AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Jeg har lyst til å spise sunnere, mindre ultraprossesert. Men når jeg prøver å lage mer fra bunn blir jeg "ruinert". Jeg er nok for dårlig på planlegging. Noen som har tips til gode lunsjretter/middager man kan lage opp og fryse ned? Anonymkode: e4513...323 1
Daisy-love Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Dette er noe jeg også tenker litt ekstra over om dagen, selv om jeg nok selv aldri vil droppe ultraprosessert helt. Chili sin/con carne kan lages uten ultraprosessert matvarer. Tomater (på boks er prosessert, men ikke ultra), ulike typer krydder, bønner, rent kjøtt, og ris. Det finnes hauger med ulike gryteretter og supper. Tenk over hva du liker av grønnsaker, og gjør det samme med karbohydrat og protein (begge av «ren variant» altså ikke «fikset på» for å si det litt enkelt). Jeg har laget en god gryte med vanlig potet (og/eller søtpotet, men den er ofte dyrere), edamamebønner (før brukte jeg normalt sorte bønner og kikerter, så det er også godt), gulrot, paprika, fryst brokkoli, (squash), sopp, og ulike krydder jeg har (salt, pepper, (røkt) paprika, spisskummen, og evt karri, men ikke vanlig buljong. Den er normalt ultra). Jeg sper ut med hakkede tomater, kokosmelk og vann. Kan lage både som suppe og gryte. Jeg bruker så mye grønt at det normalt blir gryte. *Tørre linser, og bønner er billigere enn de på boks, men på boks er billigere enn edamamebønner i frysedisken. Tørre linser trenger ikke annet enn å skylles før de hives rett i en gryte/suppe (ca 20 min koketid på de fleste). *Velg grønnsaker i sesong, fryste, og/eller tilbud. *Fryste grønnsaksblandinger kan godt være utgangspunkt for supper og gryteretter. Lapskausblanding kan f.eks brukes her, samme med amerikansk blanding, fryste erter, blomkål, brokkoli, osv osv. Lett å variere her. Jeg tåler ikke melk, så jeg må tenke på det, men basen kan lages med produkter fra kumelk også. Potet og purresuppe med hvite bønner er også billig og enkelt. Å bytte purren med løk så vil du spare en god del kroner, om du ikke finner billig purre. Krutonger av godt, men tørt brød er godt til, men du må ikke. Tomatsuppe kan lages og tilsettes bla kokte egg når du skal spise den, og ristet godt brød til. Lapskaus er godt med linser i, og er billig. Kjøp fryst lapskausblanding. Kan også lages med rester fra ulike renere kjøtt. Jeg personlig elsker lapskaus, og jeg kan godt blande fryst lapskausblanding med amerikansk blanding, og edamamebønner for en rask middag, eller lunsj i termos. Litt utradisjonell, men det funker. Jeg kjøper selv enten Rema eller Coop sine plukkede edamamebønner uten tilsatt salt. Billigere og enklere for å ha i retter. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Sunt er ikke dyrt. Havregryn, egg, poteter, årstidens norske grønnsaker. Anonymkode: 942b6...844 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Frokost her: havregryn surmelk og sukker pluss div syltetøy. Veldig billig 😊 Anonymkode: ae8c5...92c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Sunt er ikke dyrt. Havregryn, egg, poteter, årstidens norske grønnsaker. Anonymkode: 942b6...844 Kylling, kjøtt, fisk... Anonymkode: a2822...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kylling, kjøtt, fisk... Anonymkode: a2822...0c6 Jo. Det er billigere å gjøre storinnkjøp av rent kjøtt og fisk og ha i frysen enn å kjøpe utraprosesserte ferdigretter i prosjonssstørrelser. Anbefaler appen Mattilbud for å bli smartere og spare penger på matinnkjøp. Anonymkode: c10cf...b46 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jo. Det er billigere å gjøre storinnkjøp av rent kjøtt og fisk og ha i frysen enn å kjøpe utraprosesserte ferdigretter i prosjonssstørrelser. Anbefaler appen Mattilbud for å bli smartere og spare penger på matinnkjøp. Anonymkode: c10cf...b46 Plass til lagring er en forutsetning for den muligheten. Anonymkode: a2822...0c6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Plass til lagring er en forutsetning for den muligheten. Anonymkode: a2822...0c6 Er man singel og bor trangt trenger man ikke stor fryser. De fleste har vel plass til et høyt kombiskap. Anonymkode: 8dbf8...d4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 Vann er gratis fra krana. Egg er jo billig. Tankmelk kan du kjøpe billig fra bønder som produserer mer enn melkekvota. Lever er billig. Til og med mye forskjellig kjøtt er billig når man ser på næringen det gir, i kcal og særlig i vitaminer, mineraler og protein. En liste her: Så jeg er ikke enig at det er dyrt å spise sunt. Det er dyrt å spise godteri og snacks, og drikke brus. Jeg bruker mindre penger på mat nå som jeg er carnivore (spiser kun animalske produkter og har kuttet alt av planter) enn da jeg var omnivore. Anonymkode: 384bb...524 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #11 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så jeg er ikke enig at det er dyrt å spise sunt. Det er dyrt å spise godteri og snacks, og drikke brus. Jeg bruker mindre penger på mat nå som jeg er carnivore (spiser kun animalske produkter og har kuttet alt av planter) enn da jeg var omnivore. Anonymkode: 384bb...524 Hvorfor har du kuttet alt av plantemat? Hva med c-vitamin? Anonymkode: 8dbf8...d4b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #12 Skrevet 17. juni 2023 Å spise sunt er billig. Jeg spiser masse bønner, linser, kikerter, etc. Hakkede tomater på boks, frosne grønnsaker osv. Spiser sjeldent kjøtt, men pleier å kjøpe frossen ørret, sei og torsk. Havregryn og egg er også billige matvarer. Frukt og grønt kjøper jeg på orientalske butikker. Anonymkode: 851a8...7e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #13 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor har du kuttet alt av plantemat? Hva med c-vitamin? Anonymkode: 8dbf8...d4b Vi trenger ikke planter for god helse, men de fleste tåler å spise litt planter. Men jeg tåler det dårlig. Jeg har autoimmun sykdom som blusser opp når jeg spiser de fleste planter. Jeg fant ut at det var greiest å bare kutte ut alle. Jeg fikk ganske god bedring på keto, men carnivore har gjort meg frisk. Når jeg spiser carnivore, så er jeg helt frisk og har gått fra mye smerter ca 25% av tiden til helt frisk. C-vitamin får man fra kjøtt og lever. C-vitamin konkurrerer med karbohydrater i kroppen, så jo mer karbohydrater man spiser, jo mer c-vitamin må man spise for å få i seg nok. Det lille c-vitaminet som er i kjøtt er nok når man spiser minimalt med karbohydrater (bare litt fra meieriprodukter) slik som jeg gjør. Anonymkode: 384bb...524 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå