AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Del Skrevet 17. juni 2023 Er det en quick fix for å gå ned i vekt? Anonymkode: a750f...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Del Skrevet 17. juni 2023 Og sunt for tarmsystemet uansett. Jegere og sankere, som er vårt Dna, spiste virkelig ikke fire måltider om dagen + en rekke mellommåltider. Anonymkode: b597d...d98 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Del Skrevet 17. juni 2023 Nei. Jeg har IBS, og magen min har det bedre når jeg hopper over kveldsmat. Mange spiser slik og har alltid gjort det, hopper over frokost f.eks. Flere fordeler ved å la tarmen hvile en stund. Anonymkode: 40dc3...36f 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Del Skrevet 17. juni 2023 Nei overhodet ikke. Syns det er synd at vektnedgang alltid blir frontet som hovedgrunn til å faste. Man kan fint gå opp i vekt med periodisk faste dersom måltidene er store nok. Men det er en rekke helsefordeler med periodisk faste utover vektregulering. Det jeg merker mest er at å droppe frokost har fjernet helt suget etter mat utover måltidene, og jeg er mye mer skjerpet, med et stabilt blodsukker. Anonymkode: 2d354...84c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Del Skrevet 17. juni 2023 Hvor mange timer må det være for å kunne kalles fasting? Anonymkode: a1025...e5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Del Skrevet 17. juni 2023 Nei da, det er også for fattige folk som ikke har råd til mat. Anonymkode: 10c9a...1f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei overhodet ikke. Syns det er synd at vektnedgang alltid blir frontet som hovedgrunn til å faste. Man kan fint gå opp i vekt med periodisk faste dersom måltidene er store nok. Men det er en rekke helsefordeler med periodisk faste utover vektregulering. Det jeg merker mest er at å droppe frokost har fjernet helt suget etter mat utover måltidene, og jeg er mye mer skjerpet, med et stabilt blodsukker. Anonymkode: 2d354...84c For meg som har lite energi pga sykdom er det uaktuelt å droppe frokost. Det er det måltidet som gir meg energi til å starte dagen. Ts Anonymkode: a750f...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #8 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For meg som har lite energi pga sykdom er det uaktuelt å droppe frokost. Det er det måltidet som gir meg energi til å starte dagen. Ts Anonymkode: a750f...760 Du kan faste i den tiden på døgnet som passer deg. For mange er det å ikke spise etter middag, for andre er det å ikke spise før middag. Full effekt av «renholdet» i kroppen som faste er får du ikke før etter 14-18t. Et spisevindu på 8 t pleier å gi god effekt på energi. Kroppen trenger flere uker på å omstille seg før den klarer å effektivisere fett som forbrenning. Dette er snakk om hormoner som skal tilpasse seg. Bla insulin. Men om du dropper raske karbohydrater i kosten får du også god effekt av mindre insulin på daglig basis. Insulin er verstingen for betennelser og sperrer tilgangen på fett som energi fra fettcellene. Når du faster noen timer og tømmer karbolagrene begynner kroppen å reparere. Den får fokus på å reparere i stedet for å fordøye. Anonymkode: 04613...84d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan faste i den tiden på døgnet som passer deg. For mange er det å ikke spise etter middag, for andre er det å ikke spise før middag. Full effekt av «renholdet» i kroppen som faste er får du ikke før etter 14-18t. Et spisevindu på 8 t pleier å gi god effekt på energi. Kroppen trenger flere uker på å omstille seg før den klarer å effektivisere fett som forbrenning. Dette er snakk om hormoner som skal tilpasse seg. Bla insulin. Men om du dropper raske karbohydrater i kosten får du også god effekt av mindre insulin på daglig basis. Insulin er verstingen for betennelser og sperrer tilgangen på fett som energi fra fettcellene. Når du faster noen timer og tømmer karbolagrene begynner kroppen å reparere. Den får fokus på å reparere i stedet for å fordøye. Anonymkode: 04613...84d Jeg har som oftest 10-12 timer mellom siste måltid om kvelden og frokost. Merker ikke mer energi fordi om det gått lang tid, men merker stor forskjell på blodsukkeret og utholdenhet om jeg får i meg proteiner og fett, enn mye karbohydrater som gjør meg sulten kjapt. ts Anonymkode: a750f...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Del Skrevet 18. juni 2023 Nei. Noen faster av religiøse grunner, også utenom Ramadan. Mest vanlig mandager og torsdager fordi det går under Profetens lære om at det er godt for kropp og sinn. Anonymkode: 9c09c...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Noen faster av religiøse grunner, også utenom Ramadan. Mest vanlig mandager og torsdager fordi det går under Profetens lære om at det er godt for kropp og sinn. Anonymkode: 9c09c...64e Oi, så interessant! Er det då heile dagen, frå soloppgang til solnedgang? Anonymkode: 6f722...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Del Skrevet 18. juni 2023 Eg fastar frå 19.00 til 11.00. Ikkje for vektnedgang, men håpar at det skal hjelpe på betennelser og fatigue. Anonymkode: 6f722...043 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Del Skrevet 18. juni 2023 Alle ganger jeg har fastet har jeg gått opp i vekt etterpå. Det senker forbrenningen. Før i tia når folk vandret i flere måneder levde dem på et stort fetende måltid om dagen på kvelden. Når jeg har prøvd å gå opp i vekt ved å spise mye hele dagen raser jeg ned i vekt! Jeg tuller ikke! Jeg kan spise og spise til jeg spyr hele dagen men forbrenningen går opp. Det er veldig vanlig at når folk skal prøve å slanke seg at dem da hopper over måltider og faster og da står vekta ofte bom stille og dem til å med går opp i vekt hører det gang på gang! Nå vet jeg at for å gå oppi vekt som jeg strever med så er det fasting som funker fjell! Og for å gå ned i vekt spiser jeg hele dagen. Anonymkode: 79218...611 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oi, så interessant! Er det då heile dagen, frå soloppgang til solnedgang? Anonymkode: 6f722...043 Muslimer ja. Kristne er hele uken, utenom søndag. Anonymkode: 10c9a...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #15 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oi, så interessant! Er det då heile dagen, frå soloppgang til solnedgang? Anonymkode: 6f722...043 Ja det stemmer. Ingen mat og drikke fra soloppgang til solnedgang. Anonymkode: 9c09c...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #16 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Muslimer ja. Kristne er hele uken, utenom søndag. Anonymkode: 10c9a...1f2 Men Kristne kan drikke, i motsetning til Muslimene? Stemmer det? Anonymkode: 9c09c...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #17 Del Skrevet 18. juni 2023 Er utroligt vanligst at for eks amfetamin misbrukere som sjeldent spiser at når dem begynner å spise bare litt mat skyter dem opp i vekt! Og får mer vekt enn dem ønsker. Igjenn fasting senker forbrenning og får kroppen til å holde på det lille mann får i seg. Det er faktisk en fin overlevelses taktikk å faste for å overleve på lite mat i kommende fremtid fordi det venner kroppen til å lagre fett på det lille man får. Anonymkode: 79218...611 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #18 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er utroligt vanligst at for eks amfetamin misbrukere som sjeldent spiser at når dem begynner å spise bare litt mat skyter dem opp i vekt! Og får mer vekt enn dem ønsker. Igjenn fasting senker forbrenning og får kroppen til å holde på det lille mann får i seg. Det er faktisk en fin overlevelses taktikk å faste for å overleve på lite mat i kommende fremtid fordi det venner kroppen til å lagre fett på det lille man får. Anonymkode: 79218...611 Spørs hvor lenge man faster. Faster man lenge nok til å oppnå ketose så bruker faktisk kroppen fett på å klare seg. Er nok derfor mange går ned i vekt med ketose og samtidig har masse energi( vektnedgangen oppnås såklart ved kaloriunderskudd). Utfordringen er å holde seg i ketose, for ellers blir det som du sier, at man går fort opp i vekt når man begynner å spise vanlig igjen. Anonymkode: 9c09c...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #19 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men Kristne kan drikke, i motsetning til Muslimene? Stemmer det? Anonymkode: 9c09c...64e Vel, det er jo litt lang tid å gå i 6 dager uten å drikke. Anonymkode: 10c9a...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #20 Del Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Spørs hvor lenge man faster. Faster man lenge nok til å oppnå ketose så bruker faktisk kroppen fett på å klare seg. Er nok derfor mange går ned i vekt med ketose og samtidig har masse energi( vektnedgangen oppnås såklart ved kaloriunderskudd). Utfordringen er å holde seg i ketose, for ellers blir det som du sier, at man går fort opp i vekt når man begynner å spise vanlig igjen. Anonymkode: 9c09c...64e Jo ja... Med meg trenger jeg aldri å faste mer enn til 5-6 tia hver dag og samme effekt som vektøkning har oppstått hver gang. Anonymkode: 79218...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå