Gå til innhold

Cøliaki - et lite hjertesukk!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt cøliaki i mange år, men jeg har sjeldent gjort en stor sak ut av det. 
Hvis jeg har vært invitert i selskap har jeg heller tatt med egen mat i uformelle settinger, spist rene ingredienser der det har vært buffet, eller latt være å spise hvis jeg har vært usikker på gluteninnhold.

Til nå har det fungert greit.

Derfor ble jeg litt overrasket, og veldig glad, da jeg ble invitert i selskap, og vertskapet spurte meg om de skulle informere arrangøren om at en av gjestene hadde cøliaki.
Jeg ble selvfølgelig veldig glad og takknemlig for dette, men gleden snudde seg til skuffelse da vertinnen under middagen snakket høyt om hvor stort bryderi det var å ordne med at det ble servert en glutenfri mat.

De hadde planlagt en saus, men de måtte ta en annen fordi den de egentlig ville ha ikke var glutenfri.
De hadde planlagt ett spesifikt tilbehør, men det var også glutenholdig, og derfor måtte det byttes ut med et glutenfritt alternativ.
Men desserten, den ville de ha, da fikk heller de som ikke kunne spise la det være.  (Arrangøren hadde ordnet med et glutenfritt alternativ til meg, og jeg så ikke på det som et problem at jeg ikke spiste det samme som de andre)

Siden vertinnen normalt sett er veldig hyggelig og "easy going", ble jeg veldig overrasket over at dette ble sagt, og ikke minst sagt så høyt at alle hørte det.
Jeg følte meg veldig liten der jeg satt, med det tydelige beviset foran meg som viste at det var jeg som var den store plagen, det var jeg som var grunnen til at de ikke fikk den sausen og tilbehøret som de egentlig ville ha.

Nå kommer jeg til å gå tilbake til slik jeg har gjort det før, det har fungert bra i mange år frem til nå, men jeg har et lite hjertesukk!

Hvis du føler det er et bryderi å tilrettelegge for matintoleranser og allergier - la det være! 
Ikke tilby deg å tilrettelegge, for så å klage etterpå. 
Snakk med den som trenger tilpassingen, la cøliakeren/allergikeren finne en løsning, det er de vant til.

Endret av Lillemor_Meg
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vertinnen ville tydeligvis at alle skulle vite hvor snill hun er som tar hensyn til deg. Dårlig skjult selvskryt, spør du meg.

Anonymkode: 9d0c2...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du synes det var ubehagelig. Det hadde jeg og gjort. Skjønner heller ikke hvorfor resten av bryllupet ikke kunne hatt sausen sin og du bare fått noe annet. Det gir da ingen mening. 

virker som venninnen din var ute etter å få vist hvor hensynsfull hun er og hvor mye hun gjør før andre. Hevde seg selv fremfor å tenke på andre. Jeg har selv skalldyrallergi, og jeg har opplevd så utrolig mange ganger at det ikke er mat til meg, spesielt på sommeravslutninger. Fått fiskesuppe med beskjed om at den er uten skalldyr og så viser det seg at kraften var kokt på blåskjell. 

her ville jeg virkelig ikke tatt det venninnen din sa personlig. Det handler om henne ikke deg!

Anonymkode: 76c6d...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...