Gå til innhold

Få beroligendes på legevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er deprimert, med akutt forverret situasjon og sliter veldig nå i helgen. Får ikke sove, som jeg vet gjør at jeg blir mye verre. Har et barn å ta meg av (har samboer også som hjelper) men sliter veldig akutt akkurat nå. Kn man få noe beroligendes i enkeltdose for å få noe søvn? Er mye angst, indre uro, og tankekjør, melatonin hjelper ikke fordi jeg våkner etter en time. Synes det er veldig skummelt å ringe legevakt for slikt og spør derfor her først i håp om at noen har erfaring

Anonymkode: 292d5...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gråt ut og vær åpen, tabletter hjelper en gang i blant, men ikke i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bare burde ringe legevakten og spørre. Det er lov å stille spørsmål. Det ville være helt urimelig å forvente at du som pasient skal ha alle svarene på forhånd før du ringer.

Anonymkode: aa5b4...fee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte en gang på legevakten og da sa de nei. Fordi de medisinene er som dop 

Anonymkode: df8d6...ab3

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spurte en gang på legevakten og da sa de nei. Fordi de medisinene er som dop 

Jeg tror at det kan være lurt å ikke spørre etter et spesielt medikament, men bare forklare situasjonen og symptomene godt og la det være opp til legevakten å vurdere hva slags hjelp de eventuelt kan tilby.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg du kan få. Får sikker noen medikamenter til å ha gjennom helgen mot at du kontakter fastlegen til uka. Psykiatrien er sprengt som fy, så hvis du får problemer med å ivareta ta deg selv pga kraftig angst, depresjon etc, så er ofte alternativet innleggelse eller medisiner. De færreste leger jeg har vært borti har hatt problemer med å skrive ut angst medisiner når det kun er for kort tids bruk og man sjelden bruker det. Sobril er super effektiv for angst, iallefall for min angst. Og det er den mildeste av b-preparatene. Jeg ville dog ikke ha ringt som andre foreslår, jeg ville ha dratt dit. Det er lettere å bli tatt seriøst når helsepersonell selv ser hvor preget man er kontra når man ringer.

Anonymkode: 42bb5...cfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

En Sobril eller et søvnmedikament er ikke farlig eller som dop.

Men med mindre man har psykosehistorikk tviler jeg på man får noe på legevakta. 

Anonymkode: b7fe1...edd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De er strenge. En gang var jeg der og fikk noe å sove på, og jeg klarte ikke gå på beina. Kanskje det var truxal, for jeg har reagert på samme måte når jeg fikk det på resept. Be om atarax eller vallergan (det som er erstatning for vallergan). Det er allergitabletter og du blir trett. 

Anonymkode: 82657...400

Skrevet (endret)

Jeg fikk vival en gang, men da var jeg der med panikkanfall ut av dimensjoner. Kom dit i ambulanse. 

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

De vil nok gjerne være strenge de fleste steder. Selv på fastlegekontoret mitt har de som praksis at det bare er fastlegen som kan skrive ut resept, så hvis han er borte og jeg får vikar skriver de heller ikke ut. Men ved helt krise kan det jo være du får et par Vival i hånda. 

Anonymkode: 5e24a...7ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hva som menes med "som dop", men oxasepam (merkenavn blant annet Sobril) kan definitvt brukes som rusmiddel, i likhet med andre benzodiasepiner. Oxasepam er riktignok en av de svakere benzoene.

Søvnmedikament er ikke noe ettertraktet å ruse seg på, enig der.

Hilsen tidligere mangeårig rusmisbruker.

Anonymkode: c19cc...68a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De vil nok gjerne være strenge de fleste steder. Selv på fastlegekontoret mitt har de som praksis at det bare er fastlegen som kan skrive ut resept, så hvis han er borte og jeg får vikar skriver de heller ikke ut. Men ved helt krise kan det jo være du får et par Vival i hånda. 

Anonymkode: 5e24a...7ac

Ikke en korreksjon, bare til info: Vival, Stesolid og Valium forskjellige merkenavn på samme stoff - diazepam.

Anonymkode: c19cc...68a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det tror jeg du kan få. Får sikker noen medikamenter til å ha gjennom helgen mot at du kontakter fastlegen til uka. Psykiatrien er sprengt som fy, så hvis du får problemer med å ivareta ta deg selv pga kraftig angst, depresjon etc, så er ofte alternativet innleggelse eller medisiner. De færreste leger jeg har vært borti har hatt problemer med å skrive ut angst medisiner når det kun er for kort tids bruk og man sjelden bruker det. Sobril er super effektiv for angst, iallefall for min angst. Og det er den mildeste av b-preparatene. Jeg ville dog ikke ha ringt som andre foreslår, jeg ville ha dratt dit. Det er lettere å bli tatt seriøst når helsepersonell selv ser hvor preget man er kontra når man ringer.

Anonymkode: 42bb5...cfd

Helt feil, man bør ringe først for å få oppmøte tid. Ingenting mer irriterende enn de som dukker opp på dør med noe som ikke er akutt, og attpåtil forventer at de ikke skal slippe å vente. Da risikerer man å bli dårligere mottatt.

Anonymkode: cd1b7...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På nettsiden til Legevakten i min kommune står det spesifikt at de ikke gir ut B-preparater. Hvis jeg var deg ville jeg ringt Psykiatrisk akuttmottak. 

Anonymkode: 35099...610

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

På nettsiden til Legevakten i min kommune står det spesifikt at de ikke gir ut B-preparater. Hvis jeg var deg ville jeg ringt Psykiatrisk akuttmottak. 

Anonymkode: 35099...610

Små legevakter har ikke b-preparater. 
I storbyer som Trondheim, Oslo og Bergen har dem, men terskelen for å få er ekstrem høy og du skal da ha en sykehistorikk som tilsvarer at det er lurt og forsvarlig å gi deg dette. 

TS du kan selvfølgelig ringe LV og be om en samtale med dem. De vil da vurdere hvor dårlig du er psykisk, og om det er behov for akutthjelp (innleggelse, time hos akutteam) eller om du kan vente til fastlegen åpner. De vil automatisk bli skeptisk til noen som kommer dit å ber om bpreperater, så beskriv heller plagene dine og det du trenger hjelp til enn hvilke medisiner du vil ha. Det beste du kan gjøre er å ringe fastlegen på mandagsmorgen, han kjenner deg best og kan skrive resepter. 

Anonymkode: f4276...d21

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har aldri brukt noe medikament for depresjon, angst eller lignende. Fikk komme inn med engang og fikk eget rom fremfor venterom. Ble tatt veldig seriøst. Fikk sovemedisin, husker ikke hva den het men var noe zo… et eller annet, 10 stk, og beskjed om å ta kontakt med fastlegen mandag morgen for å få antidepressiva, siden jeg ikke har fått det enda. Går til psykolog fra før, men eskalerte som sagt nå.

Takk til alle som svarte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her

Jeg har aldri brukt noe medikament for depresjon, angst eller lignende. Fikk komme inn med engang og fikk eget rom fremfor venterom. Ble tatt veldig seriøst. Fikk sovemedisin, husker ikke hva den het men var noe zo… et eller annet, 10 stk, og beskjed om å ta kontakt med fastlegen mandag morgen for å få antidepressiva, siden jeg ikke har fått det enda. Går til psykolog fra før, men eskalerte som sagt nå.

Takk til alle som svarte.

Zopiclone var det det het.

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du fikk hjelp! Takk for oppdatering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...