Gå til innhold

Hvordan betaler folk i et kollektiv husleie?

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

En venninne har en datter som bor i kollektiv, og av en eller annen grunn jeg ikke skjønner har denne datteren fått rollen som innkrever av husleie for alle de andre, også ansvar hvis de hun bor sammen ikke betaler. Det er sikkert mer, men siden jeg kun har snakket med venninnen min og ikke datteren hennes er det vanskelig å forstå hva dette går i.

Spørsmålet mitt, er det vanlig? Er det ikke huseiers ansvar å passe på at folk betaler husleie, og til rett tid? Eller er det vanlig å ha en "husleieinnkrever" i kollektivet? Hun fikk rollen da den som hadde rollen tidligere flyttet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i kollektiv betalte jeg min husleie direkte til huseier. Jeg hadde ikke noe med de andre å gjøre. Men, her var kollektivet i kjelleretasjen til huseier, vet ikke hvordan det er om de disponerer en hel bolig alene. 

Anonymkode: bf9cb...e51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha skriftlig kontrakt med huseier, ingen annet skal godtas.

Anonymkode: e4b4a...a13

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen huseiere som foretrekker å ha "en leiekontrakt - en kontaktperson".  Da er det den som står på leiekontrakten som står ansvarlig for leieforholdet, og for å betale husleien.

For utleier er det likegyldig hvordan husleien fordeles, om det er en person som betaler alt, eller om beboerne spleiser - huseier mener at det må være en sak beboerne seg i mellom må bli enige om, og ordne opp i.

Jeg hadde engang en slik leieavtale, og aldri mer.
Jeg betalte til leieansvarlig, og leieansvarlig dro på shopping  (betalte ikke husleien).

Anonymkode: 0cdb8...2bf

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig utleier sørger for å ha separate kontrakter, de er kun ansvarlige for seg selv, og har evt separate depositumskontoer (å da mener jeg en skikkelig depositumskonto). 

Anonymkode: cf4b4...a72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra kollektiv til kollektiv.

Noen har strømmen sånn 

Noen har husleie sånn

Det beste er om alle ɓeløp går til utleier.

Jeg hadde nok funnet et annet kollektiv hvor alle signerer kontrakt med utleier. 

Anonymkode: b32db...23a

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten bør de bli enigen om felles innbetaling til lyspærer dopapir vaskemidler ol. 

Og sette en dag tidlig i Juni nesteår for nedvask av fellesareal  så folk ikke plutselig bare har vasket rommet sitt og reist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dessuten bør de bli enigen om felles innbetaling til lyspærer dopapir vaskemidler ol. 

Og sette en dag tidlig i Juni nesteår for nedvask av fellesareal  så folk ikke plutselig bare har vasket rommet sitt og reist. 

Hos oss har vi alt separat. Toalettpapir etc. Fellesområdet vaskes av et firma, rommet selv.

AnonymBruker
Skrevet

PS høres ut som en sleip utleier. Les kontrakten nøye mht oppsigelse ol.

AnonymBruker
Skrevet

Har kun hatt den ordningen når det er 1 person som har inngått kontrakt med eier, så har denne personen tatt inn flere i kollektivet, men da har også ansvarlig hatt bestemmelserett over hvem som skal flytte inn. Hun satt også på depositum fra de andre og når hun hadde flyttet så dro hun bare og forlatte litt skader som måtte repareres og betales av oss andre da. Det absolutt beste er at alle i kollektivet inngår avtale med utleier. 

Anonymkode: b05e5...2aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hos oss har vi alt separat. Toalettpapir etc. Fellesområdet vaskes av et firma, rommet selv.

Høres veldig ok ut.

AnonymBruker
Skrevet

Står det faktisk i kontrakten at hun er ansvarlig for all leie? Mange gjør det sånt, men det er jo selvfølgelig ikke anbefalt for leietakere. Man kan gå på en skikkelig smell dersom noen ikke betaler. Husleier kan da gå på henne direkte hvis avtalen gjør henne ansvarlig.

Anonymkode: bb9cc...f71

AnonymBruker
Skrevet

Våre leietakere som bor i kollektiv har individuelle leiekontrakter, så de betaler inn hver for seg. Strøm derimot har de ordnet egen kontrakt seg imellom for, og en er ansvarlig for den. 

Anonymkode: 1e6ce...385

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde en periode i kollektiv, hadde alle individuelle kontrakter.

Anonymkode: 981d3...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...