Gå til innhold

LÆRERUTDANNELSE

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

HEI..

Kan man bygge opp en lærerutdannelse med å ta noen hovedfag, mellomfag eller må man ta hele allmenlærerutdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerutdannelsen består av fag og pedagogikk / metodikk.

Du må ha 10 vt ped.

Du må også ha et eller flere fordypningsfag. Det betyr at hvis du har et 20vt eller mer i et undervisningsfag, så kan det gå som det 4. årdet i allmennlærerutdannelsen.

Det skal også gå å ha flere fag, men ta pedagogikk på læreskolen eller univeristet. Men det beste da er vel å sjekke på en av lærerhægskolene om hvilke regler som gjelder.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan bli lærer på to måter: Enten går du fire år på høyskole, eller så kan du studere flere fag på universitetet, og så plusse på med et kurs i praktisk pedagogikk (tror det er det det heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lærerutdannelsen min fra høyskole.

Om du velger høyskole eller universitet kommer an på hvor mye du vil spesialisere deg i fag, og hvilken aldersgruppe du vil jobbe med. På et universitet kan du spesialisere deg på enkelte fag. På høyskolen lærer du litt om alt.

Når det gjelder praksis er høyskolen best uansett mener jeg. (vel nå har jeg ikke erfaring medpraksis på universitet så der vil nok noen ta meg). Men ihvertfall så er praksis på høyskolen et must skal om du jobbe med yngre barn, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har gått på universitetet må gå ett år (tidligere var det bare 1/2 år) på institutt for praktisk- pedagogisk utdanning, før de kan få jobb som lærer. Det er ett år med pedagogikk og praksis. På lærerskolen har man ped. og praksis underveis.

Har aldri gått på lærerhøgskolen, så jeg vet ikke hva som er best. Det er vel hipp som happ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det de sier her om at du kan ta lærerutdannelse både på høgskolen og på universitetet er helt korrekt :) MEN, en universitetsutdannelse er som regel myntet på at man vil jobbe i ungdomsskolen eller kanskje aller helst den videregående skolen. Jeg vet ikke hvor mye praksis man får i løpet av studietiden dersom du tar det på universitetet, men kan tenke meg til at det ikke er mye. Men om du har jobbet i skole tidligere, så er det kanskje ikke praksisen du tenker mest på.

Jeg har begynt på Allmennlærerutdanningen på Høgskolen i Oslo i år. Jeg har gått ett år på BLindern, og syntes ikke det var noe. Jeg trives når man går i en klasse (vi er nærmere 40 stk i klassen). Går i en kjempeflott klasse, men veldig flinke lærere, og praksis er kjempemoro!!For meg er 4 år på høgskolen det rette å gjøre. Og om 3,5 år er jeg klar for å gå ut i arbeidet!

Lykke til med det du vil velge :)

KLem fra KOsepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...