Gå til innhold

Lege

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lægeforeningen styrer staten, den er jo grei.

Leger gjør en kjempejobb og fortjener høy lønn! Men: må si meg enig i at lønnen for denne gruppen, selv i offentlig sektor, er way over the top. Spesielt sammenliknet med andre tilsvarende grupper.

Ingen tør å si i mot Lægeforeningen. Alle statlgie forhandlingssammmneslutninger er redde for Lægeforeningen og går med på alle lønnskrav de har hvert eneste år.

:ler: Norge: a country for the specials

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I sjukehus har du tre typar legar:

1) turnuslegar - som har eitt års obligatorisk teneste på sjukehus etter studietida, samt eit halvår i allmennpraksis

2) assistentlegar - som er under spesialisering

3) overlegar - som er spesialistar

Man trenger ikke være spesialist for å være overlege!! ;)

Synes denne tråden er ganske latterlig å lese...mange som ikke skjønner hvorfor leger skal tjene så godt som de gjør,og andre som tror legestudeiet ikke er stort vanskeligere enn sykepleien!

Jeg er selv hjelpepleier og vet hvor frustrerende det kan være å stresse rundt dag etter dag på gamlehjem og tjene 250 000 i året,og da tenke på at leger som utdad virker som har en mer "behagelig" jobb,tjener 4-5 ganger så mye! Men man kan ikke se på det sånn...

Jeg har utrolig stor respekt for leger! De har klart en utrolig vanskelig utdannelse og har et stort ansvar i jobben sin! Man kan ikke sette dette yrket opp mot en sykepleier...

Jeg synes leger er den yrkesgruppen som virkerlig fortjener høy lønn.Det finnes mange andre yrker jeg heller stiller meg spørrende til når det gjelder lønnen...Men vil allikvel også komme med at sykepleier/annet helseperonell¨lønn er aaalt for lav! Vi gjør en utrolig viktig jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles legen som  bestemmer medisinbruken  ;)  Men av praktiske  årsaker har man bevilget myndighet nedover til sykepleier og annet kvalifisert personell.  Sykepleierne DOSERER og utleverer medisinen ( utlevering gjør forøvrig også hjelpepleierne)

Jo sykpleierne doserer, og de skal utlevere. Er det en sykepleier/vernepleier på vakt er det denne som skal gi medisiner til pasienten.

Anyway, det er så mange forutsetninger for hvorvidt en lege fortjener sin lønn eller ikke, at det blir vanskelig å dra felles linjer, men slik er det på alle arbeidsplasser, det være seg sykehus eller rimi. Men sånn rent generelt er jeg av den oppfatning av at en lege fortjener høyere lønn. Og selvfølgelig pleiere- det være seg syke/verne/hjelpe(og oms.arb)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være spesialist for å være overlege!! ;)

Synes denne tråden er ganske latterlig å lese...mange som ikke skjønner hvorfor leger skal tjene så godt som de gjør,og andre som tror legestudeiet ikke er stort vanskeligere enn sykepleien!

Jeg er selv hjelpepleier og vet hvor frustrerende det kan være å stresse rundt dag etter dag på gamlehjem og tjene 250 000 i året,og da tenke på at leger som utdad virker som har en mer "behagelig" jobb,tjener 4-5 ganger så mye! Men man kan ikke se på det sånn...

Jeg har utrolig stor respekt for leger! De har klart en utrolig vanskelig utdannelse og har et stort ansvar i jobben sin! Man kan ikke sette dette yrket opp mot en sykepleier...

Jeg synes leger er den yrkesgruppen som virkerlig fortjener høy lønn.Det finnes mange andre yrker jeg heller stiller meg spørrende til når det gjelder lønnen...Men vil allikvel også komme med at sykepleier/annet helseperonell¨lønn er aaalt for lav! Vi gjør en utrolig viktig jobb :)

Det er når grupper med 6 års utdanning tjener like mye som deg (250.280.000,-) at jeg lurer på hva det var som brast så høyt. Du fortjener din lønn absolutt, og gjerne høyere i og med at hjelpepleiere har en tung og krevende jobb med masse skift og vak på ugunstige tider.

Legene tjener likevel altfor mye i forhold til hva de faktisk gjør (og ikke gjør..) og sykepleierne bør ikke klage, de har fått ganske høye lønninger, takket være alt maset til lederen i NSF, som forøvrig har skreket seg til masse, akkurat slik Helga Hjetland har gjort for lærerne. NITO står sterkt fordi det er ingeniørmangel i Norge og følgelig kan en vanlig 3-årig ingeniør tjene ganske mye selv i en fattig kommune.

Lønnstaperne er mange grupper i Akafdemikerne, der de mindre forbundene ikke er flinke nok overhodet, til å forhandle lønn og tenke intersser i forhold til samfunnets kake. Lønnstaperne er akademikere med 6 års høyere utdanning.

Unntatt legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sykpleierne doserer, og de skal utlevere. Er det en sykepleier/vernepleier på vakt er det denne som skal gi medisiner til pasienten.

Dette stemmer ikke i praksis ;-)

Jeg jobber som hjelpepleier på sykehjem og jeg deler da ut medisiner rett som det er. Og det på tross av at det også er sykepleiere på vakt. Godt å vite at jeg kan nekte å gjøre dette neste gang jeg blir bedt om å ta medisinudelingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi fått beskjed om at det er slik det skal være, ergo gir jeg medisiner hvis jeg er på jobb med hjelpepleier/omrsorgsarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en fin tråd. Alt i sjette svar kom misunnelsesargumentet. Jeg koser meg. :-D

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fin tråd. Alt i sjette svar kom misunnelsesargumentet. Jeg koser meg. :-D

Jeg er av en annen oppfatning enn deg, Virvel. Jeg tolker ikke innleggene som misunnelse men som at flere mener legegruppen er overbetalt i forhold til andre grupper.

Det er aldri debatt om legens lønninger i aviser og annen media så klart det kommer fram når det først diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av en annen oppfatning enn deg, Virvel. Jeg tolker ikke innleggene som misunnelse men som at flere mener legegruppen er overbetalt i forhold til andre grupper.

Det er aldri debatt om legens lønninger i aviser og annen media så klart det kommer fram når det først diskuteres.

Jeg tror kanskje Virvel mente det samme som deg... at misunnelsesargumentet var en sånn beskyldning som måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvor engasjerte noen kan bli i andres/egen lønn...

Og ja, verden er urettferdig - for det er stor sannsynlighet for at det jeg mener vil være en rettferdig lønnsfordeling, vil du mene er en meget urettferdig lønnsfordeling, f.eks.

Synes forøvrig det er helt greit at leger tjener godt, jeg. De er jo ikke akkurat den eneste høytlønnete yrkesgruppen i verden. Og om det er viktig å tjene godt så får man velge en utdannelse som fører til et høytlønnet yrke. Jeg synes ikke det er urettferdig at jeg ikke har åtte ukers sommerferie, slik som lærerne har. Hadde mye ferie vært viktig for meg, hadde jeg blitt lærer. Lønn, gode muligheter for å få jobb og muligheter for fleksibel arbeidtid var en del av grunnlaget for mitt valg av studium - selvsagt i kombinasjon med en interesse for fagområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si om hjelpepleieren har godkjent medisinkurs, da? Hvis ikke er det selvsagt sykepleieren som skal dosere og gi.

Hilsen en ufaglært som har delt ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si om hjelpepleieren har godkjent medisinkurs, da? Hvis ikke er det selvsagt sykepleieren som skal dosere og gi.

Hilsen en ufaglært som har delt ut medisiner.

hjelpepleier og annet ufaglært personale må ha godkjent medisinkurs for å kunne dele ut medisiner ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstår du meg. Jeg tolker heller ikke innleggene her som misunnelse, men det er alltid noen som hiver ut det argumentet der, uansett hva som diskuteres. "Hvorfor er alle modeller tynne?" "Du er bare misunnelig!"

"Hvorfor tjener leger mye?" "Du er misunnelig!"

Det irriterer meg grenseløst, men jeg morer meg litt med å se hvor fort ordet misunnelse dukker opp i diskusjoner. Denne her var raskt ute. :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da misforstår du meg. Jeg tolker heller ikke innleggene her som misunnelse, men det er alltid noen som hiver ut det argumentet der, uansett hva som diskuteres. "Hvorfor er alle modeller tynne?" "Du er bare misunnelig!"

"Hvorfor tjener leger mye?" "Du er misunnelig!"

Det irriterer meg grenseløst, men jeg morer meg litt med å se hvor fort ordet misunnelse dukker opp i diskusjoner. Denne her var raskt ute. :icon_smile:

Hvorfor er det så rart da :klø:

Alle vet vel at det kun er misunnelsen som er sterkere enn kjønnsdriften i lille Noreg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke misunnelse preger denne debatten, det er jeg ikke enig med den siste gjesten i. Jeg tror også at det ikke stemmer det som den gjesten påstår. Jeg oppfatter hvertfall ikke nordmenn som mer misunnelige enn andre.

Legegruppen tjener unormalt mye i forhold til hva de faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legegruppen tjener unormalt mye i forhold til hva de faktisk gjør.

Nja...men ikke iforhold til hvilket ansvar de har OG utdannelsen de har tatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hjelpepleier  og annet ufaglært personale  må  ha  godkjent medisinkurs for  å  kunne dele  ut medisiner ja.

Skjønner at innlegget mitt kunne feiltolkes - jeg vet jo at man må ha kurs. Men egentlig lurte jeg på om sykepleieren har "forrang" for å dosere og dele ut medisin om det samtidig er en hjelpepleier med godkjent kurs på jobb?

Hilsen den ufaglærte (som selvfølgelig iKKE hadde lov til å dele ut medisin, men som ikke visste det)

--------------

Når det gjelder misunnelse/ikke misunnelse som diskuteres på slutten her tror jeg flere ting spiller inn. Jeg er enig i at enkelte legegrupper har veldig høy lønn. Fastlegeordningen bidrar til dette, uten at det etter min lille erfaring egentlig gir så veldig mye tilbake til oss brukere.

Men det er samtidig lett (og logisk)? å mistenke folk for å være misunnelige (eller noe liknende, "usselt") når det stadig dukker opp innlegg og tråder hvor man klager på lærer-, sykepleier- og legelønninger enten "ut i lufta" eller satt opp mot èn konkret annen gruppe. Gjerne generaliserende - ofte ser man bort fra spesialiseringer (har ikke kjennskap til videre/etterutdanninger), vaktordninger, lederansvar, faktisk antall arbeidstimer (lærer) osv. Jeg er selv blant de som mener disse gruppene ikke har noen grunn til å klage over lønna si for tida, men samtidig kommer man vel ingen vei med egne lønnskrav eller sure situasjon bare ved å "syte over" andre.

Som det er nevnt tidligere er lønnsgrunnlaget for administrative stillinger basert på litt andre variabler enn legelønn. Men dette orker jeg ikke ta nå, jeg har dessuten ike detaljkunnskaper:-)

Hilsen ei som verken jobber i de høytlønte gruppene eller noe annet som har vært nevnt her. Jeg er frilanser, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men egentlig lurte jeg på om sykepleieren har "forrang" for å dosere og dele ut medisin om det samtidig er en hjelpepleier med godkjent kurs på jobb?...

Ja, er slik regelverket er. En sykepleier/vernepleier doserer medisiner. Det er også de som skal levere ut medisiner når de er på arbeid. Har ikke disse mulighet til å gjøre det, er forhindret på et eller annet vis, kan en hjelpepleier med godkjent kurs dele ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Leger tjener glatt 2-3 ganger så mye som sykepleiere, og mye mer enn for eksempel psykologer.

Alt dette har oppstått som følge av legemangel. For å få de få legene man har hatt til å jobbe ræva av seg har man kasta penger etter dem.

Løsninga for samfunnet er å utdanne flere leger. Mange fler. Gjerne 50% fler på innenlands universiteter. Og selv da ville vi nok ha behov for å importere leger utdanna i utlandet.

Da Lægeforeningen har en finger med i spillet når det kommer til antallet som utdannes, vil dette aldri skje. De passer godt på lønningene sine. Det fåtallet fikk med seg for noen år siden, var at omlag halvparten av helsemilliarden gikk til å øke legenes lønninger, ikke til å utdanne flere eller oppgradere sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...men ikke iforhold til hvilket ansvar de har OG utdannelsen de har tatt!  :)

Fastlegen min er et nek av dimensjoner og han tjener 1.3 millioner brutto i året, bare 41 år gammel. Såvidt jeg vet er det en del mer enn Jens Stoltenberg og andre leger ved sykehus som faktisk gjør noe viktig. Denne fastlegen tjener ikke mye fordi han er dyktig, men som en konsekvens av et tåpelig regelverk. Nå har jeg forresten hoppet av hele fastlegeordningen, ettersom jeg ikke ville bidra med inntekt til nevnte brødhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...