Gå til innhold

Flytte med barn til et nytt sted der vi ikke kjenner noen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge lekt med tanken å kunne flytte til Viken-området, fra vestlandet. Mest pga vær og at det er langt unna reisemuligheter til utland. Vi har barn på 5 og 7år. 

Vi flytter fra min familie som vi ikke har så mye kontakt med selv om vi bor i samme by og hans familie som vi har mye kontakt med. 

Han har jobb som ikke er avhengig av bosted, men jobber turnus, så vi er alene uten han i 3 ukers perioder. Jeg jobber som lærer, så lett å kunne få jobb andre steder. 

Eneste store ulempen er at vi har et fantastisk hus og hage, men få dager i året til å bruke uten regn og vind. 

Noen andre som har erfaringer med å flytte til en plass en ikke kjenner noen? Særlig med barn.

Og evt hvilke byer er fine å etablere seg i på nytt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, skulle ønske jeg turde det samme. Har lyst å flytte fra Vestlandet, men har 2 barn og hele familien her. 

Anonymkode: 56a4d...80d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna er så unge at det ikke er noe problem.

Anonymkode: c8d37...6f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For barna er ikke dette noe problem, de vil nok fint klare en ny start.

Jeg synes dere er modige og sier, gjør det! Vi angrer gjerne på det vi ikke turte, sett i etterkant. 

Været er bedre på Østlandet og reisemulighetene flere. Bosett dere i nærheten av Gardermoen eller Torp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mens her sitter jeg stuck i Oslo med to barn og DRØMMER om å flytte til Vestlandet 🤩 bytte? 😅

Anonymkode: 9f01a...cc2

• Liker 6
Skrevet

Ja, det frister veldig, tror ikke vi hadde angret. Vi er veldig glad i å reise og opplett hadde vært fint. Forventer ikke at det skal være varmt hele året, men konstant regn og slaps gjør noe med humøret. Livet er for kort🤷‍♀️ Fint at dere tenker det går fint for barna, sjøl var jeg 12år da jeg flyttet fra Finnmark til Vestlandet. Synes det var tøft i starten, men det gikk seg til etterhvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mens her sitter jeg stuck i Oslo med to barn og DRØMMER om å flytte til Vestlandet 🤩 bytte? 😅

Haha, ja gjerne, men tror vi må holde oss på landet/småby😂 Hvorfor er drømmen Vestlandet? ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Fjell og fjord i skjønn forening 🥰 synd ikke mannen er enig! Skal sies jeg er mest på Vestlandet om sommeren da, man glemmer kanskje alle dagene med øspøs og stri nordavind. 

AnonymBruker
Skrevet

Sandefjord/Tønsberg området - veldig fint og deilig klima. (hilsen sandefjording bosatt på Vestlandet...*sukk*). 

Jeg flyttet selv til et nytt sted når jeg fikk barn - og for meg ble det viktig å skape et nettverk. Både vennskap og bekjentskap. Jeg ble med i FAU i barnehagen og som nestleder i velforeninga. Nå føler jeg meg trygt etablert her, hilsen på folk på butikken og har en oversikt over hva som skjer. Trener også sønnene i fotball og kjenner de andre barna og foreldrene godt. Men, det er jo noe annet med de jeg har vokst opp med - så når jeg i Vestfold på sommern er det godt å bare være sammen med noen som kjenner hele deg fra før. Trenger det også.

Anonymkode: 4d789...be3

• Liker 3
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Vi har nå bestemt oss for å flytte til neste høst. Nå starter jobben med å forberede huset for salg osv. Føles veldig skummelt, men riktig. Nå gjenstår det bare å finne ut hvor vi skal, tenker alt mellom Porsgrunn og Oslo området, helst langs kysten. Trenger ikke bo midt i et sentrum, men hyggelig med en butikk og skole i nærheten. Noen som kan tipse om en fin plass?

Endret av Usikker90
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler romerike, Lillestrøm og Gardermoen. Mange skoler og aktiviteter for barn. Jeg vet at det satses mye på barn og ungdom ved disse  områdene. Lykke til. 

• Liker 1
Skrevet

Vi flytter hjem fra utlandet til Oslo. Det har gått veldig bra og jeg har en mistanke om at det er fordi Oslo er full av folk i litt lik situasjon. Det er enormt mange innflyttere som ikke selv har familien her og derfor saker utover. Det samme gjelder pendlerbeltet i Asker/Bærum, Follo og Nedre Romerike. Mens i småbyene i Vestfold, Agder, Telemark og Østfold kan det være en utfordring at "alle" allerede har et sosialt miljø og ikke trenger flere venner. 

Anonymkode: fc918...1a9

• Nyttig 1
Skrevet
cafflatte skrev (31 minutter siden):

Anbefaler romerike, Lillestrøm og Gardermoen. Mange skoler og aktiviteter for barn. Jeg vet at det satses mye på barn og ungdom ved disse  områdene. Lykke til. 

Takk for svar! Slike ting er veldig greit å vite om😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi flytter hjem fra utlandet til Oslo. Det har gått veldig bra og jeg har en mistanke om at det er fordi Oslo er full av folk i litt lik situasjon. Det er enormt mange innflyttere som ikke selv har familien her og derfor saker utover. Det samme gjelder pendlerbeltet i Asker/Bærum, Follo og Nedre Romerike. Mens i småbyene i Vestfold, Agder, Telemark og Østfold kan det være en utfordring at "alle" allerede har et sosialt miljø og ikke trenger flere venner. 

Anonymkode: fc918...1a9

Godt å høre at det gikk bra for dere 🤩 Takk for innspill! Har ikke tenkt så mye på den vinkelen, men det skal vi ta med i vurderingen! Det er ikke lett å finne ut om vi skal bo på et stort eller lite sted. Her vi bor nå med 8k innbyggere vet alle alt om alle, på godt og vondt. Da jeg jobber som lærer så blir jeg da en veldig offentlig person her, kunne tenkt meg en størrelse på stedet der jeg har mulighet til å være litt usynlig innimellom 🙈

Skrevet

Dere gjør barna en fryktelig bjørnetjeneste. Flytte vekk fra familie og venner. De blir raringerne med Vestlandsdialekt.. Kameraten til sønnen flyttet som 8-åring, og mistrives så fælt at familien flyttet tilbake etter to år. 

Anonymkode: 2bb25...e3e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg flyttet fra Tønsberg til Råholt med et barn for 20 år siden. Trives veldig godt. Jobber også som lærer og har fått jobb på en skole i nærheten. Fordelen med dette området, er at det er så mange innflyttere, at det er lett å komme i kontakt med andre mennesker for å skape seg nye nettverk. 

Anonymkode: ab2e4...af9

• Liker 1
Skrevet

Fredrikstad kan anbefales! 

Anonymkode: 7e798...ebf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere gjør barna en fryktelig bjørnetjeneste. Flytte vekk fra familie og venner. De blir raringerne med Vestlandsdialekt.. Kameraten til sønnen flyttet som 8-åring, og mistrives så fælt at familien flyttet tilbake etter to år. 

Anonymkode: 2bb25...e3e

For en tåpelig kommentar..

Anonymkode: 1bff7...2f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fredrikstad kan anbefales! 

Anonymkode: 7e798...ebf

Nei og nei ikke flytt dit, ikke et bra sted for innflyttere. Masse mobbing og ekskludering dersom du ikke fra området. 

Anonymkode: b7af6...23b

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet fra familienettverket mitt da jeg var 18 år, og dro til Oslo et sted hvor ingen i familien var. Har trivdes så godt i området her at jeg er her enda snart 20 år etter. Har fått barn også. Bor ikke i Oslo lengre men i Ski. Kan virkelig anbefale Ski. Nært Oslo(10 min med tog) og nært Gardermoen ( 1 times kjøretur cirka). Her kan man få enebolig og rekkehus til langt gunstigere priser enn i Oslo. 

Har såpass små barn at har ikke fått noe nettverk her foreløpig, men det er vel hvordan man gjør det til selv. Jeg har ikke noe behov for å kjenne masse folk, har vennekretsen i Oslo og strever med å finne nok tid til å være sosial uansett.

Anonymkode: e939c...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...