AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 I flere år var jeg ikke så nøye på å teste meg, for hpv fordi jeg trodde en kun ble overført seksuelt. Jeg er jomfru. Senere hørte jeg at det kunne smitte gjennom håndkler. Men jeg tror gynokologen min tok testen på meg uansett. Nå er jeg 29 år og jeg ble ikke tilbudt vaksine som yngre. Jeg lurer på å spørre gyn om jeg kan få hpv-testen. Jeg leste i en artikkel i dag at det kun var for 30+, stemmer dette? Del gjerne dine egne erfaringer og bekymringer rundt hpv. Anonymkode: b4506...54b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Dytter opp igjen 😃 Anonymkode: b4506...54b
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Google er din venn: Fra 2023 vil HPV-test også benyttes for kvinner mellom 25-33 år. Fra 1. januar 2023 for kvinner mellom 30 - 33 år, og fra 1. juli 2023 for kvinner mellom 25 - 29 år. om du ønsker å ta vaksine, gå for den som ikke er i vaksinasjonsprogrammet. Den beskytter mot flere hpv varianter enn den i vaksineprogrammet. Du velger helt selv om du ønsker å ta vaksine. Er du usikker, snakk med fastlegen din. Anonymkode: c306a...4ae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I flere år var jeg ikke så nøye på å teste meg, for hpv fordi jeg trodde en kun ble overført seksuelt. Jeg er jomfru. Senere hørte jeg at det kunne smitte gjennom håndkler. Men jeg tror gynokologen min tok testen på meg uansett. Nå er jeg 29 år og jeg ble ikke tilbudt vaksine som yngre. Jeg lurer på å spørre gyn om jeg kan få hpv-testen. Jeg leste i en artikkel i dag at det kun var for 30+, stemmer dette? Del gjerne dine egne erfaringer og bekymringer rundt hpv. Anonymkode: b4506...54b Deler du brukte håndklær med veldig mange? Anonymkode: 89d0f...f92
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Du kan snakke med legen din om å ta celleprøve som nå inkluderer hpv-test samt at du snakker med legen din om å ta vaksinen. Det koster noen tusen, men er verdt det for du skal vel ikke være jomfru for resten av livet. Den beskytter jo også mot halskreft forårsaket av HPV som man kan få ved oralsex. Anonymkode: ef8ef...357
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 16.13): Google er din venn: Fra 2023 vil HPV-test også benyttes for kvinner mellom 25-33 år. Fra 1. januar 2023 for kvinner mellom 30 - 33 år, og fra 1. juli 2023 for kvinner mellom 25 - 29 år. om du ønsker å ta vaksine, gå for den som ikke er i vaksinasjonsprogrammet. Den beskytter mot flere hpv varianter enn den i vaksineprogrammet. Du velger helt selv om du ønsker å ta vaksine. Er du usikker, snakk med fastlegen din. Anonymkode: c306a...4ae Takk for hjelpen. Faktisk kan google være vanskelig å navigere. Det er ikke alltid man finner svaret. Og jeg har ikke tid til å snakke med fastlegen om dette. Jeg må bruke timene på andre sykdommer Jeg håper fortsatt at noen vil fortelle om opplevelsene sine i denne tråden Anonymkode: b4506...54b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 18.28): Du kan snakke med legen din om å ta celleprøve som nå inkluderer hpv-test samt at du snakker med legen din om å ta vaksinen. Det koster noen tusen, men er verdt det for du skal vel ikke være jomfru for resten av livet. Den beskytter jo også mot halskreft forårsaket av HPV som man kan få ved oralsex. Anonymkode: ef8ef...357 Jeg visste ikke at man kunne få halskreft😲 Kanskje jeg vil være jomfru resten av livet Anonymkode: b4506...54b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #9 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 17.10): Takk for hjelpen. Faktisk kan google være vanskelig å navigere. Det er ikke alltid man finner svaret. Og jeg har ikke tid til å snakke med fastlegen om dette. Jeg må bruke timene på andre sykdommer Jeg håper fortsatt at noen vil fortelle om opplevelsene sine i denne tråden Anonymkode: b4506...54b Svaret mitt gav deg dato for når de begynte å teste for hpv avhengig av alderen din. Du kan da se om det ble tatt hpv test av deg eller ikke om du sammenligner med dato du var hos gynekologen. om du ikke har hatt sex eller det liten sannsynlighet for at du har hpv. Anonymkode: c306a...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå