Jacuzzi Skrevet 17. juni 2023 #1 Skrevet 17. juni 2023 Jeg skal gå en del i fjellet i sommer, og innimellom overnatte på hytter uten kjøleskap. Er det noen som har tips til hva slags mat jeg kan ta med i sekken, særlig til lunsj, som er holdbar i romtemperatur i et par dager? Gjerne noe som ikke er tørre brødskiver/knekkebrød med hermetikk-leverpostei. Kan gjerne spise brød altså, men håper at noen av dere er litt mer kreative og erfarne og vil dele noen tips 🙂
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #2 Skrevet 17. juni 2023 Egg holder seg fint noen dager Anonymkode: caee0...229
Daisy-love Skrevet 17. juni 2023 #3 Skrevet 17. juni 2023 (endret) Lag trailmix av ulike typer nøtter, og tørket frukt. Du kan tilsette litt hakket sjokolade også, men obs med solen. Godt uten også. Peanøtter (både med og uten salt funker), mandler, valnøtter, pekannøtter, cashewnøtter, rosiner, tørkede aprikoser/blåbær/tranebær/ananas/mango/gojibær/bananchips/papaya/kokosbiter, gresskarkjerner, osv. Tortilla (evt lomper, men jeg føler tortilla holder best over tid) med f.eks peanøttsmør, Sjokade, nugatti, eller syltetøy, evt en kombo av flere, og en kan tilsette litt trailmix for crunch. Polarbrød/Pågenbrød (og gifler om du tåler dem) er også digg Kan du ha noe med varme, finnes det jo masse ulike poser hvor en tilsetter vann, eller disse som kun trenger å varmes fra diggbox. https://www.diggbox.no/produktkategorier/middag/ferdigretter/ Tenker på de første, men nudler funker også. Finnes sikkert lignende og jeg har ikke prøvd disse selv, men ble litt glad for at det hadde kommet noe melkefritt alternativ for meg. (Jeg har melkeallergi) Tvp (tørt soyaprotein) er fantastisk på tur! Godt i f.eks Toro Meksikansk gryterett. Veier lite, men trenger altså vann for å utvide seg, og tilsettes i noe. Havregryn er jo noe som går igjen, og kan fungere med tørrmelk som en bare tilsetter vann. Kan spises kaldt og varmt. Trenger ikke tørrmelk for varmt da, og går forsåvidt for kald versjon også. Jeg vet ikke hvilke hytter du skal på, men de fleste har jo en del tørrvarer en kan kjøpe, så en slipper å bære så mye. Ikke så lenge siden de fylte opp heller nå, så det er normalt ganske greit utvalg nå, men det kan en se på nett også. Det jeg kom på i farten. God tur ☀️🥰 Endret 17. juni 2023 av Daisy-love 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #4 Skrevet 17. juni 2023 Mengder av Kvikklunsj Anonymkode: 39aac...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2023 #5 Skrevet 17. juni 2023 Spekemat, syltetøy, peanøttsmør og nugatti er fint pålegg i tillegg til de ordinære makrell i tomat og leverpostei. Polarbrød holder seg fint noen dager, går du forbi betjente hytter eller selvtbetjente med sommerbetjening selger de ofte hjemmelaget brød (nam!). Har du stormkjøkken med er jo havregrøt, pannekaker (toro funker fint), supper og dry tech genialt, noe av det funker også med vann fra termos. Ellers nøtter, tørket frukt, kjeks, sjokolade, te og pulverkaffe fine ting på tur, og polet selger også sånne 6pakninger med vin i 2 dl ca som jeg syns er luksus (om enn ikke alltid nødvendig i sekken). Går du forbi hytter er det mulig å fylle proviant der også. Anonymkode: 738b2...f3d 1
Jacuzzi Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2023 Tusen takk for tips! 😋 Skal sjekke ut slike ferdigposer fra diggbox, de var nye for meg. Tenker blir er en god idé å bruke litt tid på kjøkkenet i forkant, og måle opp porsjoner med havregryn o.l. + fikse nøtteblandinger og kanksje lage noe hummus som kan brukes som pålegg (bør vel holde seg et par dager utenfor kjøpeskap? Dette får blir en test!). Polarbrød og tortillalefser holder seg indeed saftig bittelitt lengre enn brød, takk for påminnelsen om disse! Min største irritasjon er at frukt og grønnsaker er så tungt å bære med seg.. men kroppen dauer vel ikke av noen dager i året uten full vitamininsprøytning 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #7 Skrevet 18. juni 2023 Bananer, polarbrød holder seg bedre, kokte egg, frysetørket mat, rett i koppen/lignende, nøtter, nudler (kan ha med oppkuttet grønnsaker og blande i for ekstra fylde). Anonymkode: 84d22...021
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 On 6/18/2023 at 12:45 PM, Jacuzzi said: Min største irritasjon er at frukt og grønnsaker er så tungt å bære med seg.. men kroppen dauer vel ikke av noen dager i året uten full vitamininsprøytning 🙂 Skjønner det godt! Savner frukt og grønt på slike turer selv om det går fint i noen dager selvsagt. Jeg pleier å ha med seg litt frukt og grønnsaker til de første dagene, hvis vekta på sekken tillater det. Epler, gulrøtter, cherry tomater holder seg fint. Anonymkode: 7f08c...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 Jacuzzi skrev (På 18.6.2023 den 12.45): Tusen takk for tips! 😋 Skal sjekke ut slike ferdigposer fra diggbox, de var nye for meg. Tenker blir er en god idé å bruke litt tid på kjøkkenet i forkant, og måle opp porsjoner med havregryn o.l. + fikse nøtteblandinger og kanksje lage noe hummus som kan brukes som pålegg (bør vel holde seg et par dager utenfor kjøpeskap? Dette får blir en test!). Polarbrød og tortillalefser holder seg indeed saftig bittelitt lengre enn brød, takk for påminnelsen om disse! Min største irritasjon er at frukt og grønnsaker er så tungt å bære med seg.. men kroppen dauer vel ikke av noen dager i året uten full vitamininsprøytning 🙂 Hummus kan holde seg ja,ellers synes jeg tartex er genial. Jeg bruker også å ta med meg couscous(alt man trenger er en skål og varmt vann)snacks oliven, kikerter/linser/bønner i pappkartong,1 liten boks med soyasaus,noen små begre med granateplekjerner og noen frø. Dette blande jeg sammen og spiser med pannebrød https://www.tursiden.net/2010/06/pannebrod/ En eller to små bokser med plantemelk(disse holer seg fint i romstempratur)havregryn,salt,sukker og rosiner(ferdig oppmålt i en pose),en liten boks med peanøttsmør og noen bananer(jeg prioritert alltid plass til de) Tvp(tørket soya som funker som kjøttdeig),nudler ,en boks hakket tomater,et par gulrøtter og en løk Denne er veldig praktisk å ha med:https://kassal.app/vare/63235-jackfruit-270g-eldorado-7035620047404 Disse et perlfekt til et raskt lite måltid👇 Anonymkode: baccb...a66 1
Daisy-love Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 Jacuzzi skrev (På 18.6.2023 den 12.45): Tusen takk for tips! 😋 Skal sjekke ut slike ferdigposer fra diggbox, de var nye for meg. Tenker blir er en god idé å bruke litt tid på kjøkkenet i forkant, og måle opp porsjoner med havregryn o.l. + fikse nøtteblandinger og kanksje lage noe hummus som kan brukes som pålegg (bør vel holde seg et par dager utenfor kjøpeskap? Dette får blir en test!). Polarbrød og tortillalefser holder seg indeed saftig bittelitt lengre enn brød, takk for påminnelsen om disse! Min største irritasjon er at frukt og grønnsaker er så tungt å bære med seg.. men kroppen dauer vel ikke av noen dager i året uten full vitamininsprøytning 🙂 Cherrytomater holder seg godt, og lett å spe ut over flere dager, med noen hver dag uten at det tar opp så mye vekt. Noen epler, og snackgulrøtter fungerer nok også. Er du på rette tiden og plassen kan det være du kommer over f.eks blåbær også 😋🫐 Jeg forstår godt utfordringen og jeg hadde nok personlig prøvd å få med meg noen cherrytomater, gulrøtter, og gjerne noen få små bananer. Må bare passe på at siste ikke blir most. Tørkede aprikoser tilfredsstiller også litt behovet hos meg da. Lurt å bruke litt tid på kjøkkenet på forhånd, og jeg kan anbefale YouTube-kananlen «hungry hiker», hun har mye bra for ulikt. Masse tips, selv om vi ikke har alle de samme produktene her. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå