Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #41 Del Skrevet 12. januar 2006 det er de som har fastlegepraksis som håver inn penger. De fleste som ikke er spesialister av noe slag eller jobber på sykehus har en langt mer edruelig lønn. Nå kunne nok søstra mi tjent atskillig mer men prioriterer å jobbe som stipendiat. ← Trur nok legar kjem til å greia seg godt i livet uansett kva dei velg å gjera Greit nok det, men då bør dei vera verdt pengane også! :pippi: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 12. januar 2006 #42 Del Skrevet 12. januar 2006 Nå har jeg gjort litt research. Litt sånn på siden av tråden... På sykehus er alle leger enten spesialister eller på vei til å bli det - med unntak av turnuslegene, som jo kan velge å bli allmennleger uten spesialisering etter at de er ferdig i turnus. Alle overleger er spesialister. Alle assistentleger er i prinsippet under spesialisering, selv om de ikke nødvendigvis følger et opplagt løp. (Spesialisering tar vanligvis 5-6 år, og det er ikke gitt at du får den jobben du trenger for å bli ferdig med spesialiseringen din akkurat når du vil ha den.) Å være assistentlege til evig tid går selvfølgelig an, men da får man dårligere lønn, så det er ikke veldig mange som gjør det. Så ja, spesialistene får altså bedre lønn enn ikke-spesialistene (noe som heller ikke er så rart, siden de har en mer kompetanse.) Er du privatpraktiserende, har du som regel også en spesialitet, med unntak av de 4 av 10 allmennleger som ikke er spesialister i allmennmedisin. Og jeg vil tro at en spesialist i allmennmedisin får bedre betalt enn en "vanlig" allmennlege, uten at jeg har dokumentasjon på det. Og det er nok fastlegene og de privatpraktiserende spesialistene (f.eks. øyeleger) som tjener best, etter det jeg har hørt. Sykehus og kommunehelsetjeneste er på langt nær like lukrativt - men så er det jo ikke alle som velger jobb ut fra pengene, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #43 Del Skrevet 12. januar 2006 Bra jobba, Rognebær! Det var ganske oppklarande, litt greit å vita kva me diskuterar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 12. januar 2006 #44 Del Skrevet 12. januar 2006 Bra jobba, Rognebær! Det var ganske oppklarande, litt greit å vita kva me diskuterar ← Ikke sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ananas Skrevet 12. januar 2006 #45 Del Skrevet 12. januar 2006 Leger kan tjene nesten latterlig mye, og har helt spesielle arbeidsordninger, som vakter som varer et døgn eller lengre. Leger tjener glatt 2-3 ganger så mye som sykepleiere, og mye mer enn for eksempel psykologer. Alt dette har oppstått som følge av legemangel. For å få de få legene man har hatt til å jobbe ræva av seg har man kasta penger etter dem. Løsninga for samfunnet er å utdanne flere leger. Mange fler. Gjerne 50% fler på innenlands universiteter. Og selv da ville vi nok ha behov for å importere leger utdanna i utlandet. Det er ikke mange nok leger før det er bortimot umulig for nyutdannede leger å få seg fast offentlig jobb andre steder enn på bygda. Slik er det for for eksempel fysioterapeuter i dag. Så kan man jo gjette hva Den Norske Lægeforening mener om dette spørsmålet. Det er nå så. Men hvorfor myndighetene lar dem få bestemme, det er et større mysterium. Dette er min store kjepphest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #46 Del Skrevet 13. januar 2006 Leger kan tjene nesten latterlig mye, og har helt spesielle arbeidsordninger, som vakter som varer et døgn eller lengre. Leger tjener glatt 2-3 ganger så mye som sykepleiere, og mye mer enn for eksempel psykologer. Alt dette har oppstått som følge av legemangel. For å få de få legene man har hatt til å jobbe ræva av seg har man kasta penger etter dem. Løsninga for samfunnet er å utdanne flere leger. Mange fler. Gjerne 50% fler på innenlands universiteter. Og selv da ville vi nok ha behov for å importere leger utdanna i utlandet. Det er ikke mange nok leger før det er bortimot umulig for nyutdannede leger å få seg fast offentlig jobb andre steder enn på bygda. Slik er det for for eksempel fysioterapeuter i dag. Så kan man jo gjette hva Den Norske Lægeforening mener om dette spørsmålet. Det er nå så. Men hvorfor myndighetene lar dem få bestemme, det er et større mysterium. Dette er min store kjepphest ← Det er ikke bare å øke antall studenter med 50%. Det kommer i såfall til å koste dyrt, selv om det nok på lang sikt ville lønne seg samfunnsøkonomisk. En medisinstudent koster omtrent det samme som 30 juss studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 13. januar 2006 #47 Del Skrevet 13. januar 2006 Løsninga for samfunnet er å utdanne flere leger. Mange fler. Gjerne 50% fler på innenlands universiteter. Og selv da ville vi nok ha behov for å importere leger utdanna i utlandet. Det er ikke mange nok leger før det er bortimot umulig for nyutdannede leger å få seg fast offentlig jobb andre steder enn på bygda. Slik er det for for eksempel fysioterapeuter i dag. ← Hva legeforeningen mener om dette, aner jeg ikke, men per i dag utdannes det så mange leger at det er flere legestudenter enn turnusplasser, noe som hovedsakelig skyldes at veldig mange reiser utenlands for å studere medisin. Og man blir ikke ferdige med studiet før man har gjennomført turnusen. Det vil si at per i dag hoper det seg opp med halvferdige leger som ikke får gjort ferdig utdannelsen sin engang fordi det rett og slett er for mange studenter. Hvor nyttig er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #48 Del Skrevet 13. januar 2006 Leger kan tjene nesten latterlig mye, og har helt spesielle arbeidsordninger, som vakter som varer et døgn eller lengre. Leger tjener glatt 2-3 ganger så mye som sykepleiere, og mye mer enn for eksempel psykologer. Alt dette har oppstått som følge av legemangel. For å få de få legene man har hatt til å jobbe ræva av seg har man kasta penger etter dem. ← Å tjene mye når man jobber slike skift/vaktordninger som endel leger gjør er vel ikke så rart. Jeg har en bror med svennebrev som tjener ca 450 000 i året fordi han er med på en vaktordning på jobben sin - han kan bli utkalt når som helst på døgnet. Det er en gi og ta-situasjon. Jeg har en nær slektning som er overlege på et offentlig sykehus og spesialist innen kirurgi, med sikkert 12-15 års utdanning innen medisin, h*n tjener godt. H*n kan bli utkalt til omtrent alle døgnets tider, og jobber mye mer enn 100% - og har selv sagt at for å "henge med på lasset" (dvs jobe høyt oppe i systemet, delta i forskningsmiljøet osv) KAN man ikke jobbe mindre. Dette kompenseres for med lønn - og som vi alle vet er det tross alt ikke alt som kan kjøpes for penger. det er snakk om prioriteringer; min slektnig har valgt denne karrieren (det faglige og pengene), og det går på bekostning av familielivet, fritid, hva man orker osv. Leger innen det private tjener mye mer enn min slektning gjør. Man kan diskutere om dette er "rett", antagelig er det ikke det, men de gir en jo også et tilbud mange synes er bedre enn det offentlige. Fastlegeordningen kan man også diskutere, personlig har jeg sett mest ulemper ved denne. Et hjertesukk til de som alltid må sette en yrkesgruppe opp mot en annen: Skyldes det at man er misfornøyd med sin egen jobb - vel, så skift beite. Skyldes det misunnelse - vel, det er en sabla dårlig egenskap. Noen grupper er lavtlønte, noen har etter min mening for lav lønn i forhold til arbeidstyngde - akademikere i administrative stillinger er ikke blant de dårligst stilte ettter min mening. Slett ikke sykepleiere heller. Hjelpepleiere synes jeg kunne hatt bedre lønn. Men noe av det viktigste er vel at lønn uansett ikke gjør hverdagen din på jobb så veldig annerledes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kommune-observatør Skrevet 13. januar 2006 #49 Del Skrevet 13. januar 2006 - Leger (6 års utdanning) tjener alt for mye i forhold til andre grupper. De fleste kommunale tjener over millionen. - Sykepleiere (3 års utdanning) tjener meget godt for tiden, spesielt med skifttillegg og andre tillegg: kommunalt (som ert laveste nivå) gi rlønninger på 300 - 430.000,- til sykepleiere og avdelingssykepleiere. - Lønnstaperne er alle andre grupper med 5 og 6 års høyere utdanning: arealplanleggere, næringsrådgivere, skogbrukssjefer, jordbrukssjefer, sivilingeniører, konsulenter og rådgivere innen næring/kultur. De med 6-års utdanning er taperne mens vinnerne er ingeniører, sykepleiere og lærere! Da er det noe galt et sted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #50 Del Skrevet 13. januar 2006 Et hjertesukk til de som alltid må sette en yrkesgruppe opp mot en annen: Skyldes det at man er misfornøyd med sin egen jobb - vel, så skift beite. Skyldes det misunnelse - vel, det er en sabla dårlig egenskap. ← Men en veldig menneskelig og naturlig egenskap som det er vanskelig å gjøre noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 13. januar 2006 #51 Del Skrevet 13. januar 2006 - Leger (6 års utdanning) tjener alt for mye i forhold til andre grupper. De fleste kommunale tjener over millionen. - Sykepleiere (3 års utdanning) tjener meget godt for tiden, spesielt med skifttillegg og andre tillegg: kommunalt (som ert laveste nivå) gi rlønninger på 300 - 430.000,- til sykepleiere og avdelingssykepleiere. - Lønnstaperne er alle andre grupper med 5 og 6 års høyere utdanning: arealplanleggere, næringsrådgivere, skogbrukssjefer, jordbrukssjefer, sivilingeniører, konsulenter og rådgivere innen næring/kultur. De med 6-års utdanning er taperne mens vinnerne er ingeniører, sykepleiere og lærere! Da er det noe galt et sted! ← Oi! Kan jeg tjene så mye? 300 - 430.000? Da regner du vel med ganske mange års ansinnitet, og over 400.000 må være avdelings sykepleiere? Skift tillegget er jo ikke så mye da, 23 kr timen er jo helge tillegget? Jeg syns personlig at legen fortjener lønna si, vel.... de aller fleste vertfall. Noen leger trenger ett kurs i pasient behandling og fokeskikk, er min erfaring til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #52 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg syns personlig at legen fortjener lønna si, vel.... de aller fleste vertfall. Noen leger trenger ett kurs i pasient behandling og fokeskikk, er min erfaring til nå. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 13. januar 2006 #53 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg syns personlig at legen fortjener lønna si, vel.... de aller fleste vertfall. Noen leger trenger ett kurs i pasient behandling og fokeskikk, er min erfaring til nå. ← Det samme kan sier om mange sykepleiere ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #54 Del Skrevet 13. januar 2006 Hva legeforeningen mener om dette, aner jeg ikke, men per i dag utdannes det så mange leger at det er flere legestudenter enn turnusplasser, noe som hovedsakelig skyldes at veldig mange reiser utenlands for å studere medisin. Og man blir ikke ferdige med studiet før man har gjennomført turnusen. Det vil si at per i dag hoper det seg opp med halvferdige leger som ikke får gjort ferdig utdannelsen sin engang fordi det rett og slett er for mange studenter. Hvor nyttig er det? ← Svaret er at dette er nyttig for enkelte På den ene siden kontrolleres tilstrømmen av leger hvert år slik at en lettere kan skylde på legemangel for å holde lønningene oppe. At det hoper seg opp leger som ikke får sin rett til å praktisere er på den måten svært så nyttig for alle de som er ferdigutdannede allerede. At det finnes leger som har studert utenfor norge er nyttig for alle som er pasienter og som ikke har egeninteresser utover det å være pasient. Når du er ferdigutdannet som lege er det ingen som bryr seg om du hadde 60 skolepoeng og kom inn, eller 59 og ikke kom inn, annent enn deg selv kanskje, og et par drittsekker. Stort sett så handler det bare om å bli en god lege. Det er et sterkt hierarki på sykehuset, og alle sykepleiere, leger osv. vet hvem som er flinke, og hvem som ikke er det. Greit nok, hva har det med utenlandsstudenter å gjøre? Vel, for å kunne studere i utlandet må du gjøre en liten anstrengelse. Døra er ikke vidåpen for å kunne studere medisin i utlandet, og det er ikke så mange som gjør det som en kan få inntrykk av. Derfor får vi leger fra tyskland, australia, polen etc. som har slitt seg igjennom studiet og som har god motivasjon (en antakelse) Blant disse vil vi også finne folk som rent intellektuellt har nok kapasitet til å tilføre det norske fagmiljøet noe norske studenter kanskje ikke har like gode forutsetninger for. F.eks finner utenlandske studenter fort ut at det er en del medikamenter som rett og slett ikke er tilgjengelige i norge. Dette vil ikke norske studenter være obs på i samme grad. Kanskje skyldes det noe faglig som norsk ekspertise har bedre greie på, eller kanskje skyldes det en systemfeil og misoppfattelser? Bare et eksempel. Jeg tror ikke en får lønningene automatisk ned, og dekningen bedre, ved å øke antallet som studerer medisin. Helsetjenesten i norge (og overalt ellers som jeg vet om) bærer ikke akkurat preg av modellperfekt fri konkurranse. Akkurat hva som styrer forholdene i norsk helsetjeneste skal jeg ikke si 100% sikkert (ennå), men det jeg kan si 100% sikkert, er at det ikke er en spesiell faglig grunn til at leger må ha latterlig usunne vakter og arbeidstimer til de utgjør en helsefare for pasientene, selv med 15 stk cappucino innabords. Her er det systemet, evt. gruppeforventninger til hvor mye en må jobbe, som er pådrivende, tipper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ananas Skrevet 13. januar 2006 #55 Del Skrevet 13. januar 2006 Det vil si at per i dag hoper det seg opp med halvferdige leger som ikke får gjort ferdig utdannelsen sin engang fordi det rett og slett er for mange studenter. ← Dette problemet er løst, det finnes nå flere turnusplasser enn studenter til å dekke dem opp. (http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=5627) Spørsmålet om å utdanne flere leger dreier seg ikke bare om legelønninger. Leger sitter på en utrolig verdifull kompetanse, og det er svært viktig for samfunnet å ha nok av dem. Når for eksempel tilogmed psykiatriske sykehus i de aller største byene har problemer med å få mange nok og stabile leger, da er det ikke mange nok leger, og man bør derfor utdanne fler. Jeg har ikke regna på det, men jeg ser for meg at det det koster å utdanne en lege er småpenger iforhold til å få utført samme jobben med vikarer eller overtid. Leger tjener grisemye, fordi de har forlangt og fått store lønnstillegg, fordi de *må* jobbe mye, fordi det ikke er mange nok leger. Mange sykepleiere går i turnus med tre skift, uten at de blir rike av den grunn. Døgnvakter for leger er ei ordning som finnes fordi det nettopp er for få leger til å få det til å gå rundt på andre måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #56 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg vet om flere allmennleger som gjør en slett og dårlig jobb: elendig menneskekunnskaper, innadvendte, fåmælte, lite informative, lite pedagogiske, lite forklarende og ikke forståelsesfulle i det hele tatt. De skriver ut respeter og stiller ingen spørsmål. Og de skal tjene over en million i kommunen. Jeg blir provosert, ja. Håper vi får drøssevis av utenlandske leger og utenlandsstudenter som har studert i utlandet tilbake til Norge: vi trenger så mange leger som vi kan! Jeg synes ikke legene har noen grunn til å kreve så høye lønninger, håper flere leger kan presse lønningene ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #57 Del Skrevet 13. januar 2006 - Leger (6 års utdanning) tjener alt for mye i forhold til andre grupper. De fleste kommunale tjener over millionen. - Sykepleiere (3 års utdanning) tjener meget godt for tiden, spesielt med skifttillegg og andre tillegg: kommunalt (som ert laveste nivå) gi rlønninger på 300 - 430.000,- til sykepleiere og avdelingssykepleiere. - Lønnstaperne er alle andre grupper med 5 og 6 års høyere utdanning: arealplanleggere, næringsrådgivere, skogbrukssjefer, jordbrukssjefer, sivilingeniører, konsulenter og rådgivere innen næring/kultur. De med 6-års utdanning er taperne mens vinnerne er ingeniører, sykepleiere og lærere! Da er det noe galt et sted! ← Vet du - jeg regner med du er en av de som til stadighet bidrar til sure stikk mot spesielt leger, sykepleiere og lærere. Og jeg regner med du er en av de stakkars kommunalt ansatte med seks års utdanning. Jeg kjenner selv noen av disse (siv.ing), og har faktisk ikke hørt dem klage. De tjener ikke dårlig. Og i motsetning til et flertall av de med millionlønninger har de en 9-4-jobb (evt 8-4, hva vet jeg) - ikke vaktordninger, større ekstraansvar/ekstraoppgaver osv. Jeg er enig i mye av kritikken mot fastlegeordningen, da den etter min mening ofte gir for stor lønnsmessig uttelling i forhold til tilbudet man får som pasient (her jeg bor er det laaang ventetid på legetime og stor motvilje mot å gi deg time hos h*n som IKKE er fastlegen din). Dårlige egg finnes også innen alle yrkesgrupper. Men at allmennpraktiserende leger tjener så sinnsykt bra er jeg uenig i. Lønna er vel dessuten et middel for å beholde folk i det offentlige når alternativvet er å tjene mer som privatpraktiserende. En av grunnene til at en del etter din mening tilsvarende stillinger i det offentlige er dårligere betalt er tross alt ikke legenes feil. Jeg tror det blant annet skyldes følgende: - mange av stillingene, i hvert fall innen administrasjon, rådgivning, konsulenttjenester, er lite spesifikke - man MÅ ikke ha seks års utdanning, og praksis har kanskje blitt gradvis endret fra at man jobbet seg fram innen kommunen uten å nørvendigvis ha ørtogførti mellomfag. I dag er det mange fler som har lang og (ofte) lite spesifikk udanning som får slike jobber, og som kanskje føler seg snytt fordi de ikke får uttelling for alle årene. -De yrkesgruppene du er misunnelig på er "smale" yrkesgrupper med sterke fagforbund som helt klart har bidratt til lønnsforholdene. Kanskje du, eller andre av de yrkesgruppene du nevner, burde jobbe for å styrke deres fagforeninger, og be dem sette fokus på lønn? -Husk at selv om du kanskje føler deg dårlig betalt (jeg vil uansett anta du har en del over 300 000 i året? Samboern min har tre års utdanning innen sosialfag og tjener 280 000 med to års ansinnitet) er det alltids en del fordeler ved å være offentlig ansatt - trygg stilling, godt oppsigelsesvern, gode forsikringsordninger (ikke i min kommune, hehe, de dreit seg ut), en del steder har de gode spare- og låneordninger osv. Dette gir i praksis utslag på økonomien din. Håper du får sove godt nå :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ananas Skrevet 13. januar 2006 #58 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg kommer snart til å bli cand.polit, en utdanning som gir jobber som kommer dårlig ut lønnsmessig i forhold til utdanningslengde. Det synes jeg er greit. Hvis jeg hadde vært opptatt av å bli rik hadde jeg gjort helt andre valg. Jeg tror jeg kommer til å ha penger nok uansett, så lenge jeg får meg en jobb som står noenlunde i stil med utdanninga mi. Jeg er enig i mye av kritikken mot fastlegeordningen, da den etter min mening ofte gir for stor lønnsmessig uttelling i forhold til tilbudet man får som pasient ← Legene ville ikke ha fastlegeordningen, de var imot hele greia. Først da Tore Tønne som helseminister la noen hundre millioner ekstra på forhandlingsbordet, blei det flertall i uravstemningen i almenpraktisernde legers forening. Fastlegeavtalen var et prestisjeprosjekt som *skulle* gjennom og for å få det til måtte man kjøpe seg støtte fra legene. Det som primært gir bedre tilgang på almenleger, er flere almenleger. Da trengs det flere leger. Fastlegeordningen påvirker dette i liten grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #59 Del Skrevet 13. januar 2006 Vet du - jeg regner med du er en av de som til stadighet bidrar til sure stikk mot spesielt leger, sykepleiere og lærere. Og jeg regner med du er en av de stakkars kommunalt ansatte med seks års utdanning. Jeg kjenner selv noen av disse (siv.ing), og har faktisk ikke hørt dem klage. De tjener ikke dårlig. Og i motsetning til et flertall av de med millionlønninger har de en 9-4-jobb (evt 8-4, hva vet jeg) - ikke vaktordninger, større ekstraansvar/ekstraoppgaver osv. Jeg er enig i mye av kritikken mot fastlegeordningen, da den etter min mening ofte gir for stor lønnsmessig uttelling i forhold til tilbudet man får som pasient (her jeg bor er det laaang ventetid på legetime og stor motvilje mot å gi deg time hos h*n som IKKE er fastlegen din). Dårlige egg finnes også innen alle yrkesgrupper. Men at allmennpraktiserende leger tjener så sinnsykt bra er jeg uenig i. Lønna er vel dessuten et middel for å beholde folk i det offentlige når alternativvet er å tjene mer som privatpraktiserende. En av grunnene til at en del etter din mening tilsvarende stillinger i det offentlige er dårligere betalt er tross alt ikke legenes feil. Jeg tror det blant annet skyldes følgende: - mange av stillingene, i hvert fall innen administrasjon, rådgivning, konsulenttjenester, er lite spesifikke - man MÅ ikke ha seks års utdanning, og praksis har kanskje blitt gradvis endret fra at man jobbet seg fram innen kommunen uten å nørvendigvis ha ørtogførti mellomfag. I dag er det mange fler som har lang og (ofte) lite spesifikk udanning som får slike jobber, og som kanskje føler seg snytt fordi de ikke får uttelling for alle årene. -De yrkesgruppene du er misunnelig på er "smale" yrkesgrupper med sterke fagforbund som helt klart har bidratt til lønnsforholdene. Kanskje du, eller andre av de yrkesgruppene du nevner, burde jobbe for å styrke deres fagforeninger, og be dem sette fokus på lønn? -Husk at selv om du kanskje føler deg dårlig betalt (jeg vil uansett anta du har en del over 300 000 i året? Samboern min har tre års utdanning innen sosialfag og tjener 280 000 med to års ansinnitet) er det alltids en del fordeler ved å være offentlig ansatt - trygg stilling, godt oppsigelsesvern, gode forsikringsordninger (ikke i min kommune, hehe, de dreit seg ut), en del steder har de gode spare- og låneordninger osv. Dette gir i praksis utslag på økonomien din. Håper du får sove godt nå :-) ← Jeg oppfatter ditt innlegg som nokså..hva skal jeg si...hovmodig. Jeg er sivilingeniør, har tildigere jobbet noen år i en kommune (første jobben) og har beveget meg over til privat sektor. Heldigivs for meg og min lønn, får jeg si. Da jeg jobbet i kommunal sektor var jeg vitne til folk som "jobbet livet av seg" innen flere områder, i administrasjonen. De tok på seg mye ekstra-prosjekt og oppgaver, meg selv inkludert. Selv om mitt fagforbund er et sterkt forbund og siv.ing'ene står sterkt lønnsmessig, fikk jeg faktisk ikke full uttelling i kommunal sektor. Jeg slet lønnsmessig på linje med flere av de andre nevnte gruppene. Det kan ha noe med en vrang kommuneledelse å gjøre. Jeg er på ingen måte misunnelig på leger eller lærere.. tvert i mot er jeg glad for at jeg ikke jobber som det. Men jeg registrerer at leger, lærere og sykepleiere er grupper som har en lønnsutvikling som overgår enhver annen gruppe, gjerne folk med 5-6 års høyere utdanning (som også jobber ræva av seg). Derfor er jeg veldig glad nå for å kunne jobbe i privat sekt. og for å endelig få en anstendig lønn. Jeg jobber like mye nå som i kommune-sektoren, og det til mer enn dobbelt så høy lønn. Håper du selv får sovet godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #60 Del Skrevet 13. januar 2006 Hva hindrer oss i å skru ned legelønna noe innmari egentlig? Jeg tror ikke vi ville tapt så mange studenter ved å skru ned lønna, da ville bare elever med dårligere karakterer valgt medisin i verste fall... so what? Status alene gjør jo at en ikke trenger lokke med så mye lønn for at noen skal bli leger... Er det flukt til det private vi frykter, eller er staten som arb.giver kanske så ettergivende ovenfor lægeforeningens lønnskrav? Jeg er overrasket over at lønnsnivået til kommunale leger er så høyt. Men på den andre siden begynner jeg å glede meg til jeg er ferdigutdannet.. *dollarøyne* $$$$$$... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå