Gå til innhold

Er fasting kun for folk som skal slanke seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eg fastar frå 19.00 til 11.00. Ikkje for vektnedgang, men håpar at det skal hjelpe på betennelser og fatigue. 

Anonymkode: 6f722...043

Gjør det?

Ts

Anonymkode: a750f...760

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Alle ganger jeg har fastet har jeg gått opp i vekt etterpå. Det senker forbrenningen. Før i tia når folk vandret i flere måneder levde dem på et stort fetende måltid om dagen på kvelden. Når jeg har prøvd å gå opp i vekt ved å spise mye hele dagen raser jeg ned i vekt! Jeg tuller ikke! Jeg kan spise og spise til jeg spyr hele dagen men forbrenningen går opp. Det er veldig vanlig at når folk skal prøve å slanke seg at dem da hopper over måltider og faster og da står vekta ofte bom stille og dem til å med går opp i vekt hører det gang på gang!   Nå vet jeg at for å gå oppi vekt som jeg strever med så er det fasting som funker fjell! Og for å gå ned i vekt spiser jeg hele dagen.  

Anonymkode: 79218...611

Dette beviser bare hvor forskjellige vi er, for de fleste virker som om de reagerer helt omvent. 
Min vekt holder seg stabil under fasting (spiser ca 11-18/19), fordi jeg ikke ønsker å gå ned, så sørger for å få i meg nok. De som småspiser uten å tenke over det, noe som gjelder mange, de går selvsagt ned ved fast spisevindu.

Anonymkode: f7f93...678

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har IBS og startet med periodisk fasting i et desperat forsøk på å minske plagene mine. Etter jeg startet med fasting har jeg tilnærmet aldri dårlig mage lengre, men unntak av de gangene jeg har inntatt noe magen tåler dårlig. Spiser ca. kl.11 og kl.16:30. Jeg går ikke ned i vekt som følge av fastingen, men ligger på en stabil vekt 😊 

Anonymkode: 0140c...b59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg faster er å prøve å unngå tilbakefall av kreft. Det er en del spennende forskning på dette.

Men om noen av dere har kunnskap om dette, del gjerne med meg - jeg har nok bare skrapt overflaten på dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har IBS og startet med periodisk fasting i et desperat forsøk på å minske plagene mine. Etter jeg startet med fasting har jeg tilnærmet aldri dårlig mage lengre, men unntak av de gangene jeg har inntatt noe magen tåler dårlig. Spiser ca. kl.11 og kl.16:30. Jeg går ikke ned i vekt som følge av fastingen, men ligger på en stabil vekt 😊 

Anonymkode: 0140c...b59

Tror jeg ville gått  mye ned i vekt hvis jeg nå skulle begynne å spise bare 2 ganger om dagen. Men helt uaktuelt. Har ikke viljestyrke til det.

Anonymkode: a1025...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 18.17):

Nei overhodet ikke. Syns det er synd at vektnedgang alltid blir frontet som hovedgrunn til å faste. Man kan fint gå opp i vekt med periodisk faste dersom måltidene er store nok. Men det er en rekke helsefordeler med periodisk faste utover vektregulering. Det jeg merker mest er at å droppe frokost har fjernet helt suget etter mat utover måltidene, og jeg er mye mer skjerpet, med et stabilt blodsukker. 

Anonymkode: 2d354...84c

Signerer den!

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle ganger jeg har fastet har jeg gått opp i vekt etterpå. Det senker forbrenningen. Før i tia når folk vandret i flere måneder levde dem på et stort fetende måltid om dagen på kvelden. Når jeg har prøvd å gå opp i vekt ved å spise mye hele dagen raser jeg ned i vekt! Jeg tuller ikke! Jeg kan spise og spise til jeg spyr hele dagen men forbrenningen går opp. Det er veldig vanlig at når folk skal prøve å slanke seg at dem da hopper over måltider og faster og da står vekta ofte bom stille og dem til å med går opp i vekt hører det gang på gang!   Nå vet jeg at for å gå oppi vekt som jeg strever med så er det fasting som funker fjell! Og for å gå ned i vekt spiser jeg hele dagen.  

Alle sine kropper er forskjellige, og alle opplever ulikt kosthold og spisemønster ulikt. Men vitenskapelig sett, uavhengig av dine personlige erfaringer, er at forbrenningen ikke blir senket gjennom et slikt kosthold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror det er sunt for tarmene å få litt hvile i blant også og få tømt seg helt. I mesteparten av vår evolusjonshistorie har det vært opp og ned med mattilgangen.Det er kun blant rike/rike land i de siste 50-100 år at vi har hatt latt de stakkars tarmene våre jobbe 24/7. Neppe bra.

Anonymkode: 7931c...aed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Besserwisser skrev (8 timer siden):

Signerer den!

Alle sine kropper er forskjellige, og alle opplever ulikt kosthold og spisemønster ulikt. Men vitenskapelig sett, uavhengig av dine personlige erfaringer, er at forbrenningen ikke blir senket gjennom et slikt kosthold.

Ignoranse. Jo er vitenskapelig fakta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Besserwisser skrev (9 timer siden):

Signerer den!

Finnes det forskning på hva som skjer hvis man inntar samme mengde mat i løpet av f.eks 6 timer kontra 4-5 måltider i løpet av 12-14 timer ? Hva skjer med forbrenning og vekt?

Anonymkode: a1025...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Slik funker din kropp, andres funker kanskje annerledes. 

Anonymkode: 424d2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster, men ikke på en måte som gjør at jeg går ned i vekt. Personlig har jeg ikke lyst til å utvikle demens eller havne på sykehjem av andre grunner, men folk er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...