Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

J lurer på om jeg skal kjøpe meg nye ski med bindinger på tilbud.

Har gammle støvler som fortsatt passer,kan j bare ta med de til butikken og få bindinger innstillt etter de?

Det var slalom/carrving ski ATOMIC tror jeg?

De jeg har er maaannge år og veldig lange!!!

Skiene nå er vel kortere?

Hilsen en mamma som må til i slalom bakken med 6 åringen sin!!!

Morro det da,hjelp mottas med takk!

Skrevet

Du kan bare ta med skoene så fikser de saken for deg!

De finner også riktig lenge på skiene til deg.

Lykke til! :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Soul_*
Skrevet

Hvilke størrelse passer til høyden og størrelse på sko???

Jeg er 1.63 høy, og bruker størrelse 37 på vanlige småsko.

Trenger jeg da f.eks str 38 minst i slalomsko/snowboardsko?

Og lengden på skiene, hvis jeg vil kjøre passe fort. Ikke alt for korte, men heller ikke spesielt lange???

Noen som vet, sånn ca?

:klø: :klø:

mvh

Skrevet
Hvilke størrelse passer til høyden og størrelse på sko???

Jeg er 1.63 høy, og bruker størrelse 37 på vanlige småsko.

Trenger jeg da f.eks str 38 minst i slalomsko/snowboardsko?

Og lengden på skiene, hvis jeg vil kjøre passe fort. Ikke alt for korte, men heller ikke spesielt lange???

Noen som vet,  sånn ca?

:klø:  :klø:

mvh

Skiene dine bør være rundt 155cm tipper jeg, de bør rekke deg mellom halsen-nesa.

Anbefaler du kjøper carwingski.

Kan nok hende du må opp i str 38 ja, men det kommer helt an på hva slags støvel du havner på, det er litt forskjell i str.

Det er viktig å prøve en slalomstøvel godt!!

Ta på deg slike sokker du kommer til å bruke, når du da tråkker foten ned i støvelen vil du nok kjenne den butter litt i mot i tåa, det er helt riktig!!

Bøy deg ned og stram skoen ordentlig, og pass på at hælen er helt bak, mange blir lurt av dette.

Da når du har strammet skoen riktig butter du ikke lenger i mot.

Dette er viktig å prøve ordentlig, fordi om skoen er for stor, og du jukseprøver, ikke får hælen helt bak, så vil du få en følelse av å skli frem og tilbake i skoen mens du kjører.

Men gå i en sportsforetning, der får du all hjelp du trenger.

har selv jobbet på G-sport, så har solgt en del sko og ski ;)

Mye lettere å tilpasse om jeg ser deg enn å skrive her om du skjønner.

ikke kjøp skoene for store og ikke skiene for lange, det er en liten tommelfingerregel ;)

Lykke til :)

Skrevet

Hvor lange ski du skal ha kommer helt ann på hvilke ski du kjøper. For å kjøre korte svinger kjøper man ski med en god del innsving, slik at svingradiusen blir kort. Dette vil igjen resultere i noe lavere fart.

Dette blir da slalomski.

For å øke farten kjøper man heller noen litt lengre, litt stivere ski med større svingradius. Dette vil gi økt fart, men mindre "morsomme svinger"

Det som alle omtaler som "varvingski" er fotest "billigversjoner" av ski med innsving, som ikke direkte havner i noen klasse (type: slalomski, storslalomski, utforski osv). Der gjelder nok det gjest over skriver om lengder og sånt noe.

Hvis du skal i skibakken med barna anbefaler jeg at du kjøper en sko med go komfort slik at du holder ut hele dagen uten at det blir altfor strevsomt. De felste dametilpassede sko er slike sko.

Skrevet

Det som alle omtaler som "varvingski" er fotest "billigversjoner" av ski med innsving, som ikke direkte havner i noen klasse (type: slalomski, storslalomski, utforski osv). Der gjelder nok det gjest over skriver om lengder og sånt noe.

Meg gjest som skrev før deg. Antar 'varvingski' er carvingski?? :ler:

Carving ski er absolutt ikke noen 'billigversjon' eller en kategori som ikke passer inn under 'slalomski, storslalomski, utforski'

Tror du har misforstått litt der.

Carving ski er en ski som har større innsving enn en vanlig alminnelig ski. Det betyr at det svinger av seg selv på en måte om du svinger riktig.

ingen ski som heter spsifikk 'utforski','storslalomski'. Men lengden variere på disse skiene.

Skal du kjøre fort som i utfor kreves lange ski, dette gir bedre stabilitet og flyt, lettere og kontrollere. Skal du svinge mye er det lettere med en kortere ski.

Ta meg f.eks. Jeg kjører nå telemark, litt anna enn slalom. Men samme ski!!

Jeg er 168 cm og har 170 cm lange ski. Det er helt perfekt til å kjøre i bakke med, men i løssnø og hvis jeg leker meg litt mer, kjører hoppsvinger, hopper litt o.s.v så skulle jeg ønske de var litt kortere, 160cm!

Lengden kommer an på kjøringen og forventningen din.

men lange ski er aldri noe pluss, så sant du ikke kjører utfor!!!

Trådstarter, gå i en sportsforretning, der treffer du folk som kan det de driver med, samt at de finner rett utstyr til deg, ut i fra din str og ditt bruk.

Her inne sies det mye rart, ikke alle som vet alt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...