst det at han fester på byen og dere ikke syns noe om det? Har han kuttet kontakt med sin mor? Hvordan vet du han lever hvis du har null kontakt?

Anonymkode: d05a9...d88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke hør på de som sier at dere er grådige og griske, TS. Jeg hadde heller ikke ønsker å finansiere noens narkotikabruk, hvem vil vel det?

Anonymkode: 08168...eec

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jordy skrev (9 timer siden):

I arveloven.

Hvor i arveloven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette.

Anonymkode: b313a...803

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smålig kjerring.

Anonymkode: c042e...323

Helt enig og grådige søstre. Det finnes så mange som prøver å holde søsken utenfor når verdier skal deles, har opplevd det selv og gir ikke fem øre for slike.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så dere har ikke sett han på over 7 år? Vet dere om han lever? Og lever han, kan det være at han har fått livet på rett kjøl i denne perioden. 

Du virker veldig kald og rettferdiggjør ting med at " nei han får ikke, han fortjener det ikke " 

Nei fy... verden er kald. Dette er sikkert det han trenger. 

Anonymkode: 595b3...820

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere høres jo litt griske og smålige ut… Sett fra din brors synsvinkel kan det godt gi mening han kuttet dere ut. Måten du snakker på får meg også til å tvile på hele historien. Er han tungt narkoman eller er det helst det at han fester på byen og dere ikke syns noe om det? Har han kuttet kontakt med sin mor? Hvordan vet du han lever hvis du har null kontakt?

Anonymkode: d05a9...d88

Broren vår har vært narkoman siden han var 16, nå er han 47. Vi alle tilbød oss å betale for at han skulle på avrusning og få all den hjelpen han trengte for å bli rusfri. Dette ble han så forbannet over at han kuttet oss ut for 7 år siden.

Vi snakker ikke om festing i helgene, vi snakker tung narkoman. Han tar det han får tak i av rus. Det går i piller, sniffing og sprøyter. Sist vi så han hadde han en toalettveske med noe narkotika og sprøyter. 

Vi vet at det tlf nummeret han hadde ikke står på hans navn lenger. I følge folkeregisteret bor han ikke i Norge lenger. Vi aner ikke hvor han bor eller om han er i live. Vi har forsøkt å søke han opp, men han har ikke some med sitt navn iallefall. 
Kan jo tenkes han er rusfri, gift, fått barn og er i jobb. Vi tviler sterkt på det. Sist vi så han så var han så rusa at selv en idiot hadde skjønt det bare ved å se på han.

Å gi en narkoman godt over 1 million kroner skjønner nok de fleste hva han vil bruke det på. Garantert ikke på noe annet enn rus. Derfor vil ikke vår mor gi han penger, hun vil ikke ha på samvittigheten at hun ga han penger til å ruse seg ihjel på.

Dere som synes dette høres gjerrig og smålig, hva ville dere gjort om ditt søsken eller barn var tung narkoman? Ville dere gitt den personen 1 mill kroner til fri disposisjon? Jeg tenker dere jeg siterer ikke aner hva det vil si å ha en narkoman sønn/datter/bror. Det er så tøft at jeg unner ingen det.

Vi vet ikke om han lever, vi vet ikke hvor han er. Vi har heller ingen konto pengene kunne blitt overført til. Han brøt kontakt med våre foreldre og søsken. Ingen andre i slekten har hørt noe fra han heller.

Før dere rakker ned på min mors ønske og oss søsken så bør dere faktisk sette dere inn i hvilket helvete det er å ha en tung narkoman som søsken eller barn.

Vi tenker og snakker om han ofte, vi sitter med tusen spørsmål. Så lenge han ikke gir seg tilkjenne, så vet vi ingenting om han.

• Liker 1
  • Hjerte 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Min mor er frisk som bare det. Den paragrafen du viser til gjelder dødsdisposisjon. Min mor er 73 så hun lever nok i mange år fremover. Dermed har hun lov å selge huset sitt og fordele det hun har av verdier.

Hadde hun vært døende eller vi visste hun ville dødd inne kort tid, da gjelder denne loven.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Broren vår har vært narkoman siden han var 16, nå er han 47. Vi alle tilbød oss å betale for at han skulle på avrusning og få all den hjelpen han trengte for å bli rusfri. Dette ble han så forbannet over at han kuttet oss ut for 7 år siden.

Vi snakker ikke om festing i helgene, vi snakker tung narkoman. Han tar det han får tak i av rus. Det går i piller, sniffing og sprøyter. Sist vi så han hadde han en toalettveske med noe narkotika og sprøyter. 

Vi vet at det tlf nummeret han hadde ikke står på hans navn lenger. I følge folkeregisteret bor han ikke i Norge lenger. Vi aner ikke hvor han bor eller om han er i live. Vi har forsøkt å søke han opp, men han har ikke some med sitt navn iallefall. 
Kan jo tenkes han er rusfri, gift, fått barn og er i jobb. Vi tviler sterkt på det. Sist vi så han så var han så rusa at selv en idiot hadde skjønt det bare ved å se på han.

Å gi en narkoman godt over 1 million kroner skjønner nok de fleste hva han vil bruke det på. Garantert ikke på noe annet enn rus. Derfor vil ikke vår mor gi han penger, hun vil ikke ha på samvittigheten at hun ga han penger til å ruse seg ihjel på.

Dere som synes dette høres gjerrig og smålig, hva ville dere gjort om ditt søsken eller barn var tung narkoman? Ville dere gitt den personen 1 mill kroner til fri disposisjon? Jeg tenker dere jeg siterer ikke aner hva det vil si å ha en narkoman sønn/datter/bror. Det er så tøft at jeg unner ingen det.

Vi vet ikke om han lever, vi vet ikke hvor han er. Vi har heller ingen konto pengene kunne blitt overført til. Han brøt kontakt med våre foreldre og søsken. Ingen andre i slekten har hørt noe fra han heller.

Før dere rakker ned på min mors ønske og oss søsken så bør dere faktisk sette dere inn i hvilket helvete det er å ha en tung narkoman som søsken eller barn.

Vi tenker og snakker om han ofte, vi sitter med tusen spørsmål. Så lenge han ikke gir seg tilkjenne, så vet vi ingenting om han.

Har dere meldt han savnet? 

Anonymkode: 43106...318

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mor er frisk som bare det. Den paragrafen du viser til gjelder dødsdisposisjon. Min mor er 73 så hun lever nok i mange år fremover. Dermed har hun lov å selge huset sitt og fordele det hun har av verdier.

Hadde hun vært døende eller vi visste hun ville dødd inne kort tid, da gjelder denne loven.

Men eide hun hjemmet sitt sammen med ektemannen sin, så lenge ektemannen fremdeles var i live?? 

I så fall burde dere søke opp uskiftet bo, og hva dette egentlig går ut på....       

Anonymkode: 1b169...ea9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Jeg svarte bare på anonyms spørsmål om hvor i arveloven det står om dødsdisposisjoner. Men det er jo ikke snakk om noe dødsdisposisjon i denne situasjonen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men eide hun hjemmet sitt sammen med ektemannen sin, så lenge ektemannen fremdeles var i live?? 

I så fall burde dere søke opp uskiftet bo, og hva dette egentlig går ut på....       

Anonymkode: 1b169...ea9

De eide huset sammen ja. De bygget det sammen en gang på 80 tallet. Vi søsken tok ikke ut noen farsarv da vi skal arve mor den dagen hun dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...