AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Hun røyter store dotter hvor enn hun ligger, og vi grer henne så mye at vi kunne strikket genser av det vi får av - men hun har fremdeles veldig tykk pels og sliter i varmen. Hun ligger bare på det kalde gulvet på badet i kjelleren, og spiser lite. Vil ikke ha kos, er tydelig miserabel. Har forsøkt å legge fram poser med is eller kalde, fuktige håndklær på gulvet, slik at hun kanskje kan legge seg på dem - men de falt ikke i smak. Kan jeg forsøke å barbere katten? Gitt at hun i det hele tatt lar meg? Ville da gjort det veldig forsiktig med barberhøvel. Det ville vært litt av en jobb, men om hun har det bedre er det verdt bryet. Mamma sier jeg bare skal la henne være og at hun regulerer det der selv, men jeg vet ikke om hun bryr seg like mye om katten som meg... Beklager teit spørsmål. Jeg bare synes synd på katten. Anonymkode: e0b4c...80c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Nei, naturlig pels er både kjølende og varmende. Anonymkode: 8fe36...d1b 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 NEI!!! Ring heller dyrlegen, dette er ikke normalt.Katter er ørkendyr og vant med varme. Anonymkode: a8d4b...e65 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): NEI!!! Ring heller dyrlegen, dette er ikke normalt.Katter er ørkendyr og vant med varme. Anonymkode: a8d4b...e65 Men dette er norsk skogkatt, da. Jeg vet at katter kommer fra ørkenland opprinnelig, men det har gått noen generasjoner siden da og litt evolusjon for kaldt klima? Anonymkode: e0b4c...80c 1
Phoenix Heart Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Du må ikke finne på å barbere katten. 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Pels er til for å isolere. Både kaldt og varmt. Uten pels vil pus virkelig slite. Anonymkode: 55753...531 3 3
BobbySocks Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Og om du skulle finne på å barbere, IKKE bruk høvel. 1
Duraton Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 https://myanimals.com/nb/helse/helse-og-velvaere/pleie-og-tilbehor/bor-du-klippe-pelsen-til-kjaeledyret-ditt-om-sommeren/ I utgangspunktet så hjelper katten sin pels å holde den varm eller kjølig nok. Men hvis katten din har særdeles lang pels, så burde du ta den med til veterinæren, så kan dem bedømme om pelsen er av en såpass lengde, at stussing kan være hensiktmessig. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 Her er noen tips. https://www.kattealliansen.no/post/sommerkatten Om katta sliter veldig, kan det nok være lurt å redusere litt på pelsen, ja Anonymkode: 4a23e...4c5 3 1
Gjest tinkaanonym Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 Kanskje katten reagerer på at det er en ekstra varm dag i dag. Sånn som vi mennesker gjør. Men vi klarer oss likevel. Se om det ikke bedrer seg
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun røyter store dotter hvor enn hun ligger, og vi grer henne så mye at vi kunne strikket genser av det vi får av - men hun har fremdeles veldig tykk pels og sliter i varmen. Hun ligger bare på det kalde gulvet på badet i kjelleren, og spiser lite. Vil ikke ha kos, er tydelig miserabel. Har forsøkt å legge fram poser med is eller kalde, fuktige håndklær på gulvet, slik at hun kanskje kan legge seg på dem - men de falt ikke i smak. Kan jeg forsøke å barbere katten? Gitt at hun i det hele tatt lar meg? Ville da gjort det veldig forsiktig med barberhøvel. Det ville vært litt av en jobb, men om hun har det bedre er det verdt bryet. Mamma sier jeg bare skal la henne være og at hun regulerer det der selv, men jeg vet ikke om hun bryr seg like mye om katten som meg... Beklager teit spørsmål. Jeg bare synes synd på katten. Anonymkode: e0b4c...80c Selv om det er varmt nå i disse dager, så varer ikke varmen lenger enn i dag. Nå kommer regn og gråvær på østlandet. Katten din klarer seg. Gi den masse vann. Anonymkode: 0885f...2b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 Jeg har også skogkattblanding som blir veldig varm. Klipper av og til pelsen på mage/bryst/«armhuler» kortere (dette dels også for å fjerne floker vi ikke får gredd ut). Ville aldri barbert!! Anonymkode: 89948...755
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 Ikke barber. Kjøp heller kjølematter på dyrebutikk, eller invester i AC. Gi katten våtfor og tilgang til vann. Anonymkode: c65e2...bb3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #14 Skrevet 17. juni 2023 Absolutt ikke. Kjøp kjølematte, kanskje en pose med masse isbiter hun kan gni seg mot? Evt noe annet kaldt stein hvis du ikke vil kjøpe noe. Anonymkode: 81acb...fd5 1
Maskinfører Skrevet 18. juni 2023 #15 Skrevet 18. juni 2023 Du bruker ikke barberhøvel på en katt da bruker man hårklippemaskin prøv med en liten vifte
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Skrevet 18. juni 2023 Det er en myte at pelsen isolerer mot varme. Du kan absolutt barbere katten, men bruk maskin ikke høvel! Du trenger ikke barbere hele katten, en stripe under maven og mot brystet vil gi god effekt. Gi hun tilgang til kjølematte og skygge👍🏼 Anonymkode: 9ae6f...58d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #17 Skrevet 20. juni 2023 Ligg langt unna med barberhøvelen. Selv med høvel på seg selv kan man jo være uheldig å lage små kutt eller få såre nupper. Tenk da på katten. Anonymkode: 7d95d...f79 1
Motelvibes Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 Kjøl ned boligen, vifter, aircondition osv. isbiter i drikkevannet til katten, iskald «varmeflaske» etc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå