Gå til innhold

Ble kalt for søt av daten - Er mann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Det er vel forsåvidt et kompliment, men er en voksen mann på 35. Hun nevnte opptil flere ganger hvor søt jeg var. Det er hyggelig med et kompliment, og en kvinne har vel ikke for vane å kalle en mann for kjekk, eller maskulin åpenlyst på date. Jeg får ta det jeg får. 

Jeg kan tenke at en jente er søt, men legger nok noe annet i det i hva en kvinne gjør andre veien?🤔

Anonymkode: 5fed8...568

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

oi så voksen du er

Anonymkode: f6092...116

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun liker deg, men du liker ikke henne måte å si det på.

Anonymkode: ae89b...835

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

oi så voksen du er

Anonymkode: f6092...116

Konstruktivt svar👍

Skrevet (endret)

Hehe. Jeg ser hvor du vil. Liker heller ikke betegnelsen søt. Det er visstnok et bredt og godsinnet kompliment, men ordet søt har en mykhet ved seg som en mann ofte ikke kjenner seg igjen i, og kan assosieres mot feminine trekk. Det er ikke søt en mann prøver å være, selv om mannen både har snille og gode trekk ved seg. Og det er ikke alltid at kvinner synes søte menn er attraktive. Så litt vanskelig å tolke hva som egentlig ligger bak komplimentet søt når du som mann får det. 

For øvrig prøver jeg å unngå å kalle kvinner søt også. Sier heller fin, pen, god, behagelig osv. Nettopp fordi betegnelsen søt kan være vanskelig å tyde også når kvinner får det fra en mann, og det er ikke sikkert at kvinner heller prøver å være søt.

Men som du sier... en mann må bare ta imot det han får, for man er ikke godt vant med komplimenter, for å si det slik :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Damer som bruker "søt" som kompliment til en voksen mann ville jeg ikke møtt igjen, for da mangler det både sosiale antenner og romantisk erfaring. Det er sånn man sier i et forhold når det passer seg, ikke som et kompliment. 

Anonymkode: 3108d...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun liker deg, men du liker ikke henne måte å si det på.

Jo, nevnte at jeg satt pris på komplimentet, men spørsmålet var hva en kvinne legger i utrykket søt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg tolket det som en ufin avvisning å bli kalt søt av ei dame. Det er avmaskuliniserende og et uttrykk som betyr "du er uattraktiv og ikke kjekk" når det er brukes om en mann.

Men, kanskje dette ikke stemmer her. Kanskje hun er tiltrukket av deg og mente det positivt

Anonymkode: e0bb0...a6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også fått høre det noen ganger. Har ingenting i mot det hvis en dame jeg kjenner bruker betegnelsen om noe spesielt jeg gjør eller sier, men om det kommer fra noen jeg knapt kjenner, liker jeg det ikke og tar jeg det som et tegn på at de i hvert fall ikke er seksuelt tiltrukket av meg.

For min del er det noe koketterende og tilgjort over å være søt, så jeg bruker det også sjelden som en generell karakteristikk av kvinner, særlig ikke de jeg er tiltrukket av.

Anonymkode: b08e6...fdd

• Liker 2
Skrevet

Når jeg sier det til en mann er det som regel i kontekst at han har gjort noe søtt eller sjarmerende, og jeg følgelig har blitt sjarmert og interessert. Så på en måte handler det ikke nødvendigvis om utseende?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mellilla skrev (1 minutt siden):

Når jeg sier det til en mann er det som regel i kontekst at han har gjort noe søtt eller sjarmerende, og jeg følgelig har blitt sjarmert og interessert. Så på en måte handler det ikke nødvendigvis om utseende?

Takk for svar. 

Jeg tror også det ikke handler om utseendet mitt, men om personligheten min og utstrålingen. Eller det at jeg kanskje gjorde noe mer, eller mindre ubevisst. 

Jeg tror du traff her. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet ville jeg tolket det som en ufin avvisning å bli kalt søt av ei dame. Det er avmaskuliniserende og et uttrykk som betyr "du er uattraktiv og ikke kjekk" når det er brukes om en mann.

Men, kanskje dette ikke stemmer her. Kanskje hun er tiltrukket av deg og mente det positivt

Anonymkode: e0bb0...a6b

Dette kan godt stemme, men det er en påminnelse om hvorfor konsensus rundt språklige uttrykk er viktig.

Hva man selv måtte mene at et ord betyr har liten eller ingen verdi; det er hvordan (de fleste) andre oppfatter deg når du kommuniserer som betyr noe. Forutsatt at du er opptatt av å gjøre deg forstått, selvsagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. 

Jeg tror også det ikke handler om utseendet mitt, men om personligheten min og utstrålingen. Eller det at jeg kanskje gjorde noe mer, eller mindre ubevisst. 

Jeg tror du traff her. 

Kva for dialekt har denne dama..? 

Anonymkode: 098eb...2fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Mellilla said:

Jeg tolker det heller ikke som en referanse til utseende, men det er like fullt ikke passende hvis målet er å gi uttrykk for at man er tiltrukket av en mann. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kva for dialekt har denne dama..? 

Anonymkode: 098eb...2fa

Utenlandsk dame. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jo, nevnte at jeg satt pris på komplimentet, men spørsmålet var hva en kvinne legger i utrykket søt. 

Jeg prøvde å si at det er hennes måte å si at hun liker deg. Du er søt = jeg liker deg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg prøvde å si at det er hennes måte å si at hun liker deg. Du er søt = jeg liker deg.

Spiller ingen rolle hva hennes måte å si «jeg liker deg» på er. Man kan jo ikke bare velge hvordan andre skal tolke det man sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, skjønte det, bare lurte litt på hva en kvinne spesifikt legger i det adjektivet i beskrivelse av en mann. 

Hun sa vel direkte også at hun likte meg, så ikke vits i å overanalysere her.

Jeg synes det bare var et spennende valg av ord da jeg ikke ser på meg selv som veldig søt. 

• Liker 1
Skrevet

Der ville jeg bare tatt som et kompliment. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok søt siden du henger på KG

Anonymkode: 58687...cf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...