Gjest årolilja i.i Skrevet 12. januar 2006 #21 Del Skrevet 12. januar 2006 Såvidt eg veit, er alle legar på sjukehus spesialistar eller på veg til å bli det. Det eg først og fremst undra på, var kvifor du snakka om kirurgar OG spesialistar, når kirurgi berre er ein spesialitet som alle andre. (Ein kirurg er jo berre ein litt avansert snekkar. Tek eg ikkje heilt feil, finst det og spesialistar i samfunnsmedisin - der har du kanskje kontorrottene? Og for ALL DEL, det finst dårlege legar som det finst dårlege lærarar og seljarar og alt mogleg anna. ← Er ALLE legar på sjukehus spesialistar? Ja, eg var visst litt utydeleg der, når eg sa kirurgar og spesialistar som om det var to ulike ting. Trudde kanskje ein måtte vera spesialist innanfor for eksempel hjarte og kar, for så å gå vidare til kirurgi. Men det der er eg ikkje så inne på. Det er kontorrotter overalt Ja, sjølvsagt finst det bra og dårlege folk innanfor alle moglege yrker, og eg må også få sei at det finst mange utruleg bra legar der ute også (men dessverre så har desse ofte full liste...). Og ja, legar er utruleg viktige, difor synes eg at det også er viktig at dei rette folka blir lege, sidan det er eit lisensert yrke og har begrensningar for inntak. Er det også nødvendigvis dei med best karakterar som bør bli legar? Kvifor ikkje bruka eit anna krav? Og eg meinte heller ikkje at ALLE legar er overbetalte, men sidan fastlønna er såpass høg, så vil det ofte vera moglegheitar for lite motiverte legar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 12. januar 2006 #22 Del Skrevet 12. januar 2006 Ja, klart at pengane kan vere ein grunn til at nokon blir legar - og det er ikkje ein god grunn. Men eg har ikkje inntrykk av at det er gjengs for dei eg kjenner til som har studert/studerer medisin - heldigvis. I sjukehus har du tre typar legar: 1) turnuslegar - som har eitt års obligatorisk teneste på sjukehus etter studietida, samt eit halvår i allmennpraksis 2) assistentlegar - som er under spesialisering 3) overlegar - som er spesialistar Eg trur dette skal vere ganske nærme situasjonen på dei fleste sjukehus, i alle fall. Det vanlegaste spørsmålet ein turnuslege får, er utan tvil "Kva skal du spesialisere deg i?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #23 Del Skrevet 12. januar 2006 Lukter misunnelse lang vei her Du kan jo prøve å komme deg inn på medisinstudiet og fullføre den utdanningen. ← Min far og søster er begge leger så jeg vet godt hva de har vært i gjennom. Jeg er fornøyd på deres vegne at de tjener såpass bra, og kan samtidig forstå andre gruppers reaksjoner fordi hvorfor skulle medisin være så opphøyd bare fordi det kan redde liv? De færreste leger redder liv, de skriver ut resepter og har allmenne konsultasjoner. Jeg har bladd en del i pensumet på medisinstudiet og det ser ikke stort verre ut enn andre lange studium. Litt mer latin men er interessen der er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Louisa Skrevet 12. januar 2006 #24 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har alltid kjent mange leger, under hele min oppvekst. Ja, det er høye karakterkrav for å komme inn (hvertfall i Norge, ikke alle andre steder i resten av verden der ute). Men det er på ingen måte noe verre å være på selve studiet i medisin enn det er i andre studier. De som tror det har en oppblåst respekt for leger Hvis man er interessert i et fag, og det er et studieum på 6 år, finnes det litt mer kropp og latin i medisinstudiet men det er ikke verre enn pugg, pugg, pugg, som i alle andre studier. Mange leger som glemmer hva de har lært under studiet faktisk....de slår opp i bøkene sine i ettertid ved behov og spør kolleger, samt lærer underveis og faktisk, av sine pasienter (men det vet ikke alltid pasienten om..) Nei, tror dere kjenner til for få leger jeg! Medisinstudiet er ikke verre enn et sykepleierstudie, bare mer latin og noe mer kompleksitet. Herregud, skulle tro dere syntes leger er hellige og at de redder så mange liv Det er noen ytterst få som gjør det da. Høy lønn har de, høyest av alle akademikergruppoer som finnes. Jeg vil nok påstå at det ikke er velfortjent i alle tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #25 Del Skrevet 12. januar 2006 Man kommer ikke ut som almennlege når man er ferdig med medisinstudiet. Da er man lege i almen medisin. For å bli almennpraktiserende lege må man ta en videreutdanning på ca 5 år på lik linje med alle andre spesialistutdanninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #26 Del Skrevet 12. januar 2006 Nei, tror dere kjenner til for få leger jeg! Medisinstudiet er ikke verre enn et sykepleierstudie, bare mer latin og noe mer kompleksitet. Må jo nesten være en sykepleier som kommer med en sånn påstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #27 Del Skrevet 12. januar 2006 Man kommer ikke ut som almennlege når man er ferdig med medisinstudiet. Da er man lege i almen medisin. For å bli almennpraktiserende lege må man ta en videreutdanning på ca 5 år på lik linje med alle andre spesialistutdanninger. ← Nå roter du med begrepene her. Er man ferdig utdannet så er man allmenpraktiserende lege. ( dvs om man har en jobb da ;-) der som du tar en spesialistutdannelse er du spesialist i allmennmedisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #28 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) I mange tilfeller ( sier ikke at det er det i ditt da ) så møter legen en pasient. Denne pasienten driter i sin egen helse da han /hun både røyker, er overvektig og har en generell usunn livstil. La oss si at denne pasienten har "udefinerte" muskel/skjelettplager og vil at legen skal "fixe" disse. Hadde jeg vært lege i et sånt tilfelle ville jeg hatt store problemer å la være å si til vedkommende at hun/hun burde kutte ut røyken å komme seg opp av sofaen først for å se om det hjelper. Men hadde man sagt det hadde man vel risikert å mista lisensen. Det er akkurat dette eg meinar, ein må ha medfølelse og kunne setta seg inn i pasienten sin situasjon for å vera lege. Noko du tydlegvis ikkje hadde egna deg til. Med dine"krav" måtte jo medisinutdanningen vare i minst 10 år. Hvor samfunnsøkonomisk er det da? Det eg meinte var at ein kunne kanskje ha begynt direkte på spesialiseringa etter første innleiande året (som ein tannlege), trur ikkje det hadde blitt mindre samfunnsøkonomisk optimalt.. Og selvfølgelig finnes det dårlige leger. Skulle da bare mangle da det finnes dårlige epler i alle yrkesgrupper. Jeg tro r også at folk som kun tenker penger ville valgt seg et annet yrke hvor de kan tjene minst like mye penger hvor det er mindre "egeninnsats". Store deler av medisinstudiet er jo praksis. Mindre "eigeninnsats"? Det er vel som regel ein god del eigeninnsats i dei fleste yrker. Å vera lege betyr ikkje at ein har det yrket med mest "eigeninnsats"! ← Endret 12. januar 2006 av Årolilja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #29 Del Skrevet 12. januar 2006 Nei, tror dere kjenner til for få leger jeg! Medisinstudiet er ikke verre enn et sykepleierstudie, bare mer latin og noe mer kompleksitet. Må jo nesten være en sykepleier som kommer med en sånn påstand ← Det er faktisk sjukepleiarar som gjer det meste av jobben på helseinstitusjonar...No veit eg ikkje kva sjukepleiarlønningane ligg på no, men desse unner eg høg lønn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #30 Del Skrevet 12. januar 2006 ← Det er akkurat dette eg meinar, ein må ha medfølelse og kunne setta seg inn i pasienten sin situasjon for å vera lege. Noko du tydlegvis ikkje hadde egna deg til. Nei du kan slappe av. Jeg er nok ikke lege ;-) Mindre "eigeninnsats"? Det er vel som regel ein god del eigeninnsats i dei fleste yrker. Å vera lege betyr ikkje at ein har det yrket med mest "eigeninnsats"! Du skrev at mange var motivert av pengene og ville bli lege av den grunn. Da prøvde jeg å si at det må da være utdanninger hvor man tjener minst like mye som leger og har en helt annen både lengde på utdanningen og bedre arbeidsvilkår når man er ferdig. Hvis jeg hadde 6 i snitt og bare ville tjene mest mulig hadde jeg IKKE valgt medisin men valgt noe "lettere", hvor jeg ville kommme ut i jobb mye tidligere enn 6 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #31 Del Skrevet 12. januar 2006 Nei du kan slappe av. Jeg er nok ikke lege ;-) Takk og lov! Du skrev at mange var motivert av pengene og ville bli lege av den grunn. Da prøvde jeg å si at det må da være utdanninger hvor man tjener minst like mye som leger og har en helt annen både lengde på utdanningen og bedre arbeidsvilkår når man er ferdig. Hvis jeg hadde 6 i snitt og bare ville tjene mest mulig hadde jeg IKKE valgt medisin men valgt noe "lettere", hvor jeg ville kommme ut i jobb mye tidligere enn 6 år. Vel, med medisin er du garantert jobb og bra lønn resten av livet. Det er du ikkje med kortare utdanning og eit vanskeleg arbeidsmarked... ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #32 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er faktisk sjukepleiarar som gjer det meste av jobben på helseinstitusjonar...No veit eg ikkje kva sjukepleiarlønningane ligg på no, men desse unner eg høg lønn! ← Unner du dem like høy lønn som legene da ? Og du tror det er sykepleierne som gjør det meste av jobben på helseinstusjonene? Javel? Tror du glemmer at det både er hjelpepleiere og ikke minst assistenter som er pasienten nermst i 8 av 10 tilfeller. ( slik er ståa i eldreomsorgen ihvertfall) Fortjener de da ikke samme lønn som sykepleierne da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #33 Del Skrevet 12. januar 2006 Vel, med medisin er du garantert jobb og bra lønn resten av livet. Det er du ikkje med kortare utdanning og eit vanskeleg arbeidsmarked... Men har du 6 i snitt så tilhører du eliten i hvilket som helst studie du velger å ta Disse vil nermest være garantert jobb uansett trass i trange tider på arbeidsmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #34 Del Skrevet 12. januar 2006 Unner du dem like høy lønn som legene da ? Og du tror det er sykepleierne som gjør det meste av jobben på helseinstusjonene? Javel? Tror du glemmer at det både er hjelpepleiere og ikke minst assistenter som er pasienten nermst i 8 av 10 tilfeller. ( slik er ståa i eldreomsorgen ihvertfall) Fortjener de da ikke samme lønn som sykepleierne da? ← Ein må få lønn etter ansvar, men også etter kva du faktisk gjer. Eg har sjølv jobba innanfor ein helseinstitusjon, så eg veit korleis det er der iallfall. Sjukepleiarar har mykje meir ansvar enn hjelpepleiarar (som også gjer ein god jobb). Det er sjukepleiarar som tek dei fleste avgjerder, gir ut medisin, tek blodprøvar osv. Det er kun i dei verste tilfella at lege blir kontakta (innanfor eldreomsorgen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #35 Del Skrevet 12. januar 2006 Men har du 6 i snitt så tilhører du eliten i hvilket som helst studie du velger å ta Disse vil nermest være garantert jobb uansett trass i trange tider på arbeidsmarkedet. ← 6 i snitt frå vidaregåande gir deg ingen inngangsbillett til eit velståande liv. Men er du utruleg smart og har gründeren i deg, så kanskje det går bra! Det er få arbeidsgivarar som anset ein person med lite utdanning og gir han/ho topplønn...Ein 5-årig utdanning blir nok heller føretrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #36 Del Skrevet 12. januar 2006 Ein må få lønn etter ansvar, men også etter kva du faktisk gjer. Eg har sjølv jobba innanfor ein helseinstitusjon, så eg veit korleis det er der iallfall. Sjukepleiarar har mykje meir ansvar enn hjelpepleiarar (som også gjer ein god jobb). Det er sjukepleiarar som tek dei fleste avgjerder, gir ut medisin, tek blodprøvar osv. Det er kun i dei verste tilfella at lege blir kontakta (innanfor eldreomsorgen). ← Det er fremdeles legen som bestemmer medisinbruken Men av praktiske årsaker har man bevilget myndighet nedover til sykepleier og annet kvalifisert personell. Sykepleierne DOSERER og utleverer medisinen ( utlevering gjør forøvrig også hjelpepleierne) Så lønn etter ansvar må jo bety at legen skal tjene attskillig mer enn en sykepleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #37 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er fremdeles legen som bestemmer medisinbruken Men av praktiske årsaker har man bevilget myndighet nedover til sykepleier og annet kvalifisert personell. Sykepleierne DOSERER og utleverer medisinen ( utlevering gjør forøvrig også hjelpepleierne) Så lønn etter ansvar må jo bety at legen skal tjene attskillig mer enn en sykepleier ← Ja, mesteparten av jobben blir gjort av sjukepleiaren uansett. Medisinbruk er vel ikkje ei kjempevanskeleg oppgåva dersom du har 6-årig utdanning...Noko må jo legane også gjera Ja, eg seier ikkje at legen skal ha lita lønn, men nokon tjenar rett og slett for masse, sånn sett i forhold til andre samanliknbare yrker...Ein sjukepleiar tjenar jo nesten berre 1/3 av det ein lege tjenar (om ein er heldig!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #38 Del Skrevet 12. januar 2006 Ja, mesteparten av jobben blir gjort av sjukepleiaren uansett. Medisinbruk er vel ikkje ei kjempevanskeleg oppgåva dersom du har 6-årig utdanning...Noko må jo legane også gjera Ja, eg seier ikkje at legen skal ha lita lønn, men nokon tjenar rett og slett for masse, sånn sett i forhold til andre samanliknbare yrker...Ein sjukepleiar tjenar jo nesten berre 1/3 av det ein lege tjenar (om ein er heldig!). ← En sykepleier tjener da mer enn 1/3 av hva en lege tjener Tror du har litt urealistiske forestillinger hva en lege virkelig tjener ;-) Det er selvfølgelig de med million i året, men dette er ikke normalen. Søstra mi er lege og hennes inntekt er da ikke på mer enn ca 450 tusen. Tror nok at de fleste sykepleiere tjener opp mot 350 tusen med skifttillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 12. januar 2006 #39 Del Skrevet 12. januar 2006 En sykepleier tjener da mer enn 1/3 av hva en lege tjener Tror du har litt urealistiske forestillinger hva en lege virkelig tjener ;-) Det er selvfølgelig de med million i året, men dette er ikke normalen. Søstra mi er lege og hennes inntekt er da ikke på mer enn ca 450 tusen. Tror nok at de fleste sykepleiere tjener opp mot 350 tusen med skifttillegg. ← Dei legane eg kjenner til tjener faktisk i overkant av ein million. Veit at dette ikkje gjeld alle, men dei fleste ligg nok godt over 500 000 kroner i året. Kjem an på alle tillegga dei har (antal pasientar på listene, vakter, lokalisering, erfaring osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #40 Del Skrevet 12. januar 2006 Dei legane eg kjenner til tjener faktisk i overkant av ein million. Veit at dette ikkje gjeld alle, men dei fleste ligg nok godt over 500 000 kroner i året. Kjem an på alle tillegga dei har (antal pasientar på listene, vakter, lokalisering, erfaring osv.) ← det er de som har fastlegepraksis som håver inn penger. De fleste som ikke er spesialister av noe slag eller jobber på sykehus har en langt mer edruelig lønn. Nå kunne nok søstra mi tjent atskillig mer men prioriterer å jobbe som stipendiat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå