Gå til innhold

Katten min sliter i varmen. Kan jeg barbere henne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun røyter store dotter hvor enn hun ligger, og vi grer henne så mye at vi kunne strikket genser av det vi får av - men hun har fremdeles veldig tykk pels og sliter i varmen. Hun ligger bare på det kalde gulvet på badet i kjelleren, og spiser lite. Vil ikke ha kos, er tydelig miserabel. Har forsøkt å legge fram poser med is eller kalde, fuktige håndklær på gulvet, slik at hun kanskje kan legge seg på dem - men de falt ikke i smak. Kan jeg forsøke å barbere katten? Gitt at hun i det hele tatt lar meg? Ville da gjort det veldig forsiktig med barberhøvel. Det ville vært litt av en jobb, men om hun har det bedre er det verdt bryet. Mamma sier jeg bare skal la henne være og at hun regulerer det der selv, men jeg vet ikke om hun bryr seg like mye om katten som meg...

Beklager teit spørsmål. Jeg bare synes synd på katten. 

Anonymkode: e0b4c...80c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, naturlig pels er både kjølende og varmende. 

Anonymkode: 8fe36...d1b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

NEI!!!

Ring heller dyrlegen, dette er ikke normalt.Katter er ørkendyr og vant med varme.

Anonymkode: a8d4b...e65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

NEI!!!

Ring heller dyrlegen, dette er ikke normalt.Katter er ørkendyr og vant med varme.

Anonymkode: a8d4b...e65

Men dette er norsk skogkatt, da. Jeg vet at katter kommer fra ørkenland opprinnelig, men det har gått noen generasjoner siden da og litt evolusjon for kaldt klima?

• Hjerte 1
Skrevet

Du må ikke finne på å barbere katten. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Pels er til for å isolere. Både kaldt og varmt. Uten pels vil pus virkelig slite.

Anonymkode: 55753...531

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Og om du skulle finne på å barbere, IKKE bruk høvel. 

• Liker 1
Gjest tinkaanonym
Skrevet

Kanskje katten reagerer på at det er en ekstra varm dag i dag. Sånn som vi mennesker gjør. Men vi klarer oss likevel. Se om det ikke bedrer seg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun røyter store dotter hvor enn hun ligger, og vi grer henne så mye at vi kunne strikket genser av det vi får av - men hun har fremdeles veldig tykk pels og sliter i varmen. Hun ligger bare på det kalde gulvet på badet i kjelleren, og spiser lite. Vil ikke ha kos, er tydelig miserabel. Har forsøkt å legge fram poser med is eller kalde, fuktige håndklær på gulvet, slik at hun kanskje kan legge seg på dem - men de falt ikke i smak. Kan jeg forsøke å barbere katten? Gitt at hun i det hele tatt lar meg? Ville da gjort det veldig forsiktig med barberhøvel. Det ville vært litt av en jobb, men om hun har det bedre er det verdt bryet. Mamma sier jeg bare skal la henne være og at hun regulerer det der selv, men jeg vet ikke om hun bryr seg like mye om katten som meg...

Beklager teit spørsmål. Jeg bare synes synd på katten. 

Selv om det er varmt nå i disse dager, så varer ikke varmen lenger enn i dag. Nå kommer regn og gråvær på østlandet. Katten din klarer seg. Gi den masse vann. 

Anonymkode: 0885f...2b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også skogkattblanding som blir veldig varm. Klipper av og til pelsen på mage/bryst/«armhuler» kortere (dette dels også for å fjerne floker vi ikke får gredd ut). Ville aldri barbert!!

Anonymkode: 89948...755

AnonymBruker
Skrevet

Ikke barber. Kjøp heller kjølematter på dyrebutikk, eller invester i AC. Gi katten våtfor og tilgang til vann. 

Anonymkode: c65e2...bb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Kjøp kjølematte, kanskje en pose med masse isbiter hun kan gni seg mot?

Evt noe annet kaldt stein hvis du ikke vil kjøpe noe.

Anonymkode: 81acb...fd5

• Liker 1
Skrevet

Du bruker ikke barberhøvel på en katt da bruker man hårklippemaskin prøv med en liten vifte :D 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte at pelsen isolerer mot varme. Du kan absolutt barbere katten, men bruk maskin ikke høvel! Du trenger ikke barbere hele katten, en stripe under maven og mot brystet vil gi god effekt. Gi hun tilgang til kjølematte og skygge👍🏼

Anonymkode: 9ae6f...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligg langt unna med barberhøvelen. Selv med høvel på seg selv kan man jo være uheldig å lage små kutt eller få såre nupper. Tenk da på katten. 

Anonymkode: 7d95d...f79

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøl ned boligen, vifter, aircondition osv. isbiter i drikkevannet til katten, iskald «varmeflaske» etc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...