Brunello Skrevet 18. juni 2023 #41 Skrevet 18. juni 2023 Skjønner ikke hvorfor folk skal spise i den ene eller andre ekstreme retningen. Et balansert kosthold er best. Grønnsaker, belgvekster, korn, kjøtt, fisk, skalldyr, fjærkre og egg er godt alt sammen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #42 Skrevet 19. juni 2023 7 hours ago, Brunello said: Skjønner ikke hvorfor folk skal spise i den ene eller andre ekstreme retningen. Et balansert kosthold er best. Grønnsaker, belgvekster, korn, kjøtt, fisk, skalldyr, fjærkre og egg er godt alt sammen. Det er godt, men det er ikke sikkert alt er like sunt. Tror folk flest ville hatt det godt med det du lister opp her, men mye av det spises ofte i ultraprosessert versjon. Korn er jeg generelt skeptisk til, fordi vi spiser ekstremt store mengder av det. Jeg tror ikke litt av og til er farlig, men i millioner av år var korn noe man kom over i små mengder, visse tider av året, på visse steder. Nå spiser de fleste store mengder hver dag, og vi vet at korn er en av hovedgrunnene til at karies har blitt verdens mest utbredte sykdom. Anonymkode: ef804...149 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #43 Skrevet 19. juni 2023 Personlig så har jeg lite tro på at carnivore er noe man kan leve på i lengden. Hvordan får man i seg nok vitaminer og fiber? Jeg har generelt lite tro på dietter hvor man må ta supplementer for å ikke bli feilernært. Og jeg kunne ikke prøvd engang, jeg blir megaforstoppa øyeblikkelig om jeg ikke spiser nok grønnsaker på en dag. Jeg må ha overvekt av grønnsaker ellers så går jeg bare rundt å har det veldig ubehagelig. Anonymkode: 28f13...d32 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #44 Skrevet 19. juni 2023 Skal godt voksne overvektige menn få skylden for dette også nå, jeg forutsetter at de er blendahvite. Veganere er i hvert fall blendahvite, og sykelige. Anonymkode: e549c...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #45 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Personlig så har jeg lite tro på at carnivore er noe man kan leve på i lengden. Hvordan får man i seg nok vitaminer og fiber? Jeg har generelt lite tro på dietter hvor man må ta supplementer for å ikke bli feilernært. Og jeg kunne ikke prøvd engang, jeg blir megaforstoppa øyeblikkelig om jeg ikke spiser nok grønnsaker på en dag. Jeg må ha overvekt av grønnsaker ellers så går jeg bare rundt å har det veldig ubehagelig. Anonymkode: 28f13...d32 Jeg ble egentlig litt inspirert av denne tråden til å spise rent carnivore en periode. Fiber har jeg vært veldig forsiktig med i over 15 år. Spiser man rent kjøtt av varierte kilder (gjerne gressforet/vilt) så får man i seg det man trenger av vitaminer. Koker man kraft på ben så får man også i seg veldig mye mineraler og kollagen. Det eneste man kan slite med er c-vitaminer, men det har vist seg at de som har spist slik i mange år ikke har noe problem med det. Er du interessert i å se litt mer informasjon, så kan du f.eks se denne videoen om en kvinne på 43 år som har spist kun kjøtt/fisk i 13 år Anonymkode: deec9...4b9 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #46 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 22.46): Men som sagt når jeg ser på hvem som følger et plantebasert kosthold kontra hvem som spiser typ 80% kjøtt så er det ingen tvil om hvem som er sunnest. Anonymkode: dab7a...919 Du må nesten linke til alle disse feite mennene med vom som spiser carnivore, det stemmer nemlig dårlig med mitt inntrykk. De få jeg kjenner som spiser carnivore er slanke svært veldefinerte kampsportutøvere. Anonymkode: 6d68f...175 6 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #47 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Greit, vi trenger ikke å snakke om bærekraft. Men ja, de fleste dyra er i fjøs på høst og vinter (og som vi vet står en del gris i binge hele tiden). Og det er vanlig å gi kraftfôr fra utlandet. Personlig anbefaler jeg å heller kjøpe lokalt og økologisk kjøtt fra frittgående dyr. Det er ikke vanskelig å få tak i. Og vi har som sagt mye potensiell beitemark. Anonymkode: ef804...149 Eller så dropper man bare kjøttet. Anonymkode: bb5c8...777 1
Natta1980 Skrevet 19. juni 2023 #48 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble egentlig litt inspirert av denne tråden til å spise rent carnivore en periode. Fiber har jeg vært veldig forsiktig med i over 15 år. Spiser man rent kjøtt av varierte kilder (gjerne gressforet/vilt) så får man i seg det man trenger av vitaminer. Koker man kraft på ben så får man også i seg veldig mye mineraler og kollagen. Det eneste man kan slite med er c-vitaminer, men det har vist seg at de som har spist slik i mange år ikke har noe problem med det. Er du interessert i å se litt mer informasjon, så kan du f.eks se denne videoen om en kvinne på 43 år som har spist kun kjøtt/fisk i 13 år Anonymkode: deec9...4b9 det er c-vitamin i lever. disse carnivore-legendene på youtube mener også at når man unngår karbohydrater, så har ikke kroppen det behovet for c-vitamin. hvis det hadde vært mangel, ville jo slike som kelly hogan her, ha fått scurvy, noe hun aldri har fått. 2 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #49 Skrevet 19. juni 2023 Natta1980 skrev (27 minutter siden): det er c-vitamin i lever. disse carnivore-legendene på youtube mener også at når man unngår karbohydrater, så har ikke kroppen det behovet for c-vitamin. hvis det hadde vært mangel, ville jo slike som kelly hogan her, ha fått scurvy, noe hun aldri har fått. Hva slags lever er det som inneholder c-vitamin? Anonymkode: a74e5...3a2
Natta1980 Skrevet 19. juni 2023 #50 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva slags lever er det som inneholder c-vitamin? Anonymkode: a74e5...3a2 storfelever. er også c-vitamin i nyrer og hjerte. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #51 Skrevet 19. juni 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Personlig så har jeg lite tro på at carnivore er noe man kan leve på i lengden. Hvordan får man i seg nok vitaminer og fiber? Jeg har generelt lite tro på dietter hvor man må ta supplementer for å ikke bli feilernært. Og jeg kunne ikke prøvd engang, jeg blir megaforstoppa øyeblikkelig om jeg ikke spiser nok grønnsaker på en dag. Jeg må ha overvekt av grønnsaker ellers så går jeg bare rundt å har det veldig ubehagelig. Anonymkode: 28f13...d32 Fiber trenger vi faktisk ikke. Jeg tror ikke du ville slite med forstoppelse uten planter, tvert imot er det ganske vanlig å få skikkelig fart på magen de første dagene på ren kjøttdiett. Det er jo nettopp fordi tarmene er vant til å jobbe med fiber. Vitaminer er ikke noe problem, og det er egentlig ganske logisk: for dyra vi spiser trenger jo også alskens vitaminer, og de finnes jo da nettopp i kjøttet. Det kan absolutt være lurt å spise litt lever i ny og ne for å sikre seg, men du trenger ikke være redd for vitaminmangel av å spise kjøtt. Og selv om enkelte planter har f.eks mer jern per gram enn kjøtt, så er vitaminene og mineralene i kjøtt som regel mange ganger lettere for kroppen å ta opp. Jeg er helt enig i at et kosthold som krever tilskudd for at man ikke skal bli syk, er et særdeles dårlig valg med tanke på helsa. Derfor kunne jeg aldri blitt veganer. Til nøds vegetarianer, hvor jeg hadde fått dekket næringsbehovet med melk og egg. Anonymkode: ef804...149 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #52 Skrevet 19. juni 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Eller så dropper man bare kjøttet. Anonymkode: bb5c8...777 Det kan du gjøre (men du må ikke tro at bare det å droppe kjøtt i seg selv betyr at spisingen din forårsaker mindre lidelse for dyr og evt. mennesker). For helsas del, som er mitt hovedfokus når jeg velger mat, bør vi spise i tråd med hva naturen har formet oss til å spise gjennom evolusjonen. Det vil si hovedsaklig kjøtt og fisk, og gjerne litt lokal plantemat når det er i sesong. Anonymkode: ef804...149 2 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #53 Skrevet 19. juni 2023 3 hours ago, Natta1980 said: det er c-vitamin i lever. disse carnivore-legendene på youtube mener også at når man unngår karbohydrater, så har ikke kroppen det behovet for c-vitamin. hvis det hadde vært mangel, ville jo slike som kelly hogan her, ha fått scurvy, noe hun aldri har fått. Det er vel litt C-vitamin i ferskt kjøtt også, men det er jo sjelden vi spiser i dag. Anonymkode: ef804...149 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #54 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fiber trenger vi faktisk ikke. Jeg tror ikke du ville slite med forstoppelse uten planter, tvert imot er det ganske vanlig å få skikkelig fart på magen de første dagene på ren kjøttdiett. Det er jo nettopp fordi tarmene er vant til å jobbe med fiber. Vitaminer er ikke noe problem, og det er egentlig ganske logisk: for dyra vi spiser trenger jo også alskens vitaminer, og de finnes jo da nettopp i kjøttet. Det kan absolutt være lurt å spise litt lever i ny og ne for å sikre seg, men du trenger ikke være redd for vitaminmangel av å spise kjøtt. Og selv om enkelte planter har f.eks mer jern per gram enn kjøtt, så er vitaminene og mineralene i kjøtt som regel mange ganger lettere for kroppen å ta opp. Jeg er helt enig i at et kosthold som krever tilskudd for at man ikke skal bli syk, er et særdeles dårlig valg med tanke på helsa. Derfor kunne jeg aldri blitt veganer. Til nøds vegetarianer, hvor jeg hadde fått dekket næringsbehovet med melk og egg. Anonymkode: ef804...149 Og hvor tror du dyrene får vitaminer sine fra? Anonymkode: bb5c8...777
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #55 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kan du gjøre (men du må ikke tro at bare det å droppe kjøtt i seg selv betyr at spisingen din forårsaker mindre lidelse for dyr og evt. mennesker). For helsas del, som er mitt hovedfokus når jeg velger mat, bør vi spise i tråd med hva naturen har formet oss til å spise gjennom evolusjonen. Det vil si hovedsaklig kjøtt og fisk, og gjerne litt lokal plantemat når det er i sesong. Anonymkode: ef804...149 Jo jeg forårsaker mindre lidelse,men selvsagt vil ikke du åpne øynene for det når du har et så stor konsum av det i kostholdet ditt. Anonymkode: bb5c8...777 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #56 Skrevet 19. juni 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor tror du dyrene får vitaminer sine fra? Anonymkode: bb5c8...777 Fra maten. Sau, for eksempel, får alt den trenger fra gress. Det hadde jo vært praktisk hvis vi også kunne fordøye gress, men det er altså ikke det vi er utviklet for. Sauen har som kjent et svært kompleks fordøyelsessystem for å kunne nyttiggjøre seg gresset, og egentlig er det bakterier som omdanner gresset til noe sauen faktisk kan fordøye. Anonymkode: ef804...149 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #57 Skrevet 19. juni 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jo jeg forårsaker mindre lidelse,men selvsagt vil ikke du åpne øynene for det når du har et så stor konsum av det i kostholdet ditt. Anonymkode: bb5c8...777 Om du forårsaker mindre lidelse kommer jo helt an på hva du spiser og hvordan det er produsert. Det er ikke slik at det å spise kjøtt automatisk betyr mer lidelse, spesielt hvis du spiser store lokale beitedyr. Hvis det viktigste for deg når det gjelder mat er at færrest mulig dyr skal lide eller dø, så spis i tråd med det. Mitt fokus er som sagt først og fremst helsa, selv om dyrevelferd er viktig for meg også. Derfor spiser jeg helst norsk, heller lam enn svin, osv. Anonymkode: ef804...149 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #58 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Greit, vi trenger ikke å snakke om bærekraft. Men ja, de fleste dyra er i fjøs på høst og vinter (og som vi vet står en del gris i binge hele tiden). Og det er vanlig å gi kraftfôr fra utlandet. Personlig anbefaler jeg å heller kjøpe lokalt og økologisk kjøtt fra frittgående dyr. Det er ikke vanskelig å få tak i. Og vi har som sagt mye potensiell beitemark. Anonymkode: ef804...149 Selvfølgelig så må vi gjøre det når det er snakk om produksjon av rødt kjøtt! Det brukes inntil 20 000 liter vann for å produsere én kilo med biffkjøtt, og produksjon av rødt kjøtt er 10 ganger mer ressurskrevende enn andre kjøtt- og meieriprodukter. https://forskning.no/husdyr-mat-miljovern/storfekjott-er-miljoversting/548948 Anonymkode: c3b15...71e 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #59 Skrevet 19. juni 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig så må vi gjøre det når det er snakk om produksjon av rødt kjøtt! Det brukes inntil 20 000 liter vann for å produsere én kilo med biffkjøtt, og produksjon av rødt kjøtt er 10 ganger mer ressurskrevende enn andre kjøtt- og meieriprodukter. https://forskning.no/husdyr-mat-miljovern/storfekjott-er-miljoversting/548948 Anonymkode: c3b15...71e For ordens skyld: jeg svarte en bruker som spurte om det er bærekraftig om alle i Norge skulle spise hovedsaklig kjøtt, men ville tilsynelatende ikke diskutere det. Det er ikke sikkert alle i Norge kan spise masse kjøtt, men det kommer ikke til å skje uansett. Når det gjelder vann er det i praksis en uendelig ressurs i Norge. Det er ikke slik at vi "bruker opp" vann i landbruket og at noe eller noen får for lite vann fordi vi har kyr. Vannet går i kretsløp uansett. Det er muligens annerledes i andre land. Landbruk forurenser, men det største problemet er fossilt brensel. Det er en av grunnene til at jeg unngår å fly, og tar sykkel og buss i stedet for bil. Så spiser jeg kjøtt med god samvittighet. Andre vil kanskje prioritere annerledes og heller spise salat og kjøre bil. Anonymkode: ef804...149 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #60 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Selvfølgelig så må vi gjøre det når det er snakk om produksjon av rødt kjøtt! Det brukes inntil 20 000 liter vann for å produsere én kilo med biffkjøtt, og produksjon av rødt kjøtt er 10 ganger mer ressurskrevende enn andre kjøtt- og meieriprodukter. https://forskning.no/husdyr-mat-miljovern/storfekjott-er-miljoversting/548948 Anonymkode: c3b15...71e Det er lett å se på detaljer og glemme et større perspektiv. Større områder med ensartet matproduksjon påvirker mer enn vi ofte tenker på. Jeg pleier å anbefale denne for å se større sammenhenger i forhold til ørken/beitedyr. Jeg har også lest artikler om bønder som har "gått tilbake" til beitedyr og en mer naturlig tilpassning av å dyrke mat. De har observert et mye større mangfold av naturlig vilt i området. Fugler, insekter og smådyr som har kommet tilbake. Hvor mange ville dyr som er påvirket og lider av vår måte å produsere mat på er nok ikke så lett å få gode tall på, men jeg har sett beregninger som viser et helt annet bilde enn vi normalt tror. Selv spiser jeg mye egg fra økologiske beitehøns i nærområdet. Jeg prøver å kjøpe mest kjøtt fra beitedyr, fisk fanget i atlanteren og dyrker litt løk, urter, tomater mm selv. Det har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for. Anonymkode: deec9...4b9 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå