AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Del Skrevet 17. juni 2023 Ønsker meg masse blomster og trær, men hele uteplassen er platting! Vanskelig å fjerne plattingen, også, pga diverse bygg og gjerder som står oppå og er festet i andre ting og hus. Kan jeg likevel få en slik fin hage? Ønsker tips, så konkret som mulig! (Altså ikke : ja, du kan plante i krukker 😛 ). Anonymkode: 4640c...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Del Skrevet 17. juni 2023 Om du ikke ønsker å plante i krukker osv, MÅ du jo nesten fjerne plattingen eller deler av den... Anonymkode: c70c0...bb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du ikke ønsker å plante i krukker osv, MÅ du jo nesten fjerne plattingen eller deler av den... Anonymkode: c70c0...bb3 Du misforstår. Jeg kan godt plante i krukker, men ønsker mest mulig konkrete tips, for eksempel hvilke krukker (størrelse for eksempel), planter (alle trives vel ikke i krukker), kan krukkene stå direkte på plattingen og hvis ikke hva kan man da gjøre osv. Anonymkode: 4640c...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Del Skrevet 17. juni 2023 Sjekk ut Sommerhytta på TV2. Mange kreative knep der. Anonymkode: 0b551...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Del Skrevet 17. juni 2023 Klimasone, sørvendt/nordvendt, mulig å flytte under tak, hvor mye er du villig til å styre med dem/vanne, pris? Desto større, dypere og med mer jord desto bedre. Enda bedre hvis dere kan skjære hull i platten og komme ned til jord under bedene. Fundamentering og med mot platten må dere nesten se hva dere går for. Størrelsen på krukkene og forholdene vil styre hva dere kan dyrke, og om dere får det til å overvintre. Anonymkode: 436c0...ae3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 17. juni 2023 #6 Del Skrevet 17. juni 2023 Jeg vil anbefale deg å følge både bloggen og instagramkontoen Moseplassen for å få mye konkrete innspill. Det er en stor konto med mye å se og lære. Hun har balkonghage og har masse innlegg gjennom flere år om hvilke typer trær og krukker som kan passe, og mye annet som handler om balkonghagen. Dette er sikkert overførbart til platting-hagen også. Før hun flyttet i leilighet hadde hun en vanlig hage, så de eldste innleggene hennes er fra en vanlig hage. De kan også være verdt å ta en kikk på. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sjekk ut Sommerhytta på TV2. Mange kreative knep der. Anonymkode: 0b551...b03 En spesiell episode eller sesong? Hvert program er vel en time, og det er fire, fem sesonger….? AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Klimasone, sørvendt/nordvendt, mulig å flytte under tak, hvor mye er du villig til å styre med dem/vanne, pris? Desto større, dypere og med mer jord desto bedre. Enda bedre hvis dere kan skjære hull i platten og komme ned til jord under bedene. Fundamentering og med mot platten må dere nesten se hva dere går for. Størrelsen på krukkene og forholdene vil styre hva dere kan dyrke, og om dere får det til å overvintre. Anonymkode: 436c0...ae3 Jeg kan vurdere å skjære hull i plattingen, men blir det fint da? Nordvendt platting, sør i Norge, har tak, minst mulig styr. Så: konkrete tips nå? Ullvott skrev (8 minutter siden): Jeg vil anbefale deg å følge både bloggen og instagramkontoen Moseplassen for å få mye konkrete innspill. Det er en stor konto med mye å se og lære. Hun har balkonghage og har masse innlegg gjennom flere år om hvilke typer trær og krukker som kan passe, og mye annet som handler om balkonghagen. Dette er sikkert overførbart til platting-hagen også. Før hun flyttet i leilighet hadde hun en vanlig hage, så de eldste innleggene hennes er fra en vanlig hage. De kan også være verdt å ta en kikk på. Takk for tips! Anonymkode: 4640c...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 17. juni 2023 #8 Del Skrevet 17. juni 2023 Sjekk bilder og filmer om hvordan folk har lager det hyggelig på store takterrasse. Det vil være mer relevant for deg enn bilder og videoer av hager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Del Skrevet 17. juni 2023 Trolltunge skrev (44 minutter siden): Sjekk bilder og filmer om hvordan folk har lager det hyggelig på store takterrasse. Det vil være mer relevant for deg enn bilder og videoer av hager. God ide! Anonymkode: 4640c...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Del Skrevet 17. juni 2023 Sjekk Pinterest for litt inspirasjon? Anonymkode: 5f3f5...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En spesiell episode eller sesong? Hvert program er vel en time, og det er fire, fem sesonger….? Jeg kan vurdere å skjære hull i plattingen, men blir det fint da? Nordvendt platting, sør i Norge, har tak, minst mulig styr. Så: konkrete tips nå? Anonymkode: 4640c...75f Du har jo fått mange tips til hvor du selv kan oppsøke informasjon. Det er litt mye forlangt at fremmede på et forum skal gå gjennom gamle episoder de har sett for å finne hva som kan være relevant for deg 🤦♀️ Du ber om konkrete tips, men gir oss veldig få konkrete problemstillinger. Vi vet også lite om hvordan tomten ser ut. Jeg hadde samme problem som deg, og løste det med et veldig godt resultat. Nå får jeg mye skryt for uteplassen min av venner og bekjente. Utgangspunktet for «forvandlingen» var selvsagt at jeg leste meg opp litt og rådførte meg med gartneren på det lokale hagesenteret. Dersom du ikke selv gidder å legge ned noen innsats, anbefaler jeg deg å hyre en landskapsarkitekt. De kan komme på befaring og gi deg forslag til løsninger. Det kommer til å koste, men det blir som regel bra. Anonymkode: ff03f...e50 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 17. juni 2023 #12 Del Skrevet 17. juni 2023 Plantekasser som står på plattingen må være løsningen. De kan lages med kapillærmatte for automatisk vanning. Sånn har du også kontroll på ugresset. Vi har mange slike. Snekrer dem selv av trykkimpregert treverk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Del Skrevet 18. juni 2023 senior skrev (6 timer siden): Plantekasser som står på plattingen må være løsningen. De kan lages med kapillærmatte for automatisk vanning. Sånn har du også kontroll på ugresset. Vi har mange slike. Snekrer dem selv av trykkimpregert treverk. Kan plantekasser stå direkte på plattingen uten at treet blir ødelagt? Anonymkode: 4640c...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har jo fått mange tips til hvor du selv kan oppsøke informasjon. Det er litt mye forlangt at fremmede på et forum skal gå gjennom gamle episoder de har sett for å finne hva som kan være relevant for deg 🤦♀️ Anonymkode: ff03f...e50 Siden jeg spør om hvordan jeg kan lage en fin hage selv om jeg bare har platting og tipset er «sommerhytta» og den serien handler om temmelig mye mer enn hage på platting, så lurte jeg på om det var noe konkret vedkommende tipset om, ja. Men man kan selvsagt svare nei, ingenting konkret, bare se alle sesongene så er det sikkert noe innimellom du kan bruke Anonymkode: 4640c...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 18. juni 2023 #15 Del Skrevet 18. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan plantekasser stå direkte på plattingen uten at treet blir ødelagt? Anonymkode: 4640c...75f Ja. hvis plantekassen har bunn og (korte) ben så det er lufting under. Har selv god erfaring. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Del Skrevet 18. juni 2023 Jeg ville valgt bed enten i cortenstål, eller feks Bedd sine kasser. Kanskje på hjul? Hvis du vil ha trær og litt større ting ville jeg definitivt sett på muligheten for å skjære deg gjennom platten og heller jobbet for å få det fint. Da får de vann derfra og du slipper å vanne med titalls antall liter hver dag. Så ville jeg hatt litt høyde med viftelønn eller sånne japanske med fine farger, og kombinert med hosta, storkenebb, akeleier, påskeliljer, tulipaner, roser og peoner. Prøvd meg på ulike klematis, kanskje. Og jordbær innimellom overalt. Litt vanskelig siden det er nordvendt hos deg, men hosta, akeleier og storkenebb kommer du egentlig langt med. Anonymkode: 436c0...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå