Gå til innhold

Utrolig slitsom 3 åring!!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å tørne snart!!!! Hjelp meg!!! Faen altså!! Masing fra morgen til kveld!! INGENTING er bra nok! Han får se på lastebil på YouTube nå, fordi INGENTING på tv er bra nok!! Når jeg finner de programmene på YouTube han vil se på, så er det ikke bra nok! Han får velge akkurat det han vil, men sutrer ved siden av meg å sier «ikke den.» jeg er helt alene med han, vet ikke hva jeg skal gjøre!!!

Anonymkode: cd94c...fb5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må vinne maktkampene. Still gjerne ultimatum som enten så ser vi den filmen eller så ser vi ingenting.

Vi har en treåring som prøver seg hele tiden her også, det er kamper hver dag.

Anonymkode: 4d4d2...b5c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt det

Anonymkode: 29906...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må vinne maktkampene. Still gjerne ultimatum som enten så ser vi den filmen eller så ser vi ingenting.

Vi har en treåring som prøver seg hele tiden her også, det er kamper hver dag.

Maktkamper? Herregud. Vi snakker om en 3 åring

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare være streng, jeg har også en sånn 😅 bruker å si «nei nå har du sagt at det er dette du vil se, da får du se det først eller så tar vi det bort.». Det handler om å sette grenser for barnet, hvis man gir etter på trass og mas så blir det bare mer 

Anonymkode: e33db...49f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg holder på å tørne snart!!!! Hjelp meg!!! Faen altså!! Masing fra morgen til kveld!! INGENTING er bra nok! Han får se på lastebil på YouTube nå, fordi INGENTING på tv er bra nok!! Når jeg finner de programmene på YouTube han vil se på, så er det ikke bra nok! Han får velge akkurat det han vil, men sutrer ved siden av meg å sier «ikke den.» jeg er helt alene med han, vet ikke hva jeg skal gjøre!!!

Anonymkode: cd94c...fb5

Hei!

Jeg forstår frustrasjonen din, men prøv å ikke la deg frustrere ovenfor han. Du må gi han valg. Velg to ting han får lov å se på. De andre er ikke alternativer. Det beste er å finne på noe sammen. 

Er det gått over lang tid så anbefaler jeg dg til å søke hjelp hos kommunen. de har lavterskel tilbud. Få tips fra pedagoger i barnehagen hvordan håndtere ulike senario. 

Anonymkode: d5f3f...fb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skru av skjermen og gå ut i sola...

Anonymkode: dd67a...973

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Maktkamper? Herregud. Vi snakker om en 3 åring

Bruk et annet ord om det blir for voldsomt for deg, treåringer tester grenser hele tiden. Ofte blir det en kamp om vilje og makt. Som foreldre må vi sette ned foten når grensa er nådd og vise at det er vi som bestemmer, det er oppdragelse.

For oss så hjelper det å gi barna valg når de ligger og hylskriker på gulvet. Når barnet blir presentert to valg er det lettere å akseptere. Som enten ser vi den filmen eller den filmen. Anternaltivt så ser vi denne filmen eller ingen filmer.

Når vi skal ut og barnet ikke vil ha på seg klær, tar vi frem flere klær og ber barnet velge et plagg. Det virker ikke for alle men ofte så blir stemningen bedre for barnet tror nå at de har valgt selv og har fått vilja si. Barnet tror det går seirene ut av konflikten og barnet har på seg klær ute.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner frustrasjonen! 
Er det spesielt når han skal se på tv dette er et problem?  Husker at når eldste var sånn da han var rundt tre. Var noen uker da jeg var alene med han og en ettåring og det frista veldig å la han se litt tv mens ettåringen sov for å kunne drikke en kopp kaffe i ro og fred, men det gikk rett og slett ikke, han «ville», men egentlig ikke. Det han trengte var å gjøre noe sammen, f.eks gå en tur, lese en bok, leke med plastelina, men ikke samme tingen for lenge om gangen. 
Når du er alene skjønner jeg at det et slitsomt å være på hele tida, men det er mulig det er det han trenger nå. 

Anonymkode: c8c86...2c2

AnonymBruker
Skrevet

Selg han på Finn !!

Anonymkode: ee5c0...d10

AnonymBruker
Skrevet

Gi to valg. Eller si "enten ser vi denne eller ingen". 

Har du noen som kan avlaste det litt så du får en pause?

Kan du se om du får tatt COS kurs?

Prøv å finne på noe annet. Møt noen andre med barn så ungene kan leke sammen. Putt barnet i badekaret og drikk en kopp te selv ved siden av han mens du passer på. Gå ut på en lekeplass. 

Anonymkode: 52827...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere hageflekk eller parkeringsplass? Gi ungen ei bøtte med vann og noe tomgods. Ta deg en brus eller kaffe. 

Anonymkode: 8abeb...870

Skrevet

Har du prøvd å gi han to alternativer i stede for at han kan velge i alt? 

Han kan f eks se enten Teletubbies eller Postman Pat.

AnonymBruker
Skrevet

Ta med ungen ut på lekeplass, Strand/fjære, besøk noen?

Aldri still åpne spørsmål, de svarer aldri det du vil høre. 
Har du andre barn som 3 åringen kanskje er sjalu på? Vi har nylig gitt 3 åringen søsken og det det er mye sutring pga sjalusi for tiden.

Hjelp ungen med å forstå følelsene sine, det er nok mye der trassen kommer inn. Det er mye vanskelige følelser i sving som de ikke vet hvordan de skal takle, også kjedsomhet.

Anonymkode: 9761e...fa3

Skrevet (endret)

Hahaha, nett som jeg skulle skrevet innlegget selv. Her hjelper det å være ute i aktivitet hele dagen. Slitsomt, men ikke like slitsomt som "kranglingen". I tillegg gir det innhold i samtalene, da dere har felles opplevelsee som bidrar til å utvide vokabular og annet. Viktig med gode opplevelser sammen!

Et annet tips er at vi snakker mye om at voksne bestemmer, men at voksne skal lytte til barnas ønsker og gi valg når det passer. Men ikke gi åpne valg, la barnet velge mellom to alternativer. Det bygger selvstendighet innenfor trygge, avklarte rammer. 

Endret av Okidokisjokioki
Utvidet kommentaren
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje han er sliten eller trenger litt ekstra oppmerksomhet fra deg. Unger "trasser" ofte fordi de vil formidle noe.

Prøv å ikke la deg trigge. Gi ham få, konkrete valg. Vær tilstede, se evt på tv sammen og engasjer deg. Kanskje sitte på fanget og stryke litt etter en slitsom dag.

Din frustrasjonen smitter garantert over på barnet.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi kos og fred og ro. Gå ut i frisk luft en stund, gå tur i skogen sammen. Ta pauser fra skjerm og YouTube 💚🌿

Anonymkode: 6c1f6...bf3

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Beste trikset er å slite ut ungen med fysisk aktivitet og være ute hele dagen. Min var død hver ettermiddag 🙈😅

Nå er han 7. Gjør det samme. Timer på tur, på stranden, lekeplasser etc. Da er han veldig bedagelig på kvelden😜

Og så må en være litt streng, konsekvent og ikke gi for mange valg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...