AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Inspirert av en annen post her inne. Jeg har en diett som gjør at jeg lager og tar med egen mat når jeg går i familieselskaper. Skjønner at andre kan synes det er uhøflig. Bør jeg derfor takke nei til invitasjoner? Anonymkode: e2291...c0f 1
yupzup Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Jeg syns ikke at det skal være nødvendig å takke nei. Eventuelt kan du jo forklare de/si kort hvorfor du føler dietten din, kan være haugevis av grunner til at folk er selektive på hva de spiser Uansett er det selskapet som er viktigst, ikke om man spiser det ene eller det andre 3 1
Sofakona Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Inspirert av en annen post her inne. Jeg har en diett som gjør at jeg lager og tar med egen mat når jeg går i familieselskaper. Skjønner at andre kan synes det er uhøflig. Bør jeg derfor takke nei til invitasjoner? Anonymkode: e2291...c0f Kan du ikke spørre om de kan lage det du spiser? Om du ikke får på en merkelig diet. Og det kommer jo an på...men si julemiddag...da kan du jo ta med det du kan spise( om de ikke klarer å lage det du spiser 1
Oppland Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Jeg synes ikke du skal takke nei til invitasjoner. Jeg må ofte ta med egen mat, men takker aldri nei til invitasjoner av den grunn. (for er meg er det pga av sykdom). 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Min svigerinne er på ny diett annahver uke, og tar med egen mat. Flott, tenker jeg, da er det en mindre å lage mat til. Nevø med laktoseintoleranse lager jeg mat til. Han skal få spise det samme som oss andre ❤️ Anonymkode: 3c235...a4e 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 yupzup skrev (Akkurat nå): Jeg syns ikke at det skal være nødvendig å takke nei. Eventuelt kan du jo forklare de/si kort hvorfor du føler dietten din, kan være haugevis av grunner til at folk er selektive på hva de spiser Uansett er det selskapet som er viktigst, ikke om man spiser det ene eller det andre I den andre tråden der den andre personen ikke rørte maten som ble servert i familieselskapet fordi de hadde spist en stor frokost mente jo alle at det var uhøflig. Min familie vet grunnen til at jeg har egen diett og jeg lager mat som er lignende menyen til de andre, men familien min spør likevel om de kan lage til meg noe jeg ikke ønsker. Anonymkode: e2291...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Kan du ikke spørre om de kan lage det du spiser? Om du ikke får på en merkelig diet. Og det kommer jo an på...men si julemiddag...da kan du jo ta med det du kan spise( om de ikke klarer å lage det du spiser Familien min spør med jevne mellomrom om de kan lage mat til meg, men jeg ønsker ikke det fordi det er en komplisert diett. Jeg lager mat som er lignende menyen til de andre. Siden de spør om å lage mat til meg så synes de kanskje at det er ubehagelig at jeg tar med egen mat. Anonymkode: e2291...c0f
yupzup Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: I den andre tråden der den andre personen ikke rørte maten som ble servert i familieselskapet fordi de hadde spist en stor frokost mente jo alle at det var uhøflig. Min familie vet grunnen til at jeg har egen diett og jeg lager mat som er lignende menyen til de andre, men familien min spør likevel om de kan lage til meg noe jeg ikke ønsker. Anonymkode: e2291...c0f Tror ikke jeg har fått med meg den andre posten Men altså, mer mat til de andre da, det burde de vel være fornøyde med. At familien din spør i blant om det er noe de kan lage til deg vil jeg anta at er fordi de har lyst at du skal kunne komme til duk og dekket bord uten å _måtte_ ta med selv.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 yupzup skrev (28 minutter siden): Tror ikke jeg har fått med meg den andre posten Men altså, mer mat til de andre da, det burde de vel være fornøyde med. At familien din spør i blant om det er noe de kan lage til deg vil jeg anta at er fordi de har lyst at du skal kunne komme til duk og dekket bord uten å _måtte_ ta med selv. Husker ikke nøyaktig måten og tonen de sier det på, men jeg oppfatter det hver gang som at de synes det er ubehagelig at jeg ikke spiser maten de har laget. Anonymkode: e2291...c0f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 Det kommer i stor grad an på årsaken til dietten. Er det allergi/intoleranse/cøliaki så skjønner alle at tilpasninger må til, og egen mat kan være en god løsning. Er det siste slankediett eller motediett så bør en være såpass voksen og høflig mot verten at en tilpasser seg og deler samme måltid som de andre. Anonymkode: 6e32c...a61 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Jeg tror de blir ved å spørre av vane og for å sikre seg du ikke har sluttet med dietten. Det "normale" er jo at verten står for maten. Men jeg ville slutte å komme hvis de oppfører seg ubehagelig mot deg i selskaper, altså viser irritasjon og kommer med stikk, osv. Anonymkode: 31a15...1ba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kommer i stor grad an på årsaken til dietten. Er det allergi/intoleranse/cøliaki så skjønner alle at tilpasninger må til, og egen mat kan være en god løsning. Er det siste slankediett eller motediett så bør en være såpass voksen og høflig mot verten at en tilpasser seg og deler samme måltid som de andre. Anonymkode: 6e32c...a61 Det er ingen av de årsakene du nevnte. Jeg har tatt en avgjørelse for min livsstil som jeg har holdt i snart 20 år. Hvis noen synes det er ubehagelig så foretrekker jeg, som jeg skrev innledningsvis, å ikke takke ja til invitasjonen. ts Anonymkode: e2291...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror de blir ved å spørre av vane og for å sikre seg du ikke har sluttet med dietten. Det "normale" er jo at verten står for maten. Men jeg ville slutte å komme hvis de oppfører seg ubehagelig mot deg i selskaper, altså viser irritasjon og kommer med stikk, osv. Anonymkode: 31a15...1ba Tviler på at de tror jeg kan ha sluttet med dietten når jeg har holdt den i snart 20 år. Det er ikke det at de oppfører seg ubehagelig mot meg i selskaper på grunn av dietten, selv om jeg vet at de absolutt ikke er enig med meg og synes jeg er absurd som har tatt den avgjørelsen som involverer dietten. Men det er sant at de har kommet med stikk, og minimering, o.l. på andre områder helt siden jeg var liten. Så også av andre årsaker vurderer jeg å takke nei til invitasjoner. ts Anonymkode: e2291...c0f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Jeg hadde blitt veldig glad om du tok med egen mat. Blir stressa av å lage mat til folk på diett, spesielt når jeg ikke har helt oversikt over hva de faktisk spiser Anonymkode: b46a1...3b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Inspirert av en annen post her inne. Jeg har en diett som gjør at jeg lager og tar med egen mat når jeg går i familieselskaper. Skjønner at andre kan synes det er uhøflig. Bør jeg derfor takke nei til invitasjoner? Anonymkode: e2291...c0f Nei, du kan gi beskjed om at du vil gjerne komme men at du tar med egen diettmat om det er ok. Da lager de ikke til deg og de vet det på forhånd. Anonymkode: 03982...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 Jeg synes det er litt frekt å kreve å ta med egen mat. Du bør heller la de få valget mellom å lage egen mat til deg etter dine regler, eller at du tar med maten selv. Anonymkode: 44270...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Tviler på at de tror jeg kan ha sluttet med dietten når jeg har holdt den i snart 20 år. Det er ikke det at de oppfører seg ubehagelig mot meg i selskaper på grunn av dietten, selv om jeg vet at de absolutt ikke er enig med meg og synes jeg er absurd som har tatt den avgjørelsen som involverer dietten. Men det er sant at de har kommet med stikk, og minimering, o.l. på andre områder helt siden jeg var liten. Så også av andre årsaker vurderer jeg å takke nei til invitasjoner. ts Anonymkode: e2291...c0f Du er i din fulle rett til å slutte å omgås folk som er ubehagelig mot deg i selskaper. Dette er ikke et mat/diett-problem overhodet. Anonymkode: 31a15...1ba 3
yupzup Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 On 6/17/2023 at 11:55 PM, AnonymBruker said: Husker ikke nøyaktig måten og tonen de sier det på, men jeg oppfatter det hver gang som at de synes det er ubehagelig at jeg ikke spiser maten de har laget. Anonymkode: e2291...c0f Kan du ta det opp med verten/selskapet? At "jeg opplever at dere syns det er litt ugreit at jeg driver å tar med egen mat? Stemmer det eller?" feks? Men som en lengre ned her også skrev så er du i din fulle rett til å slutte å omgås folk som er ubehagelig mot deg, og om du tar det opp (som du helt sikkert allerede har gjort egentlig..) og de ikke endrer det eller ser saken fra din side så tror jeg faktisk at jeg hadde begynt å takke nei til invitasjoner.. Jeg forstår godt hvor frustrerende det kan være når alle skal legge seg opp i hva en spiser og ikke spiser, så mitt beste råd er å bare spørre de om det og fortelle hvorfor du spør og så ta en avgjørelse derfra. Og så helt på tampen .. syns det er flott at du har funnet ut hva som fungerer for deg og din kropp, og creds til deg for å ikke vike fra det som er viktig for DEG for å please noen andre 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 23.09): Inspirert av en annen post her inne. Jeg har en diett som gjør at jeg lager og tar med egen mat når jeg går i familieselskaper. Skjønner at andre kan synes det er uhøflig. Bør jeg derfor takke nei til invitasjoner? Anonymkode: e2291...c0f Jeg ville svart! Hei *navn* Tusen takk for hyggelig invitaasjon. Jeg kommer gjerne! Jeg er for tiden på en streng diett, og det er enklest at jeg lager og tar med egen mat. Er det greit for dere at jeg gjør det sånn? Håper det. Gleder meg veldig til å komme. Anonymkode: d823e...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 I min familie har vi mye rart, flere med cøliaki, laktose intoleranse og ei som blir dårlig av kjøtt. Hu som ikke tåler kjøtt spiser tilbehør uten problemet og lager ikke Stort nummer av d, eller så pleier vi å lage middager og kaker laktose og glutenfrie, vi har en go dialog og ingen trenger å føle at de ikke kan komme eller si i fra. Eks nå hadde vi nylig pizza d var d bare og ikke ha kjøtt på halve Anonymkode: 6bed6...80f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå