Gjest Fiona2 Skrevet 17. juni 2023 #21 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er det rart folk blir ateist? Det er hull i logikken i religioner uansett hvor du snur deg. Kristendommen (eller i alle fall lutheranismen): Gud er allmektig. Han har skapt mennesker i sitt bilde, og han elsker dem høyt. Han er far til alle mennesker. Også kristendommen: Gud har bestemt at du må følge et sett tilfeldige regler som ikke påfører noen noe skade eller smerte fra eller til. Hvis du ikke gjør dette, kommer du til Helvete. Men du kan angre. Helvete er det ikke Gud som rår over. Selv om han er allmektig, kan han ikke hindre at du havner i Helvete som straff for småplukk som ikke skader noen. Men hvis du angrer, så kan han det. Altså, her er det jo enten 1, 2 eller 3. 1. Gud eksisterer, han elsker mennesker, og er lei seg for all pine mennesker og dyr opplever. Gud er ikke allmektig. 2. Gud eksisterer. Han er allmektig. Han er ond. Han er narsisistisk. Han straffer mennesker for den minste ting. Han skal dyrkes og tilbes. Han sprer gusomme sykdommer, og gjør at små barn lider. Siden han er allmektig kan han gjøre noe med dette, men han velger å ikke gjøre det. Mange vil hevde han velger å ikke hjelpe fordi man ikke har bedt nok. 3. Gud eksisterer ikke. Han har vært pg er nyttig for mange, men hans opprinnelse handler om å forklare verden rundt oss, og å kontrollere større folkegrupper. Min mening: ingen kommer til å straffe deg for å ha fått barn før du signerte et stykke papir. Ikke la kirken eller noen andre få deg til å føle noe som helst anger for at du har fått dine barn. Det er ren ondskap hvis de gjør det, og har ingenting med nestekjærlighet å gjøre. Anonymkode: f5325...7cb Du glemte: 4. Gud eksisterer, elsker menneskene og gir oss derfor frihet til å velge om vi følger han eller ikke. Hvis vi ikke følger han har det selvfølgelig den konsekvensen av at vi må leve atskilt fra Gud og hans kjærlighet. Til TS: Barna dine er Guds gave til deg, uansett hvordan de kom til verden. Du skal ikke angre på dem. Grunnen til at sex utenfor ekteskapet er klassifisert som synd er at det kan gjøre ting ustabilt og vondt for deg. Du risikerer å bli såret, partneren kan forlate deg, ikke ønske å hjelpe til med barna, du kan risikere å stå alene. Men hvis du gifter deg så har dere valgt hverandre og at dere skal holde ut til døden skiller dere ad, så sjansen er mye mindre for at dere går fra hverandre. Det er Guds måte å vise omsorg på, han vet hvor sårbar man er i en slik situasjon og han ønsker trygghet for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 17. juni 2023 #22 Del Skrevet 17. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hva mener du med dette? Anonymkode: 2ac49...1fb Med det mener jeg at Jesus, i henhold til Bibelen, var open-minded, raus og inkluderende. Kirken og de kristne har tradisjonelt sett ikke oppført seg som Jesus. Endret 17. juni 2023 av Jdz 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fiona2 Skrevet 17. juni 2023 #23 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så det betyr at det faktum at vitenskapen har tilbakevist at mirakler kan skje, i og med at kirken har bestemt at Gud er underlagt de fysiske lover som en tilpasning for å kunne inkludere evolusjonen i teologien (Kudos for den, forresten, en tilpasning jeg liker) - det er ikke sånt som religionen har et problem med? Hvis jeg skulle lage en religion, ville jeg også startet med å forby innhenting av kunnskap nettopp på grunn av slikt som dette. Det blir mye krøll, og på et tidspunkt vil verken den med "uransakelige veier" eller "dette er en misforståelse" fungere. Og da er religionen ille ute. Anonymkode: f5325...7cb Er det virkelig et faktum at vitenskapen har tilbakevist at mirakler kan skje? Hvordan har de klart det? Gud er ikke underlagt de fysiske lovene, han skapte dem og ja, hvis han skapte naturlovene kan han også bryte dem, justere dem og utføre mirakler. Uransakelige veier betyr rett og slett at det ikke er alt vi forstår og det er jo sant. Bare tenk på alle filosofene som har vært opp gjennom og spørsmål om liv og død og hva skjer etter døden. Det er masse vi ikke forstår! Det står gjentatte ganger i bibelen at man skal søke visdom, man skal ikke ta alt for god fisk, man skal se opp for falske profeter osv.. Ja, Gud sa til Adam og Eva at de ikke skulle spise av det treet som gir kunnskapen om godt og vondt, fordi da vil dere dø. Hadde de ikke fått kunnskapen om godt og vondt, så ville de hatt et godt liv og aldri dødd fordi da hadde de gjort alt etter Guds vilje og aldri tatt noen dårlige avgjørelser, Så selvfølgelig ville ikke Gud at de skulle spise av det, men her og hadde Adam og Eva fri vilje. De kunne velge å spise av treet. Ja, det hadde konsekvenser, men treet var satt i hagen der av en grunn. For å gi Adam og Eva et valg, for Gud er ikke dum. Han visste de kunne bli fristet og hadde aldri satt det der, hvis han ikke ville at de skulle ha muligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #24 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så det betyr at det faktum at vitenskapen har tilbakevist at mirakler kan skje, i og med at kirken har bestemt at Gud er underlagt de fysiske lover som en tilpasning for å kunne inkludere evolusjonen i teologien (Kudos for den, forresten, en tilpasning jeg liker) - det er ikke sånt som religionen har et problem med? Hvis jeg skulle lage en religion, ville jeg også startet med å forby innhenting av kunnskap nettopp på grunn av slikt som dette. Det blir mye krøll, og på et tidspunkt vil verken den med "uransakelige veier" eller "dette er en misforståelse" fungere. Og da er religionen ille ute. Anonymkode: f5325...7cb Jeg liker at du liksom skal være vitenskapens forsvarer her, ateisten i skinnende rustning, men allikevel ikke forstår nok av den vitenskapelige metode til å skjønne at det du sier er umulig. Vitenskapen kan ikke tilbakevise at noe ikke kan skje bare fordi man ikke har observert det. Anonymkode: 6b36f...d19 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #25 Del Skrevet 18. juni 2023 En prest nektet å vie ei venninne av meg som hadde barn sammen med han hun skulle gifte seg med. Anonymkode: af5d6...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 18. juni 2023 #26 Del Skrevet 18. juni 2023 Spør kirken du går i. Kirken er ikke 1 sted med 1 mening. Det spørs hvordan menigheten tolker Guds ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #27 Del Skrevet 18. juni 2023 Jdz skrev (5 timer siden): Hvem bryr seg? Jesus var en kul fyr. Hvorfor kan ikke kirken og de kristne være mer som Jesus? Fordi maktsyke personer har tolket bibelen dit hen de selv ønsker. Det mangler mange bøker i den lille bibelen vi har i dag. Anonymkode: 975cf...6b5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #28 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slapp bare av, kjære TS. Gud er kjærlighet ❤️ Anonymkode: 2ac49...1fb Gud er en oppdiktet figur. Anonymkode: 89405...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. juni 2023 #29 Del Skrevet 18. juni 2023 Kirken har nok blitt mere liberal siden 1800-Tallet står jo noe om kvinnelige prester i bibelen også så vidt jeg vet presten som stedte min fetter til hvile var kvinne 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #30 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bare å slappe, verken Gud eller jesus har noen gang faktisk eksistert. Anonymkode: 0dcf5...586 Gud er bevist av forskerne, uansett hvor mye dere ateister benekter sannheten og vitenskapen. Anonymkode: b6e7b...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #31 Del Skrevet 18. juni 2023 Barna mine er døpt og vi foreldre var samboere. Ikke noen spørsmål om det. Anonymkode: 95f4c...dd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #32 Del Skrevet 18. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg liker at du liksom skal være vitenskapens forsvarer her, ateisten i skinnende rustning, men allikevel ikke forstår nok av den vitenskapelige metode til å skjønne at det du sier er umulig. Vitenskapen kan ikke tilbakevise at noe ikke kan skje bare fordi man ikke har observert det. Anonymkode: 6b36f...d19 Jeg vet ikke om du så premisset før du tok setningen ut av kontekst, eller om du valgte å overse det med vilje. Forklaringen jeg har fått av teologer på hvordan evolusjonen kan være forenlig med kristendommen, er at Gud er underlagt naturlovene. Han kunne lage dem, men ikke bryte dem. Det er bare sånn Gud kan vøre god, samtidig som de forferdeligste genetiske sykdommer kan eksistere. Han har altså verken skapt dem eller "latt det skje". På den måten kan han fortsatt være god. Husk at evolusjonen drives først og fremst av smerte og død, og den avstedkommer mye ren og skjær lidelse. En allmektig, god Gud skulle klare å styre unna. Med denne forklaringen, kan selv ikke Gud utrette mirakler. Dog er det tenkt opp en forklaring på dette, som går ut på at tid/rom-materien i enkelte tilfeller kan ha en slik konformasjon at det lages et lite vindu for mirakler. Som skal ha skjedd da Jesus ble født. Dette er altså bare humbug, og er ikke forenlig med fysikken. Anonymkode: f5325...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #33 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med denne forklaringen, kan selv ikke Gud utrette mirakler Gud kan det, Han er allmektig Anonymkode: b6e7b...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #34 Del Skrevet 18. juni 2023 9 hours ago, Fiona2 said: Du glemte: 4. Gud eksisterer, elsker menneskene og gir oss derfor frihet til å velge om vi følger han eller ikke. Hvis vi ikke følger han har det selvfølgelig den konsekvensen av at vi må leve atskilt fra Gud og hans kjærlighet. Til TS: Barna dine er Guds gave til deg, uansett hvordan de kom til verden. Du skal ikke angre på dem. Grunnen til at sex utenfor ekteskapet er klassifisert som synd er at det kan gjøre ting ustabilt og vondt for deg. Du risikerer å bli såret, partneren kan forlate deg, ikke ønske å hjelpe til med barna, du kan risikere å stå alene. Men hvis du gifter deg så har dere valgt hverandre og at dere skal holde ut til døden skiller dere ad, så sjansen er mye mindre for at dere går fra hverandre. Det er Guds måte å vise omsorg på, han vet hvor sårbar man er i en slik situasjon og han ønsker trygghet for oss. Hva er forskjellen på 1 og 4? Jeg mener 4 er dekket av punkt 1. Anonymkode: f5325...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #35 Del Skrevet 18. juni 2023 Litt rensing skader ikke. 😊 Anonymkode: 182b1...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #36 Del Skrevet 18. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Gud kan det, Han er allmektig Anonymkode: b6e7b...7c3 Nei, det har vi allerede oppklart tidligere i tråden. Han er ikke allmektig. Han er bare den mektigste. Anonymkode: f5325...7cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #37 Del Skrevet 18. juni 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Gud er bevist av forskerne, uansett hvor mye dere ateister benekter sannheten og vitenskapen. Anonymkode: b6e7b...7c3 Men dette er jeg interessert i! Hvis Gud faktisk er blitt til en vitenskapelig teori og ikke noe "du bsre må tro på" som jeg ble indoktrinert med i barndommen, så er jeg mulig å omvende tilbake til Jesus jeg! Det et litt paradoksalt at noe så viktig ikke har fått noe blest noe sted, for dette må jo være det aller viktigste vitenskapelige stykke arbeid for alle tider. Hvor kan jeg lese mer om dette? Elsevier? Science Direct? Hva er falsifiseringskriteriet/-ene for teorien? Anonymkode: f5325...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 18. juni 2023 #38 Del Skrevet 18. juni 2023 Kirken kan jo så absolutt ikke mene at en skal angre på barn skapt utenfor ekteskap, da burde de jo i hvertfall ikke godkjent Jesus som jo er et barn skapt utenfor ekteskap. Det eneste du i følge bibelen må gjøre er å be om tilgivelse for at du hadde sex med din samboer før dere giftet dere, men kirken har jo også blitt mye mer liberal siden setningen om sex utenfor ekteskap ble skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #39 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er falsifiseringskriteriet/-ene for teorien? Anonymkode: f5325...7cb Av ingenting får vi ingenting. Er det bevist at ingenting eksisterer? Anonymkode: 182b1...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18. juni 2023 #40 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva mener du med dette? Anonymkode: 2ac49...1fb At det er ekstremt lite sammenfall mellom tradisjonell kristen verdiapparat og det Jesus stod for og preket. NT består av fire bøker som beskriver en mann og et liv, og resten er tekster som er ment å oversette dette til noe helt annet som var mer i synk med datidens politiske situasjon. Det skal finnes flere evangelium, men disse er tatt ut av NT ved politisk beslutning. Menneskehatet som strømmer igjennom det tradisjonelle kristne verdisynet, var en av grunnene til at jeg forlot troen. Jeg ser ikke Kristus i kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå