AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Jeg er på boligjakt og når jeg er interessert i en bolig skriver jeg en melding/ e-post til megler med spørsmål, hvis ikke opplysningene står i salgsoppgaven, slik at jeg har alle fakta før visning. Har flere ganger opplevd at meglere ikke svarer på meldingene før på visningsdato, og så sier de at de skal sjekke opplysningene dagen etter, men da er jo ofte budrunden i gang. Denne uken har jeg funnet en bolig jeg interessert i, men det er en del ting som jeg lurer på som jeg ønsker svar fra megler. Blant annet en ulovlig oppført veranda og et soverom som ikke er godkjent som soverom. I salgsoppgaven skriver megler at interessenter må ta kontakt med han for mer informasjon, men jeg får jo ikke noe svar? Har også spurt om det er mulig å få en privatvisning dagen før visning da jeg bortreist, men han svarer ikke. Jeg gidder ikke å ringe da jeg tenker at en epost er innafor. Er de ikke interessert i boligkjøpere? Dette medfører at jeg dropper boligen Anonymkode: 9656a...213
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Du bør ringe megleren. Anonymkode: ab035...c93 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 Ring heller styrer i borettslaget Anonymkode: 3ee10...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ring heller styrer i borettslaget Anonymkode: 3ee10...9cd Du tror alle boliger er borettslag? Anonymkode: 5d7ba...fdd 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ring heller styrer i borettslaget Anonymkode: 3ee10...9cd Det er jo ikke gitt at det er borettslag ? Hvis du er intr i privatvisning før fellesvisning ville jeg prøvd å ringe selger. Anonymkode: b8baa...c58 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #6 Skrevet 17. juni 2023 Ta det som et tegn på dårlig kjøp. Og husk at megleren som ikke svarer, på tross av tittelen megler, ikke er en upartisk tredjeperson men heller en innleid selger, eierens eksperthjelp. Å ikke svare kan bety at de har mange nok interessenter uansett, dvs at prisen blir høy, eller at det bare finnes dårlige svar. Okke som, dårlig kjøp. (Så før man selger bolig selv bør man gå på noen visninger bare for å få et inntrykk av hvem som er gode meglere i byen. Du bør også be meglerfirmaet om akkurat den megleren så du ikke får en lærling med nedsatte kommunikasjonsevner som bare er der fordi onkelen skaffet ham jobb, har vært utsatt for det) Anonymkode: 5ceb7...a07 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #7 Skrevet 17. juni 2023 Stiller du «dumme spørsmål»? Hva er det egentlig du lurer på rundt dette? «ulovlig oppført veranda og et soverom som ikke er godkjent som soverom.» På verandaen og soverommet tar du da all risiko selv, også mtp evnt tilbakeføring, ikke godkjente kvm m.m Anonymkode: b2555...88f 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #8 Skrevet 17. juni 2023 Dustete å ikke svare Mail. Lite tillitsvekkende. Men om jeg var virkelig gira på en bolig ville jeg likevel ringt. Anonymkode: 810fe...37f 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #9 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stiller du «dumme spørsmål»? Hva er det egentlig du lurer på rundt dette? «ulovlig oppført veranda og et soverom som ikke er godkjent som soverom.» På verandaen og soverommet tar du da all risiko selv, også mtp evnt tilbakeføring, ikke godkjente kvm m.m Anonymkode: b2555...88f Stiller spørsmål om takets tilstand som ikke er nevnt i salgsoppgaven, om det er dokumentasjon på badet, hvor mange som bor i borettslaget og om eierne bor der eller om det er mye utleie, om hvorfor verandaen er godkjent av styret når den er ulovlig oppført, hvor varmtvanns tanken står hen og alder på den osv. Ingen spørsmål er for dumme når det mangler opplysninger i salgsoppgaven. Man skal bruke mange millioner og skape seg et hjem der. Ts Anonymkode: 9656a...213 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #10 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Stiller spørsmål om takets tilstand som ikke er nevnt i salgsoppgaven, om det er dokumentasjon på badet, hvor mange som bor i borettslaget og om eierne bor der eller om det er mye utleie, om hvorfor verandaen er godkjent av styret når den er ulovlig oppført, hvor varmtvanns tanken står hen og alder på den osv. Ingen spørsmål er for dumme når det mangler opplysninger i salgsoppgaven. Man skal bruke mange millioner og skape seg et hjem der. Ts Anonymkode: 9656a...213 Dette er ting du uansett bør ringe megleren for, ikke akkurat ja/nei spørsmål du har og vanskelig å formulere korte og greie svar. Samt at megleren er kanskje opptatt med de andre som henvender seg.. du må stå på selv hvis du vil vite mer enn det som er oppgitt i takst og salgsoppgaven. Anonymkode: ab035...c93 4
Snedig Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stiller spørsmål om takets tilstand som ikke er nevnt i salgsoppgaven, om det er dokumentasjon på badet, hvor mange som bor i borettslaget og om eierne bor der eller om det er mye utleie, om hvorfor verandaen er godkjent av styret når den er ulovlig oppført, hvor varmtvanns tanken står hen og alder på den osv. Ingen spørsmål er for dumme når det mangler opplysninger i salgsoppgaven. Man skal bruke mange millioner og skape seg et hjem der. Ts Anonymkode: 9656a...213 Dette er ting du spør om på visning. 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stiller spørsmål om takets tilstand som ikke er nevnt i salgsoppgaven, om det er dokumentasjon på badet, hvor mange som bor i borettslaget og om eierne bor der eller om det er mye utleie, om hvorfor verandaen er godkjent av styret når den er ulovlig oppført, hvor varmtvanns tanken står hen og alder på den osv. Ingen spørsmål er for dumme når det mangler opplysninger i salgsoppgaven. Man skal bruke mange millioner og skape seg et hjem der. Ts Anonymkode: 9656a...213 Da har du ikke lest godt nok. Taket vurderes alltid av takstmann. Du får møte opp på visning og spørre selv. Meglere vil ikke svare deg skriftlig på at ting er bra eller ikke. Han vet ikke noe mer enn deg, som er det som takstmannen har informert om. tenk om meglere skulle svare skriftlig på alle disse spørsmålene fra alle interessenter soner sånn 1/4 interessert, da hadde hen ikke gjort annet. Anonymkode: 11990...c46 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Snedig skrev (9 timer siden): Dette er ting du spør om på visning. Ofte vet ikke meglerne og sier de må finne det ut og gi beskjed dagen etter, og da er ofte budrunden i gang Ts Anonymkode: 9656a...213
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du ikke lest godt nok. Taket vurderes alltid av takstmann. Du får møte opp på visning og spørre selv. Meglere vil ikke svare deg skriftlig på at ting er bra eller ikke. Han vet ikke noe mer enn deg, som er det som takstmannen har informert om. tenk om meglere skulle svare skriftlig på alle disse spørsmålene fra alle interessenter soner sånn 1/4 interessert, da hadde hen ikke gjort annet. Anonymkode: 11990...c46 Taket vurderes ikke alltid nei. I mange takstrapporter jeg har lest så skriver takstmannen at taket ikke er undersøkt, eller at det ikke foreligger opplysninger om taket. Ts Anonymkode: 9656a...213
newman01 Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 On 6/18/2023 at 8:45 AM, AnonymBruker said: Dette er ting du uansett bør ringe megleren for, ikke akkurat ja/nei spørsmål du har og vanskelig å formulere korte og greie svar. Om man spør om kritiske ting er det faktisk kjekt at det er sporbart. Kommer ikke så langt i klagenemda eller tinghuset om det oppstår disputt om sakens realiteter, der man sitter og sier "jamen megler sa jo at"... Da er det greit å kunne banke en epost i bordet
Gjest takinova Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 Mail funker til kontorarbeidere, men meglerne er lite på kontor i perioder. De er derimot eksperter på å snakke i handsfree telefon samtidig som de gjør andre ting. Jeg mistenker også at det er en måte å ha ryggen fri på. Og så er det jo sånn at megler kun er en mellommann og ikke kan svare på alt mulig.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Jeg tror du bør ringe eller stille disse spørsmålene på visning. Om du spør på visning og de sier de skal sjekke, kan du informere om at du trenger svar før budrunden. Det vil nok megler ønske å imøtekomme. Som noen andre nevner, så sitter ikke meglere alltid på kontoret, og å svare ut mailer med den typen spørsmål du oppgir er tidkrevende. For å være ærlig, så skjønner jeg godt at de ikke gidder. Anonymkode: 15b7b...c27 3
Brunello Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 8.45): Dette er ting du uansett bør ringe megleren for, ikke akkurat ja/nei spørsmål du har og vanskelig å formulere korte og greie svar. Samt at megleren er kanskje opptatt med de andre som henvender seg.. du må stå på selv hvis du vil vite mer enn det som er oppgitt i takst og salgsoppgaven. Anonymkode: ab035...c93 Det er smart å be om skriftlige svar. Da har man dokumentasjon.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Taket vurderes ikke alltid nei. I mange takstrapporter jeg har lest så skriver takstmannen at taket ikke er undersøkt, eller at det ikke foreligger opplysninger om taket. Ts Anonymkode: 9656a...213 Men da har du jo svaret ditt da. Hvis takstmann kun har observert fra bakkeplan (som er det minste de gjør) så er det det megleren også vet. Megleren har ikke ligget og kravlet oppå taket der i dressen sin for å prøve å gå takstmannen i sømmene. Anonymkode: 11990...c46 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 newman01 skrev (6 timer siden): Om man spør om kritiske ting er det faktisk kjekt at det er sporbart. Kommer ikke så langt i klagenemda eller tinghuset om det oppstår disputt om sakens realiteter, der man sitter og sier "jamen megler sa jo at"... Da er det greit å kunne banke en epost i bordet Nettopp derfor vil jo heller ikke en megler svare skriftlig. Ingen vet 100% med en bolig og bordet fanger. Anonymkode: 11990...c46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå