Gå til innhold

Lege

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har også lyst å drite i heile fastlegeordninga. Alle dei beste legane er opptatt, eg var så "heldig" å få av det skrapet som var til overs, og eg er i tillegg med å gi den personen ein ekstra pengesum fast kvar månad :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen min er et nek av dimensjoner og han tjener 1.3 millioner brutto i året, bare 41 år gammel. Såvidt jeg vet er det en del mer enn Jens Stoltenberg og andre leger ved sykehus som faktisk gjør noe viktig. Denne fastlegen tjener ikke mye fordi han er dyktig, men som en konsekvens av et tåpelig regelverk. Nå har jeg forresten hoppet av hele fastlegeordningen, ettersom jeg ikke ville bidra med inntekt til nevnte brødhode.

Høres fornuftig ut av deg. Samme her, både mine venner og jeg har alle droppet våre fastleger fordi vi ikke gidder å sponse en lege med mange tusen i året bare i kraft av å ha oss på listen sin blant alle navnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er et nek av dimensjoner og han tjener 1.3 millioner brutto i året, bare 41 år gammel. Såvidt jeg vet er det en del mer enn Jens Stoltenberg og andre leger ved sykehus som faktisk gjør noe viktig. Denne fastlegen tjener ikke mye fordi han er dyktig, men som en konsekvens av et tåpelig regelverk. Nå har jeg forresten hoppet av hele fastlegeordningen, ettersom jeg ikke ville bidra med inntekt til nevnte brødhode.

Dette skulle naturligvis være 1.3 millioner netto, ikke brutto. Greit nok, det er en del utgifter forbundet med å ha et legekontor (ansatte, leie av lokaler), men de deler han med to andre leger. Lønnen er uansett skandaløst høy relativt til hva han egentlig bidrar med, og sist, men ikke minst, pengene kommer for det meste fra offentlig hold (sett bort ifra egenandel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til startlønnen for turnusleger kommer for øvrig vakttillegg, som fort blir rundt 100.000 i året.

Privatpraktiserende allmennleger er vel blant de legene som tjener aller best.

Er vel de som både jobber både i det offentlige og driver privat på si.+ at de leier seg ut til sitt eget sykehus.

Har en lege her som driver og pynter på damene i fritiden. Så på inntekten hans nå for 2002 og inntekten da var på 2.2 mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle naturligvis være 1.3 millioner netto, ikke brutto. Greit nok, det er en del utgifter forbundet med å ha et legekontor (ansatte, leie av lokaler), men de deler han med to andre leger. Lønnen er uansett skandaløst høy relativt til hva han egentlig bidrar med, og sist, men ikke minst, pengene kommer for det meste fra offentlig hold (sett bort ifra egenandel).

Kan være enig at fastlegelønnen kunne vært litt lavere enn det den er;MEN poenget mitt er at leger har et utrolig stort ansvar og en lang utdannelse! De fortjener derfor;mener jeg,den lønnen de har! De aller fleste ihvertfall....noen ordninger er jo bare dumme; for eks tilsynslegen på sykehjemmet jeg jobber,tjener vel ca. det en sykepleier tjener hver dag fordi han er tilsynslege- og kun derfor,så får han i tillegg batalt for en del timer i uka...jeg skjønner godt at folk blir provosert! Tror ikke legeyrket er så avslappet og enkelt som det vi tror...at de som orker å ta en slik utdannelse og ha et slikt ansvar i jobben soin,blir belønnet med 1 mill i året,synes jeg er helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Kan være enig at fastlegelønnen kunne vært litt lavere enn det den er;MEN poenget mitt er at leger har et utrolig stort ansvar og en lang utdannelse! De fortjener derfor;mener jeg,den lønnen de har! De aller fleste ihvertfall....noen ordninger er jo bare dumme; for eks tilsynslegen på sykehjemmet jeg jobber,tjener vel ca. det en sykepleier tjener hver dag fordi han er tilsynslege- og kun derfor,så får han i tillegg batalt for en del timer i uka...jeg skjønner godt at folk blir provosert! Tror ikke legeyrket er så avslappet og enkelt som det vi tror...at de som orker å ta en slik utdannelse og ha et slikt ansvar i jobben soin,blir belønnet med 1 mill i året,synes jeg er helt greit.  :)

Hadde det utelukkende vært fordi leger har lang utdanning og ansvarsfull jobb de hadde fått sin lønn for, så hadde saken vært grei. Men nå er det slik at de får lønnen de får fordi fagforeningen deres er sterk, og fungerer mer som bukken og havresekken. Når leger forhandler fram at de ikke skal starte operasjoner etter et visst klokkeslett (tror det er to eller tre), men ikke har problemer å operere noen i sin private praksis senere på kvelden, anbefaler pasienter å gå til den private praksisen til kollegaer senere på kvelden, og forventer at deres kollegaer gjør det samme med sine pasienter, og leier ut sine tjenester som private konsulenter til den offentlige helsevesenet etter at det offentlige har sponset deres dyre medisinutdanning, så synes jeg legeetikken er litt fallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det utelukkende vært fordi leger har lang utdanning og ansvarsfull jobb de hadde fått sin lønn for, så hadde saken vært grei. Men nå er det slik at de får lønnen de får fordi fagforeningen deres er sterk, og fungerer mer som bukken og havresekken. Når leger forhandler fram at de ikke skal starte operasjoner etter et visst klokkeslett (tror det er to eller tre), men ikke har problemer å operere noen i sin private praksis senere på kvelden, anbefaler pasienter å gå til den private praksisen til kollegaer senere på kvelden, og forventer at deres kollegaer gjør det samme med sine pasienter, og leier ut sine tjenester som private konsulenter til den offentlige helsevesenet etter at det offentlige har sponset deres dyre medisinutdanning, så synes jeg legeetikken er litt fallende.

Helt enig, det er faktisk slik det fortoner seg. Lægeforneingen er og blir en sterk pampeforening som har makt over forhandlerne og "alle de andre" rundt stats-bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforeninger er til for å ivareta interessene til medlemmene sine. Alle fagforeninger gjør det.

Ansvaret her ligger hos myndighetene (i siste instans Stortinget), som lar Legeforeningen få gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...