AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Jeg skal på møte med legen neste uke angående min psykiske helse. Vet det vil bli snakk om medisiner. Kan jeg bare spørre om utredning for hva det måtte være også fikser legen det, eller må man først inn til psykolog? Anonymkode: 01b40...265
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal på møte med legen neste uke angående min psykiske helse. Vet det vil bli snakk om medisiner. Kan jeg bare spørre om utredning for hva det måtte være også fikser legen det, eller må man først inn til psykolog? Anonymkode: 01b40...265 Nei helsevesenet fungerer ikke sånn. Du må henvises til spesialisthelsetjenesten for utredninger. Anonymkode: a11cf...b23 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei helsevesenet fungerer ikke sånn. Du må henvises til spesialisthelsetjenesten for utredninger. Anonymkode: a11cf...b23 Skjønner. Da vet jeg hva jeg kan vente meg, takk! Anonymkode: 01b40...265
C8H10N4O2 Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Du bør og være forberedt på lang ventetid for å komme inn i spesialisthelsetjenesten. Lykke til 💐
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Du må nesten belage deg på avslag Anonymkode: db325...77f 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Kommer litt an på hva du mener med psykisk helse? Det er dessverre vanskelig å få kommet inn til DPS eller psykologer med avtale. Fastlegen kan også ta MADRS test på deg. Enten for å sende henvisning videre eller at legen kan følge deg opp Anonymkode: d92ad...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Både meg og en jeg kjenner har hatt alvorlig depresjon med selvmordstanker, vi har begge barn og har det tøft. Vi begge fikk avslag på hjelp… nå fikk min venn hjelp på en annen måte, men det var i regi kommunen. De har innført noe som heter rask psykisk helsehjelpe eller noe i veldig mange kommuner, sjekk om de har det i din kommune. Det er ganske ille når voksne mennesker, med trøblete liv som har klart å stable livet sammen og har fått til å fungere i samfunnet og bidrar med å være i jobb, blir så syke at de ikke klarer å stå opp av sengen og vurderer å ta livet sitt, til tross for barn innblandet, ikke skal få hjelp. Og vårt tilfelle er dessverre ikke unntaket. Anonymkode: bb443...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Skrevet 18. juni 2023 Helsesystemet er bygget for at lavest nivå ( kommunehelsetjenesten) skal forsøkes først. -altså raskere tilbake / kommunens psykiatriske team/ avdeling før spesialisthelsetjeneste ved dps eller døgnavdeling. Ta imot hjelp der så går det raskere for alle- litt som ved influensa- du starter hos fastlegen - krever ikke sykehusinnleggelse før andre ting er forsøkt… Anonymkode: 2e11b...705 2
Raven.Writingdesk Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Både meg og en jeg kjenner har hatt alvorlig depresjon med selvmordstanker, vi har begge barn og har det tøft. Vi begge fikk avslag på hjelp… nå fikk min venn hjelp på en annen måte, men det var i regi kommunen. De har innført noe som heter rask psykisk helsehjelpe eller noe i veldig mange kommuner, sjekk om de har det i din kommune. Det er ganske ille når voksne mennesker, med trøblete liv som har klart å stable livet sammen og har fått til å fungere i samfunnet og bidrar med å være i jobb, blir så syke at de ikke klarer å stå opp av sengen og vurderer å ta livet sitt, til tross for barn innblandet, ikke skal få hjelp. Og vårt tilfelle er dessverre ikke unntaket. Anonymkode: bb443...a0e Dette var vondt å lese. Håper dere får den hjelpa dere trenger ❤️❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 Jeg er i litt lik situasjon som TS og har tenkt på å oppsøke hjelp i mange, mange år. Både mtp depresjoner og angst, men også fordi jeg tror jeg kan ha adhd e.l. i tillegg til at jeg tror jeg befinner meg inne på autismespekteret et sted. Jeg aner ikke hvor eller hvordan man skal starte. Er det sånn man kan snakke med fastlege om? Kan man be om å bli utredet for aspergers e.l.? Jeg fikk ny fastlege i fjor høst og har aldri møtt den nye jeg ble tildelt, så å begynne å snakke om så personlige ting med noen jeg ikke kjenner, føles ikke greit. Nå er jeg 42 år og har ikke orden på noen ting i livet. Det er ganske frustrerende. Anonymkode: 4687a...d5b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er i litt lik situasjon som TS og har tenkt på å oppsøke hjelp i mange, mange år. Både mtp depresjoner og angst, men også fordi jeg tror jeg kan ha adhd e.l. i tillegg til at jeg tror jeg befinner meg inne på autismespekteret et sted. Jeg aner ikke hvor eller hvordan man skal starte. Er det sånn man kan snakke med fastlege om? Kan man be om å bli utredet for aspergers e.l.? Jeg fikk ny fastlege i fjor høst og har aldri møtt den nye jeg ble tildelt, så å begynne å snakke om så personlige ting med noen jeg ikke kjenner, føles ikke greit. Nå er jeg 42 år og har ikke orden på noen ting i livet. Det er ganske frustrerende. Anonymkode: 4687a...d5b Bestill tid hos fastlegen og drøft det med legen. Men vær forberedt på lange ventetider for å komme til utredning og mange får avslag. Er så utrolig mange nå som ønsker det samme som deg. Anonymkode: 13b66...ba0
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er i litt lik situasjon som TS og har tenkt på å oppsøke hjelp i mange, mange år. Både mtp depresjoner og angst, men også fordi jeg tror jeg kan ha adhd e.l. i tillegg til at jeg tror jeg befinner meg inne på autismespekteret et sted. Jeg aner ikke hvor eller hvordan man skal starte. Er det sånn man kan snakke med fastlege om? Kan man be om å bli utredet for aspergers e.l.? Jeg fikk ny fastlege i fjor høst og har aldri møtt den nye jeg ble tildelt, så å begynne å snakke om så personlige ting med noen jeg ikke kjenner, føles ikke greit. Nå er jeg 42 år og har ikke orden på noen ting i livet. Det er ganske frustrerende. Anonymkode: 4687a...d5b Du bør nesten vente til du er synlig syk, først da blir du tatt på alvor. Å ha et fungerende liv å vise til med jobb og barn og bare fortelle om depresjoner og angst som har vært men ikke er nå, vel, da er sjansen for avslag stor 😕 Kommer du syk til legen og hen ser det selv går det fortere Anonymkode: 7b3c2...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå