Gå til innhold

Spørsmål til vegitarianere og veganere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis dere spiser mye bønner, fiser dere konstant? Hvordan klarer dere å ha et sosialliv? Seriøst spørsmål. 

Anonymkode: ba83a...50e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er normalt for mange at det kun er sånn i en overgang også blir det bedre. Magen må vende seg til endring i dietten. Er også andre ting enn bønner som påvirker fisingen, men ja det er kjent sak at bønner kan gi økt luft, men også at det ofte (men ikke alltid) blir bedre over tid. 

Sosialt klarer jeg meg fint ifht det. 

Anonymkode: b6b2a...8bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man venner seg til det. jeg fikk ganske mye trøbbel da jeg begynte å spise mye røde linser som jeg kokte selv, og leste et sted at man ikke bør spise linser hver dag i begynnelsen, det samme gjelder sikkert for bønner. Jeg synes det hjelper å mose bønnene helt eller halvveis, f.eks i chili sin carne (bruker potetstapper) eller blende linsene i linsesuppe. 

Så går det seg til etterhvert. 

Anonymkode: dd8e6...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri opplevd det som et problem. Fis lukter jo generelt lite. Dersom man ikke sliter med fordøyelsen klarer man å fordøye bønner helt greit.

Anonymkode: b0256...493

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye bønner tror du vegetarianere spiser? 
Jeg er vegetarianer og spiser proteinkilder som quinoa, linser, nøtter og melkeprodukter. Jeg bruker litt sorte bønner i taco, men har ikke opplevd noe fising av dette. 

Anonymkode: 3563b...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En studie på dette viste at et plantebasert kosthold gjør at man fiser 7 (!!!) ganger så mye som hvis man er alteter. Veganerne feis oftere og 50% mer gass hver gang... De bæsjet også dobbelt så mye og hadde løsere avføring. De var mer oppblåst og hadde mer ubehag. 

https://www.researchgate.net/publication/353571881_Differential_Effects_of_Western_and_Mediterranean-Type_Diets_on_Gut_Microbiota_A_Metagenomics_and_Metabolomics_Approach 

Anonymkode: 495cf...101

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

En studie på dette viste at et plantebasert kosthold gjør at man fiser 7 (!!!) ganger så mye som hvis man er alteter. Veganerne feis oftere og 50% mer gass hver gang... De bæsjet også dobbelt så mye og hadde løsere avføring. De var mer oppblåst og hadde mer ubehag. 

https://www.researchgate.net/publication/353571881_Differential_Effects_of_Western_and_Mediterranean-Type_Diets_on_Gut_Microbiota_A_Metagenomics_and_Metabolomics_Approach 

Anonymkode: 495cf...101

Høres ut som en sunn fordøyelse hvor det er lett å holde vekten. Mat som går raskere gjennom systemet er jo bra for helsen! Rett på veggiskosthold mao 🙂 

Anonymkode: 1d267...b36

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres ut som en sunn fordøyelse hvor det er lett å holde vekten. Mat som går raskere gjennom systemet er jo bra for helsen! Rett på veggiskosthold mao 🙂 

Anonymkode: 1d267...b36

Fortere? Hvordan kom til du til den konklusjonen fra dobbel så mye bæsj? De spiser næringsfattig mat, så derfor må de spise større mengder rett og slett. Og det er mer i maten som ikke kan fordøyes, så derfor må det bæsjes ut igjen. 

Hvis du tenker på fiber, så senker noen av dem tiden det tar å fordøye maten, mens andre øker tiden, for eksempel bønner og linser øke tiden det tar å fordøye maten.

https://www.researchgate.net/publication/236096907_Fiber_and_Functional_Gastrointestinal_Disorders:

Fiber type   Sources   Transit time and gas production
Soluble highly fermentable oligosaccharides (includes FOS, GOS)   Legumes, pulses, nuts, seeds, wheat, rye, onions, garlic, artichoke                                                                             Transit time: does not hasten transit time.    Gas production: high
Soluble highly fermentable fiber (e.g., RS, pectin, guar gum, and inulin)   Legumes, pulses, rye bread, barley, firm bananas, buckwheat groats (kashi), millet, oats, cooked and cooled-pasta, potato and rice   Transit time: Does not hasten gut transit.      Can slow absorption from the small intestine.     Gas production: moderate 
Intermediate soluble fermentable fiber (psyllium / ispaghula) and oats.   Seed of the plant Plantago Ovata, and oats   Transit time: does hasten transit time.            Gas production: moderate. 
Insoluble slowly fermentable fiber (e.g., wheat bran, lignin (fl ax), fruit, and vegetables)   Some vegetables and fruit, wheat bran, wholegrain cereal, rye, brown rice, wholemeal pasta, quinoa, flax seed   Transit time: does hasten transit time.            Gas production: moderate-high 
Insoluble, non-fermentable fiber (e.g. cellulose, sterculia, and methylcellulose)   High fiber grains and cereals, nuts, seeds, skins of fruit and vegetables   Transit time: does hasten transit time.            Gas production: low 

Anonymkode: 3cd32...464

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veggis eller ikke veggis... både tynne og tykke folk fiser mer enn normalvektige uansett.

Anonymkode: a3da9...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje dette problemet. Får i meg plenty med fiber (25-40g/d) og mykje av det er frå belgvekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veganere spiser mye helkorn og belgfrukter, frukt og grønnsaker, nøtter og frø. Alt dette er jo fiberrikt.

Anonymkode: 3c478...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...