Herlighet Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Hei og hå! Noen erfaringer om å melde til barnevernet som privat person, anonymt eller med eget navn? Gjelder en veldig nær relasjon, hvordan jobber barnevernet med disse sakene? Hvil hen få vite at det er meg, hvis jeg melder meg som person? 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Herlighet skrev (22 minutter siden): Hei og hå! Noen erfaringer om å melde til barnevernet som privat person, anonymt eller med eget navn? Gjelder en veldig nær relasjon, hvordan jobber barnevernet med disse sakene? Hvil hen få vite at det er meg, hvis jeg melder meg som person? Hvis det går til retten, så er du ikke anonym lenger. Skal også sies at bekymringsmeldinger med navn blir tatt mer seriøst enn de uten. Anonymkode: 6a362...b0d 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Jeg har meldt som privatperson både anonymt og med navn. Med navn gjaldt min søsters barn og hun var klar over at jeg gjorde det, jeg deltok også i første samtale mellom henne og barneverntjenesten. Hvordan det jobbes kommer an på innholdet i meldingen, samt at det er noen geografiske variasjoner. Foresatte får vite navnet på melder dersom det er kjent, med mindre vedkommende ber om å være anonym. Også om man ber om anonymitet kan man stevner som vitne om saken går til retten, men det skjer helt ekstremt sjeldent at privatpersoner stevnes mot sin vilje i denne type saker. Anonymkode: 0115c...f46 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Ofte må den som er meldt inn, inn til politiavhør, å da får de om de spør vite hvem bekymringen kommer ifra! Anonymkode: 1925f...30b
frøkna Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Om det er en veldig nær relasjon så ville jeg kanskje snakket med vedkommende om min bekymring og prøvd å få vedkommende til å selv tenke at tiltak fra bv kunne hjulpet familiesituasjonen. Du kan vel melde anonymt, om bv mottar en bekymringsmelding er de pliktig å undersøke om det er grunnlag for å opprette sak eller ikke. Familien det blir meldt om vil få vite alt innhold i bekymringsmeldingen. Om du sender det inn anonymt så vil heller ikke bv vite hvor det kommer fra. 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ofte må den som er meldt inn, inn til politiavhør, å da får de om de spør vite hvem bekymringen kommer ifra! Anonymkode: 1925f...30b Ofte? Nei, det stemmer ikke. Men om det handler om fysisk vold eller seksuelle overgrep feks, så kan man bli kalt inn til avhør ja. Anonymkode: 5ee50...b1e 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ofte må den som er meldt inn, inn til politiavhør, å da får de om de spør vite hvem bekymringen kommer ifra! Anonymkode: 1925f...30b Politiavhør skjer generelt kun i saker om vold/overgrep. Man får ikke nødvendigvis vite hvem bekymringsmeldingen kom fra (og den kan selvsagt være helt anonymt levert). Anonymkode: 0115c...f46 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 Jeg sendte inn først skriftlig som anonym. Da det ikke skjedde noe, ringte jeg og purret og ga navnet mitt i samme slengen. Ble et rent helvete, og dessverre tok det noen år, men endte heldigvis med at barnet ble satt i fosterhjem. Anonymkode: 238a6...b30 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 En anmelder kan måtte vitne i saken om det tas til fylkesnemnda, altså der det er tale om om omsorgsovertaking Anonymkode: 7241f...805 1 2
Snok1 Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 Da må man bare vurdere hva man er mest bekymret for: sin egen komfort eller fremtiden til et forsvarsløst barn. 1 2
Anonymous 91 Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ofte må den som er meldt inn, inn til politiavhør, å da får de om de spør vite hvem bekymringen kommer ifra! Anonymkode: 1925f...30b Politiavhør? Det stemmer da ikke. De har et møte med BV tjenesten 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Om du skal melde noen til bv så gjør det kun viss du synes det er alvorlig omsorgsvikt. Vær sikker i din sak. Du kan være anonym. Foreldre blir kallet inn til møte, de får ikke vite hvem det er. Dette er en ekstrem stor påkjenning for foreldre. Så du må vite hva du gjør. Anonymkode: 6ac9f...c1f 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du skal melde noen til bv så gjør det kun viss du synes det er alvorlig omsorgsvikt. Vær sikker i din sak. Du kan være anonym. Foreldre blir kallet inn til møte, de får ikke vite hvem det er. Dette er en ekstrem stor påkjenning for foreldre. Så du må vite hva du gjør. Anonymkode: 6ac9f...c1f Ja, det er en stor påkjenning for foreldrene. Men hensynet til et forsvarsløst barn må gå foran hensynet til foreldrene. Barnet har krav på beskyttelse og rett hjelp til rett tid. Det er store mørketall hva gjelder omsorgssvikt. Er man i tvil, så melder man. Anonymkode: f351f...55f 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Om du skal melde noen til bv så gjør det kun viss du synes det er alvorlig omsorgsvikt. Vær sikker i din sak. Du kan være anonym. Foreldre blir kallet inn til møte, de får ikke vite hvem det er. Dette er en ekstrem stor påkjenning for foreldre. Så du må vite hva du gjør. Anonymkode: 6ac9f...c1f Og en ekstremt stor påkjenning for barnet også! Ikke minst!! Anonymkode: 3915b...491 1 1
Snok1 Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Om du skal melde noen til bv så gjør det kun viss du synes det er alvorlig omsorgsvikt. Vær sikker i din sak. Du kan være anonym. Foreldre blir kallet inn til møte, de får ikke vite hvem det er. Dette er en ekstrem stor påkjenning for foreldre. Så du må vite hva du gjør. Anonymkode: 6ac9f...c1f Kontemplér over over BEKYMRINGSmelding. Man melder om man er bekymret, men venter ikke til man vet. Når man vet er det altfor ofte for sent. Barnevernet er der for å verne barna, ikke foreldrene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Kontemplér over over BEKYMRINGSmelding. Man melder om man er bekymret, men venter ikke til man vet. Når man vet er det altfor ofte for sent. Barnevernet er der for å verne barna, ikke foreldrene. Takk🙌 Det er barnevernet sin jobb å undersøke, man melder hvis man er bekymret for et barn. Anonymkode: ae37b...c8a 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #17 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Og en ekstremt stor påkjenning for barnet også! Ikke minst!! Anonymkode: 3915b...491 Ikke så stor påkjenning som å leve under omsorgssvikt fra de som skal ta vare på deg. Anonymkode: ae37b...c8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke så stor påkjenning som å leve under omsorgssvikt fra de som skal ta vare på deg. Anonymkode: ae37b...c8a Få i Norges land som lever under reelt omsorgssvikt! Og det er der det å være litt mer sikker i sin sak ikke kun bedrevitende fitte med den «norske modellen» i hode sitt kommer inn. Kjapt kan du ødlegge for ungen du vil «redde» barn under Bv sin omsorge ender dårligere opp enn de som lever opp med foreldrene sine selv om man ikke fyller norsk modell perfekt. Er nemlig andre måter å gjøre ting på å. Kulturelle briller er feks noe flere burde ta på seg! Anonymkode: 3915b...491 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #19 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Få i Norges land som lever under reelt omsorgssvikt! Og det er der det å være litt mer sikker i sin sak ikke kun bedrevitende fitte med den «norske modellen» i hode sitt kommer inn. Kjapt kan du ødlegge for ungen du vil «redde» barn under Bv sin omsorge ender dårligere opp enn de som lever opp med foreldrene sine selv om man ikke fyller norsk modell perfekt. Er nemlig andre måter å gjøre ting på å. Kulturelle briller er feks noe flere burde ta på seg! Anonymkode: 3915b...491 Du legger mange spesielle premisser her som ikke er inne i diskusjonen engang. Hva mener du med reel omsorgssvikt? Det som skjer for de aller fleste er at de får veiledning og hjelpetiltak og man styrker omsorgsevnen til foreldrene. Dette kommer barna til gode også ifht til deres fysiske og psykiske helse og evne til å bli gode foreldre for egne barn. Anonymkode: ae37b...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #20 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med reel omsorgssvikt? Lurer jeg også på. Hvis barna holdes hjemme og nektes skolegang så er det OK hvis familien er fra Sudan? Fordi det er slik man gjør det i Sudan? Har man da de korrekte kulturelle brillene på seg? Anonymkode: 71794...1ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå