AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Del Skrevet 17. juni 2023 I gjennomsnitt bruker en passelig godt trent person omtrentlig 30 – 35 minutter på å løpe 5 km. Mindre trente personer kan fort bruke 40 – 50 minutter. Om du har en god del erfaring er det langt fra umulig å klare 5 km på 20 – 30 minutter. Altså, jeg har råtten kondisjon og bmi på 27+, men da jeg løp min første 5km denne uken, var den på under 30 min. Jeg anser meg selv som dårlig trent, men ifølge dem er jeg "passelig godt trent", lol. Er listen virkelig lagt så lavt? Anonymkode: badf4...740 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KoopaTroopa Skrevet 17. juni 2023 #2 Del Skrevet 17. juni 2023 Jeg klarer ikke 5 km på 30 min hvis jeg ikke trener meg opp til det. Det er ofte målet litt for å føle at jeg er i ok form (alltid vært litt av og på med løping). Registrerer at noen klarer dette lett med en gang, men vi har vel bare forskjellig utgangspunkt. Er k 35 nå, bmi på 22, ganske aktiv. Men måtte trene meg opp for å klare det da jeg var 25 også. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Del Skrevet 17. juni 2023 Da er listen lagt veldig lavt ja. Jeg går til sentrum på en times tid i en målbevisst gange, og dit er det 6 km. Men 70 % av Norges befolkning er jo overvektige, og de fleste har stillesittende jobber. Anonymkode: 1a2f0...a18 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Del Skrevet 17. juni 2023 Hvem er "dem"? Noen løper raskt og noen løper sakte. Noen har korte bein og må bruke flere steg, noen har lange bein og kan bruke færre steg osv. Det er endel som spiller inn Anonymkode: b50e3...603 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem er "dem"? Anonymkode: b50e3...603 De som har skrevet dette. De er linket til. Anonymkode: badf4...740 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Del Skrevet 17. juni 2023 Kommer jo også an på hvilken fart det legges opp til. Mener de at en passelig trent person klarer det dersom man løper alt man kan eller er det snakk om en joggetur i snakkefart? Eller noe midt mellom? Basert på de tidene vil jeg tro at det ikke er snakk om maks innsats. I tillegg er det også forskjell på hva en mann og en kvinne med rimelighet bør klare. Anonymkode: 4a35d...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Del Skrevet 17. juni 2023 Jeg går 5 km i motbakke på ca 45 min på tredemølle. Anonymkode: 328c2...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Del Skrevet 17. juni 2023 De prøver mest sannsynlig å sette listen lavt fordi de er en nettbutikk med krillolje, fremstilt som informasjonskilde. Tidene gir ikke særlig mening, en 'godt trent person' bruker 20-25 minutter på 3KM, mens en uerfaren gjennomsnittsperson løper halvmaraton/21KM på opptil 150 minutter hvis de prøver seg. Tilsvarende 7.5min/km på 3 kilometeren, 7min/km på halvmaraton. Sliter litt med å tro på at en godt trent person som sprinter 3 kilometer sliter med å holde tempoet til en utrent person som jogger/går 20. Anonymkode: 476b7...70d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Del Skrevet 17. juni 2023 Dette er jo veldig inviduelt. Jeg må trene meg ganske mye opp til å klare det, mens min mann kan la være å trene på 1 år og klare det med en gang..kronisk god kondis. Kroppen er forskjellig. Men vil si at det stort sett må trenes noe over noen uker for å klarer det. Anonymkode: 0ee6c...7bd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 17. juni 2023 #10 Del Skrevet 17. juni 2023 Går 6 km i motbakke,nedover og bortover på 50 minutt ganske konsekvent. Klarer jogge ca 100 meter før det skjer et eller annet som gjør at jeg må stoppe. Har FORFERDELIG teknikk pga slitasje skader i yngre alder (Fotball) Vanligvis vil dette si at jeg får vondt i et kne eller noe slikt. Ikke at kondisen er enorm uansett,men grunnen for at jeg ikke klarer jogge konsekvent er primært teknikken. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 17. juni 2023 #11 Del Skrevet 17. juni 2023 https://runkeeper.com/cms/global-5k/global-5k-the-results-are-in/ Fant ikke noen god studie som ser på et tverrsnitt av befolkningen, men fant denne som er en selektert populasjon av folk som ikke kun har lastet ned enn løpe app, men gjennomført 5km løp i appen. Jeg forventer at dem er et positivt selektert materiale. Ser vi på disse resultatene tenker jeg at påstanden høres fornuftig og ikke særlig gal ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 17. juni 2023 #12 Del Skrevet 17. juni 2023 Man har ulikt utgangspunkt genetisk utgangspunkt og ulikt potensiale. De to tingene trenger ikke nødvendigvis høre sammen. Jeg løp 5km på 18 minutter etter noen uker med trening, men jeg har allikevel ikke blitt verdensmester. Du har kanskje et utgangspunkt for utholdenhet? Men samtidig synes jeg det høres ekstremt rart ut om passe godt trente ikke kan løpe fem km under den tiden. Flere av de jeg var i militæret løp aldri og hadde altfor mye muskler. De kom allikevel under 16 min på 3km. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 17. juni 2023 #13 Del Skrevet 17. juni 2023 Citation needed Hvordan er det målt? Er forskjell om man spør hvor lang tid folk tror de bruker, om de måler hvor lang tid de bruker og hva de forteller folkene om hva de løper for. Kan ikke garantere at jeg hadde lagt inn maks innsats om noen ba meg løpejogge 5km.. Hadde heller ikke hatt et bra estimat om noen spurte meg om hvor lang tid jeg ville brukt. Når det er sagt, så trener jeg nok mer styrke enn kondisjon, så ville nok ikke imponert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 17. juni 2023 #14 Del Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I gjennomsnitt bruker en passelig godt trent person omtrentlig 30 – 35 minutter på å løpe 5 km. Mindre trente personer kan fort bruke 40 – 50 minutter. Om du har en god del erfaring er det langt fra umulig å klare 5 km på 20 – 30 minutter. Altså, jeg har råtten kondisjon og bmi på 27+, men da jeg løp min første 5km denne uken, var den på under 30 min. Jeg anser meg selv som dårlig trent, men ifølge dem er jeg "passelig godt trent", lol. Er listen virkelig lagt så lavt? Anonymkode: badf4...740 Jeg løp 5 km i fjor høst på 22.45. Ganske sikker på at jeg er over snittet trent for alderen (37). Kanskje du rett og slett har det litt naturlig? Er jo ikke slik at alle har like fysiologiske utgangspunkt. Jeg føler selv at jeg er tungtrent og må trene mye for å komme i god form. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #15 Del Skrevet 17. juni 2023 14 minutter siden, Fremmed fugl said: https://runkeeper.com/cms/global-5k/global-5k-the-results-are-in/ Fant ikke noen god studie som ser på et tverrsnitt av befolkningen, men fant denne som er en selektert populasjon av folk som ikke kun har lastet ned enn løpe app, men gjennomført 5km løp i appen. Jeg forventer at dem er et positivt selektert materiale. Ser vi på disse resultatene tenker jeg at påstanden høres fornuftig og ikke særlig gal ut. Hahahahahahaha run keeper, jeg leste runke-per og hadde IKKE lyst til å trykke på lenken. Anonymkode: 049e6...40d 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #16 Del Skrevet 17. juni 2023 Men sier denne forskningen noe om alder? Jeg er 50, og løper 5 k på 35 min. Klarer det nok ikke fortere, men lenger kan jeg trene meg opp til. Min far er 78 og godt trent for sin alder, han klarer ikke løpe 50 meter. Fort gjort å kalle dette for en spuriøs sammenheng om du ikke kan linke til alder. Anonymkode: 2bd4d...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. juni 2023 #17 Del Skrevet 17. juni 2023 (endret) Majer skrev (4 timer siden): Man har ulikt utgangspunkt genetisk utgangspunkt og ulikt potensiale. De to tingene trenger ikke nødvendigvis høre sammen. Jeg løp 5km på 18 minutter etter noen uker med trening, men jeg har allikevel ikke blitt verdensmester. Du har kanskje et utgangspunkt for utholdenhet? Men samtidig synes jeg det høres ekstremt rart ut om passe godt trente ikke kan løpe fem km under den tiden. Flere av de jeg var i militæret løp aldri og hadde altfor mye muskler. De kom allikevel under 16 min på 3km. Militære er sprekere enn gjennomsnittsfolk fordi de er mye yngre , fordi de er mer aktive og fordi de har høyere andel av menn og lavere andel stridsudyktige og uføre. Jeg tror også at snitt bmi er lavere. Endret 17. juni 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #18 Del Skrevet 17. juni 2023 Du er mann, du har trent før, men har vært inaktiv i noen år. Tipper jeg. Ståa er i dag sier onkelen min som er gymlærer på VGS: spirket mellom de gode elevene og de dårligste på Cooper-test og sånt blir stadig større. De beste løper raskere enn de beste på 1980/90-tallet gjorde. De dårligste er betydelig verre enn det de var dengang. Noen av de klarer ikke å løpe i det hele tatt. Det var mye mer jevnt tidligere. Mye grunnet økende overvekt blant tenåringer. Vil tro det gjelder voksne også. Så om du sammenligner deg med den inaktive prosenten så er du rask! Du er i supergod form! Men om du sammenligner deg med de som trener jevnlig så har du et betydelig forbedringspotensiale. Anonymkode: e4e3e...f0a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #19 Del Skrevet 20. juni 2023 Kanskje litt lavt nivå. Men enig med mange her, løper kanskje 1 gang i uken i tillegg til en del styrketrening. Kvinne 34 år, slank. Tror jeg skal slite med å komme noe særlig under 27 min. Samboer som ikke har løpt på 10 år, løp et løp på 1 mil uten treningsbakgrunn og greide å karre seg under 1 time på mila. Det for meg hadde krevd mye trening for å greie det. Så er jo ganske stor forskjeller på mann og kvinne også da. Anonymkode: 12084...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #20 Del Skrevet 20. juni 2023 Jeg løper 5 km på 30 min og vil si jeg har normal kondisjon Anonymkode: d19aa...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå