Gå til innhold

Lege

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nybegynnerlønnen for leger (turnusleger) er rundt 320.000-350.000 kr. Men, det stiger jo etterhvert. Og man kan ta legevakter. På sykehus er gjennomsnittslønnen rundt 600.000-700.000 og som fastlege kan du tjene rundt 1 million ca. ja. Men, det er gjennomsnitt da, så det varierer etter stilling, antall pasienter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlønn for turnuskandidat i vår kommune ligger på kr. 330.000,-

Allmennlegene i kommunen tjener kr. 1,2 - 1,4 millioner hver.

Hvis dette er kommunalt nivå, regner jeg med at leger tjener mye mer andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

I tillegg til startlønnen for turnusleger kommer for øvrig vakttillegg, som fort blir rundt 100.000 i året.

Privatpraktiserende allmennleger er vel blant de legene som tjener aller best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hellig gruppe?

I så fall ligger startlønnen for en turnuskandidat på kr. 430.000,- i vår lille kommune, der alle holder et generelt lavt lønnsnivå i forhold til andre kommuner ( som i seg selv er lønnstaper-sektoren).

Leger er den gruppen vi aldri hører noe "bråk" fr ai media eller i lønnsoppgjør. Alle kan jo forstå grunnen til det: legene har faktisk så høye lønninger at de ikke vil nevne det høyt en gang for ikke å provosere andre grupper men like lang utdanning, men ikke så "viktig" jobb fordi leger har "ansvar for menneskeliv" som det heter.

Men når man oppsøker en allmennlege i dag er det å skrive ut resepter og stille allmenne spørsmål noe av det viktigste de gjør. Hvorfor tjene så enormt mye bare fordi de har med kroppene til folk å gjøre?

Greit, alle fortjener sin lønn, det er ikke det. Men lege-gruppen har så til de grader mye høyere lønn enn absolutt alle andre at en må lure på hvorfor og om dette er betimelig.

Klart vi ikke hører fra lege-gruppen i offentlig debatt: de ønsker ikke blest om seg og sin lønn, den er nærmest "hellig".

Jeg synes norsk media burde ta dette opp i en artikkelserie eller noe, med fokus på legenes lønninger i Norge, i forhold til hva de faktisk gjør. Det er jo ingen som stiller spørsmål, lurer på noe eller protesterer mot noe her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall ligger startlønnen for en turnuskandidat på kr. 430.000,- i vår lille kommune, der alle holder et generelt lavt lønnsnivå i forhold til andre kommuner ( som i seg selv er lønnstaper-sektoren).

Leger er den gruppen vi aldri hører noe "bråk" fr ai media eller i lønnsoppgjør. Alle kan jo forstå grunnen til det: legene har faktisk så høye lønninger at de ikke vil nevne det høyt en gang for ikke å provosere andre grupper men like lang utdanning, men ikke så "viktig" jobb fordi leger har "ansvar for menneskeliv" som det heter.

Men når man oppsøker en allmennlege i dag er det å skrive ut resepter og stille allmenne spørsmål noe av det viktigste de gjør. Hvorfor tjene så enormt mye bare fordi de har med kroppene til folk å gjøre?

Greit, alle fortjener sin lønn, det er ikke det. Men lege-gruppen har så til de grader mye høyere lønn enn absolutt alle andre at en må lure på hvorfor og om dette er betimelig.

Klart vi ikke hører fra lege-gruppen i offentlig debatt: de ønsker ikke blest om seg og sin lønn, den er nærmest "hellig".

Jeg synes norsk media burde ta dette opp i en artikkelserie eller noe, med fokus på legenes lønninger i Norge, i forhold til hva de faktisk gjør. Det er jo ingen som stiller spørsmål, lurer på noe eller protesterer mot noe her i landet.

Lukter misunnelse lang vei her :roll:

Du kan jo prøve å komme deg inn på medisinstudiet og fullføre den utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

"Så til de grader mye høyere lønn enn absolutt alle andre"?

Det er vel strengt tatt ikke helt riktig - mange i f.eks. næringslivet tjener langt mer enn de fleste leger gjør. I næringslivet forvalter de penger - er det mye viktigere enn menneskeliv?

Jeg synes det er helt OK at en lege tjener mye mer enn jeg gjør, selv om jeg har studert i like mange år. Jobben jeg gjør er viktig, men jeg kan godt ha en dårlig dag på jobben uten at noen dør. Og jeg trenger heldigvis ikke jobbe 26-timers-vakter, for ikke å snakke om at det er helt uproblematisk om jeg glemmer noe av det jeg har lært på studiet mitt.

Hilsen humanist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter misunnelse  lang vei  her  :roll:

Du kan jo prøve å komme deg  inn på medisinstudiet og fullføre den  utdanningen.

Misunnelse? Må det alltid vera det for at ein synes at dei tjener litt i overkant av det som er "normalt"?

Det vanskelegaste er vel det å koma seg inn på sjølve studiet, når ein først har kome inn så er det ikkje ein vanskelegare utdanning enn dei fleste andre. Legestudentar treng heller ikkje karaktermas, dei kan nøya seg med bestått.

Den høge lønna kan vera med på å rekruttera folk til legeyrket som kun tenker pengar, det er neppe desse legane som er best.

Den einaste legetypen som eg meinar fortener den høge lønna si er spesialistar og kirurgar, nokre allmennlegar eg har gått til (faktisk størsteparten) har vore temmelege ubrukelege, får sjeldan brukt det kvarteret eg har krav på og får ikkje svar på spørsmåla mine. Hadde det ikkje vore for den der boka dei alltid slår opp i, så tvilar eg på at dei hadde overlevd ein dag...

Men dette var nok litt på kanten av spørsmålet...Beklagar, gjest...

Endret av Årolilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,leger tjener godt,men jeg synes det er yrkesgruppe som fortjener høy lønn. De har en utrolig vanskelig utdannelse og et utrolig stort ansvar-de er også ufattelig gode å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse? Må det alltid vera det for at ein synes at dei tjener litt i overkant av det som er "normalt"?

Det vanskelegaste er vel det å koma seg inn på sjølve studiet, når ein først har kome inn så er det ikkje ein vanskelegare utdanning enn dei fleste andre. Legestudentar treng heller ikkje karaktermas, dei kan nøya seg med bestått.

Den høge lønna kan vera med på å rekruttera folk til legeyrket som kun tenker pengar, det er neppe desse legane som er best.

Den einaste legetypen som eg meinar fortener den høge lønna si er spesialistar og kirurgar, nokre allmennlegar eg har gått til (faktisk størsteparten) har vore temmelege ubrukelege, får sjeldan brukt det kvarteret eg har krav på og får ikkje svar på spørsmåla mine. Hadde det ikkje vore for den der boka dei alltid slår opp i, så tvilar eg på at dei hadde overlevd ein dag...

Men dette var nok litt på kanten av spørsmålet...

Så du tror ikke medisin studiet er vanskeligere enn de fleste andre studier :overrasket: Deg om det. Jeg kjenner mange leger og det er ikke sånn at de bare soser gjennon studiet bare de "klarer å komme inn på selve studiet".

Og å påstpå at man kun tenker penger fordi man velger legeyrket. Hva med de som går på BI og/eller juss feks? Hvorfor skal det ikke være lov til å tenke økonomi ved valg av yrke? Det er da ikke sånn at det skal være et "kall", hvor man skal jobbe for å få lønna i himmelen heller.

Å påstå at legene du har vært i kontakt med er ubrukelige bare fordi de ikke har kunnet gi deg et svar uten å "dobbeltsjekke" i en bok sier da også mer om deg.

De er da ikke orakler heller :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror  ikke medisin studiet er vanskeligere enn de fleste  andre studier :overrasket:  Deg om det.  Jeg kjenner mange leger og det er ikke sånn at de bare soser gjennon studiet bare de "klarer å komme inn på selve studiet".

Og å påstpå at man kun tenker penger fordi man velger legeyrket. Hva med de som går  på BI  og/eller juss feks?  Hvorfor  skal det ikke være lov til å tenke økonomi ved valg av yrke? Det er da ikke sånn at det skal være et "kall", hvor man skal jobbe for å få lønna i himmelen heller.

Å påstå at legene  du har vært i kontakt med er ubrukelige  bare fordi de ikke har kunnet gi deg et svar uten å "dobbeltsjekke" i en  bok sier da også mer om deg.

De er da ikke orakler heller  :roll:

Nei, eg trur ikkje medisinstudiet er vanskelegare enn dei fleste andre studiar. Og det trur eg ikkje at det er kun eg som meinar. Eg også kjenner mange legar, og nokre er litt meir "sosete" av seg og greier fint å fullføra utdanninga.

Eg skreiv at ei høg lønn kan tiltrekka folk som KUN tenker pengar, vil du gå til ein slik lege? Som helst vil at du skal koma deg ut døra så fort som mogleg slik at han/ho skal få plass til flest mogleg? At ein tek den enklaste utvegen når det gjeld behandling? Vil du ha ein lege som ikkje bryr seg om DEG, kun at du er på lista hans/hennar?

Sjølvsagt seier eg ikkje at alle er slik, men ein er vel temmeleg vekkblåst dersom ein reknar med at legar er perfekte så lenge dei har utdanninga?

Mange av dei legestudentane eg kjenner, begynte på medisinutdanninga kun fordi dei tilfeldigvis fekk gode nok karakterar. Men har dei interesse for det? For det lyser så utruleg godt gjennom når ein oppsøker lege, vil han MITT eige beste?

Dette er litt spesielt med legeyrket, ein må kunne behandle folk og visa medfølelse.

Og igjen...det går an å tenka økonomi ved valg av utdanning, men ikkje kun det.

Det er vel ikkje utan grunn at i nokre land må ein gjennom eit intervju for å få ein forståelse for om ein verkeleg passar til legeyrket. Ein skal faktisk "bestemma" folk sine lagnadar..

I andre yrker som dreiar seg om økonomi og liknande treng ein ikkje denne "medfølelsen" ovanfor kundane sine. Då skal ein faktisk tenka profitt og lønnsomheit.

Så du meinar at legar har alltid rett uansett? Kvifor seier det meir om meg at eg ikkje har fått hjelp for mine plager når eg oppsøker lege? Veit at legar ikkje er orakler, men etter eg har blitt eldre og meir kritisk er det ikkje så vanskeleg å oppdaga at ting som blir sagt ofte er direkte feilaktig. Men det er jo forståeleg, 6 år er faktisk ingenting når ein skal læra om heile kroppen, difor er det like greit å spesialisera seg, og slik bli betre på eit område, enn å vita LITT om alt...

Endret av Årolilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, eg trur ikkje medisinstudiet er vanskelegare enn dei fleste andre studiar. Og det trur eg ikkje at det er kun eg som meinar. Eg også kjenner mange legar, og nokre er litt meir "sosete" av seg og greier fint å fullføra utdanninga.

Eg skreiv at ei høg lønn kan tiltrekka folk som KUN tenker pengar, vil du gå til ein slik lege? Som helst vil at du skal koma deg ut døra så fort som mogleg slik at han/ho skal få plass til flest mogleg? At ein tek den enklaste utvegen når det gjeld behandling? Vil du ha ein lege som ikkje bryr seg om DEG, kun at du er på lista hans/hennar?

Sjølvsagt seier eg ikkje at alle er slik, men ein er vel temmeleg vekkblåst dersom ein reknar med at legar er perfekte så lenge dei har utdanninga?

Mange av dei legestudentane eg kjenner, begynte på medisinutdanninga kun fordi dei tilfeldigvis fekk gode nok karakterar. Men har dei interesse for det? For det lyser så utruleg godt igjennom når ein oppsøker lege, vil han MITT eige beste?

Dette er litt spesielt med legeyrket, ein må kunne behandle folk og visa medfølelse.

Og igjen...det går an å tenka økonomi ved valg av utdanning, men ikkje kun det.

Det er vel ikkje utan grunn at i nokre land, må ein gjennom eit intervju for å få ein forståelse for om ein verkeleg passar til legeyrket. Ein skal faktisk "bestemma" folk skjebner..

I andre yrker som dreiar seg om økonomi og liknande treng ein ikkje denne "medfølelsen" når det gjeld kundane sine. Då skal ein faktisk tenka profitt og lønnsomheit.

Så du meinar at legar har alltid rett uansett? Kvifor seier det meir om meg at eg ikkje har fått hjelp for mine plager når eg oppsøker lege? Veit at legar ikkje er orakler, men etter eg har blitt eldre og meir kritisk er det ikkje så vanskeleg å oppdaga at ting som blir sagt faktisk ikkje alltid stemmer. Eg har ofte måtte forklart legen ting som eg faktisk trudde legen skulle vite...Men det er jo forståeleg, 6 år er faktisk ingenting når ein skal læra om heile kroppen, difor er det like greit å spesialisera seg, og slik bli betre på eit område, enn å vita LITT om alt...

leger er ikke gud! De kan ikke vite alt og selv om de egner å stille en rett diagnose så er det ikke dermed sagt at de kan "helbrede " plagene dine. I mange tilfeller ( sier ikke at det er det i ditt da ) så møter legen en pasient. Denne pasienten driter i sin egen helse da han /hun både røyker, er overvektig og har en generell usunn livstil. La oss si at denne pasienten har "udefinerte" muskel/skjelettplager og vil at legen skal "fixe" disse. Hadde jeg vært lege i et sånt tilfelle ville jeg hatt store problemer å la være å si til vedkommende at hun/hun burde kutte ut røyken å komme seg opp av sofaen først for å se om det hjelper. Men hadde man sagt det hadde man vel risikert å mista lisensen. Det du sier om at de ikke kan vite alt om kroppen på 6 år er rett, men de spesialistene du holder så høyt har da også vært allmennleger en gang. Man må da ha jobbet ( minimum 2 år tror jeg) før man kan ta en spesialistutdannelse. Med dine"krav" måtte jo medisinutdanningen vare i minst 10 år. Hvor samfunnsøkonomisk er det da?

Og selvfølgelig finnes det dårlige leger. Skulle da bare mangle da det finnes dårlige epler i alle yrkesgrupper. Jeg tro r også at folk som kun tenker penger ville valgt seg et annet yrke hvor de kan tjene minst like mye penger hvor det er mindre "egeninnsats". Store deler av medisinstudiet er jo praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær
Den einaste legetypen som eg meinar fortener den høge lønna si er spesialistar og kirurgar,

Mange allmennlegar er jo spesialistar - i allmennmedisin. ;)

Nestan alle legar er spesialistar, eller undervegs til å bli det. Allmennlegar må ikkje vere det, men dei må likevel halde seg oppdaterte med ein prøve kvart 5. år.

Og kvifor fortener ein kirurg høgare løn enn t.d. ein anestesilege? Ein gynekolog? Ein psykiater? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,leger tjener godt,men jeg synes det er yrkesgruppe som fortjener høy lønn. De har en utrolig vanskelig utdannelse og et utrolig stort ansvar-de er også ufattelig gode å ha!

Signerer! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest årolilja i.i
Mange allmennlegar er jo spesialistar - i allmennmedisin.  ;)

Nestan alle legar er spesialistar, eller undervegs til å bli det. Allmennlegar må ikkje vere det, men dei må likevel halde seg oppdaterte med ein prøve kvart 5. år.

Og kvifor fortener ein kirurg høgare løn enn t.d. ein anestesilege? Ein gynekolog? Ein psykiater?  :klø:

Det er vel ikkje så mange som "nesten alle legar" som er spesialistar eller på veg til å bli det? Ja, eg veit også at dei må ta kurs for å halda seg oppdatert, det er jo ein sjølvfølge, så rask utviklinga innan medisin er.

Eg trudde ein anestesilege, ein gynekolog og ein psykiatar var spesialistar?

Kirurgar har vel også ein gooood del meir ansvar og krevande arbeid enn ei kontorrotte? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær
Det er vel ikkje så mange som "nesten alle legar" som er spesialistar eller på veg til å bli det? Ja, eg veit også at dei må ta kurs for å halda seg oppdatert, det er jo ein sjølvfølge, så rask utviklinga innan medisin er.

Eg trudde ein anestesilege, ein gynekolog og ein psykiatar var spesialistar?

Kirurgar har vel også ein gooood del meir ansvar og krevande arbeid enn ei kontorrotte?  ;)

Såvidt eg veit, er alle legar på sjukehus spesialistar eller på veg til å bli det.

Det eg først og fremst undra på, var kvifor du snakka om kirurgar OG spesialistar, når kirurgi berre er ein spesialitet som alle andre. (Ein kirurg er jo berre ein litt avansert snekkar. ;) Tek eg ikkje heilt feil, finst det og spesialistar i samfunnsmedisin - der har du kanskje kontorrottene?

Og for ALL DEL, det finst dårlege legar som det finst dårlege lærarar og seljarar og alt mogleg anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...