Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Snart 3 år - autisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bhg har sagt at de er bekymret for utviklingen. Barnet går på tærne hele tiden. Språket har vært sent, men begynt å komme nå. Det er dog veldig tillært og litt feil. Feks at hun sier vær så god når hun får noe. Lite mimikk. Hun nikker/rister ikke på hodet. Hun synger mye. Men ikke noe eget initiativ til sosial samtale. Hun gråter/sutrer stort sett når hun vil ha noe/trenger hjelp istedenfor å bruke språket. Hun har også begynt med noen høye skrik helt uten grunn. Ville du mistenkt autisme utifra dette?

Anonymkode: bcfe9...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Hun er også svært lite redd for farer og veldig aktiv. Må passes veldig godt på hele tiden. Kan stikke av på ett sekund. Rett uti et vann eller en vei. Hvis det ikke er autisme, kan det da være utviklingshemming? Hun har god blikkontakt, virker omsorgsfull ved å dele/kose, og liker å bli herjet med. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med blikkontakt og sosiale smil da? Virker hun å være i sin egen verden? Søker hun andre barn eller voksne? Leker hun med lekene, har hun repeterende adferd?

Anonymkode: aef6e...c1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det med blikkontakt og sosiale smil da? Virker hun å være i sin egen verden? Søker hun andre barn eller voksne? Leker hun med lekene, har hun repeterende adferd?

Anonymkode: aef6e...c1b

Har god blikkontakt og noen sosiale smil. Men kanskje litt for få. Ikke egentlig i egen verden, men hun er jo så aktiv og vilter, så er på en måte litt i egen verden allikevel. Søker andre barn litt, og hermer mye etter dem. Leker på rett måte med leker. Men vil gjøre den samme leken veldig lenge  feks en bestemt sklie på lekeplassen. Ingen flapping med hender eller tilsvarende.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke interessert i noen form for rollelek, eller sosial lek utenom herjing og løping. Ikke maling, tegning, perler heller. Men jeg tenker at hun kanskje er for liten? Er mange år siden sist jeg hadde 2,5-3 åring. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt henvist for å få svar, ingen her inne kan svare på om det er autisme eller utviklingshemming. Min datter har nylig fått diagnosen autisme, og ble henvist i 3 års alderen. Lang ventetid hos både PPT og autismetram gjorde at utredningen tok over ett år. Når diagnosen kom fikk hun rett på egen barnehagelærer og vi merker allerede forskjell. Autisme kommer i mange former, noen er oppegående og har normal iq, mens andre er hardere rammet. 

Anonymkode: 8e5aa...24d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med over - uansett om det er noe, eller hva det er så er det fint med en utredning. Kanskje konkluderes det med diagnose og barnet kommer tidlig i gang med hjelp for å legge til rette for best mulig utviklig, eller så finner de ut at barnet følger egen normalutvikling. Ingenting å tape på å undersøke, tenker jeg.

Anonymkode: acfd1...a09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 gutter med Asperger. Sen med språk, god blikkontakt på alle. Når både du og barnehagen er bekymret, så ville jeg sjekket og fått hjelp til det barnet sliter med. Bra å begynne tidlig, så er de mer rustet til utfordringer som venter dem senere 😊 uansett hvilken diagnose de får.

Anonymkode: 2e3cf...c67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Ja, jeg skal be om utredning etter sommerferien. Skjønner at det er til hennes beste og at det uansett er greit å få avklart det. Men jeg liker ikke tanken på å sette en merkelapp på henne. Jeg har tenkt at hun har vært så liten og at det vil gå seg til, men nå er hun straks 3 år, og selv om språket har kommet litt, så er det mye som ikke er som andre barn. Hva har vært tegnene i 2-3 års alderen for dere som har barn med autisme?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Er dette med å være ekstremt aktiv et tegn? Hun løper avgårde uten noe frykt, vil bare lekes hardt og herjes med. Andre foreldre vi leker med på lekeplassen/kjøpesenter/arrangementer kommenterer hvor ekstremt aktiv hun er. Kanskje hun heller har adhd?

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig normalt at man har en tilleggsdignose når man har en autisme diagnose. Sønnen min har Asperger og Tourettes, vennen hans har Asperger og ADHD. 

Min sønn har og veldig god blikk kontakt. Men ikke så god med fremmede.

Anonymkode: 29361...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har selv en gutt på 4 år som kan minne mye om din, når det kommwe til det sosiale og språk. Jeg ba om henvisning til PPT til barnehagen, så ordnet de resten. Det tok nesten 1 år fra henvisning til de kom inn i bildet, så anbefaler deg å søke snarest. 

Min er og dårlig rollene, fungerer dårlig sosialt på mange måter, men er interessert i lek med andre når det gjelder herjing. Mye av det sosiale kan nok hemmes av dårlig språk, og dermed lettere med "herjing" da det ikke krever like mye for å delta.

Min kar får foreløpig oppfølging vdr språket, og viser fremgang. Det vurderes dog å øke vedtakstiden hans   slik at han får egen assistent i barnehagen som kan hjelpe med det sosiale. Om det kommer en diagnose etterhvert er ikke utenkelig. Kan omså være type språkforstyrrelser. Han er motorisk sterk,  uttrykker mye med ansikt og kropp, logiske oppgaver som f.eks Lego, telling ol er lettere for han enn det som krever mye fantasi og samspill. 

Og du setter ingen merkelapp ved å be om henvisning, jo tidligere utredning og oppfølging, jo bedre er det. Flere ting du nevner kan være tegn på autisme, det kan også være tegn på andre nevroforstyrrelser som f.eks Adhd, eller så kan det også være ett litt umodent barn som bare trenger litt ekstra oppfølging. Mange "normale' barn har også autistiske tegn, ute  at dette betyr at de har autisme.

Anonymkode: 21ca1...304

AnonymBruker
Skrevet

Tipper mor/far har brukt mye mobiltelefon rundt barnet hele livet. Samt gitt det tvtid om ikke nettbrett ifra tidlig alder.

Tror folk skjer med små barn, når det medmenneskelige aspektet forsvinner? Tipper de fleste barn i dag, skulle ønske de var en mobiltelefon. 

Anonymkode: e5292...421

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tipper mor/far har brukt mye mobiltelefon rundt barnet hele livet. Samt gitt det tvtid om ikke nettbrett ifra tidlig alder.

Tror folk skjer med små barn, når det medmenneskelige aspektet forsvinner? Tipper de fleste barn i dag, skulle ønske de var en mobiltelefon. 

Anonymkode: e5292...421

Sant. Det fantes ikke autisme og adhd før mobiltelefonen kom. 🙄

Anonymkode: 98d6b...3d2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde definitivt kontaktet ppt asap. Når du og bhg deler bekymring er ppt ganske rask på banen. Men prosessen er treg. Først samtale med ppt, så tildeler de en assistent som følger barnet. Det kan ta flere mnd før assistenten evt deler samme mistanke. Om vedkommende gjør det sendes det inn til ppt. 

Så må dere henvendes videre til Habiliteringstjenesten. Der blir dere igjen innkalt for prat. Så må barnet igjennom en rekke tester med spesial pedagoger, leger, psykolog etc. 

Så må resultater studeres og rapport skrives og SÅ får en svar på evt diagnose. 

Barneautisme har ofte tilleggsdiagnoser som psykisk utviklingshemmet, tourettes, ADHD. Dette vil også komme med i rapporten. 

Det er viktig at det tas fatt i så tidlig som mulig. Dere vil få tett oppfølging av spesialpedagoger, ergoterapeuter og det medfører rett på hjelpestønader og hjelpemidler. 

Om ungen har autisme(hvor på spekteret er vanskelig å vite hvor de havner) så vil en merke mer forskjell på modenhet på Storebarn avdeling og ikke minst ved skolestart. 

Ved autisme er det vanlig at de kan få meltdowns når de ikke klarer å uttrykke hva de ønsker. Dette er noe som kan jobbes med. Å hjelpe barnet å regulere de følelsene. Men da er det viktig at spesialpedagoger er med og hjelper med å jobbe med det når barnet er i bhg/på skolen. 

Vanlig er også repeterende atferd(nærmest besatt av én type lek i lange perioder) 

Ikke alle har ticks, men noen utvikler visse ticks litt senere. 

Men du har jente. De kan være mer tricky å utrede da de er flinkere å kopiere atferd og følelser. Men de forstår gjerne ikke hvorfor de andre gjør og reagerer som de gjør. De bare spiller med. 

Det jeg har opplevd er at de fleste som får diagnosen i voksen alder får en større forståelse om seg selv. Selv om de klarte å blande noenlunde inn så hadde de denne følelsen av å ikke høre til. 

Jeg ville ikke bekymret meg for merkelapp, men om hvordan en diagnose kan hjelpe barnet å forstå seg selv bedre. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det med merkelapp. Hvis du hører en ulyd på bilen, lar du være å gå til verksted fordi du vil ikke ha en merkelapp på bilen? Nei, du trenger å finne ut hva som er "galt" med bilen for at de skal klare å fikse den. Bremsene blir ikke bedre av at du har på full musikk så du ikke hører ulyden!

For at barnet skal få riktig hjelp må de vite hvilken type hjelp de trenger.

Anonymkode: 2e3cf...c67

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...