AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Hei! Hatt vondt i halsen noen dager og var hos lege i dag da jeg har hatt høy feber og typisk streptokokker. Blodprøver viste 150 i CRP og legen synes det var høyt. Snakket om bekymring for nyrer og komplikasjoner av streptokokker. Satt på apocillin 1g 4x/døgn i 10 dager. Trodde ikke CRP ble så høy ved halsbetennelse? Er det kraftigere infeksjon jo høyere den blir? skal sies at formen er ganske dårlig og det gjør veldig vondt - men trodde ikke det var *så* ille. Anonymkode: 3f266...dbc
Topsi Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 (endret) Ja. CRP på 150 tyder på kraftig infeksjon Endret 17. juni 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Ganske høyt ja. Testet du positivt for streptokokker? Anonymkode: c83d1...dd3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Han testet ikke halsen, sa at blodprøvene tydet på infeksjon og at mandlene var hovne med belegg. Også veldig «tjukk» i halsen, store lymfeknuter. Da jeg var liten pleide de teste i halsen, og fikk svar fort, og andre ganger sende inn halsprøve til dyrking. Anonymkode: 3f266...dbc
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han testet ikke halsen, sa at blodprøvene tydet på infeksjon og at mandlene var hovne med belegg. Også veldig «tjukk» i halsen, store lymfeknuter. Da jeg var liten pleide de teste i halsen, og fikk svar fort, og andre ganger sende inn halsprøve til dyrking. Anonymkode: 3f266...dbc Ok. Vet ikke hvorfor du sier streptokokker når du ikke aner hva det er. Blir nok snart bra nå når du har begynt med penicillin Anonymkode: c83d1...dd3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Vet ikke hvorfor du sier streptokokker når du ikke aner hva det er. Blir nok snart bra nå når du har begynt med penicillin Anonymkode: c83d1...dd3 Han som sa streptokokker! Går utifra det er vanligste bakterie som gir slik infeksjon i hals når legen ikke testet engang. Ja håper på å være i fin form snart Anonymkode: 3f266...dbc
Phoenix Heart Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Ja, det er høyt. Normal crp ligger under 5.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 150 er definitivt høyt. Tror de velger å gi antibiotikaen intravenøst hvis man har over 300. Normal CRP er under 10. Rart han ikke tok en kjapp swipe i halsen, det tar jo ti minutter å få svar... Det gjorde de med min sønn når han hadde halsbetennelse med streptokokker for et par måneder siden. Anonymkode: b2d1a...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #9 Skrevet 17. juni 2023 Ikke nøl med å få tatt nye blodprøver etter noen dager for å faktisk se at crp er på vei nedover, at du ikke utvikler sepsis. Anonymkode: afc91...426 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #10 Skrevet 17. juni 2023 Ja jeg også synes det var rart han ikke tok det! Tok jo blodprøver og det er mer jobb egentlig 🫠Han sa det var en infeksjon som hadde behov for penicillin, og det var egentlig det hele. Sa han mistenkte streptokokker. Og å ta kontakt om det ikke blir bedre ila 3 dager eller får noen nye symptomer. Håper på å være i grei form til mandag, legen sa jeg ikke er smittsom innen da som om jeg orker kan jeg gå på jobb😁 Anonymkode: 3f266...dbc
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 Man trenger ikke halsprøve. I 99 % av tilfellene er det bare streptokokker som gir så intens halsbetennelse med så høy crp. Kyssesyke kan gi liknende symptomer men tror ikke det gir en sånn crp. Men strephals kan absolutt gi en crp på 150. Men obs at noen kan utvikle en abscess i halsen, og dette kan gi mer alvorlig sykdom. Men dette vil man oftest merke, da det blir assymmetri i svelget. Anonymkode: 38901...7c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 17.6.2023 den 13.52): Ok. Vet ikke hvorfor du sier streptokokker når du ikke aner hva det er. Blir nok snart bra nå når du har begynt med penicillin Anonymkode: c83d1...dd3 Hvis man har kraftig streptokokk- betennelse så ser man det i halsen Anonymkode: 5f99a...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå