Gå til innhold

Har hun lov til å "plapre" om dette eller omfatter det taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en time på sykehuset i  går som jeg ikke har fortalt noen om. Da jeg er på vei til avdelingen møter jeg på søsteren til samboer som jobber som lege på en annen avdeling i samme etasjen. Vi småpratet litt i forbifarten også spør hun meg hva jeg skal. Ønsker ikke å dele så jeg sa jeg skulle til en øyeundersøkelse.

Da svarte hun at jeg var på ville veier om måtte ta heisen ned for jeg kom ikke til øyeklinikken denne veien. Jeg ble jo litt paff og husker ikke ordrett hva jeg sa men noe type "ja, ja, går bra, kan gå her" eller noe. Så at hun rynket litt på nesen og stusset men så avsluttet vi og  gikk hver til vårt.

Kan hun si til samboer at hun har sett meg der og at jeg virket rar? Eller går det på taushetsplikt? Selv om hun ikke er min lege

Anonymkode: 59e36...396

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun kan si det og hun kommer sikkert til å gjøre det 

Anonymkode: 2ad3c...96e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro hun har taushetsplikt og ikke kan fortelle om hvem hun ser rundt i gangene. 

Anonymkode: 6444b...013

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal hun ikke opplyse noen om at du har vært på sykehuset.

Også informasjon om at en pasient er innlagt på sykehus eller har oppsøkt helsepersonell er som utgangspunkt taushetsbelagt. Dette utgangspunktet må likevel modifiseres i forhold til nærmeste pårørende, som har en rett til informasjon etter pasient- og brukerrettighetsoven §§ 3-3 og 3-4, jf. også helsepersonells korresponderende opplysningsplikt etter helsepersonelloven § 10. Også uten pasientens samtykke har pårørende en rett til informasjon dersom forholdene tilsier det og det ikke er grunn til å tro at pasienten ville ha motsatt seg det. Det kan typisk være når pasienten er bevisstløs etter en ulykke.